Specificaties met bluetooth - Bekijk alle specificaties

Parrot Asteroid Mini Review

ManReadyForWar 11 januari 2015, laatste update op 11 januari 2015, 5.639 views

Parrot Asteroid Mini

Dit is een prima product met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Bij zelf inbouwen heb je voor EUR 220: - goede versterker 4 x 40 watt - hele goede carkit voor bellen met goede geluidskwaliteit - werkt prima samen met de iPhone 6 voor het streamen van muziek - navigatiesysteem niet getest

Pluspunten

• 4 x 40 watt
  • perfecte geluidskwaliteit tijdens bellen en streamen muziek via kabel
  • klein systeem en intu´tief bedienbaar

Minpunten

• lastig in te bouwen en ingewikkelde kabel
  • muziek streamen via blue tooth is vergelijkbaar met radiokwaliteit

Geluidskwaliteit Score: 5
Review Parrot Asteroid mini

Ik schrijf deze review omdat ik vrij weinig informatie kon vinden over deze carkit en er best lang over nagedacht heb welke carkit ik moest kopen. Daarnaast staan deze carkits niet uitgestald bij de Media Markt in Leeuwarden dus er even mee spelen ging niet.

Wat voor mij belangrijk was voor de aanschaf van de carkit.
- Kunnen bellen in de auto.
- Muziek streamen.
- Goede geluidskwaliteit.
- Beter geluid dan dat de standaard autoradio geeft.

Ik heb een Renault Clio Night and Day edition uit 2011 met ge´ntegreerde TomTom. Hier zit geen blue-tooth in. De radio vervangen gaat niet omdat de TomTom dan niet meer werkt. Er is weinig plaats op het dashboard en daarbij houd ik de auto graag zo origineel als mogelijk. Ik heb heel lang gezocht in de MKi series maar had mijn twijfel over versterker. De asteroid heeft een 4 x 40 watt Mosfet versterker en een heel klein scherm. Dit gaf bij mij de doorslag.

Inbouw
Ik zocht in eerste instantie naar carkit + inbouw op locatie. Dit is behoorlijk prijzig en met extra kabel kost dit al snel EUR 370. Uiteindelijk heb ik met kerst de knoop doorgehakt en de set besteld bij Wehkamp en besloten deze zelf in te bouwen. Dit heeft me een dag gekost, zonder extra kabel. Dit is een heel gedoe want ik moest een extra voedingskabel trekken en echt mijn hele interieur uit de auto slopen. Uiteindelijk werkte alles. Helaas constateerde ik dat het interieur rond de sigarettenaansteker warm werd. Ik heb een te dunne kabel gebruikt om voeding af te tappen. Ook hoorde ik de muziek af en toe kraken zoals je vroeger wel eens bij een platenspeler hoorde. Ik vond de klus leuk om te doen (ik heb ook wel computers gebouwd in het verleden) maar zou het niet een tweede keer doen. Ik heb de auto naar een car shop gebracht om het voedingsprobleem op te lossen en de aansluitingen wat beter vast te zetten. Ik had de problemen zelf kunnen oplossen maar moest weer aan het werk en had er geen tijd meer voor. Ik heb uiteindelijk EUR 90 aan de carshop betaald.

Bellen en muziek streamen
Het bellen gaat echt heel goed. Vanaf de iPhone kan ik rechtstreeks iemand oproepen. Dit kan ook via de parrot en stemherkenning. De stemherkenning werkt wonderbaarlijk goed. Ik heb altijd problemen met dit soort systemen maar deze doet het zonder leercurve. Als ik alleen de voornaam zeg kan hij de persoon niet vinden. Als ik voor en achternaam zeg is het altijd raak wordt altijd de juiste persoon gevonden uit mijn adresboek. Deze voice functie heb ik voor muziek nog niet goed kunnen testen. Avicii vindt het systeem en langere engelstalige namen gaan volgensmij niet goed. Maar zoals gezegd, ik heb dit nog niet goed getest. Misschien komt het dat het systeem op Nederlands staat en ik engelse namen zoek, ik weet het nog niet. Dit zoek ik nog uit.. Ik heb afspeellijsten aangemaakt met eenvoudige titels om dit te ondervangen. De titel "2015" weet de parrot prima te vinden.
Het streamen van muziek via bluetooth loopt goed alleen de kwaliteit hiervan vind ik slecht. Ik vind het vergelijkbaar met een radiozender via de ether. Ook kan het volume dan niet zo hard als ik zou wensen. Dit komt volgensmij door het oude blue tooth muziek protocol. Muziek streamen via de kabel werkt fantastisch. Het geluid is helder en hij gaat helemaal los. Ik wou eigenlijk streamen met de telefoon in de broekzak maar nu het eenmaal zit zoals het zit vind ik het wel prima. De telefoon is nu ook opgeladen als ik op de plek van bestemming arriveer.
Om een nog beter geluid te krijgen heb ik de speakers van de auto vervangen. Dit werkt uitstekend. Leuk om nog te vermelden is dat je je geluidsvoorkeuren kan aanpassen. Je hebt standaard equalizers en deze zijn ook zelf in te stellen. Ook kan je voor de 4 speakers in je auto aangeven hoe balans door je auto geregeld moet worden.
Goed om te weten.. Het menu werkt snel, er zit geen touchscreen op, alles gaat met de afstandbediening. Dit werkt intu´tief en ik ben er tevreden mee. Touch screens bedienen op het dashboard als je met 130 over het asfalt rijdt is ook niet alles.
Het selecteren van muziek verloopt niet zo snel als rechtstreeks via de iphone 6. Dit gaat eerder zoals een midrange telefoon. Wellicht heeft het ermee te maken dat ik het artwork in het scherm laat plaatsen maar toch..
De knopjes van de muziekbediening zitten aan de bovenzijde en zijn erg klein. Ik kan ze op gevoel vinden maar ik had de knoppen voor muziekbediening groter gemaakt.
Aan het begin moet je even wennen omdat je de autoradio met zijn eigen bediening gebruikt naast de carkit en het streamen van muziek. Ik rijdt inmiddels een week rond en kan nu alles zonder problemen vinden. Het went snel.

Featureset
De feature set voldoet prima voor mij. Er valt niet heel veel te tweaken maar alles wat je mag verwachten zit op het systeem. Ik zocht ook een eenvoudig bedienbaar systeem omdat ik alles tijdens het autorijden moet bedienen. Duidelijk is dat er twee telefoons gekoppeld kunnen worden en dat heb ik gedaan. Een telefoon gebruik je hierbij voor de uitgaande verbinding.
Er zijn diverse apps beschikbaar waaronder navigatie. Deze heb ik echter niet nodig en heb ik ook niet getest.
Ik heb wel een app ge´nstalleerd TuneIn. Deze is voor het beluisteren van digitale radio zenders en dat werkt. Je moet dan wel binnen de app de zender selecteren en dat vind ik te veel handelingen. Voor de radio gebruik ik dus gewoon de radio.
Apps die er verder op de downloaden zijn:
- Coyote: een app voor gevaren en flitsers. Hiervoor heb ik een ander appje op mijn iPhone en een ingebouwde tomtom.
- Instant message client.
- Weer app
- Mail app
- Enz, enz.
Ik vind de apps een leuk iets maar ook achterhaald. Via mijn iPhone heb ik alles lopen zoals ik het wil. Twee jaar geleden was dit misschien innovatief. Ik kan me voorstellen dat als je geen navigatie systeem in de auto hebt dat navigatie handig is. Dan zou ik echter gaan voor de Parrot Asteroid tablet met een groter scherm.

Ik heb de features 4 sterren gegeven. Alles wat je wilt zit erop maar ik vind de apps wat achterhaald. Dit hangt er ook mee samen (denk ik) dat een carkit geen telefoon is. Het is niet zo dat er elk jaar een nog betere versie op de markt komt.

Geluidskwaliteit
Dit heb ik hierboven beschreven. Streamen via blue-tooth vind ik matig. Streamen via de kabel gaat fantastisch.
Het geluid via het bellen is echt supergoed. Ik kan mensen in de auto heel goed verstaan en de mensen aan de andere kant van de lijn kunnen me ook goed verstaan. Ik heb dit getest toen ik 135 reed en ik kan je vertellen dat de renault clio niet de meest stille auto is bij hoge snelheden.

Deze heb ik 5 sterren gegeven. Dit door het goede geluid tijdens het bellen en het streamen van de muziek via een kabel. Ook vind ik het fijn dat je eenvoudig de muziekinstellingen kan aanpassen.

Design
Ik vind het design echt heel mooi. Een heel klein schermpje, zwart met daarop duidelijke iconen. Mijn interieur heeft een afwerking met leer en glanzende pianolak delen en de parrot past hier heel goed bij.
Het bedieningspaneel heb ik bij de handrem geplaatst en omdat ik deze via een kabel heb verbonden geeft deze ook licht. Erg handig.

Deze heb ik 5 sterren gegeven. Dit door de eenvoudige afwerking, zwarte scherm en mooie iconen. Het past goed in mijn interieur. Op de foto lijkt het scherm een grijzige waas te hebben maar dit komt door de foto. Zwart is echt zwart.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Misschien verandert deze score nog maar het was wat een gedoe om mijn parrot account te activeren en achteraf vind ik dat er een eenvoudigere kabel bij had kunnen zitten of een doorverwijzing naar een site met goede automerk-specifieke ISO kabels. Ook had ik in de eerste dagen dat het systeem bleef hangen. Dit kan ook komen doordat ik de autospecialist er nog niet bij had gehad maar vooralsnog 4 sterren.

Ik vond de carkit + inbouw altijd te duur. Totdat je ziet wat je er voor krijgt. Ik heb nu een goede versterker in de auto, ik kan bellen en ik kan mijn muziek fatsoenlijk streamen. Ik heb het over een 4 x 40 watt versterker. Er zit dan ook nog navigatie op en een gevaren en flitsservice coyote. Deze heb ik echter niet getest.
Voor EUR 220 kan je het systeem aanschaffen maar moet je het zelf inbouwen. Ik heb uiteindelijk EUR 310 betaald en vind dat een hele fatsoenlijke prijs voor wat ik er voor heb gekregen.

Zoals ik er eerst tegen aankeek had de prijs 3 sterren gekregen. Als je echter ziet wat je er voor krijgt is het 5 sterren waard.

Heb jij ook een Parrot Asteroid Mini?

@manReadyforwar

Thanks voor je uitgebreide review! Er is inderdaad vrij weinig info te vinden over deze set.

Nog altijd tevreden? Hoe is het ondertussen met updates merk je dat parrot zo nu en dat wat doet updaten voor verbetering.
Graag gedaan en leuk dat je de review hebt gelezen.

Ik ben nog steeds tevreden. Zou zelfs er een laten inbouwen in een nieuwe auto. Er zijn echter ook minpunten. Som onderstaand mijn ervaringen op in de hoop dat je er wat mee kan.
Pluspunten
- icm nieuwe speakers kan de muziek via iPhone en kabel lekker hard bij een goede geluidskwaliteit.
- bellen met stemherkenning + geluid werkt super. Veel beter dan ge´ntegreerde sets.
- stembediening met aannemen + bellen uit telefoonboek werkt super. Hij snapt wat ik zeg.
Minpunten
- software updates. Deze zijn minimaal en lossen niet echt iets op.
- software is af en toe wat brak en instabiel. Hij raakt in de war als ik 2 iPhones + iPad tegelijk aansluit. Ik moest laatst naar Brabant en alles was leeg. Dacht deze even op te laden maar dat ging mis. Het hele apparaat raakt dan in de war.
- in totaal heb ik hem nu 3x in de war gehad en het systeem opnieuw moeten installeren. 2x na installatie in auto en 1 x na een half jaar gebruik.
- het is dus niet continu shit, maar feilloos is hij ook niet. In de praktijk functioneerd het wel.
Klopt.. Ik vond de opstarttijd ook niet fantastisch maar heb de gok maar genomen.
Nu ik er zo over nadenk komt het doordat de autoradio gelijk werkt dat ik niet zo veel kast heb van de opstarttijd.

Nog een tip als je dit apparaat wilt hebben.. Laten inbouwen.
Ik heb hem gekocht, en wil hem Laren inbouwen, maar hoe weet ik of deze echt wel in mijn auto past, aangezien ik nu begin te twijfelen aangezien ik een radio heb die standaard in de auto zit.. Het is een ford fiesta uit 2006..

Heb je hier oor een extra kabel nodig, en zoja wat voor kabel heb je dan eigenlijk nodig?
Is 4x40w een pluspunt? Ik zou tegenwoordig toch minimaal 4x50w verwachten.
Eh, ik ben geen verkoper, ik deel mijn ervaringen. Vergeleken met de Carkits van Bury en de MKi serie heeft deze aanzienlijk meer vermogen. Daarom vind ik het een pluspunt.
Als je er van uit gaat dat tegenwoordig nog steeds bijna iedere autoradio "maar" 4x20-25 watt rms is, is 40 al een hele vooruitgang.
Het kan zijn dat het tegenwoordig anders wordt aangeduid, maar toen ik tussen 2000 en 2006 bij een autoaudiozaak werkte, was 4x40w echt de minimale standaard. De mooiste radio die we toendertijd hadden was een Pioneer met 4x50w Mosfet versterker (DEH-P77MP).
Vandaar mijn referentiekader...
Fabrikanten mogen graag adverteren met hoge nummers, en dat is in dit geval ook zo. Kijk maar eens op een willekeurige doos van een audiofabrikant a la pioneer/kenwood/alpine/etc. Heel groot staat op de doos van een setje 6x9 speaker: 400 watt maximum power, om er vervolgens onder te zetten: 60 watt RMS. (pioneer TS-A6923I als voorbeeld gepakt)

Die 4x50 watt is het maximaal vermogen. Als je de manual erbij pakt, zie je ook staan dat deze 27 watt RMS levert. Volgens de parrot site levert deze 40 watt RMS, wat toch al een hele vooruitgang is.

Maar goed, dat maakt in dit geval niets uit, daar autofabrikanten meestal niet eens aan de 20 watt RMS komen. Dan is het altijd een vooruitgang. Vooral in oudere modellen auto's kan een upgrade naar een goeie headunit al een stuk opleveren.
wat is de opstarttijd van dit systeem? ik heb er wat youtube filmpjes van zitten bekijken, maar het lijkt nogal te duren voordat het systeem up and running is :)
Goede vraag. Ik schat een minuut voor het systeem. Dan kun je ook bellen.
De standaard autoradio doet het gewoon direct.
Daarnaast sluit ik mijn iPhone aan via de kabel. Het duurt 2 minuten voordat ik via de kabel muziek kan streamen.
ok, dat is nog te overzien opzich.