Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z97 GAMING 5 Review

Cloclo100 12 januari 2015, laatste update op 12 januari 2015, 461 views

MSI Z97 GAMING 5

Prijs-kwaliteit één van de betere borden voor de beginnende overklokker!

Pluspunten

• Installatie
  • Software = top, ideaal voor de beginnende overklokker
  • Bios
  • Prijs/Kwaliteit

Minpunten

• Nog niet tegengekomen

Layout Score: 5
Ik schrijf deze review naar aanleiding van de aankoop van een volledig nieuw systeem. Het is de eerste keer dat ik bij een moederbord voor MSI gekozen heb, en dan voor de Z97 Gaming 5. De keuze was gebaseerd op reviews op verschillende tech sites, waar het bord vooral bovendreef bij de prijs/kwaliteit keuzes. Na een paar weken kan ik deze stelling enkel beamen. Ik heb helaas geen foto’s genomen van de installatie/opening, maar deze zijn genoeg te vinden op het web.

Estethisch vind ik het één van de mooiere borden op de markt, voornamelijk zwart met de rode accenten en het logo, maar niks overdreven. In de verpakking zat al het nodige, inclusief een SLI-brug, een mooie MSI-gaming badge voor de fans en een setje stickers voor aan optimaal kabelmanagement te doen. Ook zat er een soort plug bij voor optionele geluidskaarten. Voor mij heeft het geen meerwaarde maar er zal ongetwijfeld een doelgroep voor zijn.

Bijna alle toeters en bellen zijn aanwezig van USB en audio, PS/2 poort en dan 2 (“gaming rood” gemarkeerde) USB-aansluitingen waar blijkbaar 3x meer goud is gebruik wat de responsiviteit en duurzaamheid moet verbeteren. Er is ook een M.2 slot, waar SATA Express ontbreekt. Dat laatste was voor mij geen absolute vereiste, voor degenen die dit wel willen zijn er de duurdere borden in de gaming series van MSI.

De installatie was gewoonweg simpel, ook omdat ik maar één GPU heb geïnstalleerd en voor waterkoeling i.p.v. een grote luchtkoeler heb gekozen. Absoluut geen problemen tegen gekomen, Plug and play!

Inzake Bios kan ik zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Het is natuurlijk mijn eerste MSI mobo, maar imo een felle verbetering t.o.v. dat van Gigabyte. Dat je met een muis kan werken vind ik persoonlijk prettig. Grafisch prima in orde, en door het ontbreken van een fysieke OC genie knop op het bord, is de knop aanwezig in de BIOS voor een automatische OC. Ook voor de liefhebbers een XMP knop om het geheugen te overklokken. Handig is dat je via de BIOS je bord kan “ontdekken”; je kan met je muis hoveren over het bord om zo uitleg te krijgen over elk onderdeel/aansluiting.

Vervolgens is er natuurlijk de software bij de bundel, die ik gewoon van de bijgevoegde DVD heb geïnstalleerd. Er is een command center, waar je softwarematig kunt overklokken, een Fast boot-tool waar je systeem enerzijds sneller opstart, en waar je anderzijds kan kiezen om op te starten in de BIOS. Handig zonder meer. Er is een ECO center, waar je verschillende delen op je mobo kan uitschakelen, om zo minder te verbruiken. Ik weet niet of het zoveel uitmaakt natuurlijk, maar ik heb bvb. het M2-slot uitgeschakeld. Je kan ook je CPU-fan uitschakelen als je niet aan het gamen bent etc. Er zit ook een gaming app bij de software, een kleine interface waar je snel kan overklokken. Je kan kiezen voor OC, waar je moet herstarten, een gaming modus waar alle CPU-kernen werken op turbo en een silent mode. Er is een killer chip aanwezig op het bord, met de Killer network manager kan je je netwerk testen, je internetverbruik nakijken en er is ook een gaming modus, dat volgens mij het spel prioritair stelt t.o.v. andere processen. Er zit tenslotte ook een Sound Blaster Cinema op, maar aangezien ik nog geen nieuwe speakerset heb gekocht heb ik hier nog niet veel in “gerommeld”.

Tenslotte hebben we natuurlijk te maken met een bord met overklokpotentieel. Er zit een i7-4790K in de Z97, waar ik een stabiele overklok voor wou. Ik heb voorlopig enkel met het Command center gewerkt, en zo kwam ik tot 4.5Ghz(4.0 stock) waarbij de temperaturen bij een langdurige stresstest niet boven de 80°C kwamen. Ik vind dit zeer mooi voor enkel softwarematig gewerkt te hebben, zonder te knoeien met voltages etc. Er valt natuurlijk nog meer uit te halen, maar voor de standaard gebruiker, die niets van overklokken af kent, is zulke gebruiksvriendelijke software een zegen. Zodat ook zij meer uit hun mobo-processor kunnen halen!

Al bij al ben ik zeer tevreden over dit moederbord, zowel qua looks, installatie en bijgevoegde software/tools.

Heb jij ook een MSI Z97 GAMING 5?

Is het al gelukt om meer te behalen met je CPU overclock?