Specificaties 1-bay NAS met 1TB opslag - Bekijk alle specificaties

LaCie Network Space 1TB Review

Timo002 23 maart 2009, 3.847 views

LaCie Network Space 1TB

Pluspunten

• Goede prijs / kwaliteit
  • Eenvoudig in gebruik
  • Geen additionele software nodig

Minpunten

• toegang snelheid

Wat deed jou besluiten om het product aan te schaffen?
Ik heb de schijf aangeschaft omdat ik op zoek was naar een backup medium. Ik beschik al over een externe hardeschijf op USB maar ik heb geen zin om iedere keer met die kabels, adapter en schijf te slepen. Daarom ging ik dus op zoek naar een netwerk schijf, maar tot mijn grote verdriet zijn die NAS schijven nogal flink aan de prijs. Behalve deze dus, gekocht bij officcentre ¤ 119,= inc. BTW

Vind je die aankoop na de opgedane ervaring nog steeds geslaagd?
Ik ben nog steeds erg tevreden over het product. Heb het ook nog niet zo lang in bezit, ongeveer 2 weken. Maar alles wat ik heb willen doen kan ik er mee. Ook is de schijf nog nooit uitgevallen, heb ik hem opnieuw op moeten starten of iets dergelijks.

Op wat voor manier, in wat voor omgeving en onder welke omstandigheden heb je het product gebruikt?
Manier:
Ik gebruik de schijf als backup medium en als extra hardeschijf ruimte. Ik heb een laptop met slechts 80Gig en die raakt nog wel snel vol. Ik heb de schijf dus toegevoegd als netwerk schijf en is dus gewoon in mijn windows verkenner beschikbaar als extra schijf.

Omgeving:
De schijf is aangesloten op mijn router en ligt in de meterkast. Met de laptop heb ik een draadloze verbinding naar de router. Via de draadloze verbinding haal ik snelheden tot 16Mbit, met draad weet ik niet, nog niet getest. De snelheid naar en van de schijf is niet bijzonder snel, maar goed, zo duur is de schijf ook niet.

Functies:
Onder andere heb ik de FTP functie ingeschakeld, ook hiermee ben ik er tevreden. Middels een FTP client of via explorer is deze goed te benaderen. Het enigste wat mij nog niet gelukt is om een user account gereed te krijgen. Via het Admin account werkt alles perfect, echter de user account heeft nergens toegang tot, hiermee moet ik dus nog even stoeien!
In mijn router heb ik trouwens FTP verkeer geforward naar de IP van de schijf waardoor deze dus vanaf het internet te benaderen is.

Software:
De software die met de schijf meegeleverd is heb ik niet geļnstalleerd. Ik heb het een en ander gelezen over de software en interface naar de schijf. Dit leek mij niets en heb er gewoon een netwerk schijf van gemaakt. In de configuratie pagina van de schijf heb ik een vast IP adres ingesteld en verder de standaard Windows mogelijkheden gebruikt. CD hadden ze van mij dus niet mee hoeven te leveren.

In een eerdere revieuw is aangegeven dat Windows 7 crashed in combinatie met deze schijf, hier heb ik geen last van. De schijf draait perfect onder Windows 7.

Met welke vergelijkbare producten heb je ervaring en hoe verhoudt het besproken product zich ten opzichte van de alternatieven?
Geen ervaring, enkel met een USB schijf maar dat is niet echt te vergelijken. Wat snelheid betreft zullen de prestaties ongeveer hetzelfde zijn.
De snelheid in vergelijking met een andere NAS schijf kan ik niet vergelijken omdat ik hier geen ervaring mee heb. De snelheid is niet echt snel, maar dat neem ik voor lief ten opzichte van de prijs.

• Dell Inspiron 6400
  • Windows 7

Heb jij ook een LaCie Network Space 1TB?

Ik gebruik deze NAS icm XBMC op een oude XBOX. Wat mij is opgevallen is dat .srt files niet doorkomen indien ik de NAS met UPnP benader. Dus moet hem benaderen via het SMB protocol. Werkt verder prima!
Sorry, maar dat vind ik geen argument als het volgens LaCie om een 1Gbps NAS gaat. Je vermeld trouwens dat je geen last hebt van crashes onder Windows 7. Misschien handig om te vermelden welke build je hebt?

[Reactie gewijzigd door Gojira op 10 november 2009 14:39]

Ik heb deze NAS nu 1 week in mijn bezit. Ik had wat aanloopproblemen met het configureren van de workgroup die op een gegeven moment verscheen als s/t/a/r/f/l/e/e/t/.
Verschillende keren dit geprobeerd te veranderen maar geen succes. Ik gebruik standaard Firefox als browser,
Vervolgens de Windows internet Explorer gebruikt en kon hierna de gewenste workgroup goed instellen.
Ik gebruik de NAS als backup en storage voor muziek en video's. Het overzetten van video bestanden vanaf de pc naar de NAS duurt vrij lang (netwerk is 100 Mbps)

Met het streamen van video's ben ik (nog) niet tevreden. Ik heb in mijn netwerk de media player Conceptronic CFULLHDMAi opgenomen. Als ik gebruik maak van UPnP via de CFULLHDMAi zijn de video (VOB) bestanden zichtbaar. Echter het .IFO bestand wordt volgens mij niet door de NAS doorgegeven.
Terwijl het .IFO bestand belangrijk is voor het doorgeven hoofdstuk indeling, ondertiteling en beschikbare talen.

Via softwarematige mediaservers op de laptop en PC worden de wel VOB en IFO bestanden wel doorgeven aan de CULLHDMAi, dus ligt volgens mij het probleem bij de LaCie Network Space die in dit geval niet de .IFO bestanden doorgeeft.

Heeft iemand hier al ervaring mee of herkend dit probleem?
Das een vraag die je misschien beter op 't forum kan stellen, krijg je vaak gerichter antwoord!
ik heb dus ook dat als ik netwerknaam NETWERK instel hij dit weergeeft als N/E/T/W/E/R/K

hoe heeft de TS dit opgelost ?
Beetje late reactie, maar ik heb de netwerknaam niet aangepast dus probleem niet tegengekomen.
aha. het werkt dus ook niet met Google Chrome. Alles in internet explorer gedaan en nu is het weer ok
Enige tijd geleden begaf de eerste schijf het in mijn Lacie Network Space.
Die werd toen gerepareerd onder garantie. (de "kapotte" schijf met mijn gegevens er nog op dook later op in Houten. Bedankt Computeland!!)

Maandag begaf de nieuwe schijf het ook. (Klikken en klonk als een headcrash)
Nu was ik het zat en heb de mooie, zwarte kast voorzichting opengemaakt. (lipjes aan de onderkant loswippen en uit de behuizing wrikken)

Wat blijkt? Er zit een Seagate ST31000333AS van 1TB in.
(7200 toeren voor de liefhebber)

En daar zijn heel veel problemen mee.

Ik vond een firmware upgrade voor de harddisk bij Seagate
hier http://seagate.custkb.com....jsp?DocId=207957&Hilite=
heb de schijf uit de behuizing gehaald en aan een SATA controller gehangen. Upgrade gedraaid. Ging in een keer goed.

Schijf weer ingebouwd en alles weer OK!!
Dus wie het ook heeft/krijgt..

Graag gedaan.

[Reactie gewijzigd door ronon2009 op 23 februari 2010 22:15]

Zo, na 1,5 jaar werkt alles nog steeds prima. De disk heeft geen probleem meer gegeven na de firmware update.
Maar nu wil ik hem continu aanhebben. En graag met iets meer ruimte, minder stroom en wat minder warmteontwikkeling. Een nieuwe (Lacie iod) kopen? Dat kan toch anders.

Dus een Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB gehaald en met Clonezilla de oude 1Tb schijf naar deze 5400 - 5900 toeren schijf overgezet en vervolgens onder Linux de data partitie aangepast naar de maximale 1,8 Tb.

Nieuwe schijf in het LaCie huis, opstarten, via de webinterface Format gedaan en de instellingen van Twonky aangepast. Draait nu prima, wordt niet warm en ik haal 15 Mb/sec schrijfsnelheid (iets sneller door de grotere 32 Mb cache van de disk) en 100 Gb muziek van 10.000 bestelden is in ongeveer 3 uur over.

Terwijl ik dit schrijf luister ik lekker naar mijn muziek op de Lacie en ik kan er via Internet/FTP backups van mijn werk opzetten. Voor 60 eurotjes weer zo goed als nieuw dus.

PS. ook de oude Samsungs Eco schijven van voor maart 2011 hebben een Firmware probleem. Dus eventueel even updaten. Ga je plezier van hebben.

[Reactie gewijzigd door ronon2009 op 31 augustus 2011 22:48]