Lenovo Yoga 2 Pro (59419078) Review

m0ridin 8 januari 2015, laatste update op 9 januari 2015, 2.968 views

Lenovo Yoga 2 Pro (59419078)

Over het algemeen een prachtig ding voor een prima prijs, echter een serieus probleem met de wifi module (eenvoudig te verhelpen), accuduur kan beter en twijfels over het scherm... Maar wat mij betreft zeker een aanrader.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en gewicht
  • Snelheid en specificaties
  • Prima geprijst

Minpunten

• Standaard wifi module
  • Resolutie overkill qua scherm
  • Accuduur kan beter

*Edit1* Plaatjes en benchmarks toegevoegd...

* Inleiding:

Na 2 jaar op een samsung xe700t1c gewerkt te hebben was ik toe aan iets nieuws. Deels omdat ik toch een net iets groter scherm en deels omdat ik gewoon wat anders wilde. Na rondgezocht te hebben kwam ik uit op de Yoga2 Pro en wel voornamelijk vanwege:

13.3" scherm maar relatief licht en compact
8GB ram en 256GB SSD
omklapbaar scherm
prijs

De samsung had een 11.6" scherm, wat over het algemeen prima is maar ik merkte dat ik toch wel een groter scherm wilde. Toch wilde ik ook een relatief compacte laptop/ultrabook/convertible dus op zoek naar een mooie balans. De samsung had 4GB ram en een 128GB SSD, opnieuw voldoende in het algemeen maar wilde hier toch graag wat meer ruimte in hebben.

De Lenovo is een product wat met zijn prijs van 999 euro eigenlijk erg gunstig geprijst is, alternatieven komen toch al snel op 200 euro of meer hoger uit... Na reviews gelezen te hebben waarbij vooral/alleen de wifi kaart als echt minpunt aan wordt gekaart heb ik besloten de gok te wagen en deze aan te schaffen.

* Eerste indruk:

Qua doos krijg je de standaard set spullen, niets bijzonders te melden... Ziet er verder prima uit allemaal en het is (wat mij betreft een mooi apparaat).

Echter bij het aanzetten kwam er regelmatig een ratelend geluid uit de yoga, niet continu maar ritmisch. Even zoeken op internet kwam ik een ander soortgelijk geval tegen waarbij het daar een stickertje was welke tegen de koeler aankwam. Even schudden/beetje drukken op de behuizing en het hield op. Besloten het te negeren (omdat ik vermoedde dat ik toch de wifi kaart zou gaan vervangen en ik dan toch in de behuizing kon kijken).

Later bleek er een los schroefje in de koeler te zitten! Erg slordig, ik kon niet vinden waar deze vandaan zou moeten komen en nadat ik dit schroefje eruit had gehaald nergens meer last van...

Beetje lightbleeding onderin het scherm, alleen/vooral te zien bij het opstarten dus voor mij ook geen punt verder. Opstarten en alles gaat supervlot, scherm is mooi... Glanzend, maar prima te gebruiken. Had wat gelezen over geligheid van de kleuren, maar moet zeggen dat ik daar niets van zie. Nu schijnt dit met de laatste bios+energy software gefixt te zijn.

Eerste wat ik heb gedaan was een clean install van windows 8.1 erop en gaan met die banaan...

Qua aansluitingen krijg je 1xUSB2.0 en 1xUSB3.0... Beetje beperkt, maar tot nu toe niet meer nodig gehad. Er is een cardslot voor een SD kaart, maar deze blijft half uit je laptop steken dus niet echt bedoelt als permanente extra opslag. Verder een custom lader aansluiting, sound en microhdmi.

* Langer gebruik:

Wifi:
Ik heb de Yoga 2 Pro nu een maand en heb nog geen enkele spijt van mijn aankoop. Een van de bekendste problemen van de yoga was de wifi kaart, niet alleen geen dual band kaart maar ook vaak wegvallende verbinding, limited connectivity, etc. Daarnaast ondersteunt deze standaard geen 5ghz netwerken, alleen 2.4ghz.

Ook ik had daar last van, en dus toch besloten een vervangende wifi kaart te kopen. Punt is dat de yoga met whitelisted hardware lijkt te werken en dus erg kieskeurig is, ook is de versie van de gebruikte kaart niet in nederland te krijgen (nog) en om die reden heb ik hem, naar aanleiding van de comments in een andere review over de yoga en een youtube filmpje, hier besteld:

Het inbouwen/vervangen stelt erg weinig voor, dat proces is hier te zien:

Vervangen ging soepel en sindsdien geen problemen meer met wifi verbindingen, heerlijk! Toch een stevig minpunt voor dit product en eigenlijk schandalig dat zo'n product met een dergelijke beperkte, en matig functionerende, kaart wordt verkocht.

Scherm en accu:
Het scherm is prima, maar 3200x1800 is voor mij echt overkill. Dat en energieverbruik deden mij een lagere resolutie gebruiken, ik nam daarvoor 2048x1152 naar tot mijn verrassing bleek dit qua energie verbruik niet uit te maken!

Zoals in post 7 van deze thread is te zien heeft iemand het daadwerkelijke verbruik gemeten, en pas bij gebruik van 1980x1024 ipv 3200x1800 heb je echt een voordeel qua energie verbruik, namelijk ruim 21% besparing!

I can confirm that, because I actually measured it (with laboratory digital power supply). Yoga 2 Pro was in "daily" mode, wifi/BT off, 80% brightness and idle (doing nothing):

3200x1800 - 372 mA current draw
2048x1152 - 372 mA (same as above)
1920x1080 - 293 mA
1600x900 - 293 mA (same as above)
1280x720 - 283 mA

There is a big difference between native 3200x1800 and 1920x1080 mode, it's -21.2% less battery drain. However there is no difference between native 3200x1800 and 2048x1152 - that's weird. Also, going down from 1920x1080 gives nothing for 1600x900 and very small benefit for 1280x720.

Battery capacity is 54Wh, so here are working time estimates for each screen resolution (remember: idle mode):

3200x1800 - 7h 15min
1920x1080 - 9h 10 min
1280x720 - 9h 30 min

During actual measurements my y2p was idle in order to get stable results. Transfering 21.2% gain into real life situation - if someone gets 5 or 6 hours of battery time in native resolution, then switching to 1920x1080 gives him at least one solid hour extra.
Sinds een paar dagen op 1980x1080 gezet, maar nog te vroeg om daar conclusies aan te verbinden.

Overigens is een ander punt wat icm het scherm wordt genoemd dat deze zou flikkeren, dit ligt aan de power settings in de intel graphics opties. Uitschakelen kan via de volgende instructies:

En voor meer tips: http://alltechtalk.net/Yo...yoga-2-pro-fixes-and-tips

Ik gebruik hem vooral thuis af en aan dus ik vind het moeilijk echt een conclusie of waarde aan batterijverbruik te verbinden, maar ik kan er wel een 6 uur mee doen. Niet extreem goed, maar voldoende voor mij voor nu... Moet dit eens echt in de gaten gaan houden.

Bediening/keyboard:
Het keyboard en de touchpad zijn voor mij fijn, toetsen voelen goed aan en toetsenbord heeft ook een backlight. Nog niet vaak nodig gehad, maar een fijne optie. Je kan deze eenvoudig aan of uit zetten met de functietoest icm spatie.

Backlight in aktie, toetsenbord tikt fijn...

Wat betreft de functietoets, lenovo heeft ervoor gekozen de F1 tm F12 toetsen niet de standaard te maken maar de functies (dus volume up/volume down, brightness, etc). Niet ideaal voor sommigen denk ik, maar de enige optie die ik echt mis is F2 voor hernoemen vna dingen. Nu moet je dan Functie icm de F2 toets drukken. Klein puntje, maar voor mij geen echt probleem verder, ik gebruik de volume knoppen vrij regelmatig bijvoorbeeld.

Hier zijn de functietoetsen te zien...

Speakers:
De speakers zitten aan de onderkant en het beste geluid komt als de yoga op een tafel oid staat, geluid is wat mij betreft dik in orde en kan ook een aardig volume hebben. Ik gebruik de yoga ook vaak icm gitaarspelen dus dit is wel een plus voor mij.

Hier de onderkant van de tablet, de 2 roostertjes aan de onderkant zijn de speakers. Bovenaan de ventilatie slots voor de koeling...

Fan/algemeen:
Tijdens het gebruik gaat de fan af en toe aan, en als hij op volle toeren blaast is dat wel 'goed' te horen. Niet storend voor mij, en over het algemeen is de yoga2 aardig stil en hoor ik de fan niet (bij simpelweg wat internetten en dergelijke).

Het omklapbare toetsenbord is ook heerlijk, al is het alleen maar omdat je het scherm lekker ver naar achter kunt klappen.

Niet de meest praktische stand, maar geeft wel de mogelijkheden aan. Laptop blijft ook prima staan zo.

Ik gebruik hem vaak op de bank en de flexibiliteit is dan heerlijk, ook in tablet mode bijvoorbeeld. Tablet mode is wel lomp en niet echt geschikt voor lang beethouden, maar als je hem op je schoot hebt liggen, of met je knieen opgetrokken zit kun je de yoga er prima tegenaan zetten en is het prima te doen.

Voorbeeldjes:

Hmmm, lijkt auto rotated te zijn door de hosting site. Maar deze stand geeft je veel ruimte in de hoogte...Handig voor het weergeven van gitaar tabs bijvoorbeeld ;)

* Benchmarks:

Grappig om te zien dat de resolutie niet lijkt uit te maken wat betreft de prestaties...

PCMark7:

3200x1800: Single-Core score: 2615
Multi-Core score: 4987

SSD:

* Conclusie:

Al met al een prachtig apparaat, met de kanttekening dat de standaard wifi kaart erg slecht is. Ik had ook nog even naar de Yoga3 gekeken, maar ik vond het verschil niet groot genoeg (sterker nog, prestaties vd yoga3 waren wat minder en accuduur leek ook niet beter). Daarnaast was de prijs van de 2 pro zo netjes, net onder de 1000 euro, dat ik voor de 2 ben gegaan.

Qua accessoires is het goed te weten dat de yoga2 pro blijkbaar iets breder is dan het gemiddelde apparaat (vooral van belang bij hoezen en sleeves), maar ik heb de Case Logic LAPS-113-BLACK aangeschaft waar hij prima in past (sluit heel nauw aan).

Voor de momenten waar de accu niet voldoet en ik geen stopcontact heb had ik eerder (voor de samsung) al een externe batterij aangeschaft, namelijk de Anker Astro Pro 2. Toen nog te koop op amazon.de:

Om deze ook met de yoga2 pro te kunnen gebruiken heb ik alleen nog een adaptertje aan hoeven schaffen, dit heb ik via ebay gedaan:

Dit werkt nu ook prima. Dus al met al helemaal happy...

De 4 sterren zijn vooral vanwege het feit dat er teveel issues zijn met de standaard wifi module en het feit dat er ruimte voor verbetering is qua accuduur...

Ik zal nog eea toevoegen in de komende dagen voor zover ik dat bedenk en ook nog wat fotootjes plaatsen, maar dit geeft in ieder geval al een eerste indruk.

Vragen staat vrij, opmerkingen ook :)

Heb jij ook een Lenovo Yoga 2 Pro (59419078)?

Bevalt de yoga2pro nog steeds goed?
Las wat klachten over lange termijn gebruik mbt de kwaliteit, hoe ervaar je dit?
Hij bevalt me nog steeds prima ja, weet niet wat je bedoelt wat betreft die klachten?

Maar zeker nog geen spijt van, alleen qua accuduur had het wat beter gekund (red er nu 6 a 7 uur mee dus zeker niet rampzalig). En daarmee verbonden, voor mij is 1920x1080 zat, die 3200x1800 is voor mij complete overkill...

Hoe dan ook, vooral door de prijs (had hem voor 999) was het echt een topper. Kijk nu wel metveel interesse naar de dell xps13, maar opnieuw de resolutie overkill (wil echt niet meer zonder touchscreen) en dan vooral de impact op accuduur is voor mij een minpunt.
Nou ik las hier een nogal galbakkende reactie:
jorde in 'reviews: Apple MacBook Pro 13: net weer even beter'
Ik zoek eigenlijk een leuk 2ehands modelletje, nieuwe zijn ze nu wel vrij prijzig of er zit een normale harddisk in.
Grappige is eigenlijk dat de leuke versies enkel met de overkill resolutie te koop zijn (8gb / 256gb ssd).
Bedankt voor je feedback in ieder geval!
Het enige waar ik me in herken is de wifi-chip (maar dat wist ik voor ik hem kocht). Dat vind ik inderdaad een erg matige actie...

Wat betreft zijn overige punten, hier geen enkel probleem met de touchpad. Scrollen (hoewel ik dat 99 vd 100 keer via het scherm doe) gaat prima en soepel. Qua klikken, mwah... Vind touchpads altijd een beetje matig, maar fdeze valt me niet negatief op ofzo.

Het scherm, denk dat hij het over de intel energie settings heeft. Als power-saving oid daarin ingeschakeld staat krijg je idd wat flikkeringen met het scherm (zelfde op mn win8 tablet). Na uitschakelen van die setting nergens last van. Zijn DPI-scalign punt is nou niet echt iets wat je de laptop kan verwijten.

Bloatware, tja... Lenovo heeft er redelijk wat zut opstaan, maar het is allemaal te deinstalleren. (Zijn malware opmerking klinkt ook als wat overdreven, maar ok).

Verder is de yoga2 natuurlijk (in zijn vergelijking met een macbook) nogal een ander apparaat met zijn omklapbare scherm en touchscreen.

Misschien had hij net een rotmodel, dan kan ik de reactie voorstellen maar ik herken me er totaal niet in.
Kan je geen post +3 geven ;) maar bedankt!
Bedankt voor je review. Ik heb zelf een normale yoga 2 (via mycom veiling voor relatief weinig demomodel kunnen kopen) en ook erg tevreden mee (zojuist 250 EVO besteld).
Wat ik aan het toetsenbord behalve F2 ook af en toe vervelend vind, is F5 voor verversen.
Uiteraard is de yoga 2 pro net wat luxer en lichter dan de normale versie.

Gebruik je ook de gezichtsdetectie wel eens (bij het inloggen)? Die is volgens mij zo onveilig als maar kan ;)

Foto's zijn inderdaad welkom, maakt een artikel lezen altijd leuker (voor mij althans).

Laatste vraag: ben je echt blij met het geluid, bij mijn normale yoga 2 zitten de speakers ook aan de onderkant en in laptopmodus mis ik dan echt wel wat volume en klinkt het wat verstomd.

Oh, last but not least, je geeft aan in je aankoop beslissing ook de yoga 3 pro overwogen te hebben. Misschien ook afzetten tegen de normale yoga 2/3, die zijn weer een stukje goedkoper dan de 2 pro.

[Reactie gewijzigd door paulus_01 op 8 januari 2015 13:09]

Dank je voor je reactie :)

Misschien is dat alleen bij de pro, maar de F5 heeft als 'functietoets' ook verversen :) Dus dat werkt gewoon zoals je zou verwachten. Fotos komen nog, maar heb hem nu even niet bij me dus moet ik vanavond dan nog even doen (of gewoon wat plaatjes van internet halen anders... maar komt in ieder geval nog).

Gezichtsdetectie heb ik nog neit gebruikt nee, had het ook op een telefoon van me maar was er niet zo'n fan van. Hel, ik heb zelfs het vragen om een wachtwoord uitgeschakeld, dus het moge duidelijk zijn dat gemak belangrijker voor me is dan ultieme veiligheid ;)

Qua speakers, tja... Komend van een samsung xe700t1c bevallen ze prima. En ik verwacht ook niet enrom veel van een laptop eerlijk gezegd. Bedoel je toevallig in tablet mode dat het verstomd? (Aangezien je de onderkant dan tegen de achterkant van het scherm klapt). Kan me voorstellen dat het dan wat minder wordt, en hij is idd wel gevoelig voor hoe en waar hij staat. Maar tot nu toe gebruik ik hem vooral, wanneer ik er ook geluid uit haal, als laptop op de salontafel en dan heb ik zelf amper tot niks te klagen so far...
Mooie review. Ik heb er een met Ubuntu.
Ter info: in BIOS kun je functie van F toetsen omdraaien. Dus dan is bv F5 gewoon F5 en is het niet meer nodig om Fn in te drukken.
Thanks! Handige tip van die bios ook, heb eigenlijk nog niet echt gekeken wat daar nog in te stellen is.

Moet zeggen dat de huidige functionaliteit me prima bevalt, mis de Functie toetsen amper. Maar voor de mensen die wel meer waarde hechten aan de Functie toetsen is dit wel erg handig.