Specificaties 17,3" (1920x1080), 120GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

BTO X-Book 17CL62 Review

Tijgert 10 januari 2015, laatste update op 2 mei 2017, 10.734 views

BTO X-Book 17CL62

Deze laptop heeft mij hoogst verbaasd. Zoveel grafische kracht in zo'n klein doosje is ongehoord. De desktop is nu zo goed als overbodig!

Pluspunten

• Extreem goede grafische performance
  • Erg still voor de kracht die het heeft
  • Zeer modern en modieus

Minpunten

• Zwakke subwoofer
  • Accuduur kon beter
  • Poortlayout onhandig

Wie ben ik:

Mijn naam is Ray van der Heij, regelmatig gebruiker vanaf 1999 en geregistreerd gebruiker sinds 2001. Ik schrijf deze review als mobiel gamende medetweaker en hardware enthousiasteling. Mijn bevindingen zijn niet enkel opsommingen van wat ik zie, maar ook mijn mening over of het handig is (voor mij) wat ze gedaan hebben of niet. Daar waar mogelijk/nodig zal ik wat opties toelichten met de nodige waarschuwingen.

Zo'n twee jaar terug heb ik een tweedehands BTO 17CL47 laptop gekocht waar ik heel tevreden over was. Destijds zocht ik een gaming laptop en de bekende merken als Alienware en MSI waren mij gewoon te duur voor wat je kreeg. De laptop beviel mij zo goed dat ik deze keer weer een BTO overwoog. Ook deze keer kreeg ik bij BTO het meeste waar voor mijn geld. De belangrijke onderdelen (CPU/GPU/RAM/SSD/HD/WiFi) zijn in alle laptops toch allemaal van dezelfde merken dus gaat de aandacht uit naar uiterlijk, opslagmogelijkheden, scherm, accessoires en service. Laten we beginnen.

De laptop:

Deze review gaat over de 17CL62 wat de benaming is die BTO geeft aan de P670SG barebone van Clevo. Clevo is een van de grootste laptopmakers ter wereld en zij leveren barebones aan herverkopers zoals BTO, Sager, Xotic, Mythlogic en vele anderen wereldwijd die ze aanvullen met geheugen, processors, opslag en WiFi kaartjes. Vervolgens plakken ze er hun eigen logo op en verkopen ze ze.

De P670SG/17CL62 die ik heb is de 2.5KG zware 17.3" variant met de nVidia GTX980m grafische kaart. Als je een GTX970m wilt dan wordt het de P670SE. BTO maakt dit onderscheid niet en noemt ze beide de 17CL62 met als optie de selecteerbaarheid van grafische kaart.

Deze laptop is ook verkrijgbaar in een 15.6" variant en heet dan 15CL62 terwijl Clevo ze P650SG (GTX980m) en P650SE (GTX970m) noemt. Het interessante is dat alle vier de laptop modellen exact hetzelfde moederbord gebruiken en dat het 17.3" model aan alle zijden gewoon iets meer ruimte van binnen heeft. Qua performance zijn ze dus ook alle vier exact gelijk met als enig minieme onderscheid dat de 17.3" versie een marginaal dikkere behuizing heeft door een andere bodemplaat waardoor de koeling nog beter is.

Specificaties:

Clevo P670SG barebone, 417 x 287 x 29.98mm, 3.2Kg (met adapter) pricewatch: BTO X-Book 17CL62
17.3" Full HD (1920x1080) TN paneel, 6 bit, mat, ChiMei 173HGE-L11
Intel Core i7-4710HQ 2.5GHz-3.5GHz QuadCore
nVidia GTX980m, 4GB GDDR5 Vram
16GB Corsair Vengeance DDR3L (2x8GB) pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX3M2B1600C9
Intel Dual Band Wireless-AC 7265 WiFi/BT4.0
256GB Plextor PX-G256M6e m.2 SSD pricewatch: Plextor M.2 256GB
Seagate Spinpoint M9T, 2TB HD pricewatch: Seagate Spinpoint M9T, 2TB
Micron 1TB M500 SSD pricewatch: Crucial M500 2,5" 960GB

De buitenkant:
http://tweakers.net/ext/f/7j581gRwiKxpQU4Q2N4OCh3a/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/YoQzR4P6XF0Exagiu8SVyNCg/medium.jpg

http://tweakers.net/ext/f/p7Y3dN8AAcNuYp9SoxMxL8Kc/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/TOzZU2Gszah8s5syG1Yz7gdz/medium.jpg

Behuizing:

Wat als eerste opvalt als je hem voor het eerst ziet (als je voorgaande generaties gewend bent) is dat hij zo erg breed is, althans dat lijkt zo omdat hij zo dun is. Minder dan 30mm op zijn dikst met hardware als dit is bijna ongehoord. De vorm is heel modern waar alle hoeken schuin af zijn ‘gesneden’, zelfs bij het verzonken toestenbord, alles is recht en niks rond. Het plastic is erg stevig, geeft maar licht mee en ziet er duurzaam en luxe uit met een zijdeglans.

http://tweakers.net/ext/f/EYFPXcfmULJObFqQMK1zYt1S/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/lcl7shJxJhIVQPP65uEqCE9l/medium.jpg

De bodemplaat is van een sterke en lichte legering die aan de binnenkant met een slimme constructie van koperen strips gebruikt wordt voor extra koeling van de grafische kaart. De bodemplaat is ook erg glad waardoor hij mogelijk van je hand af glijdt als je hem erop laat balanceren. De palmrests zijn van geborsteld aluminium net zoals de achterkant van het scherm. De achterzijde heeft een chromen rand rondom met wat stoere scherpe vormen en dit is het enige speelse aan de laptop want verder oogt dit model als een modern en onopvallende zakenlaptop, je zou er dus zeker geen top gamer-kaart in verwachten met een sterke QuadCore processor.
http://tweakers.net/ext/f/daZqNiSNV4XkkJLgEOopJtOm/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/ZnCFORrL9BNeT41CyJdB1Sq8/medium.jpg

Onder het scherm zitten de 2W Onkyo stereo speakers, verstopt achter een rooster. In sommige oudere modellen was het geluid ronduit slecht, maar deze keer valt dat enorm mee. Mede door de (te) kleine subwoofer die aan de onderkant van de machine zit klinkt het geluid voller en warmer dan ik gewend ben. Het is nog steeds niet zo goed als bijvoorbeeld mijn oude Dell XPS M170, maar zeer zeker voldoende voor een laptop. Ik heb die subwoofer van mijn oude XPS trouwens nog steeds en dat ruikt naar een mod...

De 8 (!) groene indicator leds zitten links aan de voorkant en geven veel informatie; Welke grafische kaart actief is, Caps Lock, Num Lock, Scroll lock, Vliegtuig modus, HD activiteit, Netstroom indicatie en Batterij status. Dat er geen rijen ledjes vlak onder je scherm zitten kan je of heel fijn vinden of juist onhandig dat je deze informatie niet makkelijk kan zien als je op de laptop bezig bent.
Een 9e led is blauw en is in de aan/uit knop verwerkt waar je twee seconden op moet drukken om hem aan te zetten (nee, hij is niet stuk, druk gewoon wat langer).

http://tweakers.net/ext/f/P3IkMogHcGTe5Rmj52j45vdN/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/88XMydvyeQgAgpwJDQbLlWTP/medium.jpg

Het Scherm:

In tegenstellling tot de 15.6" variant van deze laptoplijn heeft de 17.3" variant geen 3K, 4K of zelfs IPS schermen als optie maar enkel een mat ChiMei 173HGE-L11 Full HD (1920x1080) TN scherm. Sommige aanbieders in andere landen willen ook wel eens een AU Optronics 90% Gamut scherm aanbieden tegen een significante meerprijs maar BTO heeft dit nog niet en het blijft toch een TN scherm. Andere keuzes zijn op dit moment niet beschikbaar.

Het ChiMei scherm is niet bijzonder goed vergeleken met de luxe high-end schermen die er in het 15.6" formaat te krijgen zijn maar het voldoet zeer zeker. Kijkhoeken zijn voor een TN paneel altijd een uitdaging maar met een laptop zit je er toch altijd recht voor dus een echte zeikpuntje vind ik dat niet. Ook de 6 bit kleuren (262 duizend) zal geen records neer zetten omdat we op de desktop miljoenen kleuren gewend zijn, maar het is op dit scherm nog steeds heel mooi. Beetje een gevalletje van "het is niet wat je hebt maar hoe je het gebruikt".

Gelukkig heeft ook hier elk nadeel zijn voordeel want het ChiMei scherm is wel heel snel. De reactiesnelheid is maximaal 6ms hetgeen betekent dat hij theoretisch 166 frames per seconde kan weergeven (1000ms / 6ms per beeld = 166,6 plaatjes per seconde). Het scherm heeft maar een 60Hz input dus je capped op 60fps net als alle andere schermen, maar de rest van de potentiele snelheid garandeerd je bijna dat je niet of nauwelijks last zult hebben van ghosting (het na-ijlen van het beeld waardoor het bij snelle bewegingen wat wazig kan worden). Dit is dus eigenlijk toch het juiste scherm voor zo'n snelle videokaart. De luxere schermen in de 15.6" variant hebben beduidend slechtere reactiesnelheden waardoor je soms maar net boven de 30fps uit komt, het is maar wat je belangrijk vindt.

De helderheid is ook erg goed en 's avonds heb ik hem dan ook op zijn laagst staan, maar direct zonlicht erop is niet prettig werken (maar hoe vaak doe je dat nou met zo'n laptop). Door de matte laag over het scherm is reflectie totaal geen probleem en ik vind dat zelf erg prettig tijdens gamen, sommige mensen willen echter toch graag een glanzend/glossy scherm voor nog mooiere kleuren.

Het scherm zit bijna naadloos dicht zonder slotmechanisme maar kan met een enkel randje 140 graden opengeklapt worden. Het scherm is slechts licht tordeerbaar wat genoeg is om tikken te verwerken en heeft zo goed als geen speling waardoor met schudden het scherm stabiel blijft.

Boven het scherm zit een FullHD (1920x1080) 2MP WebCam met microfoon.

http://tweakers.net/ext/f/LoI1zZcESvoaIyOwz5twazbZ/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/uIFWIYZUR5leZ8Jnpeb8t0dz/medium.jpg

Invoer:

Clevo heeft met alle invoer apparaten grote sprongen vooruit gemaakt.
Het toetsenbord is van het type chiclet en heeft erg prettige weerstand en precies genoeg travel. Toetsaanslagen zijn altijd duidelijk te voelen en makkelijk. De afstand tussen de rijen toetsen is groot genoeg om blind te kunnen typen zonder dat je handen teveel hoeven te bewegen.

Het toetsenbord heeft een numeriek keypad en op de WASD toetsen rode gaming pijltjes. Het gehele toetsenbord heeft enkel witte verlichting dat drie standen heeft, fel, dim en uit. De gloed die van onder de randen van de toetsen komt ziet er heel mooi uit in het donker. De Hotkey app stelt bij het eerste opstarten de vraag wat voor toetsenbord er in zit en full color is volgens de software een optie, maar de Clevo site vermeld hier niks van. Geen enkele aanbieder heeft deze optie op dit moment.

De touchpad is voor een laptop vrij groot en dit geeft veel bewegingsvrijheid. Het ligt heel licht verzonken waardoor je de randen kan voelen zonder dat het vervelend is. Ook voelt het touchpad anders aan als de palmrests en weet je dus altijd exact of je er op zit of niet. De muis/touchpad knoppen zijn van het soort Scissor Switch, gelijksoortig aan het toetsenbord met dezelfde goede eigenschappen.

Tussen de knoppen op de touchpad in zit een vingerafdruklezer. Op mijn vorige laptop met Windows 7 heb ik hier nooit gebruik van gemaakt, maar ik gebruik de vingerafdruklezer nu met Windows 8.1 voor het eerst en ontdek hoe enorm handig het is. Geen wachtwoorden meer intikken maar enkel even over het streepje vegen. Als je meerdere vingers registreerd kan je met vingers aan beide handen snel 'inloggen'. Tesamen met de Trusted Platform Module chip (TPM) kan dit alle data op de laptop bijzonder goed beveiligen tegen diefstal en indringers. Zelfs de harde schijf eruit halen en elders inpluggen heeft dan geen zin.

Poorten rondom:

Clevo heeft de layout van de poorten aardig veranderd vergeleken met mijn vorige laptop van ze (de 17CL47 oftewel de P170EM). Op de achterkant vind je nu enkel de 19v powerconnector, een gecombineerde USB3.0/eSata poort en de brede uitlaat van de grafische kaart aan de rechterzijde.

Op de linkerzijde zit een enkele USB3.0 poort die in de uit-stand apparaten zoals telefoons en tablets kan opladen, maar ook twee Mini DisplayPort (v1.2) poorten, een HDMI poort met HDCP en de uitlaat van de processor. Videouitgangen aan de zijkant vind ik niet erg handig, maar de uitlaat van de processor daar plaatsen is zowaar nog onhandiger terwijl er aan de achterkant plek zat is. Ik heb er vaak mijn iPad naast staan en die krijgt nu volle hete lucht op zich. Omdat het ontwerp de processor dichtbij belangrijke onderdelen zet zit de processor meer in het midden van het moederbord en de kortste weg voor de koeling is dan eenmaal naar links, het is dus gelukkig niet voor niks.

Aan de rechterzijde zit een Kensington slot gaatje om de laptop te verankeren aan iets zwaars, een Realtek Gigabit netwerkpoort, een 6-in-1 Card Reader die de meest gangbare flashkaartjes kan lezen en twee USB3.0 poorten. Ook zitten rechts de 3.5mm geluidspoorten (hoofdtelefoon/Microfoon/Digitaal S/PDIF uit) die intern aan een Realtek ALC892 chip is gelinked die in direct contact staat met de Intel Lynx Point HM87 PCH. Dit is voor on-board geluid een echte High-End chip die tesamen met de SoundBlaster X-Fi MB3 software echt goed en vol HD audio geluid garandeerd (vele schalen beter dan de standaard goedkope geluidschip die helaas al te vaak wordt gebruikt). De hoofdtelefoonuitgang heeft ook nog een speciale 3D geluids modus maar die heb ik nog niet in de praktijk kunnen horen.

De USB poorten zitten rechts erg ver naar voren vind ik waardoor een externe muis mogelijk tegen de connector aan komt als je te dichtbij komt. Bij mijn vorige laptop zat er rechts een enkele USB poort vlakbij het scharnier, ver van waar ik kwam met mijn muis, dat was wat handiger. De tweede USB poort vergroot de kans dat je tegen een apparaat stoot wat je erin plugt, net zoals wanneer je een hoofdtelefoon gebruikt. Niet handig vind ik.

De binnenkant:

http://tweakers.net/ext/f/G9mhU4kdmtK6qU5dd10vTekN/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/W4824Nmkx2e7JiO5bmkPOHCC/medium.jpg

Opslag poorten:

Wanneer men de bodemplaat eraf haalt (14 schroeven!) is de hele binnenkant zichtbaar voor easy access tot de koelers, geheugen, alle opslag poorten en de accu. Linksonder zit de drivebay waar plaats is voor een 7mm en een 9.5mm 2.5" drive, of twee 7mm drives in eventueel Raid 0/1. In 7mm is de hoogste beschikbare capaciteit 1TB voor zowel SSD als HD, terwijl er in 9.5mm tot en met 2TB te vinden is
(1 enkele HD) voor totaal 3TB aan 2.5" drives. De 15.6" versie van de laptop heeft enkel plek voor twee 7mm drives of een enkele 9.5mm.
Direct boven en rechts van de drivebay zitten twee m.2 poorten die de volledige lengte van m.2 sticks kan herbergen, 42, 60 en 80mm. Beide m.2 poorten kunnen in Raid modus draaien via Sata, maar de rechter m.2 poort kan ook met vier PCIe lanes werken voor een snelheid ruim boven de Sata specificatie. Boven de bovenste m.2 poort zit een derde m.2 poort die enkel groot genoeg is om een WiFi kaartje in te stoppen, zoals de Intel 7265AC die ik heb gekozen.

Ik heb zelf een 256GB Plextor PX-G256M6e m.2 SSD (699MB/sec lezen volgens Crystalmark) als bootschijf die Windows 8.1 in minder dan 5 seconden opstart (ja echt, vol met drivers en al!), een 1TB SSD als snelle schijf voor games en audio/videobewerking en een 2TB Sata schijfje voor massaopslag.
De Plextor is al snel zat, maar de Samsung XP941 256GB knalt al over de 1 Gigabyte per seconde lezen... gekkenwerk.

Grafische chip:

Boven de WiFi kaart slot zitten de twee fans voor de koeling van de grafische kaart. De twee keuzes voor grafische kaart zijn de nVidia GTX970m met 3GB (192bit bus) of de GTX980m met 4GB (256bit bus) GDDR5 geheugen. Beide zijn niet alleen supersnel, maar ook nog eens vastgesoldeerd op het moederbord. Dit is meteen DE hoofdreden dat de laptop zo dun is omdat er op het moederbord niet een extra verdieping met een MXM kaartje hoeft te worden gemonteerd. Het nadeel is natuurlijk duidelijk; als de grafische kaart stuk gaat dan moet het hele moederbord vervangen worden, maar daar is garantie voor. Zelf heb ik een derde jaar garantie er bij genomen voor de zekerheid omdat een defect na twee jaar anders nogal duur zal zijn.

Beide GTX'en zijn directe afgeleiden van de desktopkaart met dezelfde GM204 architectuur. Het enige verschil is dat er een paar Cuda cores zijn uitgeschakeld en de kloksnelheid wat lager is voor zowel de core als het geheugen om de temperatuur binnen de perken te houden. De hitte wordt afgevoerd met een driedubbele heatpipe die de gehele chip en de acht geheugenchips koelt.
De nVidia grafische kaart werkt samen met de grafische core in de processor via de nVidia Optimus technologie. Dit houdt in dat de grafische core in de processor al het beeldwerk verzorgt totdat er meer vermogen nodig is voor bijvoorbeeld 3D programma's of andere grafische rekenkracht. Dan neemt de nVidia kaart het werk naadloos over totdat het niet meer nodig is en schakelt weer terug wat de accu flink ten goede komt.
Het enige nadeel van dit systeem is dat je het niet zelf kunt schakelen. Zo wil ik nog wel eens ACDSee gebruiken voor wat fotodingetjes en dan schakelt hij direct de GTX980m aan en die krijg ik niet uit totdat ik het programma sluit. Ook al kijk ik enkel foto's, de GTX980m trekt de accu toch onnodig sneller leeg.

De GTX970m geeft weliswaar de meeste bang voor de buck maar toch heb ik de GTX980m gekozen voor maximaal genot (FTW! ;) ) en zo'n 25% tot 30% betere performance dan de GTX970m. De GTX980m werkt standaard op 1038MHz met een boost van 1126MHz. Daar kan men nog 135MHz bovenop gooien door te overclocken, meer staat nVidia niet toe door de gelockte bios.
Het geheugen draait op 5GHz en heeft geen overclock limiet. Dit is ruim genoeg performance om alle moderne spellen op hoog detail op zeer speelbare framerates te draaien zoals verder hieronder blijkt uit de benchmarks. Volgens 3Dmark scoort de 17CL62 met een GTX980m dan ook ruim boven wat zij zien als een high-end PC en in meerdere benchmarks laat ik desktop AMD 290x'en en nVidia Titans en zelfs 970's achter me (zonder dat ze zijn overgeclocked natuurlijk, het blijft een laptop).

Wat mij blijft verbazen is dat als ik Furmark een tijdje laat draaien de GTX980m maar 80 graden wordt zonder dat de fans over hun nek gaan of dat het systeem gaat throttlen. De koelconstructie is dan ook bijzonder goed waarbij een deel van de hitte heel slim wordt afgegeven aan de metalen bodemplaat via koperen geleidingsplaten. (de throttletemperatuur voor de GTX'en is trouwens 87 graden).

Accu:

Rechtsonder zit de Lithium Ion (of polymeer) accu die intern vast zit met vier schroeven en niet even snel te wisselen of te verwijderen is zonder de bodemplaat eraf te schroeven en de accu los te koppelen. De accu heeft 4 cellen met een totale capaciteit van 60Wh waar men iets meer dan vier uur mee zou moeten kunnen doen, mits de nVidia kaart niet gebruikt wordt. Dit is een relatief grote accu en dat is ook wel nodig want als je grafisch ook maar iets wilt doen en de GTX970m/GTX980m slaat aan dan gaat het hard met de accu. Die grote accu krijg je niet voor niks want er zit geen optische drive in. Tegenwoordig gaat toch alles met USB en zelf heb ik al in jaren geen optische drive gebruikt in mijn laptop dus een gemis is het niet.

http://tweakers.net/ext/f/4MEAYNIaXJ1ZUSeulIsSiYuC/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/q9wSU9FEgtm2Q9SQxASWZdnk/medium.jpg

Geheugen:

Boven de accu zitten twee van de vier DDR3L SO-Dimm sloten die samen met de andere twee sloten, aan de andere kant van het moederbord onder het toetsenbord, tot 32GB aan DDR3L (1.35v) kunnen hebben. Officieel kan er tot 1600MHz geheugen in, maar er is een manier om 2133MHz of zelfs sneller geheugen te gebruiken, je bent dan enkel wel je garantie kwijt. Om bij het geheugen onder het toetsenbord te komen moet eerst het toetsenbord verwijderd worden. Er zitten daarvoor twee schroeven in de bodemplaat met een klein pictogrammetje er bij ter aanduiding en daarna moet je even door een ander (schroefloos) gaatje prikken met een schroevendraaier zodat het toetsenbord er aan de andere kant uit 'pop'. Daarna nog enkel een klein schildje met vier schroeven wat het geheugen extra beschermd verwijderen en je bent er.

De Core i7 ondersteunt DualChannel geheugen en het is dan ook zeer sterk aan te raden om altijd twee reepjes geheugen te gebruiken omdat er genoeg scenario's zijn waar maar de helft van de bandbreedte gebruiken gewoon je performance decimeert. Probeer de XTU ingebouwde benchmark en zie het verschil.

Processor:

Naast de DDR3L sloten zit de Haswell QuadCore processor die met HyperThreading 8 threads aan kan en met de rest van de laptop praat via de HM87 Lynx Point chipset. BTO biedt nu nog maar een enkele processor (de i7-4710HQ) maar er zijn volgens Clevo meerdere opties mogelijk. Wanneer BTO die keuze biedt wees dan slim en 'choose wisely' want ook de processor zit vast gesoldeerd (Ball Grid Array) en is dus niet opwaardeerbaar voor wat snellers later (niet dat dat nodig is). De i7-4710HQ heeft een Intel HD Graphics 4600 grafisch chipje in zich die, zoals hierboven al vermeld, al het normale dagelijkse beeldwerk op zich neemt en enkel bij zwaardere 3D/grafische rekenkracht toepassingen de GTX970m/GTX980m inschakelt. Hogere modellen processors, zoals de i7-4870HQ, hebben een Intel HD Graphics 5200 in zich die weliswaar meer grafische rekenkracht heeft maar de processor ook veel heter laat worden. Volgens mij is de i7-4870HQ ook door Clevo hierom teruggetrokken, ook al staat hij nog wel op de site (kan de bron even niet vinden).

Ik heb de i7-4710HQ die standaard op 2.5GHz loopt, met een turbo naar 3.5GHz op een enkele core en 3.3GHz op vier cores. Via de Intel eXtreme Tuning Utility kan men de turbo nog 2 bins van 100MHz verhogen tot 3.7GHz op een enkele core en 3.5GHz op vier cores. Dit is volgens Clevo de laagste/minste/slechtste processor die er in kan maar nog steeds meer dan snel genoeg voor alles wat je er mee zou kunnen willen. Een stapje hoger (i7-4720HQ 2.6GHz-3.6GHz) is minder dan 3% sneller en daarboven (i7-4870HQ 2.5GHz-3.7GHz) minder dan 6% sneller waar je dan vervolgens wel de hoofdprijs voor betaald vanwege de beter grafische chip die je toch niet gebruikt want daar heb je je nVidia racemonster voor. Er is dus geen goede reden om slechts marginaal sneller dan de i7-4710HQ te kiezen tenzij je echt van je geld af wilt.

Alle processors die Clevo aanbiedt verstoken 47Watt (al schijnt die met de HD5200 chip erin dus toch meer te verbruiken). De koeling met dubbele heatpipes is hiervoor zelfs met de verhoogde turbo genoeg en hij throttled tegen de 95 graden enkel op de 47W vermogens limiet, hetgeen ook moet volgens Intel. Mocht temperatuur toch een probleem worden door bijvoorbeeld een warme zomer dan kan je de koelingfans ook nog in een soort overdrive sturen via de Fn-1 combinatie. In die overdrive (is enkel mijn eigen benaming trouwens) is de CPU fan goed hoorbaar maar dan vraag je ook om maximale koelperformance en niet om gehoorcomfort.
Gezien de temperaturen nog prima in orde zijn heb ik nog geen re-paste gedaan, maar het tubetje
Gelid GC Extreme ligt wel klaar... voor wanneer ik tijd heb.

Beschikbare processor modellen voor deze serie volgens Clevo:
Core i7-4702HQ (nog niet beschikbaar)
Core i7-4710HQ
Core i7-4720HQ
Core i7-4770HQ (nog niet beschikbaar)
Core i7-4870HQ (initieel beschikbaar, toen geannuleerd vanwege te hoog verbruik)
Core i7-4960HQ (nog niet beschikbaar)
Core i7-4980HQ (enkel voor de GTX980m modellen, nog niet beschikbaar)

Performance:

De laptop is ronduit snel, in alles. 8 cores die voluit rond de 3.5GHz stampen is heerlijk voor videobewerking en spellen die multicore ondersteunen smullen er ook van.
De grafische chip, de GTX970m en de GTX980m, is een reuzenstap vooruit qua performance op de vorige generatie en laat echt niks te wensen over. Ook de opslag is door de m.2 sloten zo snel als maar kan.
Ik kan geen verbeterpunten bedenken.

Voor getallen zie verderop de grafieken.

Accessoires:

BTO levert met de laptop een stevige draagtas, een BTO poetsdoekje en een muis met een bijpassend BTO muismatje. Het is geen reden om de laptop bij hun te kopen, maar je hebt zo wel een compleet pakket en kan er meteen mee op stap.
Verder krijg je twee CD's er bij met drivers voor zowel Windows 7 als 8.1. Deze drivers zijn natuurlijk recent want de laptop is vrij nieuw, maar kijk toch maar even op de Clevo site en op Station-Drivers voor eventuele updates (of zelfs downgrades als je de touchpad scroll wilt kunnen reversen. Windows 8.1 irritatiepuntje).

Als laatste zit er natuurlijk de lader bij die we vroeger liefkozend de Power Brick noemden omdat hij bijna dat formaat had. Het is nu een wat kleiner 180W model (170x85x35mm) waarvan men wellicht denk dat dat wat krap bemeten is voor zo'n systeem maar dat valt enorm mee. De Haswell CPU's en Maxwell GPU's van tegenwoordig zijn beduidend zuiniger dan hun voorgangers en 180W is dus zat, ook als er wordt geoverclocked (of is het overgeclocked?).
180W is het minimaal gegarandeerde vermogen dat de adapter kan leveren aan de laptop maar doordat Clevo adapters met een efficientie van zo'n 85% werken kan hij dus zonder problemen 211W uit de muur trekken en dat nog steeds dag en nacht vol houden. Naar alle waarschijnlijkheid gaat hij van wat meer vermogen vragen ook niet sneller stuk omdat dit soort dingen aanzienlijke marges hebben. In mijn eigen tests met SuperPi en Furmark tegelijk trok hij maximaal 207W uit de muur, een situatie die niemand ooit bij normaal gebruik tegen zal komen.

Maar een Tweaker zou geen Tweaker zijn als hij geen plan B had 8). Mocht je voor weinig geld een tweede en/of krachtigere adapter willen hebben dan is er op eBay de 240W Dell PA-9e te vinden. Voor een tientje meer is er zelfs een 330W adapter beschikbaar, maar die PA-9e is erg mooi en zowaar nog platter dan de standaard Clevo adapter.
De Dell plug past natuurlijk niet maar daarvoor is een mooi verloopstukje te koop van BiXPower, de X75.
De zeer oplettende Tweakert ziet vast dat dit een 19.5v adapter is en geen 19v, maar dat mag van Clevo want dat staat op de site en zelfs onderop de laptop.

Als laatste 'accessoire' kan ik nog rekenen dat BTO bijzonder klantvriendelijk is en je graag uitnodigd om onder het genot van een bakkie thee of koffie de beschikbare modellen grondig te bekijken met je vingers en te testen. Laptops zijn gewoon erg duur spul dus zelf direct kunnen aanraken en zien waar je je geld aan wilt besteden is zeer prettig en geven vaak de doorslag.

De grafieken:

Benchmarks draaien is wel leuk maar ook bijzonder tijdrovend en eigenlijk ook best specialistisch als je het goed wilt doen en mooi wilt presenteren. Het wiel opnieuw uitvinden is niet nodig en ik heb daarom toestemming gekregen van HTWingNut, een gerenomeerde reviewer op NoteBookReviews (NBR), om een aantal van zijn benchmarks te gebruiken. Thanks for the support Mr. WingNut sir ;)

Zijn review laptop kwam van een andere verkoper (Sager), maar het zijn allemaal exact dezelfde barebones met exact dezelfde moederborden.
Voor grafische benchmarks kijk je naar de P650SG, die is met de GTX980m.
Kleine kanttekening bij de benchmarks: de gebruikte CPU is de i7-4720, die is echter maar 2,8% sneller dan de i7-4710 maar dat kleine verschil zal de resultaten amper be´nvloeden.

Performance benchmarks
Game benchmarks
CPU benchmarks
SSD benchmarks

Conclusie:

Mijn oude BTO laptop had zo zijn beperkingen maar gaf toch een goede bang voor de buck. Met de huidige serie zijn in mijn ogen zo goed als alle minpunten stevig aangepakt en bijna volledig verholpen.
De 17CL62 is dun, licht, mooi, snel, stevig en toch goed betaalbaar.
Er zijn dunnere laptops. Er zijn snellere laptops (als je voor SLI wilt gaan). En afhankelijk van je smaak zijn er ook mooiere laptops. Maar als je alles in een enkele laptop wilt dan kan je met deze lijn van Clevo/BTO niet fout gaan.

De processor en grafische chip zijn beide bloedsnel en throttelen niet dankzij een goed uitgedokterd koelsysteem waarbij het fangeluid zeer acceptabel blijft.
Het geluid is vele stappen beter dan vroeger, inclusief de gebruikte geluidschip.
Met twee 2.5" en twee m.2 poorten voor opslag is er meer dan genoeg ruimte voor zelfs twee Raid systemen in dit dunne apparaat (dubbele Raid, kan dat?).
De look & feel is gewoon top notch en een genot om naar te kijken.

Maar mensen willen ook graag de ongezouten kritiek horen, dus wat kan er nu echt beter? Het probleem is dat een laptop een enorme trade-off is. Je kan gewoon niet alles perfect hebben in zo'n kleine doosje als een laptop en als het best haalbare in een laptop niet dicht genoeg bij een desktop komt, is dat dan echt kritiekwaardig? Dat is even onzinnig als een mooi glimmend oppervlak afzeiken vanwege de vingerafdruk gevoeligheid. Het is of het een, of het ander.

Aan de grafische nVidia chip zal het niet liggen want nooit eerder kwam laptop performance zo dicht bij desktop performance als nu.
De processor kan wel iets sneller, maar significant sneller zit nog in de pijplijn bij Clevo/Intel en is gewoon nog niet beschikbaar. Enkel bij laptops met desktop processoren zoals de hagelnieuwe 15CL63 en de 17CL63 (P750ZM/P770ZM) kan er natuurlijk direct wat snellers in want die chips bestaan al.
De accu is met hooguit 4 uur natuurlijk geen ster vergeleken met een ultrabook van 10 uur, maar dat is appels met peren vergelijken. Toch had uit die grootte beduidend meer sap gehaald had moeten kunnen worden want de fysiek kleinere accu in de nieuwe 17CL63 heeft 8 cellen en wel 82Wh in zich.
Het scherm is weliswaar ruim voldoende maar hier ligt wel de grootst mogelijk te behalen winst. Het probleem is dat het scherm technisch wel beter kan, want de 15.6" schermen zijn dat nu al, maar het is er gewoon nog niet in 17.3" dus ook hier is kritiek niet echt terecht want er bestaat gewoon geen beter alternatief, nog niet. De AOU schermen zijn weliswaar 90% Gamut maar blijven nog steeds 6 bits met 'maar' 262 duizend kleuren. IPS schermen zijn wel onderweg hoorde ik laatst, maar of deze als optie beschikbaar komen is onbekend.

Heb ik dan echt niks te zeiken waarvan ik Clevo echt de schuld van kan geven? Nou, de poortlayout rondom vind ik absoluut onhandig aan alle kanten, alsof ze het met de tombola zo besloten hebben.
Zoals gezegd is het geluid vele malen beter dan bij vorige modellen, maar de subwoofer is te klein om van onder de indruk te zijn. Dit komt omdat het moederbord gelijk is aan die van de kleinere 15.6" behuizing maar men de extra ruimte in een 17.3" chassis niet nuttig gebruikt. Dit was dus te voorkomen geweest door op beide modellen de poorten wat anders in te delen, dan zou zelfs mijn XPS subwoofer er bijna in passen ZONDER mod. Zonde.

Desondanks werkt het wel allemaal en ben ik ZO ENORM BLIJ met dit ding dat ik spontaan besloten heb het met jullie te delen :*)

Slotwoord: resultaten uit het verleden... en zo. Oordeel dus niet te snel als je vroeger een mindere ervaringen hebt gehad of gehoord maar ervaar zelf eerst deze nieuwe lijn van Clevo, Clevo 2.0?

-----------------------------------------------------------------

De stand na bijna 2 jaar.

Het is nu bijna 20 maanden na mijn review. In die 20 maanden heb ik als vlieger de laptop bijna elke week op reis meegenomen en aldaar hevig gebruikt met gamen, surfen en audio/video bewerken.
Thuis gebruikte ik hem ook veel om 's nachts video te converteren (zuiniger dan mijn desktop) en overdag naast mijn PC film/tv te kijken terwijl ik op de desktop er naast bezig was. Ook op de bank in de huiskamer had ik hem dikwijls op schoot, tot grote ergernis van de kat.
Wat ik wil zeggen is dat de laptop een heel zwaar leven heeft met mij, ook al ben ik er niet onvoorzichtig mee (met reizen krijgt hij desondanks wel de nodige schokken te verduren).

Ik was dus een beetje verbaasd toen ik zag dat het al zo lang geleden was dat ik de review schreef want 20 maanden zie je er gewoon niet aan af.

Er is geen enkele verfslijtage zichtbaar op zowel de toetsen, palmrest of muispad.
De koeling werkt nog perfect en ik heb hem niet eens hoeven re-pasten.

Het enige 'mankement' is dat er een rubber voetje vanaf is gevallen, maar of dat door het eeuwige slepen en gebruiken komt of doordat de lijm gewoon op was kan ik niet zeggen. Wel kreeg ik bij melding hiervan bij BTO meteen een bericht dat er vervangingsvoetjes opgestuurd zouden worden, en ik hoefde er niet eens om te vragen!

Ik lonk natuurlijk naar de nieuwe serie grafische kaarten want World of Warships op UHD en alles maxed out is een droom om te spelen, maar qua performance en leeftijd van de laptop is er zeker geen noodzaak, al wordt hij wel wat stoffig... toch een redelijk valide reden om te upgraden? Niet? :)

Final edit:

Gisteren, 24 april rond een uur of 13:30 is mijn laptop helaas... verkocht :'(
Na een mooie tijd samen moest ik helaas afscheid nemen van mijn trouwe en mooie beestje omdat het werd opgevolgd door zijn grotere doch jongere broer.

Misschien raar, maar ik was er toch een beetje sip van. Ik hoop dat zijn nieuwe baasje er net zo blij mee is en ze samen gelukkig zullen zijn.

Heb jij ook een BTO X-Book 17CL62?

Goede review !

2 weken geleden de 17cl63 ontvangen met de gtx980m

Helaas hardwareprobleem ( spontaan afsluiten met fans vol uit zonder temp issue ) dus morgen komt dhl hem weer halen

Wat ik er in de korte tijd van gezien heb .... Wat een power voor een laptop ! Wicher 3 op ultra zonder probleem 40 tot 60 frames !

Mede dankzij uw review de keuze gemaakt ... En ondanks de hardware issue toch erg tevreden ( indien probleem goed en snel verholpen word natuurlijk :-) )
Helaas hebben we allemaal wel eens pech met een aankoop. BTO kennende lossen ze dit wel netjes op, ze zijn hier op Tweakers erg actief en geven zichtbaar om reputatie.

Geef het even tijd en je zal genieten boven je geloof (ik ben nog steeds zo blij als een kind met alle games maxed out tot nu toe.. Elke cent waard!)
Gefeliciteerd met je laptop en deze mooie uitgebreide review :)
Inderdaad, erg goede review en leuk om ook eens een positief geluid te horen.

Wat ik me wel afvraag: Waar ben je eigenlijk op vakantie? Ziet er heerlijk uit!
Is mijn werk ;) (ik zat even in Zanzibar)

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 12 januari 2015 01:56]

Geef mij ook zo'n baan! :P lekker weer daar. :)

Mooie review, met name voor een eerste! :)
Hehe, het is niet echt een lijdensweg maar als je elke dag biefstuk eet dan snak je na een tijdje naar een broodje kaas dus zo fantastisch is het na een tijdje niet meer. Je moet namelijk ook de hort op als je totaal niet weg wilt vanwege ziekte of andere problemen... Maar ik klaag niet ;)
Mooie en uitgebreide review, dank ervoor! Ik zit ook al tijden te denken over een gamelaptop van BTO i.p.v. de huidige desktop en deze review geeft een positief beeld bij BTO.

Ik ga weer verder denken.. ;)
Duidelijke uitgebreide review, top gedaan! :) +3

Altijd leuk die foto's van de binnenkant enz.

[Reactie gewijzigd door bardi-1 op 11 januari 2015 15:33]

Super uitgebreid, bedankt Tijgert!

Heb je nog stilgestaan bij de keuze bij wireless tussen Intel en Bigfoot? Ik dacht dat ik op Notebookreview daar een discussie over voorbij zag komen dat de Intel problemen gaf...

Ik ben in ieder geval weer een stuk wijzer hierdoor, denk nu toch wel sterk eraan om voor deze BTO CL17 62 te gaan, maar dan met de 970m erin :).

[Reactie gewijzigd door cslaughter op 11 januari 2015 18:24]

Ik heb het ook gelezen dat de Intel 7265 soms problemen gaf, maar ik heb dat niet kunnen reproduceren. Er zijn vermoedens dat het wellicht enkel met de mSata versie en/of niet-AC versie is en dat de m.2 7265AC hier geen last van heeft.

De problemen voor zover die er waren bleken ook vaak door de Intel software te komen, ik heb enkel de drivers ge´nstalleerd en geen beheers software van Intel.
Ook waren er berichten dat een vervanging de problemen oploste.

Al met al is er geen duidelijke oorzaak, maar ik heb er hoe dan ook geen last van.

De 970m is zeker geen miskoop! Het enersnelste in laptop land! (En als je durft, je kan hem achterlijk ver overclocken... maar ook hier weer: dat kost je je garantie...
Dank je Tijgert. Dan zal het inderdaad met de software te maken hebben.

Inmiddels heb ik mijn keuzes teruggebracht tot deze en de MSI GT72 2QD-246NL. Op basis van mijn configuratie van de BTO komen ze beide op Ą1762,- 8)7

Een van de verschillen is dat de 970m in de BTO over 3gb en in de MSI over 6gb beschikt, zou dat een groot verschil uit maken?

Verder uiteraard de dikte/zwaarte en dat de MSI over een blue ray speler beschikt, maar dat maakt mij weinig uit eerlijk gezegd.

Heb je verder nog aandachtspunten inmiddels ontdekt aan de BTO? Mijn grootste twfijelpunt is nog de bouwkwaliteit van de BTO, lees er zeer verschillende verhalen over...
Met de bouwkwaliteit is wat dit model betreft absoluut niks mis, totale perfectie voor zover mogelijk. Eerdere modellen die problemen hadden zijn alweer van een tijdje terug en ook een andere prijsklasse voor zover ik weet.

Die 3 extra GB op de 970m merk je nu in ieder geval niet want alle courante software draait er prima op, maar onder het motto 'meer is beter' kan dat extra geheugen nooit kwaad. Wellicht dat nieuwere games dit ooit prettig vinden...

Ik heb al jaren geen optische drive gebruikt dus ik zou die ook niet missen. Mechanische drives is zooooo 2014 :)

Wat zijn de verdere Specs van die GT72?
Thanks :). Goed om te horen dat de bouwkwaliteit volgens jou in orde is.

Verdere specs van de MSI GT72 zijn hier te vinden https://www.4launch.nl/sh...-1-13TB--GTX970M/tweakers.
Top review van een top notebook. BTO brengt toch echt elke keer weer top notebooks uit. Helaas heb ik de mijne twee jaar geleden vervangen door een desktop. Ben altijd erg content geweest met mijn BTO. Misschien ooit weer overwegen.
TIP! Met de komst van de i7-4790K naar de o.a. BTO 17CL63, Clevo P771ZM laptop omgeving zijn de reviews voor dit soort L33T laptops & cpu's :

Core i7-4702HQ "Obsolete CPU CHOICE PER 22-1-2015"
Core i7-4710HQ "Obsolete CPU CHOICE PER 22-1-2015"
Core i7-4720HQ "Obsolete CPU CHOICE PER 22-1-2015"
Core i7-4770HQ "Obsolete CPU CHOICE PER 22-1-2015"
Core i7-4870HQ "Obsolete CPU CHOICE PER 22-1-2015"
Core i7-4960HQ "Obsolete CPU CHOICE PER 22-1-2015"
Core i7-4980HQ "Obsolete CPU CHOICE PER 22-1-2015"
Core i7-4940MX "Obsolete CPU CHOICE PER 22-1-2015"
echt totaal verledentijd.

Het laat letterlijk alle laptop cpu's in stof achter .

en voor een leuke 1600+ 1700+ Basis aan Euro's. (Buy cheap! Bare bone?!)

@topic starter/review Misschien een beetje "te snel" gekocht!
Opgelet dus, ga niet nu nog tussen de bovenstaande laptops CPU's neuzen als je een beetje cash en laptop monster/prestige zoekt.

Daarentegen kun je de i7-4790K evt leeg (barebone) aanschaffen (om de prijs te drukken) en alle mem, hdd, en of ssd's overzetten, ipv een veel te duur geprijsde cpu upgrade, cq MXM design swap! echt weglaten!

Ik werd o.a. beperkt in DAW full useage op een i7-720qm, en was opzoek naar de krachtigste CPU, beschikbaar in een laptop. Blij dus met de optie om voor de i7-4790K nu te kunnen kiezen, in een laptop omgeving ! En de gpu keus was bij mij niet het belangrijkst alhoewel in deze setup de GTX980M beschikbaar is.

vriendelijke groeten, kies dus slim! |:(

}:O

[Reactie gewijzigd door A2I op 22 januari 2015 01:59]

Wat een rare post(er)...

1. Niet iedereen heeft behoefte aan een overkill desktop CPU in een nog zwaardere en dikkere behuizing met nog meer lawaai.
2. Vroeger wou ik dat graag, maar nu heeft portabiliteit zo zijn voordeel en is voor mij iig erg belangrijk omdat ik veel reis.
3. De CPU's die zogenaamd 'obsolete' zijn worden nog steeds gemaakt, zijn nog steeds te bestellen en zullen nog lange tijd in laptops voorkomen. Dat er nieuwere CPU's bestaan is normaal en doet niks af aan de prestaties. (alle 4 series CPU zijn al obsolete want Broadwell bestaat al).
4. De snelste 17CL63 desktop CPU's zijn maar 25% sneller dan de langzaamste mobile varianten en houden het op de accu maar 1/3 to 1/2 zo lang vol.

Ik heb niks 'te snel' gekocht want ik wist al lang dat de17CL63 er aan zat te komen maar koos bewust voor een mobieler apparaat, dus hou je aannames maar lekker voor jezelf want hoe goed ken je me nou?

I like my laptops like I like my women - sleek, thin and pretty and able to pack a punch :)
"i7-720qm" is dan ook echt wel een gigantische trage cpu (ooit zelf gehad, direct verkocht en een mx cpu erin gestopt en flink overgeclockt :P.

En die notebooks met desktop cpu's zijn ook geen laptops maar desktops in een niet praktische behuizing met een accu tijd om te huilen. Tevens maken ze veelte veel lawaai (staan clevo's algemeen om bekend, (de nieuwere met nvidia optimus e.d. daargelaten.) )

Tevens is het MXM slot helemaal niet belangrijk want de gemiddelde laptop gaat toch na 4 jaar of iets in die richting de deur uit (en zijn die kaarten die dan uitkomen veelal niet compatible en veelte duur (zie oudere clevo's die bijvoorbeeld mods nodig zijn, prema mod any one?).

@Tijgert, nette review :), maar je had al een dikke laptop :o
Ik ben main DAW user resp. (REASON 8.1 + REWIRE + CUBASE 8 (VST's)+ =HEAVY DSP WORKLOADS + FIREWIRE (fysiek AUDIO DSP_) + intern fysiek aangestuurt met een MOTIF XF6 (WH) + W7 YAMAHA + LAUNCHPAD + IMPULSE 49, sp404sx, yamaha ux256, +fysieke 24bit digimixunit, realtime composing + racks virtueel (Antidote, Korg monopoly, parsec, px7 veel realtime racks en soft synth etc etc.) + 3monitors + waarvan een 42inch tv, +usb hubje...

Gaat puur om de cpu(power) zoals je kunt begrijpen, geluid maakt dus niet veel uit (Ik maak zelf meer geluid :P zoals je ziet (muziekprod).) zolang als het station (laptop) maar mobiel is, dit geldt overigens ook voor de gemiddelde lanparty enthousiasteling. (ACCU,SOUND(NOISE), Weight, zijn geen pre zolang als je maar een monster CPU en vid meebrengt.) In mijn geval zit er nog een wachtronde op ivm, geen Thunderbolt en geen firewire op de desktop (laptop versies) Ik heb geen zin in een macbook xeon keus, die $$ gooi ik liever op de nieuwe samples, racks, vst's.

Er is ook verder geen echte info over de m.2 sloten die evt te converteren zijn naar mini-pcie en dan naar minipcie-expresscard (Ebay it) of ngff naar pcie, en zich dan ook nog eens compatible zouden gaan gedragen, maar goed om dat allemaal te testen en geld ervoor weg te gooien, (moet dus zeker of firewire,thunderbolt of een expresscard slot op zitten.) (W540,P170SM-A,P177SM-A,P375SM-A) Om rond die 1500 uit te komen, maar dat is allemaal mobiele cpu, ik probeer me nieuwe hexacore wel uit met 4 cores, schakel er wel (2) uit, dan simuleer ik wel of het een quad core mobiel, kan laten softclippen. Zo niet dan heb ik antwoord, kan er nergens iets zinnigs over vinden. Beetje realtime daw user weet dat laptops vaak krom trekken onder deze omstandigheden, (mijn omstandigheden, geen normaal gebruik dus). Die (Core i7-940XM) XM cpu zal het ook niet redden van die compatible reeks(720qm)) 4cores lijkt gewoon snel te nosediven en die reeks is inderdaad historie. Ik heb deze nieuwe setup sinds kort trouwens. De laptop komt overigens op een (APEX« AX-48 Pro, HyperStation QR) te staan.... Imagine all those DUBSTEP peeps going wild. :X OR NOT!!

(Het enige wat ik uit me laptop meeneem zijn hopelijk de HDD's 1,5TB + een ssd 256GB, en tijdelijk de ram misschien, via acronis img floep ff systeem wisselen.) Vanwege de barebone optie blijft het op zijn Nederlands aanschaffen altijd een sport! Zo CHeap mogelijk! en dat blijft leuk. :Y)

Ik heb trouwens nog nooit een accu decent zien werken, zeker niet na 1,5jaar. Je MXM remarker mee eens.

groeten.

[Reactie gewijzigd door A2I op 12 februari 2015 14:50]

"Die MX cpu zal het ook niet redden van die compatible reeks(720qm)) 4cores lijkt gewoon snel te nosediven en die reeks is inderdaad historie."

Ik had die 920xm cpu op 3.4ghz op alle cores draaien (verbruikte tot 88Watt). Hiermee haalde ik Cinebench 11.5 scores van de toenmalige desktop i7's (geloof iets van 4.6punten) Een 4e generatie i7 nieuwere desktop cpu haalt 9 punten in cinebench 11.5.

Dus op zich valt dat verschil nog wel mee voor een vier jaar oude notebook cpu vergeleken met een 4e gen i7 desktop cpu.

Ik doe zelf veel 3d werk waarbij de software tot 128 threads tegelijk kan gebruiken, tegenwoordig heb ik een stock draaiende i7 3630qm en die verbruikt maar de helft en haalt een cinebench score van 6,4.

Dus nee die i7 4790K desktop cpu is hooguit 30% sneller, als je dezelfde generatie cpu's tegen over elkaar zou zetten. Kortom, voor de meeste mensen helemaal niet praktisch om een desktop cpu in een notebook te hebben.

Het beste zou je gewoon een desktop kunnen halen, dan heb je voor de helft van het geld eenzelfde systeem. (ps. Cinebench is een benchmark voor de cpu welke zowel single core als multicore snelheden vergelijkt).
Ja, kijk een benchmark bij een DAW (mijn setup) is nergens relevant te vinden, mensen combineren zoveel bijeen dat het nergens getest is, alleen waar een muziek producerende vak-idioot, op dat moment mee draait, en toevoegt totdat je pc (CPU) NEE zegt!! Wij bombarderen eigenlijk onze pc dood aan realtime bewerkingen, tracks, zoveel mogelijk knoppen, effecten, dsp (opstapelen) en dan bam lijkt je pc ineens een 386, of een Celeron model te worden! 8)7

Ik kreeg trouwens net me (Expresscard to mini-PCIe adapter) binnen, kijken of het ergens werkend op te krijgen is. (aka voorbijgaande aan de whitelistings crimezone in laptops) (Ebay'ed prototypes.) Ik denk het niet... eigenlijk en geen zin tijd gelegenheid er veel euro's nog aan te besteden, om wat misschien rond mei 3Q,4Q,2015+ gewoon compleet te koop is als laptop + K 5th gen cpu ! Maar goed dat is maar een gedachte.

Dan zou me firewire (Expresscard) nu vooralsnog nu nog werkende te krijgen zijn op de windows desktop (laptop) versie met een 4790K. (ism de expresscard to mini-PCIe adapter).

Kijk een 12core xeon op een macbook (dus die markt is er echt wel, ook in windows users...) die zijn er maar zoals ik al zei, geen appel voor mij.

Ik wil perse een windows laptop werkend in mijn config setup.
Kijken of ik er een homerun mee kan scoren ;( ik was me 15Inch beu, daar moet jij als 3d werk je ook niet happy bij vinden.

(Je ziet wel laptops met i7-4810MQ pro audio laptops aanbevolen maar dat garandeert in mijn setup niks, veiligste is dus ff wachten nog totdat de hexacore op deurmat ligt, en ff 2cores op uitschakelen, dan heb ik antwoord...)

Kijk practisch voor mij is dezelfde desktop power on stage hebben, meer fun. Anders is alleen al een USB stick leuk en goed genoeg, en dan net doen alsof je aan je knoppen draait, kan ook maar dat is toch een desillusie.

Ik kijk trouwens alleen naar multicore prestaties, dit ivm REASON, dit lijkt me bottleneck op het moment, vooral met die EXP-racks 1sound boem 720qm weg.

Die 920xm had ik ook genomen, mits de prestatie 4x beter was dan de laptop die deze mag gaan vervangen, zo denk ik er tenminste over. (vs een 720qm was het 2xbeter.) Dus prijslikewise een nono voor mij.

Bedankt voor het meedenken anyways, mr Chaosstorm.
JE Quote "Je kan gewoon niet alles perfect hebben in zo'n kleine doosje als een laptop en als het best haalbare in een laptop niet dicht genoeg bij een desktop komt."

Volgens mij beschreef ik het tegenovergestelde, en voor al diegene die games op een laptop spelen ontkomen echt niet aan gewicht en "koeling Lawaai"

Het punt wat ik maak is koop NU aub geen Dominator Pro's a 3K euro meer, koop geen Asus ROgjes op dit moment, gewoon de i7-4790K, met +_ GTX970/965/980. Het is een duidelijke waarschuwing voor diegene die een teleurstelling willen voorkomen. JE beschreef je review op 10Januari nergens duid je aan dat deze cpu's of jou laptop keus tegen hun einde aan lopen wat betreft deze introductie. Bij deze dus.

Nog iets je 3,2kg vs de 3,9Kg zijn geen vrouwen met laptop tasjes nee, dan nog een ding succes met Wow, of welke game dan ook op je accu, dat is natuurlijk een rare pov.

Daarnaast is jou apparaat natuurlijk niet mobieler dan welke andere laptop dan ook.

De groeten. Buy wise.

Tip i7-4790K.
(I know, "don't feed the trolls")

Je snapt het niet helemaal denk ik (of eigenlijk helemaal niet). Niet iedereen heeft maximale CPU kracht als ideaal. Als jij dat vindt dat afmetingen, geluid, gewicht en prijs altijd ondergeschikt is aan CPU kracht dan is dat jouw mening, maar het betekent niet dat andere mensen maar dom zijn omdat zij andere aspecten wellicht meer waarderen dan enkel dat.

De twee laptops bedienen elk hun eigen deel van de markt en daar is helemaal geen 'waarschuwing' van jou voor nodig.

Ga lekker met je P770 DTR spelen, het is een hele mooie bak, maar laat de mensen die wat anders willen lekker in hun waarde en zelf beslissen wat ze mooier en/of beter vinden voor hun situatie.
Zeer gave review ! Top +3 :9