Seagate Momentus 7200.3 ST9320421AS, 320GB Review

silmaril8 24 maart 2009, laatste update op 24 maart 2009, 1.285 views

Seagate Momentus 7200.3 ST9320421AS, 320GB

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• prijs (relatief)

Ik bezit een HP Compaq 6710b laptop met de volgende specificaties:
- Intel Core 2 Duo T9300 processor
- 4GB 667mhz geheugen
- Intel X3100 videokaart
- 250GB notebook 5400rpm Fujitsu schijf

Al gelijk vanaf dag 1 had ik de originele harde schijf vervagen door een 320GB 5400rpm (van Samsung) versie (zie mjn andere review). Maar na een tijdje kwamen er ook 320GB 7200rpm schijven op de markt en al waren ze duurder dan de prijs die ik een half jaar daarvoor betaalde voor de 5400rpm versie, besloot ik toch maar om de snellere versie te kopen. Ik denk dat de voornaamste reden toch wel was dat ik van mening was dat die 7200rpm schijf merkbaar sneller zou zijn. Aangezien ik best wel veel waarde hecht aan een stille laptop, was ik wel bang dat de nieuwe 7200rpm schijf merkbaar luidruchtiger zou (kunnen) zijn.

Keuze
Op het moment van aankoop waren er 3 merken die 320GB 7200rpm schijven: Seagate, Western Digital en Hitachi. Helaas geen Samsung. Als Samsung wel een 7200rpm schijf met 320GB had, had ik zeker weten voor Samsung gekozen aangezien ik zeer tevreden was/ben over de 320GB 5400rpm M van Samsung.
Op het moment van aankoop waren de Seagate, WD en Hitachi schijven even duur. Ook de specificaties waren precies hetzelfde. Uiteindelijk heb ik toch voor de Seagate gekozen aangezien mijn ervaringen met Seagate op desktop gebied altijd erg positief waren.
Er waren ook nog 2 types Seagate 7200rpm schijven op de markt: 1 met G-Force protecte en 1 zonder deze G-Force protectie. Ik koos voor de schijf zonder de G-Force protectie aangezien deze ietsje goedkoper was, beter voorradig en ik denk dat ikzelf niks aan G-Force protectie heb.

Specificaties Seagate Momentus 7200.3 320GB ST9320431AS

Seek Avg: 2,3W
Read/write Avg: 2,1W
Ide/standby Avg: 0,75/0,21W

Featureset, Betrouwbaarheid en compatibiliteit
De hardeschijf werd vlekkeloos door mijn PC en door mijn laptop herkend. Wat wel raar was, was dat ik de Seagate Tools niet werkte op deze schijf. Maar aangezien ik een ander format/partitie programma hiervoor gebruikte, heb ik er verder niet meer naar gekeken. Tot op heden is de betrouwbaarheid trouwens 100% goed. Nog geen enkele error/vastloper gehad.

Prestaties
De voornaaste reden om van 5400 naar 7200rpm te gaan is de winst in performance. Maar dit viel me, om eerlijk te zijn, erg tegen. De Samsung M 320GB is dan wel de snelste 320GB 5400rpm notebook schijf (en is zelfs soms sneller dan vorige generaties 7200rpm schijven), ik had toch wel verwacht dat het verschil wat groter zou zijn.
Ik heb de volgende 2 testen gedaan:
HD Tune en
HD Tach (32mb)

Afbeelding 1 is de benchmark van HD Tach 32MB van de Samsung 5400rpm en de Seagate 7200rpm schijf

Afbeelding 2 is is de benchmark van HD Tune van de Samsung 5400rpm en de Seagate 7200rpm schijf

Zoals iedereen kan zien is er toch wel, benchmark-wise, een redelijk verschil tussen de 2 schijven. Maar toch moet ik toegeven dat ik dit (zo'n groot verschil) niet merk als ik de laptop gebruik. Ik gebruik de laptop voornamelijk voor Office werkzaamheden, om te surfen, om te downloaden en om films te kijken. Misschien is dat wel de reden dat ik geen groot verschil merk, maar ondanks dat ik geen hardware-intensieve dingen met mijn laptop doe, had ik toch op een groter verschil gehoopt. Voor de duidelijkheid: ik merk wel verschil (alles is net iets sneller), maar dit is dus niet al te groot.

Lawaai en warmte
En dan nu waar ik voor vreesde: de stilte, of het gebrek hieraan. Aangezien ik beide schijven tegelijk buiten de laptop heb gehad (om te formatteren/partitioneren/kopieren) heb ik beide schijven zeer goed op hun geluid kunnen beoordelen. Alhoewe de 7200rpm schijf helaas meer lawaai dan de 5400rpm schijf maakte, viel het verschil mij reuze mee. Rekeninghoudend met het feit dat de Samsung 5400rpm schijf ook een van de allerstilste 5400rpm schijven is, was ik hier eigenlijk wel tevreden over. De 7200rpm schijf is dus wel lawaaiiger, maar dit is echt maar minimaal. Aangezien mijn laptop een zeer stille laptop is (ventilator slaat bijna nooit aan), kon ik ook het geluidsverschil in de laptop met elkaar vergelijken. Ook hier merkte je wel wat verschil, maar dit was dus echt minimaal. Nu, na 4 maanden, hoor ik het al niet meer. Dus ik ben niet ontevreden over het geluid van de 7200rpm schijf!
Ik ben ook erg te spreken over de warmte: de 7200rpm Seagate schijf wordt wel een beetje warm, maar in ieder geval niet heet. In de laptop is het gedeelte onder de hardeschijf na een paar uur internetten iets warmer dan mijn hand. Dus ook ben ik erg te spreken over de warmteproductie.

Accuduur
Volgens de specificaties is de 7200rpm Seagate schijf iets minder zuinig dan de 5400rpm schijf. Ik merkte dit echter niet bij het dagelijks gebruik. Maar dit komt denk ik ook vanwege het feit dat dit erg moeilijk te meten is aangezien het verschil in energieverbruik minimaal is en je verschillende dingen bij elke laptopsessie aan het doen bent.

Al met al, ben ik toch wel tevreden over de 7200rpm schijf van Seagate: hij is toch iets sneller dan de 5400rpm schijf, en de extra geluidsproductie valt reuze mee. Helaas is de 7200rpm schijf nu (en toen) wel 1,5 keer zo duur als zijn 5400rpm tegenhanger van Samsung.

Heb jij ook een Seagate Momentus 7200.3 ST9320421AS, 320GB?

Hele goede review, vooral de vergelijking met je "oude" schijf.
Misschien zou je de foto's in je review kunnen verwerken als thumbnails, zodat je niet steeds naar beneden hoeft te scrollen om te ziet welk plaatjes het is.
Maar voor de rest echt een pracht review
Check, gedaan. En dank voor je comment :)