Specificaties 8" (1280x800), Win 8.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Archos 80 Cesium Zwart Review

BasO 12 januari 2015, laatste update op 19 januari 2015, 31.930 views

Archos 80 Cesium Zwart

Lage prijs is interessant. Aardige tablet, ontzettend beperkt door onvoldoende intern geheugen. Computer kennis is een vereiste. Slechte service afdeling.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Volledige Windows 8.1
  • Solide bouw
  • Compleet
  • Alle windows programma's bruikbaar
  • Geheugen makkelijk uitbreidbaar

Minpunten

• Geheugen zo beperkt dat het apparaat nauwlijks bruikbaar is!
  • USB alleen met niet bijgesloten kabel
  • Traag
  • Spiegelend scherm
  • Geen echte App-store
  • Volledige Windows 8.1 installatie
  • Slechte support afdeling

EDIT 1:
Geheugen
Het geheugenprobleem bij dit apparaat is erg groot. Er is 16 Gb beschikbaar, hiervan wordt 4 Gb gereserveerd voor de herstelpartitie. Win 8 is uitgekleed tot zo'n 9 Gb. Er blijft krap 1Gb over om mee te werken. Dit is echt te weinig en voor mij reden om de score van de review aan te passen naar 3 sterren en de featureset naar slecht. Als dit apparaat 32 Gb had gehad was het 4, misschien wel 5 sterren geweest. Door de geheugenbeperking is het apparaat nauwlijks bruikbaar. Wil je Office installeren? Dat kan eigenlijk niet door de gebrekkige opslag. Bij 32 Gb opslag was dit misschien wel een killer in de markt geweest.

Ik denk dat Archos zich met deze 16Gb in de voet schiet. Het apparaat is feitelijk alleen bruikbaar als netbook.
Als iemand een oplossing weet om bijvoorbeeld de 4 Gb herstel weg te halen (en toch de mogelijkheid te hebben voor een nieuwe installatie) dan kan er weer wat. Zoals het nu is zal het nooit prettig werken.

Wel net een voldoende door de prijs wat mij betreft. Ik ga hem gebruiken voor het afspelen van media vanaf het netwerk.

EDIT2:
Service
Er is een serieus probleem met de oplader die meegeleverd wordt (zie ook het bericht van donny007 bij de reacties). Helaas is de service van ARCHOS vreselijk en hebben ze na 3 berichten het probleem nog niet opgelost. Ze doen steeds alsof ze het niet begrijpen en stellen vragen, waarvan de antwoorden al gegeven zijn in eerdere berichten.
Nu is het niet heel erg dat de oplader niet wil werken maar een slechte servicdesk is vreselijk frustrerend en belooft niet veel goeds voor als er een probleem met het device is.
Reken niet op ARCHOS voor service als je een probleem hebt. is mijn mening.
Je zal dus zelf een goede lader moeten hebben of kopen.

Gebruik aanvullende geheugenkaart
Ik heb een SanDisk microSDHC 32GB Class 3 kaartje toegevoegd. Deze functioneert nu als D: schijf en werkt naar behoren. Deze kaart kan in theorie 60MB/sec aan maar haalt in dit apparaat 18,5 MB/sec schrijven en 22 MB/sec lezen. Dit is voldoende snel voor de meeste programma's en vertraagt niet echt als je een programma draait vanaf deze kaart.

Ervaring na 1 week gebruik:

Het tablet is ok, speelt mediabestanden met behulp van VLC prima af. Ik heb een aantal keer een wat onstabiele wifi verbinding gemerkt. Dit kan ik niet reproduceren dus ik heb geen zekerheid of dit aan het device ligt.
Een belangrijke observatie vind ik dat Windows 8.1 heel merkbaar niet is gemaakt voor dit soort kleine tablets. De desktop interface is te klein voor prettig gebruik en de touch interface is niet compleet genoeg om deze te vervangen.
Daarnaast is ook wel echt duidelijk dat deze tablet echt niet geschikt is voor gebruikers zonder computerkennis. Er moet regelmatig wat ingesteld worden in het configuratiescherm, standaard (video/document/picture) directories moeten worden verplaatst, installatie van nieuwe programma's gaat veelal via de normale windows interface en vereist een basaal begrip van directory structuren vanwege het geringe geheugen.
Het Kruidvat heeft deze tablet nu in de "aanbieding". Denk er aan dat de "van" prijs van 199 door de marketing afdeling volledig is verzonnen. De adviesprijs voor deze tablet door de fabrikant is 129,99 en hij is voor dit bedrag zelfs direct te bestellen bij Archos. Bij Tweakers zie ik dat de laagste prijs ongeveer 10 daaronder ligt.. Ik geloof dat deze aanbieding weer voorbij is.

Accuduur
Er wordt vermeld dat er een 4000 m/ah accu geleverd wordt. Gezien de oplaad tijd lijkt dit niet onwaarschijnlijk. Het tablet is wel enorm energie onzuinig. De gemiddelde gebruikstijd bij licht gebruik is ongeveer 1 dag. Bij intensief gebruik loopt dit terug naar zo'n 3 - 4 uur. de oplaad tijd met een 2A oplader is zo'n 6 - 8 uur.

Vrijmaken schijfruimte
Het is niet mogelijk om de herstelpartitie te verwijderen. Deze lijkt volstrekt beveilgd te zijn. Je kan wel de herstel partitie kopieren naar een USB stick (met los te kopen USB Host kabeltje). De vraag om de herstelpartitie te verwijderen komt echter niet en lijkt uitgeschakeld. De vrije schijfruimte op de C: schijf blijft dus maximaal zo'n 1,5 Gb.

Oorspronkelijke review

Aangezien dit een nieuwe stuntprijs-tablet is heb ik besloten snel een review te schrijven omdat ik deze zelf nogal miste. Ik ga het tablet nu gebruiken en zal de review regelmatig aanvullen.

Mochten jullie specifieke vragen hebben, aarzel dan niet om deze te stellen, ik zal dan de antwoorden opnemen in de review.

Ik heb deze tablet als impulsaankoop gekocht. De tablet kost ongeveer 125 euro, afhankelijk van waar je deze koopt. Bij aanschaf dacht ik dat het een tablet met Windows Phone OS zou zijn. Ik was verrast dat er een volledige Windows 8.1 versie op staat. Ik denk dat ik liever Windows Phone hierop had gezien, vanwege de geringere omvang en het logischer ecosysteem van een phone OS op een tablet. Geinstalleerd is "Windows 8.1 met Bing". Dat is daadwerkelijk de productnaam. Het betekent niet meer dan dat Bing de standaard zoekmachine is en dat de producent geen andere deals mag sluiten voor standaard instellingen. Wel kan de zoekmachine gewoon aangepast worden en is er dus voor de gebruiker eigenlijk geen verschil met een gewone windows installatie. Ik las dat de producent de licentie gratis krijgt van Microsoft.

Eerlijkheidshalve kan ik hier best even vermelden dat ik een enthousiaste Windows gebruiker ben, met in het verleden een Lumia toestel. Ik heb tevens een iPhone, iPad en een 2012 Nexus 7. Hierdoor denk ik wel in staat te zijn enig vergelijk toe te passen. Overigens is dit mijn eerste review hier. Be gentle.

Eerste indruk en installatie

De Archos is keurig verpakt, in een nette stevige doos. Geen Apple feel maar wel keurig voor een budget product (zie afbeeldingen).
Meegeleverd is een USB stekker, met 3 pluggen voor EU, UK en USA, een USB kabel en handleidingen op papier.
De tablet is deels opgeladen en kan dus gelijk gebruikt worden. Opstarttijd is ok, zeker niet zo lang als mijn Nexus 7. Bij de eerste keer opstarten wordt de installatie wizard doorlopen. Hier wordt de windows account aangemaakt of gekoppeld. In mijn geval had ik al een Office 365 abonnement. Er wordt voor mensen die dat niet hebben een volledige 1 jaars office 365 en SkyOnedrive (1Tb) licentie meegeleverd indien je dit niet hebt. Dat is dus inclusief het hele office pakket.

Na installatie verschijnt het Windows 8.1 startmenu. In tegenstelling tot de desktop omgeving is deze op een tablet wel prettig. Het switchen naar het bureaublad geeft op het 8" scherm een wat madurodam gevoel, maar het werkt wel.

Het scherm is ook ok. De resolutie is prima voor het formaat. We is het scherm enorm spiegelend. Niet geschikt voor lichte omgevingen dus. De helderheid blijft iets achter bij wenselijk maar is goed werkbaar.

Er is wel een Mini USB aansluiting voor opladen, voor het aansluiten van andere apparatuur zal een los kabeltje gekocht moeten worden. Dit is jammer maar zal met Bluetooth wel opgelost moeten kunnen worden.

Na installatie worden eerst zo'n 75 updates gedownload. Het is tenslotte gewoon windows. Tijdens deze updates is het systeem traag en lastig bruikbaar. Ook tijdens het gebruik merk je dat de processor niet erg krachtig is en het geheugen ook niet heel snel. Ik moet bekennen dat het een beetje aanvoelt als mopperen op een mirakel hoor, het is een tablet van 120 met volledig windows. In verhouding tot de prijs is de snelheid naar mijn mening prima.

De bediening van het scherm heeft bij mij een bug, dat lukt niet goed als de oplader aangesloten is. Dat lijkt een probleem in de oplader te zijn, omdat het niet gebeurt aan een andere kabel.
Het laden moet echt gebeuren met een 2A oplader. Met een 1A oplader loopt de accu sneller leeg dan hij oplaadt. Het tablet heeft op dit moment ook een probleem dat het niet verder dan 85% wil opladen. Wellicht dat een keer leegdraaien en dan weer opladen dit oplost.

Steam draait prima. Het spelen van bijvoorbeeld FTL gaat slecht vanwege de touchscreen bediening. Dit levert veel problemen op bij de bediening van games.
Vanaf mijn (krachtige) desktop kan ik wel goed games streamen. Het ziet er best gelikt uit.

Heb jij ook een Archos 80 Cesium Zwart?

Heb deze nu ook, en ook dat probleem met dat touch het niet goed doet (onbruikbaar), tijdens laden.

Kan daar online echter niets over terugvinden, iemand nog wat info met misschien een oplossing?

Vreemd ook dat hij het eerst niet problematisch deed, misschien pas na een bepaald percentage laden? Kwam halverwege door de installatie met vanalles invullen voordat het probleem begon.

Edit: hij voelt trouwens wel lekker vlot.

[Reactie gewijzigd door Diavire op 14 januari 2015 20:28]

Schijnt aan de lader te liggen als ik de review lees, pak een willekeurige andere 2A lader en het probleem is weg. Denk niet dat hier verder oplossingen voor zijn.

Ik had dit moeten weten voor ik de mijne DOA terug stuurde. Ben m al 2 weken kwijt en kan er nog 2 gaan wachten (indicatie).

Lijkt me niet dat ze er iets aan kunnen doen, aangezien ze het allemaal hebben. Komt waarschijnlijk terug met een opmerking: niet laden en gebruiken tegelijk x) want zo is Archos.
Die truc kunnen ze niet gebruiken, in hun handleiding staat expliciet dat het kan. ;)
Inderdaad de eerste 20% schat ik , was er niks aan de hand ,en ineens ging die van alles doen zodra ik het scherm aanraakte. Bijv als ik in google op het witte gedeelte tikte ,zag ik overal stippen alsof ik daar ook tikte en ging die van alles doen. De sharms bar kreeg ik ook niet tevoorschijn . Mijn samsung s4 lader lost het probleem volledig op !
Dank voor de S4 lader tip, ga daar eens naar kijken.
WIndows 10 geinstalleerd en de 4GB partitie ongeveer 100MB ervan gemaakt. Daarna rond 7GB geheugen vrij.

In Recovery mode heb ik MS-DOS opgestart en de volgende folders naar D:\ met robocopy gekopieerd:

Users
Program Files

Daarna met MKLINK de symblic link gemaakt. Tablet opnieuw opgestart en alles werkt, echter doordat de SD kaart standaard is, is deze niet snel, dus gaat lekker langzaam.

Wie o wie wilt dit proberen met een snelle SD kaart en kijken of het wel lekker vlot werkt?
Laat me ff weten :)
Zou je in bulletstyle mij kunnen helpen hoe je win 10 er op hebt gekregen? Ik heb donderdag jl deze ook bij Mediamarkt gehaald. Ik heb al windows update tool geprobeerd maar die blijft bij mij hangen tijdens uitvoeren.
(overigens blijven ook andere upgrades hangen op 0%...bugje?)

Ik heb dus win 8.1 en vanochtend het probleem dat schijf vol zit. Dus ben wel toe aan fresh install van windows 10 ;-) BTW: Heb er al een 16GB microSDHC kaart inzitten.

Overigens: Ik loop er ook tegen aan dat de tablet moeilijk uit standby komt. Ik moet wel 10-15 seconden op powerbutton klikken of eerst aan lader en dan lang power button en windows button. En dan hopen dat er een Archos scherm op-popt. Ben ik de enige?
Wat heb ik gedaan:

Let op: Onderstaand is niet voor beginners!

1) Eerst MS Office geactiveerd op mijn MS account :). Dit eerst doen voordat je verder gaat met stap 2!!!!
2) Toestel resetten zonder behoud van gebruikers gegevens.
3) Download WIndows 10 Home ISO van Microsoft en pak de iso bestanden uit op je SD kaart.
4) WIndows 10 installeren vanaf je SD kaart. Je moet immers 5 GB vrij hebben op tablet.
5) Wanneer WIndows 10 is geinstalleerd, download MiniTool partition Magic en verklein de 4GB partitie. Op deze partitie staat dan alleen nog maar de boot bestand voor Windows 10!
6) In verlenging van stap 4. Vergroot je C: schijf met bijna 4GB. Nadat de partities zijn aangepast heb je ongeveer 7,4GB vrij :)

Antwoorden op je andere vragen:

Windows Update tool niet gebruiken, want je heb te weinig intern opslag geheugen! Ik heb geen vertraging vanuit slaapstand.

TIPS:

Koop een micro USB host kabel zodat je USB apparaten kan aansluiten. Op mijn USB host kabel heb ik een HUb aangesloten met draadloos toetsenbord en USB Stick.

Tevens heb ik de recovery ISO en Drivers veilig gesteld en had dit van het weekend al nodig :).
Mijn tablet heeft, na alle updates van windows 8 te installeren, helemaal zelf windows 10 geinstalleerd. De installatie procedure geeft je nl. de mogelijklheid om een sd kaart te gebruiken. Even kijken hoe een en ander draait, en dan gaan opruimen.

Ben wel mijn office licentie kwijt, want die was nog niet geactiveerd, en is weg na de upgrade. Weet nog niet of ik dat heel erg moet vinden........

Oh en ik had al twee hostkabels liggen (n met hub ingebouwd) voor android. Deze werken allebei op de Archos.
Ik heb ook gewoon de upgrade uitgevoerd en daarna pas office geactiveerd. Dit werkte prima. Als je zoekt op office krijg ne de juiste versie en kan je hem alsnog activeren.
Top, gaan we proberen, dank!
Voor de zekerheid: met toestel resetten bedoel je toch idd naar de fabrieksinstellingen terugzetten via het daartoe bestemde menu?
Ik wil dit nl ook gaan proberen, maar wil wel zeker weten dat ik alles goed doe, vandaar.
En kun jij bevestigen dat na die reset er idd meer ruimte vrij is dan out of the box na aanschaf, zoals hier ergens werd genoemd?
Ja zeker. Je hebt dan ongeveer 6GB over. Genoeg om installatie uit te voeren vanaf SD kaart.
Ok, dan ga ik die reset n dezer dagen maar es doen. Overigens ga ik er vooralsnog toch geen W 10 op zetten, gaat mij puur om de ruimtewinst.
Heb W 10 ook een tijdje op mijn netbook gehad en dat ging aanvankelijk prima, maar het feit dat je Windows Updates niet meer zelf kan reguleren is een deal-breaker.
Na n van die automatische updates werkte nl mijn internetverbinding niet meer, zowel bedraad als via wifi, en kon dat met geen mogelijkheid meer repareren. Heb oa die updates ongedaan gemaakt, systeemherstel toegepast, maar geen resultaat. Uiteindelijk noodgedwongen W 10 verwijderd en daarna werkte alles onder W 7 weer prima.
Er schijnt wel een manier te zijn om die automatische updates te omzeilen, maar dat is me te omslachtig. Hoop dat MS het weer terugdraait naar zelf kunnen bepalen wat je met updates doet.
Loopt W 10 op jouw tablet verder wel goed?
Automatische updatea gewoon zoals normaal helemaal uitgeschakeld. Windows 10 is super. Alleen auto rotate moet ik nog even uitzoeken.
Ik had gelezen dat je ze niet kunt uitschakelen. Wel je wifi verbinding op 'data limiet' zetten zodat ie niet meer gaat downloaden.
Super! Dankjewel!
Stap 1 had ik al gedaan....
Stap 3 m.i. de 32-bits versie.
Eerst ff een micro USB host kabel op de kop tikken.
Nee, je bent niet de enige. Ik heb dat nu ook, overigens heb ik ook al sinds aanschaf onlangs gehad dat ik regelmatig 2 of 3 keer de powerknop moet indrukken om 'm uit standby te krijgen.
Is dit probleem bij jou nu inmiddels verholpen? Zo ja, hoe?
Nee, er zit iets niet helemaal lekker. Ik moet vaak 10+ seconden op powerknop drukken en dan kortstondig op windows toets. Pas dan komt ie uit standby en krijg ik het Archos scherm. Inmiddels wel win10 er op gekregen overigens!
Als ik naar mijn 80 cesium kijk: uit standby komen is bijna direct, uit power-down moet je de aan-knop inderdaad enige seconden ingedrukt houden.

Als je het Archos scherm krijgt komt 'ie volgens mij uit hybernation, niet standby.
(dus het systeem terughalen van disk)
Dit is inderdaad een tijdrovende actie, en aangezien je geen disk-indicator hebt lijkt het of er niets gebeurt.

Check je power-settings, met name hoe je hem afschakeld en of dit dan hybernation of standby is.
Heb de tablet zelf ook, opslag is inderdaad een probleem, gelukkig kan de meeste programmatuur die ik wil verkregen worden via portableapps en heb ik alles op een MicroSD staan.

Het oplaad touchscreen bug is ook bekend, hier heb ik zelf ook last van (en heb m daarvoor terug gesturud naar Archos, om vervolgens van een collega te horen dat ze het allemaal doen, en nu kan ik 6 weken gaan wachten).

Verder is het leuk dat het kan en voor 120 vind ik het helemaal geen miskoop. Het doet wat het moet doen voor het geld, maar meer moet je ook niet verwachten.
Ik ben het met je eens dat het voor het geld helemaal niet gek is. De vraag die ik mezelf stel is of ik deze aan iemand zou adviseren. Ik vind een "voldoende" aansluiten bij wat ik er van vind.

Een miskoop is het niet echt en ik hoop dat Archos met een update misschien nog wat kan verbeteren. Een MicroSD is inderdaad een onmisbare aanvulling op deze aankoop.
Ben het er helemaal mee eens, meer als een voldoende krijgt ie van mij ook niet.

Ga m zelf vooral gebruiken voor het aansturen van mn camera, moet zeggen, hij draait Photoshop nog verrassend goed en in Camera Raw/Lightroom blijft ie stabiel, tis niet langzaam, tis niet super snel. Ideaal voor een quick bewerking onderweg of het previewen van m'n foto's i.p.v. een klein rot schermpje van de camera zelf.
..., hij draait Photoshop nog verrassend goed ...
En jullie zeggen net dat er geen ruimte was voor extra installaties ??? :? 8)7
Je kunt photoshop ook portable draaien, al is dat niet 100% leegaal :P
PS is er inderdaad portable, niet vragen hoe lang dat duurd voordat dit is uitgepakt met een 1 GB RAM.... :P
Want dat uitpakken is nog altijd wel naar de %Temp% - en er was geen ruimte op C:\ ... of had ik het mis? 8)7
Vele wegen gaan naar Rome, als je maar de juiste versie hebt, uitpakken op een ander systeem en op sd gooien.

Alternatief: Wanhopig ervoor zorgen dat je 700mb vrij hebt op je c partitie zodat je een install kunt draaien
ik denk dat je het opslag probleem wel kunt oplossen,

iedereen kent Linux???

en dat is een besturingssysteem voor i386 systemem.
maar los daarvan kan je proberen om een usb stick of iets anders wat bootable is op de tablet
op de tablet aan te sluiten en dan te kijken naar bijvoorbeeld Linux ubuntu 14.04 ofzo.
en dat neemt ongeveer tussen de 4 tot 10 GB afhankelijk van je systeem.
je kunt allemaal verschillende Linux GUI versies downloaden op de sites daarvan
maar het is maar een idee

met vriendelijkegroet cedrick
Ik heb deze tablet niet, maar wel andere Windows Tablets, en bij de goedkope tablets is het vaak zo dat de bootloader is gelockt. Het is daardoor niet mogelijk om Linux te installeren.

Anders was inderdaad een versie van Linux of bijvoorbeeld Ubuntu Touch een mooie oplossing geweest!
Allemaal leuk en aardig.. Linux.. maar de software die ik wil gebruiken voor m'n camera draait daar niet op, en na mijn vorige aanvaringen met Wine ga ik nog geen eens de moeite nemen om het te proberen.

En daarbij ik kan het storage probleem ook oplossen door Windows te strippen en dat te installeren. Maar zoals hieronder al word aangegeven de bootloader is vaak locked dus ver kom je niet.
Jij gaat er van uit dat het een i386 systeem is...?
Ik dacht dat het een ARM Windows 8.1 RT was, of heb ik het mis?
( Intel Baytrail Quad-core )
Intel maakt geen ARM... Dit is gewoon een x86 Windows 8.1 tablet zoals je er miljoenen van vindt in China, alleen een heel stuk duurder
Okay, wist ik niet dat ARM niet van Intel was...
Het is een volledige Windows 8.1 installatie. Hij draait op een Intel Atom processor Z3735G / Quad core @ 1.8Ghz

[Reactie gewijzigd door BasO op 14 januari 2015 16:19]

Dat had ik gezien, ik zag alleen geen enkele verwijzing naar ARM.
Of een mooi basic Debian Minimal met XFCE, bijvoorbeeld.. Max 2, 2.5gb install?
Over die herstel partitie verwijderen gesproken ... volgens mij kan je een USB station niet gebruiken omdat hij dan gaat zeuren dat je op de netstroom moet zitten voor een herstel . Dus je kan nooit aan de netstroom zitten en via die zelfde USB poort herstellen . Heeft iemand hier bij stil gestaan ? Wat ik me wel afvraag : wanneer je wil resetten ,is het misschien wel mogelijk de herstel partitie weer even aan te maken op de tablet zelf , en daar de USB variant weer op te gooien . Misschien een goed plan B ? Iemand enig idee ?
Je kan een USB Hub met eigene voeding gebruiken. Ik gebruik liever deze elegante oplossing met Micro USB.

Is dat een hub ,waar je de stroomvoorziening van tablet in stopt ,zodat die tegelijk kan opladen en je tegelijk USB apparaten kan gebruiken ? Dat zou dan inderdaad een oplossing zijn. Sowieso handig los van het herstel gebeuren
Deze, of iets wat er sprekend op lijkt, had ik al voor m'n android tablet.
Hij werkt ook op de Archos, maar als je de adapter aansluit gaat de tablet net laden.
Dat doet 'ie bij mijn android tablet wel.
Kleine update van mijn kant.

Ik heb de tablet vandaag een full recovery (met volledige schoonmaking van de schijf) gegeven omdat deze van gebruiker wisselt. Hierna heb ik 6,5GB vrij op de Windows partitie.

Waarschijnlijk heeft Archos hun Image gewoon niet goed opgeruimt en word dit wel gedaan door de Recovery. Het is niet heel veel maar altijd beter als de 2/3GB die je normaal out-of-the-box hebt.

Enige sidenote: je raakt wel je Office 365 kwijt en die kun je niet opnieuw installeren want je hebt geen key (gebruikte m toch al niet).
Heb je die full recovery gewoon vanuit het menu Systeemherstel gedaan en dan 'Alles verwijderen en Windows opnieuw installeren'? Ik ken zelf geen andere manier, maar ik gebruik dan ook voor het eerst een tablet met W 8.1.

[Reactie gewijzigd door ecb1 op 3 september 2015 22:01]

Ja ik heb inderdaad die optie gekozen van uit het Windows 8 instellingen scherm.
Ok, dan ga ik dat n dezer dagen ook maar es doen.
Hoe is de performance als je het geheugen uitbreidt met SD?

Begrijp ik daarnaast goed dat de tablet wordt geleverd met een licentie voor office maar zonder dat hij feitelijk office kan installeren? Triest!
Dit heb je helemaal correct.

Je krijgt er een office license bij op het device, maar je moet eerst ruimte vrij zien te krijgen om het te kunnen installeren. Rare marketing tric lijkt het wel de tip van CCNL neem ik wel mee, dan kan het namelijk wel.

Betreft performance met een SD, als je er een class 10 in hebt is het goed te doen. Programma's starten snel genoeg op en ze draaien gewoon soepel. Een collega van me die de tablet ook heeft draait Football Manager vanaf de SD kaart zonder performance loss (nou is dat spel niet zo heel zwaar, maar toch). Enige nadeel is dat je niet alle programma's native kunt installeren en dus word aangewezen op portable apps versies.
Ik heb een MicroSD kaartje met UHS III besteld bij Amazon.de (prijstip trouwens), ik zal berichten hoe het bevalt om daar installaties op te doen.
Thanks, das wel een Heel vlotte :P
Aanvullende info in de review hierover geplaatst
Capacitieve touchsensoren zijn zeer gevoelig voor (elektromagnetische) interferentie. Een instabiele stroomvoorziening (zoals een goedkope USB lader) kan dat soort interferentie veroorzaken.

Een goede oplader is voorzien van filters on de interferentie te minimaliseren, de betere tablets hebben ook filters in het voedingscircuit en meer afscherming rond de elektronica.

Ergens moest op bezuinigd worden om dit product zo agressief te kunnen prijzen :) Je kunt het waarschijnlijk oplossen door een betere lader te gebruiken.

Hier is een (simpele) uitleg van het probleem.
Ik zou je +2 geven als het kon. Dit is inderdaad het probleem. Archos heeft dit verkeerd aangepakt.
Mijn ervaring met de servicedesk is tot op heden tragisch, dus reken er niet op dat het opgelost wordt door Archos. Je zal zelf een oplader moeten hebben of kopen.
Bij mij ging het scherm ook een keer knipperen en wilde het scherm niet meer draaien, maar na opnieuw opstarten werkte alles weer gewoon, heb er gelukkig tot nu toe niet geen last meer van gehad.

Ik vroeg me af wat anderen gebruiken om data van bv je telefoon of laptop naar de tablet te kopieeren (of visaversa) omdat rechtstreeks aansluiten op je laptop etc natuurlijk niet werkt, een otg kabel/adapter of een 2in1 usb stick ?
Ik heb zelf een OTG kabeltje eraan hangen, maar je tussen tablet en pc doe ik het via shared folders.
Ook ik heb deze tablet bij Kruidvat gekocht, ik heb er na deze review 32GB bij gekocht bij Kruidvat dit kostte 20.

Ik heb voor Chrome, Firefox en Thunderbird de Portable versie via http://portableapps.com gedownload. Weet iemand of deze site betrouwbaar is?

Ik kom artikelen van jaren geleden tegen op deze site, en negatieve review. Maar voor de zekerheid vraag ik het toch.

Wat wel gek is, hij heeft een 64bits processor, terwijl Windows een 32bits versie is. Dit zal gezien de systeemvereisten van Windows 8.1 komen door de 16GB flash. Anders heb je 20 GB nodig, en dat wordt duurder onderandere door de hogere thuiskopieer heffing.

Graag een reactie op portableapps.com
Portable Apps is safe en werkt prima :)
Je kan de herstelpartitie op een USB-drive kopiren en dan verwijderen. Kijk even op http://www.howtogeek.com/...ts-limited-storage-space/
Dank je voor de tip!
Dit kan niet, zie mijn EDIT 2 in de review