Lenovo IdeaPad Y50-70-01132 Review

LenovoY50 12 januari 2015, laatste update op 13 januari 2015, 1.024 views

Lenovo IdeaPad Y50-70-01132

De Lenovo Y50 is een laptop die op veel vlakken hoog scoort en zich maar op 1 vlak echt laat vallen. De laptop biedt veel waar voor je geld en kan makkelijk meegenomen worden naar school en daarna naar huis waar er lekker op gegamed kan worden.

Pluspunten

• Bouw kwaliteit
  • Prestaties, speelt alle moderne games op high tot ultra
  • Toetsenbord tikt fijn
  • Erg goed geluid voor een laptop
  • Gewicht/dikte

Minpunten

• Scherm, weinig contrast en slechte kijkhoeken
  • Vingerafdruk magneet

Dit is mijn eerste review dus tips in de reacties zijn altijd welkom.

Het nieuwe schooljaar begon en ik had een nieuwe laptop nodig, ik wou er qua prestaties niet op achter uit gaan tegen over m'n desktop PC en het liefst zelf nog vooruit qua prestaties.Ik heb een desktop PC waar Battlefield 3 vloeiend op medium settings op full HD draait. De laptop kwam standaard met een 1TB SSHD maar deze was ik vanaf het begin af aan al van plan om te vervangen met een SSD. Ik heb de laptop bij www.campusshop.nl besteld, hier was de laptop ¤50 goedkoper dan op een andere site op Tweakers.

Levering

De laptop kwam na 1 dag netjes in huis en zat goed verpakt.

Inhoud van de doos;
-Laptop
-Power adapter
-Handleiding

Eerste indruk

Na dat ik de laptop uit de doos had gehaald en uit al z'n verpakking viel me gelijk 1 ding op, de aluminium behuizing was koud voelde premium aan. Ook viel gelijk de dikte en het gewicht me op, tot dusver een goede ervaring. De laptop open gedaan en het beschermfolie van de rand afgehaald. De power button ingedrukt en werd gegroet door een Lenovo logo en door het Windows 8 opstart logo en er werd gevraagd om m'n emailadres etc. Ik wist vanvtevvoren al dat ik Windows 7 erop ging zetten dus over het Windows 8 set up proces heb ik me niet te lang over ontfermt. De eerst indruk was uitstekend.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van de lenovo y50 is zeer goed te noemen. De laptop is op bijna elk punt goed afgewerkt. Als je naar de onderkant van de laptop kijkt zie je dat de schroeven mooi in de behuizing ''zinken'', dit geeft het gevoel dat het een geheel is wat niet van de rest van de laptop af kan komen en voelt goed aan. De achterkant van de laptop geeft hetzelfde gevoel, ook weer het mooie geborstelde donkere aluminium met een Lenovo logo in de bovenhoek. De laptop ziet er proffesioneel uit en tegelijkertijd geeft het een hint aan de kracht die er binnen in schuilt. De laptop eenmaal open gedaan vind je rondom het toetenbord een mat plastic, Lenovo heeft hier naar mijn mening een goeie keuze meegemaakt want je rust je handen op het plastic en laat geen vingerafdrukken achter. Rondom het scherm en boven het toetsenbord vind je een glanzend plastic wat erg jammer is want dit had net zo goed mat plastic kunnen zijn voor een mooier egaal product maar het zit goed in elkaar.

Prestaties

Dit is waar de laptop echt zijn vruchten afwerpt.
Zoals in de inleiding vernoemt kon ik op mijn desktop PC Battlefield 3 draaien op medium settings, dus dit heb ik voor de laptop maar gelijk als benchmark genomen. Na Battefield 3 geļnstalleerd te hebben op de laptop heb ik gelijk alles voor de gein op ultra gezet en ik was redelijk verbaasd dat de laptop een gemiddelde van 45-50 FPS aankon met mininale waarde van 35 fps wat zeker acceptabel is. Battlefield 4 liep ook erg smooth op high settings met dezelfde fps waardes als Battlefield 3. Voor League of Legends draait het spel een FPS van ~200

Beeldkwaliteit

Het paneel van de lenovo Y50 is het slechtste van de laptop. Het paneel heeft weinig contrast en kan niet erg helder en met films kijken is zwart niet zwart maar een soort van grijs. Het contrast is een beetje te verhelpen door met de kleur instellingen te spelen maar dit maakt het verre van goed. Wat het paneel wel goed doet is dat het een matte coating heeft waardoor er weinig tot geen reflecties te zien zijn. Er staan echter genoeg video's op Youtube hoe het paneel te vervangen van de laptop en dit ga ik in de toekomst waarschijnlijk ook doen.

Toetsenbord

Over het toetsenbord kan ik alleen maar positief zijn, het tikt erg lekker en vereist weinig aandacht. Ook de rode backlight is mooi en kan in 3 verschillende standen, uit, gedimd rood en fel rood. Het zou ook niet moeten verbazen dat het toetsenbord uitstekend is want Lenovo heeft veel ervaring kunnen opdoen bij het toetsenbord maken voor een grote aantal zakelijke notebooks.

Trackpad

Het trackpad is goed maar niet perfect. Wat het trackpad erg goed doet is dat het heel precies is en niet in de weg zit bij het typen, je handen ''vallen'' er mooi omheen. Wat echter minder is, is dat het trackpad niet geheel in de behuizing zit verwerkt waardoor en hele dunne randjes om de trackpad heen zitten waar vuil in kan zitten.

De Lenovo Y50 is zeker geen miskoop en is met 1 mispunt zeer goed te noemen. Wat de Lenovo Y50 heel goed doet is dat je de laptop gaat vergelijken met laptops rond het prijspunt van circa ¤1500,- en niet van ¤1000,-. Dit zegt in mijn ogen vrij veel over de prijs/prestatie verhouding van deze laptop dit,maakt deze laptop zo interessant.

De laptop krijgt van mij een 4.5/5

Edit 1; verscheidene typefouten er uitgehaald.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y50-70-01132?