Specificaties 1-bay dock met USB3.0 - Bekijk alle specificaties

Sharkoon QuickPort Combo USB 3.0 Zwart Review

tiempjuuh 11 januari 2015, 826 views

Sharkoon QuickPort Combo USB 3.0 Zwart

Eenvoudig te gebruiken dockingstation voor een ietwat hoge prijs. De IDE-functie is geweldig en hij voelt degelijk aan. Jammer van het enorme voedingsblok dat je erbij krijgt. Tevens vrij kort USB-kabeltje.

Pluspunten

• Handig om losse schijven uit te lezen
  • IDE-bus -> ook voor oude schijven!
  • Stabiel door relatief hoge gewicht
  • Leest letterlijk elke schijf

Minpunten

• Plaatsing aan/uitknop
  • Korte USB-kabel
  • Enorm voedingsblok
  • Niet echt mooi

Mobiliteit Score: 2

Ik heb dit apparaat als kerstcadeau gekocht. Omdat ik een aardige hoeveelheid losse schijven heb rondhangen waarvan een deel IDE, was de keus snel gemaakt. Ik heb nog even getwijfeld over eSATA en USB 3.0, maar uiteindelijk is, met het oog op de toekomst, de laatste gekocht.

In de doos
In de doos is weinig poespas te vinden. Wat we erin vinden is:
  • De QuickPort Combo
  • Een molexkabeltje
  • Een (3.5") IDE-kabel
  • Een (2.5") IDE-kabel
  • Een USB-3.0 kabel
  • Een platte eurostekker en voedingsadapter
  • Papieren grut als een quick-start-guide
Aansluiten en ingebruikname
Het aansluiten van het apparaat is eenvoudig (duh). Ik heb hem getest onder OpenSUSE. Daarin werd -ie meteen herkend (d.w.z. de harde schijf). Ook optische stations in de IDE-poort werken vlekkeloos.

De aan/uitknop zit op een onhandige plek, namelijk de achterkant. Gelukkig is het duidelijk te voelen waar de knop zit, maar aan de voorkant was handiger geweest. Het apparaat is verder niet echt mooi, maar ook niet heel lelijk. Een functioneel uiterlijk, zeg maar. :P

Bij het uitwerpen van een 2.5" harde schijf met de knop die daarvoor bedoeld is, loop je het risico de harde schijf aan de andere kant van de kamer aan te treffen. De knop is sterk genoeg voor 3.5" schijven, maar met een 2.5" schijf is -ie véél te krachtig. Advies is dus om de schijf tegen te houden bij het uitwerpen.

De SATA-schijven zijn hot-swappable, maar IDE-stations zijn dat niet. Een simpele aan/uitschakeling helpt daarvoor, dus een ramp is het alleszins niet.

Benchmarks
Ik ben absoluut niet bekend op het gebied van benchmarks. Ik heb met GNOME-Disk-Utility een benchmark uitgevoerd op de eerste SATA-schijf die ik tegenkwam (een WD3200AJS). Daar kwam het volgende plaatje uitrollen:
Hoe snel het apparaat is ligt natuurlijk met name aan de gebruikte schijf en de limiet van USB 3.0. Ik vind het apparaat snel genoeg voor het simpel benaderen van schijven en het kopiëren van data, en dat is waarvoor het ding is bedoeld immers.

De Sharkoon QuickPort Combo USB3.0 is een handig apparaat om losse harde schijven nu en dan (voor een back-up o.i.d.) te benaderen. Het vervangt geen echte externe harde schijf, daarvoor is hij te onhandig. Voor het zo nu en dan benaderen van schijven is hij echter prima geschikt.

Een must voor iedere tweaker met teveel losse harde schijven!

Heb jij ook een Sharkoon QuickPort Combo USB 3.0 Zwart?