Specificaties 4,95" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Nexus 5 16GB Zwart Review

Ger 9 januari 2015, 477 views

LG Nexus 5 16GB Zwart

De Nexus 5 is naar mijn idee een toptoestel voor een midrange prijs. Stock Android is wel even wennen nadat ik lange tijd CyanogenMOD heb gedraaid op mijn vorige toestel. Het voelt wat beperkend aan, maar dat is waarschijnlijk puur omdat ik verwend ben geweest met CyanogenMOD.

Pluspunten

• Prima scherm
  • Niet te groot t.o.v. 5" scherm
  • Stock Android
  • Bouwkwaliteit
  • Bloedjesnel
  • Midrange prijs, topklasse toestel
  • 5 GHz Wifi

Minpunten

• Geen SD kaart
  • Camera kan vlotter

Na 3 jaar een Samsung Galaxy S Plus te hebben gehad werd het nu toch echt tijd voor iets anders. Op de Galaxy S Plus had ik CyanogenMOD geïnstalleerd en ik was dus al bekend met Kitkat.
Ik heb van tevoren lang getwijfeld welke telefoon voor mij geschikt zou zijn. Ik had de volgende eisen:
  • 5GHz Wifi (thuis is 2.4 GHz gigantisch overbezet op elk kanaal)
  • Niet té groot (SGS+ was 4")
  • Minimaal 720p scherm
  • Weinig tot geen bloatware
  • Android
  • 4G
  • Hardwarematig voldoende sterk om weer een paar jaar toe te kunnen
Uiteindelijk kwam ik na veel vijven en zessen toch op Nexus uit. Vriendin heeft een Nexus toestel, we hebben ook al een Nexus tablet en ik was al gewend aan CyanogenMOD wat ook redelijk in de buurt van stock Android komt. Met HTC, Samsung, etc. kom je toch al gauw weer op een hoop rommel uit waar je niet op zit te wachten.
Het werd dus de Nexus 5. Tikje groter dan ik eigenlijk voor ogen had, maar wel full HD 5" top scherm. En niet onbelangrijk: zelfs inclusief hoesje past-ie zonder vervelend te zijn in mijn broekzak.

Ik gebruik het toestel nu ongeveer een week en ik moet zeggen: het is een prima apparaat. Bloedjesnel, ook gewoon iets simpels als browsen gaat een stuk vlotter. Je merkt echt dat hier een topline SoC in zit (Qualcomm Snapdragon 800). De camara maakt t.o.v. mijn vorige toestel hele goede foto's, al weet ik wel dat er tegenwoordig betere op de markt zijn. Voor mijn eigen gebruik is het echter meer dan voldoende.
De accu valt me ook niet tegen. Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat de accuduur tegenvalt, maar aan het einde van de dag heb ik nog met gemak een ~20% over. Dat zal ook ongetwijfeld aan mijn gebruikerstype liggen: ik gebruik de telefoon voornamelijk voor email, WhatsApp, Volkskrant, browsen (Chrome) en wat games. Dat gamen is voornamelijk 's avonds want overdag werk ik. Twitteren, facebooken en allerlei films erop kijken doe ik niet (m.u.v. een enkele youtube zo nu en dan).

Wat mij betreft is het dus een prima toestel wat op vrijwel elk vlak 5 sterren verdient. En zeker voor deze prijs ben ik er méér dan tevreden mee.

Heb jij ook een LG Nexus 5 16GB Zwart?

Heb deze ook met een Vodafone abo met onbeperkt sms'en, bellen en 2GB internet. Nu alleen nog de Lollipop update. Is idd snel en mooi strak beeld. Ook goed in de zon te bekijken.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 9 januari 2015 16:44]

Helemaal eens. Deze review had ik zelf geschreven kunnen hebben. Ik ben kennelijk hetzelfde soort gebruiker. Enkel mijn vorige toestel was een Nexus S, met CyanogenMod, dat wel.
Ook over mijn Red Super abo ben ik net als desalniettemin zeer tevreden.
Ik gebruik mijn Nexus naast privé vooral zakelijk. Belangrijkste apps: Tel, Hangouts, Whatsapp, CamScanner, WiFi analyzer, Speedtest, Zaklamp én -sinds Calendar helaas 'material' is - Wave Agenda!