FiiO E10K Olympus 2 Hoofdtelefoon versterker Review

Wijnands 7 januari 2015, 6.502 views

FiiO E10K Olympus 2 Hoofdtelefoon versterker

Een prettig geprijsde manier om een stuk beter geluid uit je laptop of computer te krijgen. Lekker klein en toch genoeg power om een 250 ohm koptelefoon aan te drijven

Pluspunten

• prima bouwkwaliteit
  • erg mooi geluid
  • prettige prijs

Minpunten

• meegeleverde USB kabel is slecht
  • documentatie is summier

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik kreeg voor de kerst een Fiio X3 en kwam na testen tot de conclusie dat het toch niet helemaal mijn ding was. De geluidskwaliteit was beter dan mijn Clip+ maar ik vond dit niet in verhouding staan tot de prijs (in Europa kost 'ie al snel 200 a 220 euro, in andere regio's $170) wat me wel aansprak was de mogelijkheid om de speler als DAC te gebruiken oftewel eigenlijk een externe geluidskaart.

De speler ging dus terug en ik kon bij hdphns.com op mijn gemak even luisteren naar de Fiio E17 en de E10k. Beide sluit je aan met een USB kabel en kun je vervolgens als geluidsapparaat selecteren. De E17 is een volledig portable apparaat wat een batterij heeft en ook als versterker voor een telefoon of ipod oid kan dienen. De e10k is puur bedoeld om met een computer te gebruiken, er zit ook geen batterij in.

Het apparaatje zelf is een klein kastje, iets kleiner dan een pakje sigaretten en volledig in zwart aluminum uitgevoeerd. Het voelt dan ook stevig aan. Voorop een koptelefoon aansluiting, een potmeter voor het volume en een bass boost schakelaar. Achterop nog een Coax en een line out en een gain schakelaar. In de doos vind je verder een heel summier foldertje, een usb kabeltje en 4 rubberen pootjes om eronder te plakken.

Aansluiten is een kwestie van een micro-usb kabel in het apparaatje steken en aan je pc koppelen. Mijn Windows 7 had in een paar tellen de drivers geïnstalleerd. Fiio levert ook een driver mee, als je die installeert krijg je er ook een controle appje bij waarmee je de bit diepte kan instellen van het geluid. Zonder dat werkt het ook, met kan je het apparaatje instellen om tot 24bit/96000khz te gaan wat handig is als je materiaal van hdtracks.com hebt.

Tijd om te testen. De DT770 ingeprikt wat met precies genoeg weerstand gaat, ook dat voelt solide Volume op 3 en foobar 2000 opgestart.Eerst een liveopname om te testen. Frank Sinatra's "sinatra at the sands". Heerlijk helder en warm. Zang klinkt heel echt, je hoort Count Basie's band en je kan de instrumenten prima onderscheiden. Ruimtelijk is het allemaal goed in orde en ik kan ook prima het geroezemoes en het bestekgeluid van achterin de zaal horen.

Wat klassiek dan, Gergiev's versie van "die Walkure". Prachtig. Ruim, je kunt de textuur van de pauken bijna horen. Lou Reed's "walk on the wild side" en ik hoor de kast van de bas een beetje mee trillen. Everything but the girl's album "temperamental". Hierbij hoor je toch dat het dynamisch bereik van het album niet geweldig was om mee te beginnen. Tijdens track 2, "low tide of the night" wat een intro heeft met een hele lage bas en een hoog fluitje erbij was ik nieuwsgierig wat de Bass boost schakelaar deed. Auw! Da's behoorlijk wat bas zonder dat de boel vervormt. Ding kan ook hard zat voor mij, op 7 doet het pijn aan de oren.

OK, tijd voor wat perspectief. Is dit een high-end audio apparaat? Nee, uiteraard niet voor die prijs. Wat het wel is is een manier om een computer met een matige geluidskaart een stuk beter te laten klinken. Het is ook een prima produkt om 's een kijkje te nemen in de wereld van de audiofielen maar in tegenstelling tot veel andere producten in die hoek kost dit geen vermogen en is het in Nederland ook gewoon te krijgen.
Ben je een spotify luisteraar die weinig kritisch is dan is het misschien niet iets wat het aanschaffen waard is. Doe je ook wat met FLAC bestanden of heb je nog een aardige CD collectie dan is het zeker het proberen waard. Heb je een hoodtelefoon met een hoge impedantie dan kan het een oplossing zijn om deze toch lekker met een laptop te gebruiken.

Heb jij ook een FiiO E10K Olympus 2 Hoofdtelefoon versterker?

Hallo,

Ik heb (alweer) een vraag. Ik heb een nieuwe tablet aangeschaft (Android). Helaas zit er alleen een micro USB aansluiting op. De FIIO zou ik daarop kunnen aansluiten met een mirco usb / micro usb kabeltje. Ik heb geen idee of dat werkt, ook al omdat de FIIO wordt gevoed via de USB kabel.

Het ligt voor de hand om het gewoon even uit te proberen, maar ik wil de nieuwe tablet nog even in de verpakking houden zodat hij eventueel terug kan naar de winkel. Ik wil de FIIO namelijk beslist blijven gebruiken.

Ik hoop dat u mijn vraag kunt en wilt beantwoorden. Bedankt alvast.

Louis.
Hoi Louis,

Beetje een enorme gok. Soms werkt dat probleem loos, soms totaal niet. Topic op headfi hierover is ook al erg, erg lang geworden.

Heb ;t zelf ook wel 's geprobeerd. Motorola telefoon werkte het een aantal keer tot een update, samsung tablet heeft t nooit gewerkt.

Mijn advies: kan een leuk hobby projectje zijn maar reken er niet op.
Beste Reviewer,

Aan de hand van de verschillende reviews heb ik dit apparaatje ook aangeschaft. Ik ben er erg blij mee, maar het kan altijd beter. Daarom wil ik vragen wat u precies bedoelt met uw opmerking dat het meegeleverde USB kabeltje slecht is. Valt er hoorbare winst te behalen met een ander kabeltje en zo ja, welk kabeltje zou u dan aanraden ?

Vriendelijke groet,
Hoi Louis,

Ik geloof niet zo in hoorbare winst met kabels voor digitale overdracht. Wat ik bedoelde is dat het meegeleverde kabeltje flinterdun was, slecht contact maakte en binnen een week stuk was.

Hoorbare winst behaal je alleen met een goede hoofdtelefoon en bestanden van kwaliteit.
Hoi,

Bedankt voor de review.

Ik zie dat je de Beyerdynamic DT 770 heb gebruikt in combinatie met de E10k?
Ik heb zelf de 250 ohm versie van de DT 770 en ik vraag mij af of dit een geschikte amplifier is, hij hoeft niet echt hard te kunnen maar ik zoek een rijker geluid met meer bass.
Je zegt dat je ook andere amp(s) hebt geprobeerd, hoe verhoud deze zich tot andere amp(s)?

Mvg,
Thijs
Ik ben geen bas liefhebber, daar kan ik je niet mee helpen. De E10 had, voor mijn oren, een fractie meer detail in het midden en een aantrekkelijker prijs kaartje Ik heb ook de 250 ohm 770.
Mooie review!

Zelf ben ik aan het kijken naar een dac/amp (de fiio e10k of nuforce udac2) samen met een dt770 80 ohm variant. Heb je toevallig zelf ook gekeken naar de udac? Er zijn mensen die zeggen dat de udac helemaal niet goed klinkt, maar sommige zeggen dat deze een klein beetje beter is dan de e10k. Het prijsverschil tussen de e10k en udac2 is bij mij ongeveer 20 euro( e10: 95 euro, udac: 75 euro).

Misschien een idee welke ik moet nemen?
De udac is enkele jaren ouder en bepaald niet neutraal te noemen. Mijn smaak is dat niet. Bovendien was ' ie slecht te krijgen in Nederland en daarom koos ik voor de E10
Niet neutraal in de richting van veel bas? Want dat vind ik zelf niet heel erg, daarom kies ik ook voor de 80 ohm. De hebben namelijk iets met bas dan de 250 en 600 ohm.
Maar bedoel je daarnaast ook dat ze überhaupt helemaal niet goed klinken?

P.s Bedankt voor je snelle reactie!
Ik heb geen nuforce kunnen vinden om zelf te luisteren. Ding was zo ongeveer uitverkocht in noord-west Europa toen ik ging winkelen. Via-via vond ik iemand die er een had en zweerde dat het prima was voor zijn metal collectie. Toen las ik dit. http://nwavguy.blogspot.nl/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html
verhaal over balance problemen en clipping en ik wist genoeg.

Ik ging naar hdphns.com en nam mijn laptop en wat muziek mee om te luisteren en vond de E10k precies het ding voor mij. E17 was ook heel mooi maar de meerprijs niet waard.

Er zit trouwens een bass boost schakelaartje op als je van de EDM bent is dat misschien handig.
Heb via de chat van hdphns gevraagd wat de mensen daar van deze kwestie vinden. Het klopt idd van die review, daar lijkt het zelfs 10 euro niet waard, maar de rest van de "normale" luisteraars(niet via apparatuur luisteren) vinden het wel een goed ding. Daarom weet ik het nog niet helemaal zeker, maar ik zal de reactie van hdphns afwachten!
Hallo,

Bedankt voor uw zeer bruikbare review en nu dan voor de snelle reactie op mijn vraag.

vr gr
Louis
O.K. bedankt maar weer. Ik heb even snel de link bekeken, maar als leek word ik daar niet blij van.

Fijne jaarwisseling,
Hallo,

Nog even een laatste terugkoppeling:
Ik ben er uit met het aansluiten van de FIIO op een tablet met micro USB aansluiting. De tablet moet als host kunnen fungeren, of dat zo is kun je nakijken in de meest recente tablet test van de consumentenbond. Dan heb je nog een USB-OTG (on the go) verloopkabeltje nodig. Deze vond ik bij de Action voor 2,79, en het werkt. :)
Hallo ,

Ik heb net een nieuwe koptelefoon de :JVC HA-SZ2000-E. Ik vraag mij af of deze amp er wel alles uithaalt.

mvg, Dirk
Moeilijk te zeggen Dirk. Sowiso raad ik je aan om het ding 15 a 20 uur te laten spelen voordat je een oordeel velt. Verder.. het ligt ook aan je bron bestanden. Als dat mp3 is dan moet je pc/laptop wel een heel brakke geluidskaart hebben wil je verschil merken.

Deze JVC is een bass monster met een 16 ohm impedantie. Heel veel power heb je dus niet nodig om 'm aan te drijven, daar hoef je het niet voor te doen.
oké dat is ook zo. Ik zie wel op veel fora dat een amp wordt aangeraden voor de bass. Ik weet eignelijk niet zo goed wat een amp allemaal kan toevoegen ik heb er niet zoveel verstand van.
Tja.. ik vraag het me af. Ja, het kan maar het is al een bass monster. Je zou 's op headfi kunnen vragen/checken of het echt veel uitmaakt.
Ja ik zal daar ook even wat rondvragen ik zie dat er wel altijd een amp wordt gebruikt maar ik moet inderdaad nog even weten hoe en wat :)
ja bedankt dat ga ik doen, het zal vast niet zoveel verschil geven.
Even een vraag vanuit een leek: Wanneer ik spotify premium heb kan ik deze op zeer hoge kwaliteit zetten, is het verschil tussen FLAC en een hoge kwaliteit mp3 merkbaar?

Ik dacht dat de mp3's me't een hoge bit rate tegenwoordig voldoende waren voor een erg goede ervaring. (Studiokwaliteit)
Of je in dit geval het verschil hoort ligt aan jou en je muzieksmaak en je koptelefoon. Gaat een fiio hier verschil maken? Ook dat ligt aan verschillende factoren.

Een ding is zeker, mp3 is lossy en dus nooit studio formaat. Een goed geripte 320kb mp3 is meestal goed te luisteren maar je hoort toch dat het lossy is.