Linksys WAG200G Wireless-G ADSL-gateway voor thuisgebruik Review

Tielenaar 24 maart 2009, laatste update op 24 maart 2009, 665 views

Linksys WAG200G Wireless-G ADSL-gateway voor thuisgebruik

Pluspunten

• Uitgebreide instellingen, genoeg voor de gemiddelde Tweaker en ruim voldoende voor een beginner.

Minpunten

• Bij hoge ADSL2+ snelheden verliest de modem de verbinding meerdere malen per dag. Dit zal hoogstwaarschijnlijk niet bij elke provider het geval zijn. Het probleem doet zich bij mij voor bij Telfort.

Beheerbaarheid Score: 4
Ik vind dit een prima apparaat, er is genoeg in te stellen voor een beginnende of gemiddelde gebruiker. Hij heeft altijd goed gefunctioneerd toen ik hem op een 5mbit lijn had staan, echter toen mijn lijn geupgrade werd naar 20mbit begon de ellende. Allereerst wil de modem niet meer dan 13-14mbit aan mij geven, dat is op zich geen probleem, maar met een afstand van 400 meter van de centrale zou je toch meer verwachten.
De modem verliest sinds de upgrade van de lijn om de paar uur zijn linesync en moet hierdoor de verbinding resetten, wat resulteert in een downtime van zo'n 30 seconden (dit gaat automatisch). Daarna komt de lijn netjes weer omhoog en gaat alles weer door. Dit is toch vervelend, de timeout is net te lang om niet ingelogd te blijven bij online games, Skype, MSN, SSH, FTP, audio/video streams en andere programma's die continu in verbinding staan met internet. Na wat zoeken op fora van o.a. Linksys zelf kwam naar voren dat veel meer gebruikers dit probleem hebben en dat een firmware upgrade aangeraden werd. Ik heb enkele firmware versies geprobeerd, maar de stabiliteit blijft ellendig. De allernieuwste firmware (1.01.09) maakte het probleem zelfs nog erger en ik ben terug gegaan naar 1.01.08 beta, die het ongeveer net zo goed doet als de 1.01.04 die er bij mij standaard op stond. Ik heb geen oplossing voor dit probleem kunnen vinden. De lijn op ADSL modus zetten en 8mbit als maximum aanhouden zou wellicht een oplossing kunnen zijn, maar daar heb ik geen 20mbit voor. Voor mij helaas binnenkort een andere modem/router.

Verder heb ik gemerkt dat de doorvoersnelheid van de switch ook niet in de buurt van 100mbit komt, maar daarvan heb ik niet uitgebreid getest. De modem wil ook wel eens compleet vastlopen (1x per maand), dat is een aantal waar ik in ieder geval wel mee kan leven, je kan er niet meer op remote inloggen dus je moet er fysiek bij om het uit en aan te zetten, wat lastig kan zijn als de modem bijvoorbeeld bij je ouders in de slaapkamer staat. Dit heb ik voor de upgrade van 5 naar 20mbit ook gemerkt, dus heeft volgens mij niets met de stabiliteit van de lijn te maken.

Heb jij ook een Linksys WAG200G Wireless-G ADSL-gateway voor thuisgebruik?

Misschien eens bellen met de ISP, want hoewel 400 meter van de centrale niet ver is. Kan ook de kwaliteit van het koper je stabiliteit de das om doen. Probeer eens een ander modem. Haalt die de 20 ook niet, ligt het toch echt bij je provider.
Wellicht heb je gelijk, alleen zijn er met dit type modem wel erg veel mede gedupeerden op allerlei fora te vinden.