Specificaties 1-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP Turbo NAS TS-112P Review

Djerro123 8 januari 2015, 1.142 views

QNAP Turbo NAS TS-112P

Gebruiksvriendelijke NAS die zeer simpel in gebruik is (is mijn eerste NAS). Is niet heel stil, moest hem op dag 1 al in een andere kamer zetten voor het geluid. Gebruik hem icm Sabnzbd, SB and CP, is significant minder snel dan PC natuurlijk maar nog steeds werkbaar.

Pluspunten

• handzaam
  • zeer snelle setup
  • grote community
  • zeer eenvoudig in gebruik
  • erg veel 'apps' beschikbaar, meer dan alleen in de 'store'

Minpunten

• Redelijk luid onder hoge inspanningen
  • Veel lichtjes aan de voorkant die irritant knipperen (uit het zicht houden)

Dit is mijn eerste review, dus constructieve feedback wordt gewaardeerd :)

De reden dat ik op zoek was naar een (betaalbare) NAS was omdat ik voorheen altijd mijn HTPC had aangesloten op mijn TV, maar ik vond het een te groot, lomp en energie vergend apparaat voor louter het downloaden en afspelen van mijn media. Ik gebruikte XBMC als Media Player, met Sabnzbd, SickBeard en Couchpotato op deze PC en ik wilde eigenlijk iets wat een stuk zuiniger en handzamer zou zijn.

Daartoe had ik twee stappen uitgedacht; ik sluit een Raspberry Pi op mijn TV aan (met OpenELEC als OS) en koop een NAS die in staat is om Sabnzbd, Sickbeard en CP te draaien. De Pi had ik nog liggen en was snel voor elkaar, dus dat betekende dat mijn PC al direct uit de woonkamer kon verdwijnen en dat mijn Pi daar vandaan kon streamen. De PC verbruikte echter zoveel energie dat ik de aankoop van een NAS niet langer wilde uistellen en daarom ging ik op zoek naar een NAS die;

- Energie zuinig is,
- Sab, SickBeard en CouchPotato kon draaien,
- Gemakkelijk ge´nstalleerd kon worden.
- Minder dan Ą125 kost.

Met geen enkele ervaring met NAS apparatuur, kwam mijn keuze na een zoektocht op internet tussen twee apparaten; Synology DS115j en QNAP TS-112P. De Synology was iets goedkoper maar had ook minder specificaties (bijv. 256mb RAM t.o.v. 512mb van de QNAP) en uiteindelijk heb ik dus voor de QNAP gekozen.

Ik heb hem om 16:30 besteld bij Wifimedia en de volgende dag had ik hem om 14:00 in huis. Dat was dus een goed begin!

Eenmaal uitgepakt zit er eigenlijk niet zoveel in de verpakking; de NAS, wat schroefjes, de voeding en de UTP kabel. Had eerlijk gezegd wel een wat uitgebreidere manual verwacht, maar i.p.v. daarvan zat er een papiertje bij met drie stappen:
1. Doe de HDD erin;
2. Sluit hem aan en zet hem aan;
3. Ga naar de website.

Dit was allemaal vrij snel gedaan, en nadat ik hem had geregistreerd op de QNAP website wordt de NAS geprepareerd. Dit ging allemaal erg soepel. Na een kleine 30 minuten was de NAS live en kon ik hem gebruiken!

De web console van de NAS was voor mij verbluffend. Nogmaals; ik heb geen ervaring met NASsen maar wel met webtechnologie; het was alsof ik in een OS online werkte. Het was intu´tief, snel en uitgebreid. Zoals ik al zei, ik had zeer specifieke doeleinden voor dit apparaat in mijn hoofd maar je kan er van alles mee; FTP server, VPN service, hosting, noem maar op. Na het inlezen op internet hoe ik Sabnzbd, SickBeard en CouchPotato kon installeren was dit vrij gemakkelijk geregeld (geen lastige commandlines oid, gewoon een package uploaden via de web console en installeren). Al met al duurde het installeren van de applicaties korter dan wanneer ik dit deed op mijn HTPC!

Nu draait het twee dagen en kan ik ook wat zeggen over hoe het product 'in action' bevalt. Op de eerste plaats moet gezegd worden; als er veel gevraagd wordt van de NAS (bijvoorbeeld bij extracten of repairen in Sabnzbd) maakt hij erg veel geluid. Zoveel zelfs dat ik hem in een andere kamer hem moeten zetten omdat het gewoon storend was tijdens het TV kijken. Ook moet ik nog even wennen aan de tijd die het duurt om iets te extracten/repairen. Met mijn vorige HTPC duurde dit hooguit enkele minuten, met dit apparaat kan een repair+extract makkelijk oplopen tot een half uur. De vergelijking is geenszins eerlijk omdat in mijn HTPC een i5 processor zat met 4GB intern geheugen. Maar omdat ik een aantal films opnieuw moest downloaden liep ik hier wel direct tegen aan bij het in gebruik nemen en ik wil daarom andere mensen geen valse verwachtingen laten scheppen dat het net zo snel is als een PC. Het werkt gewoon, het duurt alleen iets langer.

Streamen gaat moeiteloos, zoals verwacht, ook tijdens zware inspanningen van de NAS.

Al met al ben ik erg tevreden met het apparaat, ook vanwege het stroomverbruik (vergeleken met de 400watt voeding in mijn HTPC). Ik vermoedt (en weet bijna zeker) dat ik dit apparaat er al naar 1 jaar uit heb, puur op stroom besparing.

Heb jij ook een QNAP Turbo NAS TS-112P?

Bedankt voor je heldere review. Heb je al gewerkt met DLNA server en hoe bevalt dat?