Noctua NH-U12P Review

Wannial 24 maart 2009, laatste update op 14 mei 2009, 2.375 views

Noctua NH-U12P

Pluspunten

• Prestatie
  • Uiterlijk
  • Geluid

Minpunten

• Prijzig!
  • Montage kan moeilijk zijn.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Deze review is geschreven zodat het makkelijk te begrijpen is voor de beginnende tweaker.

ik heb deze koeler ontvangen als een review sampel van Noctua zelf.

De noctua NH-U12P word geleverd in goed herkenbare doos.
Uiteraard in de huiskleuren van Noctua zelf, blauw met bruin/rood.

Ook geeft de doos al een goede indruk van de inhoud en de koeler zelf.
We kunnen er op terug vinden dat de koeler 0.6 kg weegt en er 4 heatpipes worden gebruikt.
Ook staat er dat de koeler is gemaakt van koper en alluminium.

Als we de doos open maken komen daar 2 kleinere doosjes uit.
Eentje waarin het koel element en de ventilator zich bevind, en een met andere onderdelen.

Er worden erg veel spullen meegeleverd, bevestiging materiaal voor het Intel socket 775 en het Amd socket am2.

Ook vinden we een schroevendraaier, een handleiding, koelpasta en wat ander bevestiging materiaal terug.

Meegeleverd met de koeler zelf zijn de high end Noctua NF-P12 meegeleverd,
alsook een tube Noctua NT-H1 koelpasta, welke gelijk presteert aan bijvoorbeeld Artic silver 5.

Nu heb ik de koeler aan alle kanten eens aandachtig bekeken..
Maar er is helemaal geen koper zichtbaar? Zoals wel op de doos aangegeven is!

Dit is simpel uit te leggen, Noctua heeft alle koperen onderdelen voorzien van een laagje nikkel.
Waar is dit goed voor vraag je je vast af? Dit is om het koper te beschermen tegen aanslag en dergelijke.

Helaas is ook de onderkant bedenkt met een dun laagje nikkel, en nikkel geleid warmte net wat minder dan koper.

Echter is dit laagje zo dun dat het temperatuurverschil die het levert verwaarloosbaar is.

Zoals op bovenstaande foto te zien is kan de bijgeleverde koeler op deze manier gemonteerd worden.
Echter kan je er ook voor kiezen om aan beide kanten een ventilator te plaatsen!
Hoe dat er uit ziet zal je verderop in het topic kunnen zien.

Montage

Na de koeler bekeken te hebben word het wel eens tijd om hem te gaan monteren.
In de doos vonden we naast de koeler ook nog wat montage materiaal terug.
In dit geval gaan we het socket 775 bevestiging materiaal gebruiken. De koeler gaat een Xeon 3110 koel houden.

voor een complete lijst met alle moederborden die worden ondersteund kan je hier kijken

In dit geval word de koeler dus niet met de standaard pushpins vastgezet, maar met een speciaal systeem.
Hierbij bevestig je op de achterkant van je moederbord een metalen plaatje en schroef je de koeler er aan vast.

Voor sommige mensen is deze manier van monteren een nachtmerrie, en andere mensen zullen hem er zo opzetten.
Het is natuurlijk net wat je er van gewend bent, het is wel even wat anders dan pushpins natuurlijk.

Met deze manier van monteren zit de koeler wel echt stevig vast! Maakt beter contact, en zal er niet zomaar afvallen natuurlijk.

Eerst gaan de beugels er op die de koeler in plaats houden.

Zoals je kan zien is er echt maar heel weinig ruimte over tussen bepaalde onderdelen van het moederbord en de beugels.
Maar het past allemaal precies dus we gaan rustig verder, met dit als resultaat.

Vervolgens plaatsen we alles in de testomgeving en kunnen we beginnen met het meten van de temperaturen.

Natuurlijk heb ik het koelelement ook nog uitgerust met een 2e ventilator, wat dit beeld oplevert.

Testopstelling

Laten we eerst eens kijken naar de gebruikte hardware in deze test

Processor: intel Xeon 3110 (3Ghz)
Moederbord: Gigabyte Ga-P35 DS3R (P35chipset)
Werkgeheugen: 2x2GB kingstone valueram 800mhz
Videokaart: ati apphire 3450
Hardeschijf: Western Digital Green 1TB
Voeding: Antec true power trio 650 Watt

Resultaten

De resultaten met een 1 zijn gemeten met coretemp
De resultaten met een 2 zijn gemeten met Everest ultimate

Al met al vind ik dit een mooie en goed presterende koeler!
Hij weet dit heethoofdje goed koel te houden met een ventilator er op.
Passief zou zelf nog te doen zijn mits er een goede airflow in de kast is, maar is toch aan te raden er een ventilator op te zetten bij een zware processor.
Bij een 45watt processor kan je hem wel gewoon passief koelen.

De prijs is jammer genoeg wat aan de hoge kant, iets wat veel mensen af kan schrikken.
Deze kost namelijk een slordige 60 euro! Erg duur voor een koeler, maar dan heb je wel een goede en erg complete koeler!

Een groot pluspunt is hier dat de bijgeleverde ventilator lekker stil is, en eventueel met bijgeleverde weerstandjes is aan te passen zodat hij helemaal niet meer te horen is!
Hierdoor gaat de ventilator dus langzamer draaien, wat wel resulteert in een kleine temperatuu stijging.

• intel xeon 3110
  • gigabyte ga-p35-ds3r
  • 2x2 gb kingston value ram
  • ati 3450
  • western digital green 1TB
  • antec true power trio 650 watt
  • Windows XP

Heb jij ook een Noctua NH-U12P?

Een fraaie review mijn complimenten.

Wat de sterren betreft: 4 sterren is gewoon erg goed (hoewel Pjerry ook altijd naar 5 sterren streeft). Een 5 sterren reviews moet iets uitzonderlijks zijn, wat met alle respect voor erg jouw goede review ik niet vind. Ik mis bijvoorbeeld een inleidend stukje waarom je deze koeler hebt gekozen. Uit de reacties maakte ik op dat je hem voor testdoeleinden van Noctua hebt ontvangen (Pjerry wil ook wel testen voor een gratis koeler, fan of name it...).

Daarnaast moet je ook een beetje geluk hebben. Als de eerste beoordelaars het een 5 sterren review vinden dan is de kans groot dat hij op 5 sterren blijft staan. Daarentegen als ze het een 4 sterren review vinden.......

@review
Je meet de waarden in een testopstelling, dit doe je zonder kast. Natuurlijk dat een tweede fan dan nauwelijks invloed heeft (bij een nieuwe stofvrije koeler). Ik vraag me af wat er gaat gebeuren als je het hele zakie in een kast inbouwt, waardoor de omgevingstemperatuur wat hoger zal liggen.
Over die omgevingstemperatuur gesproken... die heb je nergens vermeld, is toch wel van wezenlijk belang om te weten hoe goed er nu gekoeld wordt.
Heb je de koelpasta in laten branden, of is dat bij deze versie niet nodig. Normaliter (bij pasta's die in moeten branden) krijg je naar verloop van tijd betere waarden.

Overigens ben ik het totaal oneens met PhWolf. Hoe kun je nu weten welk programma de juiste temperaturen aangeeft? Je tempjes worden door Winbound of de Core doorgegeven en vervolgens geïnterpreteerd door de programma's. Je kunt wel met 10 verschillende programma's meten en dan nog weet je niet welke goed is, zelfs de uitbijter kan als enige de juiste waarde geven. Het is bekend dat verschillende programma's verschillende waarden geven, maar daar is niets mis mee, zolang je het programma vermeldt (kun je nl. vergelijken). Daarnaast zijn de temperaturen een indicatie en als zodanig meer dan toereikend.

Voor zover ik begreep zat er "maar" één fan bij, heb je de tweede fan los aangeschaft, of had je die nog liggen.....
Wat zegt Noctua over de invloed van een tweede fan?

Hoe is het geluidsniveau van één en van twee fans (of is het fannen :? ). Noctua claimt altijd stilte, maar is dat ook echt zo? Je schrijft daar niets over. Ik zou het ook interessant vinden als je de fans eens op lage snelheden laat draaien....

Je hebt een mooie koeler, rest mij nog één ding richting Noctua: Wanneer gaan jullie die vieze out-dated kleur nou eens vervangen door een beetje frisse kleuren, ik vind het er niet uitzien.....

Bedankt voor je review
streven naar 5 sterren doen we het voor, maar uiteraard is het behalen hiervan erg moeilijk. de 4 sterren ben ik dan zeker ook tevreden mee!

ik had hem juist aangepast en nu staat er wel helemaal bovenaan dat ik deze koeler heb ontvangen van Noctua zelf voor review doeleinden.

helaas heb ik hier geen kast voor over om het allemaal in te testen dus helaas zit dat er nog niet in.

de omgeving temperatuur is inderdaad niet vermeld, maar hij was bij elke test hetzelfde (rond de 20 graden)

ik zet de systemen 's ochtends in elkaar en laat ze vervolgens heel de middag idle aanstaan tot 's nachts.
de volgende dag ga ik temperaturen noteren.

en wat de temperaturen betreft, dat was ook de reden dat ik meerdere temperaturen heb genoteerd.

er zit standaard inderdaad 1 ventilator bij, de andere ventilator had ik eerder eens gekregen van Noctua.

wat ze zelf over de 2 fans zeggen zou ik eens moeten navragen, ik zie dat zo snel ook niet terug op hun website.

ik heb helaas geen decibel meter om het echte geluidsniveau op te meten.
maar naar wat ik hoor kan ik zeggen dat ze zelfs op hoog rpm STIL zijn.
zelfs met zijn 2e hoor je ze niet.. tenzei je je hoofd er bijna tegenaan houd.
de hardeschijf overstemde de koeler, en deze maakt echt al weinig geluid.
dus ja.. hun claim is gerechtvaardigd!

ik kan er bij de volgende runs wel eens mee kijken wat hij op 800rpm doet.
maar ben nu eerst bezig aan de Noctua NH-C12P.

haha ik zal het eens vermelden bij Noctua of ze ooit van plan zijn om de kleuren te veranderen 8)7

je mag me overigens altijd een DM of een mail sturen met vragen o.i.d. :Y)

bedankt voor je kritische kijk op deze review! hier kan ik echt iets mee!
direct maar +1 gemod omdat dit imho echt iets toevoegt!

[Reactie gewijzigd door Wannial op 24 maart 2009 14:46]

Niets dan lof voor de opbouw en layout van je review. Duidelijke taal en geen woord te veel. De foto's zien er ook erg goed uit.
Ik heb wel een paar puntjes van kritiek voor de 'benchmark':
- Zet erbij welke stress test je gebruikt hebt, en voor hoe lang.
- Geef niet de temperaturen van twee verschillende programma's, vooral als deze verschillend zijn. Zo is het gewoon niet duidelijk hoe goed de koeler nou eigenlijk koelt. Zoek even uit welk programma de data van de sensor nou wel goed uitleest, en vermeld dan alleen die waarden.
- Ga je de Xeon nog overclocken? Ik ben benieuwd hoe koel hij hem dan kan houden gezien de indrukwekkende resultaten van deze test.
Mooie review, tnx!
Heb je 1 van de kabels gebruikt (blauw/zwart), om de rpm omlaag te gooien?

edit--
nvm, ik heb de zwarte kabel weg gehaald en deze blijft even stil, althans lijkt zo ;).

[Reactie gewijzigd door XTREEMRaGE op 3 september 2009 11:43]

nee, ik heb geen kabeltjes gebruikt verder, gewoon direct op het moederbord geplaatst :)
hij is dan nog steeds fluisterstil!
mijn eerste review hier :-)

commentaar is meer dan welkom!
Mooie review met uitgebreide afbeeldingen en metingen.

Wat ik wel minder prettig vind is dat je zo'n beetje na elke punt een enter zet, dat leest niet lekker vind ik.

Ik had nog wel een vraag over het gewicht, zeker bij die grote/hoge koelers komt er wat druk op het moederbord, zeker als er dan ook nog 2 fans aan hangen. In hoeverre merk je dat? Of helpt de backplate daarmee? (btw ik heb een grondige vloekhekel aan de pushpins ;-)
ik zal hem vanavond als ik weer thuis ben eens wegen voor je.

ik moet zeggen dat er nergens geen problemen mee zijn hoor, het moederbord houd alles perfect.

zeker met die backplate blijft alles perfect op zijn plaats zitten.
buigt niet door of wat dan ook.

haha pushpins zijn inderdaad niet alles, maarja die zitten er bij deze koeler helemaal niet bij!

dankjewel in iedergeval voor je feedback!
Mooie review, duidelijk, resultaten gepost, leuke foto's! Kijk uit naar je volgende review!
hartelijk bedankt!

ik zal er zeker nog meer plaatsen als ze goed aanslaan!
Zeer mooie review!

Alleen stoort het mij een beetje dat het meer een soort tutorial is, voor mensen die nog nooit een koeler hebben gezien/ geplaatst. Maar dit is natuurlijk persoonlijk ;)

Waar heb je dit monster besteld? (a)
ik heb dit monster van noctua zelf gekregen O-)

en inderdaad zoals je zegt is dit iets meer gericht op de wat meer beginnende gebruiker
ik schrijf namelijk dit soort reviews voor een site met meer beginnende gebruikers.

maar ik wou wel eens weten wat jullie er hier van vinden!

bedankt in iedergeval voor de positieve feedback!

oja.. dit monster is gewoon bij azerty te bestellen :>

zonder s1366 backplate

met s1366 backplate
hartelijk bedankt :D

punt 1 is een goede zal ik zeker doen!
zoals de afbeelding met de volledige setup al enigsinds verklapt gebruik ik Orthos
hier is 2 uur lang de test "blend test, stress cpu and some ram"

en inderdaad dit ben ik nu aan het proberen uit te zoeken welke de temperaturen nu echt goed weergeeft.

ik ben het wel van plan eigelijk, maar aan de andere kant liever niet omdat het toch mijn server cpu gaat worden en ik hem liever niet sloop.

maar ik kan wel verklappen dat er binnenkort met een nadere cpu een overklock gedaan gaat worden, zowel met deze koeler als met vloeibaar stikstof 8)7

nogmaals dank voor de lof _/-\o_
ik zie dat iedereen 4 van de 5 sterren geeft.
laat vooral een berichtje achter waarom! wil het graag verbeteren!
Ik vind de lay-out middelmatig, en het is zonde dat je niet verteld waarom je de koeler hebt gekocht.

Benchmarks zijn natuurlijk wel super :)

Het hoeft trouwens niet zo te zijn det iedereen 4 sterren geeft dat is gewoon het gemiddelde.

[Reactie gewijzigd door artificial_sun op 24 maart 2009 11:49]

over de 4 sterren heb je wel gelijk, maar 4 lijkt me het gemiddelde omdat hij met elke stem er bij op 4 blijft :Y)

ik heb deze koeler ontvangen van Noctua zelf als een review sampel.

gelukkig vind je de benches wel super!