Specificaties 27" @ 1920x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

AOC i2769Vm Zwart Review

Jordy4444 11 januari 2015, 1.716 views

AOC i2769Vm Zwart

De AOC I2769Vm is één van de goedkoopste 27 inch IPS monitoren van dit moment. Hij heeft voldoende aansluitingen, mooi design en een prachtig scherm. Er is wel wat backlight bleeding te vinden, de behuizing is ook niet van de beste kwaliteit en de voet is amper verstelbaar.

Pluspunten

• Prijs (gemiddeld ¤229)
  • Veel aansluitingen waaronder 2 HDMI
  • Mooi design
  • Dunne rand
  • Interne voeding, geen externe power brick
  • Mooi scherm met goede kleurweergave en kijkhoeken
  • 75mm VESA mount

Minpunten

• Niet de beste bouwkwaliteit
  • Backlight bleeding (niet erg veel maar wel te zien als je er op let)
  • “maar” 1080p (ook al lijkt mij dit voor de meeste mensen scherp genoeg)
  • Omslachtige software
  • Voet vrijwel niet verstelbaar

AOC I2769Vm

- Uitpakken
- Behuizing
- Scherm
- Software
- Conclusie

De AOC I2769Vm is een 27 inch 1080p monitor. AOC heeft in dit model een IPS panel gebruikt. Deze doet zijn werk op 60hz en heeft een reactietijd van 5ms. Verder biedt deze monitor 2 HDMI ingangen, waarvan 1 met MHL ondersteuning, 1 displayport ingang en een D-Sub/VGA ingang. Op moment van schrijven heeft deze monitor een gemiddelde prijs van ¤229 en is daarmee één van de goedkoopste 27 inch IPS monitoren die er te koop zijn. Ook biedt hij een “randloos” design.

Uitpakken
De monitor is in een vrij overzichtelijke doos verpakt. Op de voorkant zijn 3 illustraties te zien van de monitor. Het type nummer staat er op vermeld, evenals een aantal belangrijke kenmerken.

Aan de binnenkant van de doos staat hoe je de monitor moet aansluiten.

Alles is verpakt in dik piepschuim, dus het ziet er niet naar uit dat de monitor snel beschadigd zal raken bij transport.

In de doos zit de monitor, de stand, een software dvd, een stroom kabel, een HDMI kabel, een VGA kabel en een 3,5 mm male to male kabel.

Behuizing
De behuizing is erg mooi. Hij is voornamelijk gemaakt van plastic. De voorkant heeft een “randloos” design (er wel degelijk een rand is, alleen is deze rand vrijwel niet te zien als de monitor uit staat), een plastic rand aan de onderkant, wat er een beetje uit ziet als aluminium.

Dit plastic met aluminium look is eveneens op de ronde voet terug te zien. Het stuk waarmee de monitor met de voet verbonden is, is een stuk zwart glossy plastic. Deze voet is niet in hoogte verstelbaar of kantelbaar. Alleen de verticale kijkhoek is te verstellen van -5 graden tot 23 graden.

De achterkant is zwart plastic, waarvan het bovenste gedeelte glossy is met een ingedrukt AOC logo, het onderste gedeelte is mat met een soort geborstelde look. Hier bevinden zich een 75mm VESA mount en de beeld en stroom aansluitingen. De voeding is in de behuizing ingebouwd en heeft dus geen externe power brick.

De randen aan de zijkant zijn hier ook weer van een glossy zwart plastic.

De bouwkwalitiet is niet het beste wat er is, maar is niet erg storend. Je hoort wel af en toe de behuizing kraken als deze aan staat of net uit gezet is. Dit komt door het opwarmen en afkoelen van de monitor.

Scherm
Ik heb geen apparatuur of alles nauwkeurig te testen, daarom hier alleen mijn mening.

De kleuren zijn fantastisch mooi. Ook is de monitor vrij helder. Omdat het scherm een matte afwerking heeft, reflecteert het scherm nauwelijks en hoeft de helderheid ook nooit echt hoog gezet te worden. Ook lijkt het scherm echt op de behuizing te liggen. Het scherm is niet echt randloos maar heeft in werkelijkheid een rand van 11 mm, daarmee is de rand wel erg dun.

Zoals verwacht bij een IPS panel, zijn de kijkhoeken erg goed. Zowel horizontaal als verticaal treedt er geen kleursverandering op. Alleen neemt de helderheid wel iets af (niet veel maar toch een beetje). Bij dagelijks gebruik zal je hier niet veel van merken, omdat dit echt alleen vanuit extreme hoeken te zien is.

Er is wel een beetje backlight bleeding vanuit de hoeken. Het is merkbaar, maar dit zal ook bij dagelijks gebruik niet opvallen, tenzij je er erg op gaat letten.

De resolutie van 1920x1080 pixels is niet erg hoog voor een 27 inch monitor. Hij is duidelijk minder scherp dan bijvoorbeeld een 24 inch 1080p monitor of een 1440p 27 inch monitor. Ik ervaar dit niet als een groot probleem, want het scherm is met 81,59 ppi nog steeds redelijk scherp. En zeker voor de prijs heb ik hier niks te klagen.

Software
De monitor software is te bereiken via de knoppen rechts onder het scherm. De knoppen kan je erg moeilijk indrukken, waardoor het scherm erg wiebelt als je ze indrukt. Ook het navigeren gaat vrij lastig en werkt wat omslachtig. De standaard dingen als contrast, helderheid, kleurweergave enz. zijn allemaal hierin terug te vinden. Ook is het hele menu in het Nederlands beschikbaar. Al deze instellingen zijn ook te benaderen via een programmaatje, die meegeleverd wordt op de dvd. Hier is geen Nederlandse versie van beschikbaar, dus moet je het bijvoorbeeld met het Engels doen.

De ingebouwde software

De Windows software

Wie een goedkope 27 inch IPS monitor zoekt, heeft een goede koop aan deze AOC. De monitor heeft een mooi design en prachtig scherm. De 2 HDMI aansluitingen zijn handig voor als je bijvoorbeeld één of twee consoles hebt. Tevens is dan ook je pc nog aan te sluiten via displayport. Deze monitor is ook erg geschikt voor een multi monitor setup, vanwege de dunne randen. Dat de bouwkwaliteit wat minder is en de software wat omslachtig werkt is te overzien. Ik denk dat 1080p voor de meeste mensen meer dan voldoende is en de prijs valt ook mee.
Kortom een aanrader!

Heb jij ook een AOC i2769Vm Zwart?

Thanx voor je uitgebreide review!
We zijn inmiddels alweer een ongeveer maand verder. Vind je het nog steeds een aanrader?
Ik overweeg deze namelijk ook, met name vanwege het design en de prijs.
Ik vind het nog steeds een aanrader. Je zal hier zeker geen miskoop aan hebben.
Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag.
ik heb er twee voor op de zaak gekocht, de collega's zijn razend enthousiast. Mooi groot werkoppervlak en prachtige kleuren. Absoluut aan te raden. Ik wil er thuis nu ook eentje, in het wit.
Waar gebruik je de monitor voor? Ik ben zelf op zoek naar een goede monitor voor het bewerken van foto's(het is niet professionele fotobewerking). Mijn Budget is niet heel erg hoog. Vindt u dat dit een goede Monitor is om foto's mee te bewerken voor een niet al te hoge prijs?

[Reactie gewijzigd door MiniKoelkast op 10 november 2016 09:29]

Ik gebruik de monitor zelf vooral om te gamen. Maar ik denk dat je met deze monitor prima foto's kan bewerken. De kleuren komen namelijk erg natuurlijk over.
Heel erg bedankt voor uw antwoord.