Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS215j Review

ewoudk 11 januari 2015, laatste update op 11 januari 2015, 48.742 views

Synology DiskStation DS215j

Snel geinstalleerd, hoef je niet voor te hebben door geleerd ;-) Stil, goedkoop...

Pluspunten

• lekker stil!
  • niet duur
  • DSM software bevat veel opties en uitbreid mogelijkheden
  • USB 3 poort
  • rubbertjes bij schroefjes waarmee je de harddisks monteert

Minpunten

• vast lopers bij kopieeren vanaf direct aangesloten USB3 schijf via file station
  • erg plastic behuist

Kwaliteit voeding Score: 3
Nas gekocht om thuis te gebruiken voor mn offsite backup, ik had nog in mn PC 2 dezelfde 2 TB samsung schijven zitten, waarop ik eerst mn backups draaide.

Nu gaat de thuis PC eruit omdat deze eigenlijk alleen maar nog voor de backups werd gebruikt en een NAS me een minder stroomverbruikende oplossing leek.

Voor de zekerheid deze backups ook even een andere externe HD gezet en de schijven uit mn PC geschroeft. De DS215j schuif je ze open en met behulp van de bijgeleverde schroefjes schroefde ik de HD's er zo in. Wat mij opviel is dat er rubbertjes zitten om de schroefgaten, netjes.

Er zitten 10 dezelfde schroeven bij, waarvan ik er 8, 4 per HD nodig had om de HD's vast te zetten, dus 2 schroefjes reserve, kan geen kwaad.

UPDATE: En in een los zakje 3 schroefjes waarvan je er 2 kunt gebruken om de behuizing dicht te schroeven (tnv voor de opmerking NickB, ik had het zakje straal over het hoofd gezien) en dus 1 reserve.

De stroom voorzieing is wel een lompe losse adapter had ik liever ingebouwd gezien, maar dat zal dan wel weer warmte toevoegen aan het apparaat, en dit is natuurlijk makkelijk vervang baar mocht hij stuk gaan.

Netwerk stekker dr in, stroom dr in , apparataat aan. Met behulp van het quickstart papiertje wat er bij zat (nee er zit geen uitgebreide handleiding bij) een adres in de browser ingeven en ik kon het apparaat zo in gaan regelen, hij moest wel beide schijven helemaal wissen, maar dat vermoeden had ik al. Dus ok, het inregelen was zo gebeurd, heb eerlijk gezegt niet getimed hoe lang het duurde.

Hierna kon ik shared folders aan gaan maken die ik vervolgens zonder problemen met win 7 en 8 kon gaan benaderen. Enig nadeel is dat ik elke keer na een reboot van mn laptop mn inloggegevens opnieuw in moet geven, maar dit ligt aan windows en niet aan de NAS, geen idee hoe ik dit kan verhelpen.

UPDATE: webbier merkte op dat als je windows gebruikersnaam en wachtwoord gelijk zijn aan die van een user op de NAS met rechten op de juiste mappen dan hoef je niet steeds opnieuw je gebruikersnaam in te geven. Tnx voor de tip!

Om alle files op zijn plek te zetten was ik van plan dit in eerste instantie via de ingebouwde USB 3 poort te doen door daar mn HD aan te hangen en dan via 'filestation' op de NAS zelf de files te kopieren. Dit ging echter niet door. Elke keer werd de NAS naar een tijdje niet meer benaderbaar, leek hij vastgelopen te zijn en het enige wat ik dan nog kon doen was de NAS een harde reset geven, jammer! Nu maar de USB 3 schijf aan mn laptop gehangen en zo de boel over gekopieerd, maar dit gaat natuurlijk een stuk minder snel over mijn niet al te optimale netwerk.

Sindsdien draai ik elke dag via mn laptop een backup van mn werkschijf naar de NAS als ik thuis kom en heb sindsdien geen vastlopers mee gehad.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS215j?

Ik zit zelf ook te kijken voor een NAS. Maar ik twijfel of ik de 215j wel snel genoeg ga vinden... Kan je daar iets over zeggen? Voordeel is dat hij wel een stuk goedkoper dan de ds214+. Die op papier betere specs heeft en daar kijk ik naar maar misschien heb ik dat niet nodig en dat scheelt weer in de portemonnee :P
Even kort mijn eisen: ik wil hem alleen als opslag gaan gebruiken van al mijn foto's, video's en andere bestanden. Ik ga er geen films van afspelen ofzo. Puur opslag. Is hij daar snel genoeg voor? Ik zal er ook niet dagelijks gebruik van maken meer 1 keer per week..

Alvast bedankt
Ik draai bijna dagelijks een nieuwe backup van mn werkschijf, en vind dat dat wel wat lang duurt.

Maar mijn wifi netwerk is ook verre van Ideaal.

Zit er nu aan te denken om een hubje naast mn Synolgie te leggen waar ik mn laptop voor de backup dan ook maar ff met UTP ga draaien, misschien eens kijken hoeveel sneller dat is.

Heb ook niet echt een idee met wat voor software ik de snelheid kan testen..

Succes,

Ewoud
Ok je gebruikt hem dagelijks als back up en dus veel data overdracht en dat via wifi begrijp ik. Dat kan inderdaad wat trager zijn. Ik zou hem via een vaste pc benaderen dus dat zou wat sneller moeten gaan..
Misschien was ik verder niet duidelijk genoeg over welke snelheid ik bedoelde.. Aangezien er maar een 800mhz processor in zit hoe zit het met de snelheden tijdens wisselen van menu's of apps is dat snel of moet altijd even wachten?

Bedankt,

Stefan
Ik heb toevallig gisteren ook een DS215j ge´nstalleerd, en wat betreft de schroefjes: er zitten 10 schroefjes voor het vastschroeven van de harddisks bij (2 reserve schroefjes dus) en 3 kleinere schroefjes voor het vastschroeven van de behuizing (1 reserve). Die zitten in een ander zakje, dus misschien moet je nog even goed in de doos kijken.

[Reactie gewijzigd door NickB op 11 januari 2015 15:47]

Tnx! Ik had al een keer gekeken maar er klaarblijkenlijk toch straal overheen gekeken. Net meteen even met de gevonden schroefjes de NAS behuizing vast gezet!
Voor het invoeren van inloggegevens, als je op de synology een gebruiker aanmaakt die hetzelfde is als je Windows gebruiker, met eenzelfde wachtwoord, dan ben je automatisch ingelogd op de synology na aanmelden bij Windows. Moet alleen even de nieuwe gebruiker op de synology rechten toekennen op de gewenste mappen op de synology.
Kijk das nog eens een goede tip! Tnx
Hier de DS112+ met pricewatch: Synology DiskStation DS112+
512mb en 2ghz

Voor een soepele werking en een aantal taken (sabnzbd; webservertje; fileserver; videoserver) heb je toch wel wat power nodig om soepel te werken.
Net als nieuwe mediabestanden; die worden geindexeerd en dat kost toch wel CPU kracht.