Apple iPhone 6 16GB Grijs Review

Kevinr1989 8 januari 2015, 1.671 views

Apple iPhone 6 16GB Grijs

Een smartphone met een prima beeldschem, scherpe camera en strakke behuizing. Helaas steekt de camera aan de achterkant uit en is het een relatief dure aankoop.

Pluspunten

• Zeer handzaam en prettig formaat
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Erg scherp en helder beeldscherm
  • Goede 'futureproof' specificaties

Minpunten

• Relatief duur in aanschaf
  • De camera die aan de achterkant uitsteekt
  • iOS biedt weinig aanpassingsmogelijkheden

Inhoudsopgave:
• Camera
• Accuduur
• Specificaties
• Conclusie

De laatste jaren heb ik meerdere malen gewisseld van diverse toestellen. In het verleden heb ik ooit eens een half jaartje de iPhone 4S gehad, toen overgestapt op een HTC One X welke het net een jaar heeft volgehouden. Vervolgens heb ik een nieuwe Samsung Galaxy Note 3 op de kop weten te tikken voor een leuke prijs, maar ook deze was na een jaar al overleden. Sinds twee weken ben ik weer in het bezit van een Apple, ditmaal de iPhone 5S. Tevens kan ik sinds vorige week nog een telefoon aan mijn lijstje toevoegen, want ik heb mijn zakelijke telefoon in ontvangst mogen nemen, de iPhone 6 met 16GB opslaggeheugen.

Uiteraard was ik zo blij als een kind, want ik vind het een schitterende telefoon (daar zullen de meningen vast over verdeeld zijn). Door mijn huidige privé telefoon, de iPhone 5S, kan ik zo nu en dan een mooi vergelijk maken. Tevens zal ik de telefoon die ik daarvoor ruim een jaar heb gehad, een Samsung Galaxy Note 3, meerdere malen aanhalen in verschillende vergelijkingen.

Unboxing en eerste indruk
De doos waar de iPhone in komt is strak maar neutraal te noemen en de accesoires die erbij komen zijn vrij standaard die bij vrijwel elke telefoon worden geleverd:
• De iPhone 6
• Oordopjes
• Adapter
• Oplaadkabel
• De nodige boekjes + pinnetje voor simkaarthouder

Toen de doos open ging, had ik maar één reactie; Wauw!!! Mijn collega had al een iPhone 6 en stiekem was ik wel een beetje jaloers, zeker omdat ik slechts een "oude" iPhone 5S heb. Ik heb in een sneltreinvaart de telefoon uitgepakt, de simkaart erin gepropt en de telefoon opgestart.

Gebruikersgemak en iOS 8
Het blijft altijd een spannend moment, je nieuwe telefoon instellen voor gebruik. Het instellen van de iPhone is simpel en vrij 'straight forward'. Al met al heeft het nog geen 5 minuten in beslag genomen. Omdat mijn vorige 2 telefoons Android hadden, is het toch wel een overstap voor mij geweest. In essentie komt natuurlijk alles op hetzelfde neer, maar ik vind het een wereld van verschil of je Android of iOS gebruikt. Uiteraard heeft elk voordeel zijn nadeel en daar kwam ik al vrij snel achter.

Bepaalde instellingen die ik op Android had (ook nog eens een Custom ROM) zijn helaas niet mogelijk op de iPhone. Bijvoorbeeld het notificatieledje wat de iPhone niet heeft (de flitser aan de achterkant vind ik toch iets anders) is in mijn ogen wel een gemis en de directe snelkoppelingen naar Whatsapp chats op het startscherm. Dit zijn twee punten die ik gewend was op mijn Samsung...

Om een positief voorbeeld te noemen van iOS, er is veel minder 'bloatware' aanwezig op de telefoon. Bij het wisselen van tabbladen of opstarten van bepaalde apps heb ik nooit enige vertragingen of haperingen ervaren. Dit was bij mijn Samsung Galaxy Note 3 toch wel iets anders, waar ik regelmatig last had door de immens aanwezige software van Samsung. Dit verschilt uiteraard per toestel, maar ik denk dat iOS hier een duidelijke winnaar in is.

Bouwkwaliteit
Wat ik een absoluut pluspunt van de iPhone vind, is de bouwkwaliteit. In tegenstelling tot de Samsung Galaxy Note 3, voor een groot deel van plastic, is de iPhone erg stevig en krijg je het gevoel iets waardevols in de hand te hebben. Dit komt natuurlijk door de materialen die Apple al jaren gebruikt, voornamelijk aluminium en glas.

De touch ID sensor is vrij accuraat waardoor ik tot op heden nog niet heb gehad dat de iPhone mijn vingerafdruk niet herkende. Daarnaast vind ik de geluidsknoppen en het schuifje om de telefoon op stil te zetten, van goede kwaliteit. De beslissing om de aan- en uitknop naar de zijkant te verplaatsen, is meer dan logisch. Ik heb gemerkt met mijn Samsung Galaxy Note 3 dat het voor een grotere telefoon gebruikersvriendelijker is om deze knop aan de zijkant te hebben. Hierdoor kun je simpel met je duim de telefoon aan- of uitschakelen. Ik kan me goed voorstellen dat 'die hard' Apple gebruikers het een enorme verandering vinden, maar ik ben van mening dat het absoluut ten goede komt van de gebruikerservaring!

Overall is de bouwkwaliteit dik in orde, al heb ik hier en daar verhalen gelezen over schermen die loskomen uit de behuizing…

Camera
De camera van de iPhone 6 is op diverse fora een veelbesproken punt. Ikzelf vind het geen groot probleem, aangezien mijn Samsung Galaxy Note 3 tevens bij de camera module een beetje uitstak. Zelf heb ik direct een hoesje om mijn iPhone gedaan waardoor hij niet meer uitsteekt en ik de iPhone met een gerust hart op tafel kan leggen.

Het plaatjes schieten met de camera gaat weer lekker vlot. Alhoewel er niet veel veranderd is aan de camera (lees, 8 megapixel waar de concurrentie tussen de 10 en 20 MP heeft) schiet hij toch foto's met een goede kwaliteit. Ik ondervind in een onderbelichte kamer wel dat de camera niet helemaal goed uit de verf komt, maar volgens mij heeft elke telefoon hier wel een beetje last van. Ik merk zelfs een klein beetje ruis bij echte donkere omgevingen maar overdag is het een uitstekende camera. De overige 'features' die bij de camera horen (tijdverloop, vertraging en panamera) werken allemaal prima en zorgen voor veel leuke filmpjes.

Accuduur
Bij het aanschaffen van een telefoon wordt de accuduur veelal onder een vergrootglas gelegd. Hedendaags is de mobiele telefoon voor een groot deel van de bevolking een 'primaire behoefte' geworden. Mensen zitten er dan natuurlijk niet op te wachten dat de telefoon halverwege de dag al leeg is. Ik ben behoorlijk verwend geweest met mijn Samsung Galaxy Note 3, want daarmee kon ik ongestoord met zwaar gebruik makkelijk 24 uur volhouden.

Sinds twee weken heb ik natuurlijk de iPhone 5S voor privé gebruik en ik moet zeggen dat ik het ook een hele dag volhoud. Echter moet ik de volgende ochtend wel echt direct de telefoon aan de lader leggen...
Qua capaciteit heeft de accu van de iPhone 6 meer te bieden, maar daarentegen heeft het ook een groter scherm te voeden. In the end denk ik dat de accuduur van de iPhone 6 tussen die van de 5S en de Samsung Galaxy Note 3 in zit, ik vind hem in ieder geval zeker niet tegenvallen.

Specificaties
Voor de mensen die cijfertjes helemaal geweldig vinden, heb ik de belangrijkste specificaties van zowel de iPhone 6 , de iPhone 5S en de Samsung Galaxy Note 3 opgesomd:

In the end moet ik concluderen dat dit een telefoon van ongekende klasse is. Ik ben absoluut geen Apple fanboy die (sorry als ik wellicht beledigend overkom) pretendeer dat Apple het beste is, maar dit is een telefoon die goed in elkaar steekt. Ondanks het gegroeide formaat is hij nog zeer handzaam te bedienen, is het beeldscherm uitmuntend en heeft de iPhone 6 een uitstekende bouwkwaliteit. Echter betaal je hier ook wel de hoofdprijs voor. Ik heb het geluk hem van de zaak te hebben gekregen, al zullen er voldoende mensen zijn die hem privé aanschaffen en hier flink wat centen voor neer moet leggen. Daarnaast vind ik de camera die uitsteekt aan de achterkant wel slordig, maak het toestel iets dikker met een iets grotere accu en je slaat naar mijn mening twee vliegen in één klap. Ten slotte vind ik de switch van Android naar iOS een niet zo prettige, aangezien er toch wel veel verschillen zitten in beide operating systems.

Mocht ik ooit voor de keuze staan om een telefoon privé aan te schaffen, zal ik zeker kijken naar Apple. Over het algemeen maken ze goede telefoons, die met goede zorg lang meegaan en een eventueel hoge restwaarde hebben!

Heb jij ook een Apple iPhone 6 16GB Grijs?

Meer advertenties

De 16GB versie is iets te weinig, met 32GB of meer is de iPhone 6 perfect. Want de nieuwste iOS updates zijn de laatste groot dus veel geheugen is een aanrader.
het blijft natuurlijk smaak maar wat een lelijk hoesje :)
Inderdaad wat een _afschuwelijk_ hoesje, dat doet wel heel erg af tegen het design van de verder zeer nette telefoon. ;(

Verder erg nette en volledige review. :)
Het is natuurlijk maar net wat je onder bloatware verstaat, maar de iPhone komt toch ook met een redelijk aantal preinstalled apps? De 64GB wel meer dan de 16...
Over iedere smaak kan je twisten, dus ook het hoesje... Ik ga voor maximale bescherming in plaats van een leather case van Apple zelf ;)

Omtrent de bloatware, uiteraard komt iedere telefoon met een aantal voorgeïnstalleerde apps. Maar bij Samsung was dit dusdanig veel dat het niet ten goede kwam van de performance van het toestal. Hier heb ik bij de iPhone nog geen last van gehad :)
Ik vind nou niet dat-ie echt future-proof is...
Lage resolutie scherm en relatief gemiddelde specs.....
De 16gb editie is goed genoeg als je 32GB of hoger hebt kun je natuurlijk wel wat meer opslaan maar met 16b gaat het nog net.