Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 630 Zwart Review

frankmulder 6 januari 2015, 404 views

Nokia Lumia 630 Zwart

Goede telefoon als je kunt leven met de beperkingen van Windows Phone. Accuduur >10 dagen als je geen data gebruikt.

Pluspunten

• Fenomenale batterijduur in stand-by (>10 dagen)
  • Rechttoe-rechtaan ontwerp van de behuizing
  • Goedkoop
  • Here Maps is handig voor offline navigeren
  • Snel

Minpunten

• Beperkte functionaliteit door het OS
  • Lelijk ontwerp van het OS
  • Beperkt aanbod qua apps
  • Te groot naar mijn smaak

Ik ben wellicht een wat onconventionele smartphone-gebruiker. Ik gebruik hem voornamelijk als "dumbphone" en heb het grootste deel van de tijd de data (zowel 3G als Wi-Fi) uit staan. Het grootste deel van de tijd staat mijn telefoon stand-by, en af en toe bel ik ermee.

De reden dat ik toch voor een smartphone kies, is dat bijna alle tegenwoordige dumbphones er niet goed uitzien, en dat ik dan bovendien voordelen mis zoals het eenvoudig synchroniseren van mijn contacten via Wi-Fi. Wat ik verder prettig vind in een telefoon:
  • Dat hij "gewoon werkt". Vooral met Android-telefoons heb ik te vaak rare bugs gehad en problemen zoals een geheugen dat volloopt waardoor je geen apps meer kunt updaten, etc.
  • Dat de batterij lang meegaat. Als ik hem een keertje vergeet op te laden, vind ik het frustrerend als ik dan niet gelijk bereikbaar ben.
Toen mijn vorige telefoon (Sony Xperia Ray) kuren begon te vertonen (hij crashte na sommige telefoongesprekken) besloot ik op zoek te gaan naar een nieuwe. Gezien mijn korte wensenlijst leek me dat ik niet veel geld zou moeten hoeven uitgeven aan een telefoon. Maar mijn ervaring met goedkope Android-telefoons is dat ze frustrerende problemen hebben zoals die ik hierboven vermeldde, en goedkope iPhones bestaan niet, dus heb ik besloten om Windows Phone een keer een kans te geven.

Voor mijn Lumia 630 heb ik §99 betaald. Kon ik geen buil aan vallen. En ik kan er kort over zijn: hij voldoet aan mijn wensen. Hij "werkt gewoon" (grotendeels), en de batterijduur is ongelofelijk. Hij gaat makkelijk een week lang mee. 's Nachts zet ik hem op Vliegtuigmodus, en overdag gebruik ik hem als normale telefoon (data uit, zoals gezegd). Een paar dagen geleden heb ik hiermee nota bene 10 dagen en 19 uur gehaald, en toen had ik nog 25% over.

Aan de positieve kant kan ik ook nog opmerken dat het simpele ontwerp van de behuizing mij wel aanspreekt; hij is ook lekker licht. De telefoon is ook lekker snel, ondanks dat het een budget-telefoon is. Apps zoals Here Maps zijn voor mij wel handig omdat je er offline mee kunt navigeren. En ik kon eenvoudig bestanden vanaf Linux kopiŽren naar mijn Windows-telefoon en die vervolgens ook gebruiken op de telefoon. Daar had ik met iPhone nog weleens moeite mee. Het toetsenbord werkt prima, je kunt erop swipen en de woordvoorspelling is handig en goed. En er is een Perzisch toetsenbord beschikbaar (ja, dat gebruik ik; nee, er is geen Perzisch toetsenbord voor iPhone).

Omdat er aan mijn wensen is voldaan, zou ik de review hier kunnen stoppen. Maar omdat ik ervaring heb met meerdere Androids en een iPhone, verwacht ik inmiddels stiekem wel wat meer van een smartphone. Dingen die deze Windows-telefoon niet kan waarmaken. Ik kan ermee leven, maar het is denk ik goed om te weten als je deze (of een duurdere) Windows-telefoon overweegt. Misschien zit er iets bij wat voor jou een deal-breaker is.

Dus zet je schrap voor deze lijst met minpunten die ik gevonden heb:
  • De klok werd bij mij niet automatisch ingesteld. Inmiddels verwacht ik toch wel van smartphones dat ze de tijd gewoon van een NTP-server kunnen halen. Elke keer als je de batterij eruithaalt moet je de tijd zelf opnieuw instellen.
  • Omdat de klok niet goed stond (ik had niet door dat de datum ook niet helemaal klopte), ging het synchroniseren met o.a. mijn Google-account fout. Hij toonde niet eens een foutmelding, maar sprong gewoon terug naar het vorige scherm. En dat krijg je dan als je je telefoon net een paar minuten in handen hebt... Niet zo handig als je een telefoon zoekt die "gewoon werkt".
  • Toen het synchroniseren van mijn Google-account eenmaal gelukt was, deed ik een steekproef om te kijken of al mijn contacten op de telefoon terecht waren gekomen. En wat bleek, sommige contacten stonden er niet op... Blijkt dat telefoonnummers die bij een contact in de Categorie "Others" staan, niet gesynchroniseerd worden met Windows Phone (hij pakt alleen een beperkt aantal standaardcategorieŽn). Was een kwestie van al mijn contacten doorlopen en de categorieŽn waar nodig aanpassen, maar het is irritant dat dit moet.
  • Het is een kwestie van smaak, maar ik vind het ontwerp van het OS nog steeds erg lelijk. Vooral het instellingen-menu is een ramp. Een grote ongesorteerde lijst van witte op zwarte letters. En het dieptepunt zijn wat mij betreft de knoppen, die niets meer zijn dan stukjes tekst met een dikke witte rand eromheen. Nog lelijker dan Windows 3.1. En een flinke achteruitgang als je ook met een iPhone gewerkt hebt.
  • Bing wordt je nogal opgedrongen. Ik kan dingen altijd beter vinden met Google, maar de standaard Zoek-knop leidt je altijd naar Bing en dat kun je niet veranderen. In de browser kun je het gelukkig wel veranderen.
  • Heel veel anti-privacy-vinkjes staan standaard aan, zoals het vinkje om al je toetsaanslagen door te sturen naar Microsoft (of je even de keylogger aan wilt zetten...). Is niet alleen bij Microsoft een probleem, maar het is wel jammer dat ze hier geen uitzondering in zijn.
  • Van een aantal apps (Camera, Maps, etc.) zijn 2 uitvoeringen. Eentje van Microsoft, en eentje van Nokia, als ik het goed begrijp. Het is een beetje verwarrend welke je hiervan moet gebruiken.
  • Ik vind het jammer dat je alleen maar cijfers als wachtwoord kunt gebruiken op het lockscreen. Ik gebruik normaal gesproken een alfanumeriek wachtwoord, waarbij het volledige toetsenbord wordt getoond op het lockscreen. Lijkt me wat veiliger. En anders had ik Picture Password ook nog wel fijn gevonden, maar dat bestaat geloof ik alleen op de normale Windows 8, en niet op Windows Phone 8.
  • De datum van afspraken wordt niet altijd goed weergegeven op de Calendar-tegel. Als het woensdag is, en je hebt de hele donderdag ingepland om een review te schrijven, dan toont hij "wo: Review schrijven op Tweakers". Dat had "do:" moeten zijn. Blijkt een tijdzone-issue te zijn. Slordig. Op het lockscreen doet hij het wel goed (dan staat er "morgen:").
  • De Google-agenda loopt maar tot een halfjaar vooruit. Afspraken die langer dan een halfjaar in de toekomst liggen, worden dus niet getoond op je telefoon. Staat netjes in de documentatie van Microsoft, maar het is wel erg onhandig als je bijvoorbeeld voor volgend jaar een vakantie geboekt hebt en wilt controleren op welke dag je ook alweer precies terugkomt.
  • Hij kan standaard geen ogg-bestanden afspelen. Ik dacht: even een micro-SD erin en afspelen maar. Niet dus. Op zich begrijpelijk dat Microsoft het niet ondersteunt, maar toch jammer.
  • Er zit geen kompas op deze telefoon. Ik gebruik die bij mijn iPhone nog weleens om te kijken waar het noorden is, maar ik stond er niet bij stil dat deze Windows-telefoon dat niet heeft. Komt omdat het een budgetmodel is.
  • Je kunt (in de standaard Alarm-app) alarmen niet eenmalig uitstellen of vervroegen. Als je bijvoorbeeld elke dag je wekker om 7 uur laat afgaan, maar je wilt ťťn keertje om half 7 opstaan, dan kun je dat niet eenmalig wijzigen. Je moet dan je periodieke alarm van 7 uur uitzetten, en een eenmalig alarm om half 7 zetten. Daarna moet je niet vergeten om het periodieke alarm weer aan te zetten, want anders verslaap je je de volgende dag. (Is mij overkomen.) Op Android gebruikte ik Gentle Alarm, en daar kon je alarmen wel eenmalig wijzigen. Bij Windows Phone heb ik geen app gevonden die dat kan.
  • Het app-aanbod is een beetje karig. Het is moeilijk om goede apps te vinden in de Store. Apps worden soms ook beperkt door de beperkingen van het OS. (Dingen in de achtergrond uitvoeren is bijvoorbeeld lastig mogelijk. Daar zie je ontwikkelaars van Alarm- en Stopwatch-apps mee worstelen. Aan de andere kant is dit een voordeel omdat dit OS-ontwerp bijdraagt aan de goede accuduur!) Als je specifieke wensen hebt op het gebied van apps, is het dus handig om van tevoren te kijken of je gewenste app (of een equivalent) wel beschikbaar is voor Windows Phone.
  • Ik heb het liefst een telefoon die me niet in de weg zit. Liefst klein en dun. Deze telefoon gaat met de trend mee en is wat dat betreft niet uitzonderlijk groot. Maar van mij had hij kleiner mogen zijn (zodat hij beter in mijn broekzak past).
Een hele waslijst, maar de voordelen wegen hier voor mij tegen op. Zoek je een goedkope telefoon en kun je leven met de genoemde beperkingen, aarzel dan niet langer en koop de Lumia 630. ;)

Heb jij ook een Nokia Lumia 630 Zwart?

Reviews door de redactie

Zeker weten niet mogelijk om de tijd automatisch te laten instellen?

Op mijn Nokia 620, kan dat wel onder Settings, Date + time en dan kiezen voor "Set date and time automatically" ,

(telefoon staat nog in het Engels vanwege mijn nieuwsgierigheid naar Cortana)
Ja, die van mij staat in het Nederlands, en bij Instellingen staat onder Datum & tijd alleen "Tijdzone", "Datum" en "Tijd".
Misschien kan het er te maken mee hebben dat je 3G uit hebt staan en dat de telefoon alleen via 3G tijd kan krijgen via het netwerk. Vreemd.

Verder duidelijke review, ben het met je eens dat de instellingen menu een rotzooitje is (maar hoe vaak zit je hier?). Maar over de rest van de layout ben ik tevreden. Het is allemaal wel erg "simpel", maar hier hou ik juist wel van. Als ik bijvoorbeeld iets op een android toestel moet doen, krijg ik altijd veels te veel prikkels en weet ik niet meer waar ik het moet zoeken.

Zelf zou het toestel voor mij ook te groot zijn, daarom heb ik toen voor de 620 gekozen.

Ben zelf nog altijd erg enthousiast wat je voor dit geld allemaal krijgt.
Tja, op het internet wordt overal geklaagd dat het automatisch instellen van de klok op de 630 niet (goed) werkt. Ik ben dus blijkbaar niet de enige. Ik heb me er maar bij neergelegd.

Maar inderdaad veel telefoon voor weinig geld. "Knal voor je knaken", zoals in de Tweakers-review staat. ;)