Specificaties (HT)PC barebone met Intel Celeron N2930 - Bekijk alle specificaties

Zotac ZBOX CI320 Nano Review

dezejongeman 12 januari 2015, laatste update op 11 september 2015, 1.588 views

Zotac ZBOX CI320 Nano

Mooi klein en compleet stil systeempje met heel heel veel aansluitmogelijkheden. Dit boxje van 12.7 cm x 12.7 cm x 4.5 cm voldoet prima als media PCtje.

Pluspunten

• Veel aansluitmogelijkheden
  • intel 3630 wifi AC / bluetooth module
  • stil (geen fans)
  • quick charge usb
  • sd reader
  • Infrarood oogje
  • betaalbaar

Minpunten

• mn eerste was stuk

Waarom de CI320
Ik zocht een kleine stille media pc vanwege de mogelijkheid van een full-desktop browser en afspeel mogelijkheden van USB en netwerk. persoonlijk ben ik niet weg van al die verschillende apps die niet altijd even stabiel blijken. Ik kom namelijk van een android tv player de tronsmart mk908. Dit start langzaam op, loopt regelmatig vast en browsen met die mobile browsers vind ik een kriem. Daarnaast kijkt dezejongevrouw graag van die series die om silverlight vragen (gtst of dergelijke) of een app nodig hebben voor android, dus moest er een upgrade komen.

Mijn oog viel o.a. op de CI320 vanwege de rust (fanless), zuinig en veel aansluitmogelijkheden en misschien zelfs wel het strakke design. Mocht je echt alleen voor het design gaan dan moet je toch een brix halen, maar dan perk je in op de aansluitmogelijkheden. De pricewatch laat op moment van schrijven bijna 30 stuks zien die ongeveer in mijn budget zouden passen. De grootste twee concurenten zijn de veel verkochte Intel NUC Kit DN2820FYKH en de Gigabyte BRIX GB-BXCE-2955.

Ik denk dat het fanless design en de net wat sterkere processor mij hebben besluiten om voor de CI320 te kiezen, al doen de processors niet echt voor elkaar onder. Zie hier de vergelijking tussen de processor van de zotac (1.83GHz quadcore, 2MB l2 cache) en de brix (1.4 GHz dualcore, 0.5 MB cache) . en de CI320 vergeleken met de 2.13 GHz intel NUC met eveneens 2MB met eveneens 2MB cache.

Unboxing
Nadat de doos open is gemaakt vinden we de CI-320,een adapter en een kromme vesa mount (in mijn geval dan). Alternate had te veel lucht zakken bij de doos gedaan en vervolgens het karton dicht geperst en afgetaped.

De adapter is mooi klein en werk je zomaar weg. Een klein adaptertje geeft vaak ook aan dat een apparaat weinig stroom verbruikt, dat is hier ook het geval. Ik heb helaas geen stroom meter tot mijn beschikking maar een simpel rekensommetje van P=VxA=wattage dat het maximale verbruik niet boven de 19Vx2.1A=39.9Watt uit kan komen, omdat de adapter simpelweg niet meer kan leveren. Ik kan er dus wel vanuit gaan dat het maximale verbruik daar nog een stukje onder zal liggen.

Afmetingen (BxDxH) 12.7 cm x 12.7 cm x 4.5 cm

Open-boxing
Aan de onderzijde vinden we vier rubberen schroefjes die tevens dienst doen als pootjes voor de machine. Deze schroefjes zijn met de vingers los en vast te draaien. na het openen van het deksel was ik blij verast een mooie intel bluetooth/wifi ac module. daarnaast past daar mooi een 2,5" sata disk waarvoor ook ruimte is voor een iets hoger model van 9,5mm. om de hdd of ssd te plaatsen kun je de simpele handleiding volgen van het instalatie plaatje. wel moet daarbij opgelet worden dat het schroefje aan de zijde van het geheugen goed wordt aangedraaid, als je dat niet doet maak je zo sluiting met het geheugen.
http://s5.postimg.org/42yaxu2yr/intel_wifi.jpg~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ http://s5.postimg.org/a0u78h9c3/zotac_van_binnen.jpg

Aansluitmogelijkheden:
  • HDMI 1.4a (1080p@60Hz)
  • DisplayPort 1.1a (2560x1600@60Hz)
  • 2xUSB2.0
  • 4xUSB3.0
  • SD-reader
  • Mic 3,5
  • spkr 3,5 analoog en digitaal
  • IR (voor zover je dit een aansluitmogelijkheid kan noemen)
  • 1xso-dim voor ddr3l
  • sata 3 en e-sata
BIOS
Op één of andere manier is de bootorder lastig in te stellen en eindig je vaak in de UEFI shell waar ik niet mee uit voeten kom en het maar een onding vind. veel bootopties starten niet de hardeschijf of usb hoewel het lijkt alsof je die dan wel hebt ingesteld. Wat is er mis met het mooie oude bios wat er tegenwoordig gelikt uitziet. Gelukkig kwam ik er met "?" achter dat 'reset' een herstart optie is van het kleine bakie.

Verder vinden we in het bios de mogelijkheid tot het aan en uitzetten van Infrarood (cir) en serial wat denk ik een afkorting is van de e-sata poort. Zo zijn er nog een aantal opties over de sleep en powerstates van het machientje gaan die niet echt een toelichten vereisen.

Opstarten van het apparaat
Booten kan alleen van de sata en de twee USB2.0 poorten. De legio aan aansluiting gaf mij juist het idee dat ik makkelijk kon wisselen van OS door de boot volgorde aan te passen.

Speciale features::
quick charge usb > een functie waarmee je een telefoon of ander mobiel apparaat sneller kan opladen. De 2 gele usb poorten aan de voorkant zijn hiervoor geschikt gemaakt. Het werkt alleen niet als s5 state van de cpu wordt aangezet in de bios. Standaard staat deze op maximaal s4. aangezien ik het zelf niet gerbuik heb ik de s5 modus wel geactiveerd.

Wat ik ook wel het noemen waard vind is de ondersteuning voor virtualisatie door intel VT.

Problemen
Toch is het niet allemaal pracht en praal met de CI320. Er zijn versies uitgebracht die een instabiele bios hadden en voor problemen zorgt. tevens heeft zotac een firmware update uitgebracht voor de usb3.0/sata controller. Op mijn eerste bleek deze echter niet te installeren. Ik vond het al vreemd dat er een uitroepteken bleef staan bij de usb-host controller en had gehoopt deze hiermee op te lossen. Ik kon ook niet booten van de usb3 poorten aan de achterzijde, waarvan ik dacht dat die functionaliteit misschien niet in het bios gebakken zat. na het herinstalleren van win8.1, een poging op 8.1 32bit en win7 wist ik het, hij is stuk. RMA aangevraagd en na vijf werkdagen had ik een nieuwe retour. Deze lijkt het top op heden gelukkig beter te doen en kan ik ook vanaf de usb-poorten aan de achterkant booten. Met veel USB sticks en spelen met de bootorden heb je zomaar toegang tot linux in tich smaken, opelec en windows a tm z.

Playback
zojuist een youtube test uitgevoerd met een video die tot 4K 60fps kan. waarbij 1080p prima te doen is met een processor belasting rond de 25/30%. ook 1440P @30 lukt net, zolang je niets anders doet. deze test heb ik uitgevoerd in windows 10 met de cyberfox browser (firefox kloon die minder ram schijnt te eten). http://oi61.tinypic.com/116rfwo.jpg

Het gebruikte filmpje is 1 die op 4K60FPS op youtube staat. De keus viel op dit filmpje vanwege de hoge kwaliteit zodat hoger dan 1080P getest kon worden.

De review wordt op verzoek aangevuld. Laat een reactie achter met je verzoek en ik zal proberen dit verzoek uit te voeren. Commentaar voor verbeteringen zijn altijd welkom.

Heb jij ook een Zotac ZBOX CI320 Nano?

Mooie review!

Kun je ook iets zeggen over de prestaties onder Windows of Linux?
En vooral ook hoe YouTube draait, op full HD.
(ik zit er namelijk aan te denken om deze achter mijn tv te hangen met die functie)
Ik kom hier vanavond even op terug en verwerk het in de review. suggestie voor een YouTube film in full hd?
Ik heb ook de Zotac Barebone ZBOX Nano CI320 N2930, WiFi gekocht nou wil ik windows installeren vanaf een usb maar het lukt niet ,krijg alleen maar meldingen met (alias null). Moet ik dan toch een dvd drive aansluiten ?
Zorg dat de bios op de juiste legacy modes staat. Dan kan je booten vanaf alle usbs en zelfs sd kaart
Zou je mij kunnen zeg welke instelling ,om vanaf een USB te booten 😀
Als ik vanavond tijd weet te vinden laat ik t weten, maar zal wss morgen pas worden. Maak anders even topic aan mogelijk hebben anderen sneller een goed advies.
Morgen avond is prima ,alvast bedankt 😀