Specificaties Mono speaker - Bekijk alle specificaties

Sonos Play:1 Zwart Review

stijnvbml 11 januari 2015, laatste update op 13 januari 2015, 3.479 views

Sonos Play:1 Zwart

De Sonos Play 1 is een hele goede instapspeaker. Ik zou 2x de Play 1 boven 1x de Play 5 aanraden. 1x de Play 1 echter niet. Het geluid uit maar een speaker is niet zo heel mooi. Maar over het algemeen een goeie speaker om te kopen.

Pluspunten

• Mooi design
  • Klein
  • Streamen over WiFi
  • Prima prijs
  • Fijne Sonos app

Minpunten

• Geluid uit een speaker is matig
  • Geen ingang voor een andere geluidsbron (wat de duurdere Sonos wel hebben)

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3

Sonos, een bedrijf die wireless speakers maakt, heeft meerdere modellen. Van de playbar tot de play 5. Ik heb hier de goedkoopste speaker, de Play 1. Voor 199 euro haal je hiermee sonos in huis. Klinkt als een goede deal, maar zijn er addertjes onder het gras?
inleiding
Geluid
App
Sonos Boost
Vergelijking

Er was al een tijdje verlangen naar een speaker. We hadden een Bose iPod dock uit 2004 staan en een tivoli audio dingetje. Het is allemaal een beetje oud. Dat Tivoli ding speelt alleen radio af, en dat is jammer. Dus het werd tijd voor een nieuwe. Sonos was direct de eerste keuze. Alternativen van Heos en Samsung vielen af. Dus Sonos. Vraag 2; welk model dan? We hebben een budget van ca. 550/600 euro. Maar we hoeven het niet allemaal uit te gegeven. Je moet ook nog een Sonos Boost kopen, dus dan heb je al 50 euro. Dan heb je de keuzes. Koop je een play 5, een play 3 en een play 1 of 2x een play 1. We hebben voor de 2x play 1 gekozen. Die zijn makkelijk optehangen en het is mooier als je 2 dezelfde hebt.
Dus naar de Media Markt gegaan en er 2 gekocht en Sonos Boost.

Met speakers ben je er niet bij sonos. Je moet ook een Sonos boost (wat ook een wifi-repeater is) kopen van 50 euro. En dan moet je een Spotify Premium (Deezer Premium+, soundcloud (gratis)) hebben. Ik heb Spotify Premium en je er was een actie. Je kreeg een Deezer Premium+ account voor een jaar bij. Dus dan maar Spotify een jaarte afzeggen. Ik heb het nog wel in de periode dat ik deze review maak, dus ik ga met beide werken. Met de Sonos App kan je muziek regelen. De Sonos App heb ik op een iMac, Nexus 7 (2013), Nexus 5, iPad Mini Retina, iPhone 6, op een Ubuntu 14.04 werkende HP Pavillion G6 en een op Windows 8 werkende HP Elitebook (....). Dus een uitgebreid pakketje. Windows Phone en BB10 heb ik dus niet geprobeerd.

De doos van deze Sonos Play 1 is redelijk mooi. Het apparaat is geseald en moeilijk open te krijgen.
Als je dan de doos open maakt, vindt je eerst een mapje met het sonos logo erin. In dat mapje zitten handleidingen.
Daaronder vindt je de Play 1, die beschermt wordt door karton.
De Play 1 zit in een zak en dat geeft een heel luxe gevoel.
Als je de zak eraf haalt zie je de Play 1.
Onder de play 1 zit weer karton en daaronder de stekker en een ethernet kabel.
Totale inhoud doos:

De set-up van deze Sonos gaat best makkelijk. Je stopt eerst de Sonos Boost in de meterkast. Dan sluit je de boost met een ethernet poort aan op je router. Wat de Sonos Boost dan doet is een eigen Wifi Netwerk creeren. Alles wat je met dat wifi netwerk verbindt kan dan op Sonos.
Je moet dan de Play 1 in de stekker doen en de Sonos Control app downloaden. Als de app het aangeeft moet je op een knop op de Sonos Boost drukken. Zo verbind je de Sonos Boost met de Sonos App. Dan kun je speakers (door op de volume up en play knop tegelijk te drukken) met de app verbinden. Heb je alles gedaan, dan is het aangesloten.
Heb helaas geen fotos meer van het originele set-up process. Hieronder staan de fotos voor als je een nieuw apparaat aan je Sonos wil verbinden. Je telefoon hoeft alleen op je WiFi-Network te zijn, gaat dus heel makkelijk.

Het design is best aantrekkelijk. Het speakertje is een lekker klein apparaat die goed op bijv. een kast is te zetten. Wij gaan onze 2 nog ophangen, maar nu staan ze nog.
Het apparaat is vierkant en heeft ronde hoeken.
Aan de bovenkant en onderkant zit een witte (of zwarte), matte, plastic streep.
Op de bovenste streep staat het sonos logo.
Hiertussen zit de, met aluminium, afgedekte speaker. Aan de bovenkant zit de play/pause knop en de volume knoppen. Ook zit er een ledje. Als de speaker aanstaat, is hij wit. Als hij op pause gaat, knippert hij en als hij uitstaat is het ledje ook uit.
Aan de achterkant zit een ethernet ingang. Deze kan je gebruiken als je bijv. een slechte draadloze verbinding hebt of veel andere apparaten. Bijv. als je ook een Samsung Multiroom set in je huiskamer hebt staan. Ik heb hem niet gebruikt. Daarboven zit een ingang waarmee je hem kan ophangen.
Onder op de Play 1 staat de productinformatie en kan je de voedingskabel aansluiten.
De Play 1 is als enige Sonos speaker vochtbestendig; voor bijvoorbeeld bij het binnenzwembad. Dit betekent dus niet (spat)waterdicht. Alsnog is het grappig dat alleen de goedkoopste speaker dit heeft.
De Sonos Play 1 ziet er mooi uit. Hij staat nu tijdelijk bij ons op een kast en naast een oudere speaker. Hij valt niet heel erg op en is makkelijker wegtewerken als je een modern ingericht huis heeft. Ook vind ik hem prima in klassieke huizen en industriel ingerichte huizen passen. Het heeft vooral te maken met zijn formaat. Die is lekker klein en daar valt opzich wel wat voor te zeggen.

De geluidskwaliteit is aardig.Ik wou het eigenlijk gaan vergelijken, maar de microfoon van mijn nexus 5 is zo brak dat de Play 1 er ook slecht uitkomt en met de iPhone 6 is het weer een heel gedoe om die filmpjes op de iMac te krijgen, er lijkt namelijk een bug bij mij in iPhoto te zitten en dat is zwaar kut. Dus moet je het met mijn woord doen. Het geluid is aardig. Het zijn natuurlijk instapspeakers en dat maakt heel veel goed. Koop er alleen altijd 2. Als je er maar een aan hebt klinkt het geluid niet vol en de Play 1 is geen stereospeaker. Wil je maar 1 speaker, spaar dan door voor de Play 3. Wij hebben er 2, en over een paar weken waarschijnlijk 3. De Play 1 is niet genoeg om een grote woonkamer van goed geluid te voorzien. Tenminste niet als je een stereo effect wil. Dus we hebben er 2 bij elkaar in de buurt gezet en dan is het geluid prima voor een instapspeaker. Via de app kan je er trouwens een stereopaar van 2 Sonos Play 1 speakers maken. Het geluid is net niet goed genoeg, kwa volume dan, voor kleine feestjes, maar voor thuisgebruik is het prima. Ga deze dingen echter niet met teufels etc vergelijken. En de bass is bij de standaard instellingen wel heel laag en die heb ik dus ook aangepast.

Met de Sonos App bedien je deze Play 1. Dit gaat via de Wi-Fi en dit vind ik een veel betere optie dan via bluetooth. Je hebt eigenlijk altijd een stabiele verbinding, wat met Bluetooth wel eens wat minder kan zijn. Je bedient Sonos via de Sonos app, en dus niet via bijv. de Spotify app. Je doet alles op die App. En het werkt verbazingwekkend goed. Ik heb de Sonos App vooral op me Nexus 5/7 gebruikt en op me iMac, maar ook op een iPhone 6. Je hebt op je telefoon en tablet een mooie vernieuwde app, op je PC/Mac nog niet. Ik begin met de telefoon app. Je krijgt eerst een heel simpel set-up menu, wat natuurlijk eenmalig is. Bij het hoofdscherm kan je tussen de muziekdiensten, sonos playlisten, alarms (om wekkers te zetten), en instellingen (ga ik bij de mac app dieper op in). Bij elke muziekdienst ziet het lijstje er iets anders uit.
Als je muziek aan hebt zie je groot de cover en daaronder een play pause knop. Ook kan je naar de wachtrij zien.
De app werkt prima en vrij snel. Er is weinig aan optemerken
De app voor Mac en Windows is wat minder modern, maar werkt ook prima.
Je kan bij instellingen bijvoorbeeld instellen om 2 Play 1s als een stereospaar intestellen, wat zeker aanteraden valt. Klinkt gewoon mooier.

De Sonos Boost heb je nodig voor Sonos. Deze sluit je met een ethernet kabel op je router aan. Dan zorgt de boost dat de muziek via je wifi verbindt. De boost komt in een doos waar ook een ethernet kabel en een stekker inzit.
De stekker die je erbij krijgt is zeer mooi en hoogwaardig door het Sonos logo. De speakers hebben deze stekker helaas niet.
De boost zelf ziet er aardig uit. Het is een plastic apparaat, glanzend plastic. In het midden zit een zwarte streep met het Sonos logo.
Aan de onderkant staat ook het Sonos logo.
Er zit een knop op die je kan indrukken om verbinding met je telefoon te maken bij je set up.
Boost is schijnbaar niet verplicht. Heb wel op internet gelezen dat het wel betrouwbaarder is en de WiFi-repeater functie vind ik ook handig. Zeker handig voor mensen met een groot huis. Ik denk dat hij voor vele gebruikers die extra 50 euro misschien wel waard is.

Je hebt de Play 1 als instapmodel. Wil je maar een Sonos speaker kopen, dan raad ik je aan om voor de Play 3 door te sparen, die 100 euro duurder is. Dat is namelijk een stereospeaker en dat klinkt mooier. Maar als je 2x de Play 1 kan kopen, dan raad ik deze boven een Play 5 aan. Dit ding is mooier vind ik en ik vind het ook mooier als het geluid uit 2 speakers komt. Tenzij je een harder volume wil, dan moet je de Play 5 kopen.

Voor 200 euro krijg je veel waar voor je geld bij deze Sonos Play 1. Het is een mooie, kleine speaker die door zijn formaat makkelijk is wegtewerken. De geluidskwaliteit uit een speaker zou ik als matig omschrijven. Als je 2x de Play 1 koopt vind ik het al een ander verhaal. De app van sonos werkt ook nog erg goed. Wel zijn er paar kleine nadelen. Bijvoorbeeld dat het geen stereospeaker is, je moet er een boost bijkopen en een paar kleine irritaties. Spijt van de keuze heb ik zeker niet. Een 3e zit er zelfs aantekomen, de 2 Play 1s zijn net niet krachtig genoeg om onze woonkamer van goed geluid te voorzien. Maar over het algemeen, zeer tevreden.

Heb jij ook een Sonos Play:1 Zwart?

Sinds de release van de laatste firmware (enkele maanden geleden), is het niet meer nodig een boost te gebruiken. Je kan zonder tussenkomst ervan direct je Sonos aansturen tegenwoordig. Dat is wel een enorm minpunt die je weg kunt strepen.
Boost is nooit nodig geweest, je moet alleen één apparaat via een LAN kabel verbonden hebben met het internet. En dat is nu nog steeds zo trouwens, alleen sinds die update kan een speaker ook als Boost dienen.

Wist trouwens niet dat het nu boost heet? Is dit hetzelfde als wat eerder een Bridge was?
nope

bridge is niet meer nodig
boost is iets nieuws en werkt als een een soort van repeater van sonos net
die hoef je niet persé te hebben, tenzij de omstandigheden (groot huis, veel beton etc) hierom vragen.

[Reactie gewijzigd door benedictuz op 12 januari 2015 17:37]

Jammer dat de afbeeldingen voor het grootste gedeelte zijn verdwenen!
Rede? Je bedoelt 'Reden' neem ik aan?
Verder, leuk om de ervaringen van een Sonos gebruiker te lezen, die de installatie voor de eerste keer volbrengt. Ik ben al een paar jaar tevreden gebruiker.