Canon Pixma MG5650 Wit Review

Mielmania 10 januari 2015, laatste update op 10 januari 2015, 837 views

Canon Pixma MG5650 Wit

Prima product voor de prijs, maar ik had van Canon meer verwacht.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • 5 cardriges met mogelijkheid tot goedkope aftermarket
  • alles via wifi + apps

Minpunten

• Log
  • Lade moet open staan voor papier?!
  • Allerlei bloatware privacy vragen.

Afdruksnelheid Score: 3
Afdrukkwaliteit Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 2
Intro
Ik heb de printer pas 1 dag dus dit zal een "ongoing" review zijn van de MG5650. Ook maak ik deze review omdat ik zelf irritant vond dat er weinig over te vinden was. Heb geen zin om hem visueel mooi te maken met plaatjes en randjes, functie over vorm ;)

Eerder ervaringen
Ik had ervaring met de MG5150 vanuit mijn bestuursfunctie (kan ook de MG5120 zijn geweest). Hierdoor had ik al bepaalde verwachtingen en vandaar uit heb ik dit apparaat ook besteld. Redenatie was dat de opvolger dezelfde features had en hier en daar wat verbeteringen. Ook ben ik geen veeleisende gebruiker, ding moet gewoon printen en scannen liefst voor zo weinig mogelijk en als dat snel kan is dat een plus.

Hoewel goede ervaring, was de MG5150 niet ideaal. Opstarten duurde lang, printen ook, maar deed het verder altijd. Bouwkwaliteit viel wat tegen (schermpje werd beetje lam). Inkt was echter spotgoedkoop en wat ik bijzonder tof vond was dat het papieruitgifteklepje (3x woordwaarde) vanzelf opende als hij een printopdracht kreeg. Ook kon je met een beetje handigheid papier toevoegen tijdens het printen.

Eisen bij aankoop:
- 5 cartridges systeem zodat je goedkope aftermarket cartridges kan kopen.
- All-in-one systeem omdat ik ook wel eens wat scan.
- Niet te duur rond 75 euro.
- Voorkeur ging uit naar Canon na slechte ervaringen met HP

Dus toen ik een nieuw printer wilde en ik ook nog een bon van me werk kreeg voor 50 euro om kapot te slaan bij de Wehkamp was het snel bekeken. Eerst wilde ik de MG5550 halen voor 63 euro, maar die bleek ineens uitverkocht. Toen verder gekeken en bleek Canon op de MG5650 met een cashback zelfs iets goedkoper. #winning. Voor de grap de witte besteld want vond hem er wel chique uitzien.

Al met al heb ik 15 euro fysiek betaald voor deze printer door de cadeaubon en cashback. Moet wel zeggen dat zaken die tegenvallen dan al gelijk een stuk minder vervelend worden. Echter niet iedereen zal dit voordeel hebben.

Eerste indruk
Toen de printer binnen gekregen en dat viel gelijk een beetje tegen.

De printer is GROOT, zeker in vergelijking met de MG5150. Zeg maar gerust lomp. Toen ook nog bleek dat je er niet heel veel papier in kwijt kan en de papierlade ook nog open moet blijven staan voor gebruik vond ik hem helemaal lomp en log. Ik heb hem er niet naast kunnen houden, maar in mijn herinnering kon de MG5250 er bijna 1,5 keer in. Na het bekijken van de afmetingen op verschillende sites bleek de printer amper groter, gek hoe ze de MG5650 dan het gevoel van gigantisch hebben weten te geven.

De bouwkwaliteit is wel verbeterd, gelijk uit de doos voelde deze printer steviger aan. Ook het matte plastic tegenover het glimmende van de MG5150 voelde een stuk beter.

Installatie
Het installeren van de printer ging prima, en was gelijk online in mijn wifi netwerk thuis. Vervolgens moest ik nog wel drivers installeren op mijn laptop met waarbij Canon flink zijn/haar best deed om allemaal bloatware ge´nstalleerd te krijgen. Ook werd meerdere keren (op de printer en bij de pc installatie) gevraagd of ik al mijn gegevens voor marketing doeleinde met Canon wilde delen. Natuurlijk wil ik dat niet. Mild irritant dat je dat meerdere keren moet aangeven. Ook raden hij af om de printer via het internet aan te sluiten de eerste keer en dat je dat beter met de kabel kon doen. Naar mijn idee ook raar want waarvoor koop je anders een draadloze printer?

Afsluiting
In vergelijking met de MG5150 is hij flink sneller en ondersteunt ook veel meer functies. Zo kan ik nu ook vanuit Evernote printen en met verschillende computers printen. Fijn omdat mijn vriendin Windows gebruikt en ik OSX. Ik mis stiekem het zelf opende klepje en vind het lelijk dat het papier er uit steekt. Het stomme is dat hij wel aangeeft dat het klepje dicht zit. Had van die sensor dan een schakelaartje gemaakt denk je dan.

Waarschijnlijk waren een aantal van de punten die ik benoem komen vanuit mijn ervaringen met een oude Canon printer, misschien dat dit voor "onervaren" Canon gebruikers minder van belang is.

De harde eis van goedkoop kunnen printen op een betaalbare all-in-one is gehaald, maar de printer zelf is een lichte teleurstelling.

Ben taaltechnisch geen wonder, dus op- en aanmerkingen zal ik aanpassen.

Heb jij ook een Canon Pixma MG5650 Wit?