Zopo ZP999 Zwart Review

Chazzo 6 januari 2015, laatste update op 12 januari 2015, 2.697 views

Zopo ZP999 Zwart

ZP999/3GB/32GB Een aanrader en één van de snelste smartphones van dit moment. Kleine verbeterpuntjes zijn er zeker.

Pluspunten

• Geen kraakjes in de behuizing
  • Scherm zeer scherp
  • Snel, geen last van haperingen
  • 2 simkaarten, dual sim

Minpunten

• Batterijduur
  • Scherm met vreemde strepen
  • Geluid uit speaker relatief zacht

Design

Ik heb zelf de witte uitvoering van de ZP999 gekocht bij http://www.zopomobile.eu .Deze leveren niet standaard naar Nederland, maar ik heb hem in Belgie laten bezorgen. Dat ging snel, vanuit Spanje.

Het is een beetje standaard, maar de randen zijn wel dun. Er zitten verlichte toetsen onderop, ik ben erg gewend aan de LG G2 waar de knoppen in het scherm verwerkt zijn.
Hij is groot, maar houdt prima vast ondanks dat de achterkant niet bollend is. De randen lopen langs de zijkant terug naar achter. Aan de bovenzijde is dat net andersom. Dat geeft net een extra eigenheid.
Bovenop een hoofdtelefoonaansluiting, onderzijde voorzien van micro USB. Linkerzijkant volumeknopjes en rechts zit een powerknop en een cameraknop. Voor mij handig dat deze hoog zit, ik ben linkshandig.

Prestaties
De Octacore processor loopt als een zonnetje. In combinatie met 3GB Ram en 32GB opslag helemaal in orde. Ik heb in gebruik nog geen haperingen ontdekt.

Scherm
Enorm scherp en helder 5,5 inch beeld. Volop instelmogelijkheden hierin in verzadiging, contract, helderheid, kleur en levendigheid. Beste wat ik tot nu heb gezien op dit formaat.
Komt ook gelijk het grote minpunt wat ik meemaak. Wanneer koud gestart is het een zeer stabiel scherm. Echter eenmaal in slaapstand gezet en ontwaakt, lijkt de achtergrond te trillen.
Een app om het scherm te testen laat zien dat er horizontale lijnen in lopen, deze flikkeren en wordt niet minder. Hiervoor heb ik de app screen test van Oleksii Ustenko uit de PlayStore genomen. Die laat dit zien in vertical 1px, 2px en 3px. een drama!
Een medetweaker meldde dat het bij hem wel voorkwam, maar niet zichtbaar bij gewoon gebruik. En ook veel minder erg. We draaien op dat moment de Stock Rom van de Zopo.
Dat moet dan wel een softwareprobleem zijn. Ik heb nu de customrom van Marsapa V4 draaien en het is minder erg: in de testapp is er nog wat zichtbaar, maar in het gewone gebruik geen enkel spoor meer.
Dit moet echt opgelost worden door Zopo.

Software
De ZP999 draait op KitKat 4.4.2 op een stock rom waar maar een paar apps op voorgeinstalleerd staan. En deze kunnen ook verwijderd worden.
Zoals hierboven aangegeven draai ik nu Marsapa V4 stock rom met alle root opties, hij lijkt sneller en stabieler maar er is ook een nadeel tot nu en dat is de:

Accu
Deze is vrij snel leeg. Dat kan komen omdat de Rom is geinstalleerd met een niet volle batterij, dus net na een volle lading de batterij gekalibreerd. Of dit werkt, geen idee! Een dag is te halen, maar door een 5,5 inch FHD scherm aansturen met een 2700mah batterij lijkt mij dat vrij normaal. Hierin ben ik ook verwend door mijn G2, makkelijk anderhalve dag met redelijk zwaar gebruik (2-3 uur bellen, 10x mail checken, doorheen de dag whatsappen en ouderwets smsen, wifi heel de dag aan, en af en toe de GPS checken) Gebruik met data via 3G of 4G heb ik nog niet kunnen doen.

Camera
Is ook snel, tot zeer snel. Alle functies aanwezig, maar ik moet hem wel stilhouden willen daar mooi plaatjes uitkomen. Geen vaste hand. De 14 megapixel lijkt wel in orde en ook de flitser is prima. Er zit enige ruis in donkere situaties. De betere camera die ik gezien heb in een Chinafoon. Ook de 5 megapixel aan de voorzijde maakt goede selfies.
Foto's vind je onderaan deze review, klik er op voor het complete formaat.

Geluid
Via in-ears: helemaal goed met rad.io app. Vol en helder. In de stock rom zijn er al wat instellingen van geluid mogelijk. In de Marsapa V4 Rom is dit echt helemaal in te regelen met bijgeleverde software VIPER4Android.
FM radio heeft een bijzonder goede ontvangst met RDS, in stereo. Maar zodra in mono is het blik. Hier kunnen de geluidregelingen niet gebruikt worden.
De luidspreker aan de achterzijde: Klinkt niet schel maar ook niet geweldig hard, beetje mat en dof. Ook hier dezelfde instelmogelijkheden als hierboven. Met de Marsapa Rom klinkt het ineens harder en lekkerder, beter!
Telefonie: Klinkt helder, had het liever iets harder gehad, dit is vast in te stellen nog. Maar dat is heel persoonlijk. Achtergrondgeluid wordt goed gefilterd. De meegeleverde in-ears nog niet getest. Ik gebruik zelf altijd de standaard dopjes van LG, die klinken goed genoeg tijdens gesprekken en filteren ook. Voor muziek gebruik ik wat duurdere Creative in-ears.

Bereik
Wifi: via b/g/n prima met een bereik tot achter in de tuin (ja helder Chazzo) dat is niet voor alle telefoons weggelegd, die 15 meter. Gebruik een ICIDU/TP Link router achter de Ubee modem van Ziggo en bereik is niet weggevallen, ook niet in slaapstand. Direct gebruik van de Ubee router in de modem leverde een time-out op. Dit ligt aan die ****Ubee...
GPS: Niets te klagen deze keer over Mediatek, snelle fix. Op beide Roms. En ook binnenshuis binnen 2 minuten een fix. Misschien omdat ik de GPS niet uitzet, maar zie het icoon niet vaak in beeld komen. Heb screenshots onderaan geplaatst, let ook op ontvangst Beidou 207 signaal zonder lock.
Bluetooth: normaal, geen problemen.
Second screen: via YouTube werkte top op tv. Netflix e.d. aangezien mijn tv mét Miracast zeer eigenwijs is, is dit niet gelukt, maar dat lukt via mijn laptop ook niet meer sinds W8.1
Bereik: Goed! Beter dan de LG G2 (met Telfort abo). Ik maak gebruik van 2 SIM-kaarten: Delight (KPN) en JIM Mobile (BASE, Belgie) omdat ik op de grens woon. Er valt te schakelen met welke 3G en 4G gebruikt mag worden. De andere SIM gebruikt dan enkel GSM/GPRS. Als er iemand een truc weet of ik op beide met 3G/4G kan gebruiken, graag vermelden.
Hier aan de grens, heeft alleen KPN 4G en dat werkt. In Belgie komt alleen Proximus met 4G in beeld. Dat is prima. Op mijn trip naar de randstad heb ik ook het netwerk van Tele2 zien staan, maar als 20402 (4G).
Wel een opmerking: zoeken naar netwerken op de SIM zonder 3G/4G instelling mislukt handmatig, even de andere SIM in slaap brengen en dan lukt dit wel.

Nog wat functies:
Smart wake: heerlijk! Dit, jawel, zit ook op de LG. Heb nog een app geinstalleerd waarbij ik het scherm met een tik uit kan zetten.
Gestures: leuk, maar voor mij overbodig.
Hotknot: nog niet gebruikt.
NFC: nog niet gebruikt.

Zo ik hoop dat mijn review toereikend was. Voor vragen en discussies is er ook dit specifieke forum: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1618103/0

Na de vorige THL W8, ook een topper, en nietszeggende daarvoor, is dit een zeer goede koop, er is ook ruimte voor een micro-sim waarmee je met de 3X ook uit de voeten zou kunnen. Beide gebruiken dezelfde rom. Zopo zou wel moeten werken aan de vervelende storing in het scherm waarbij het net lijkt of interferentie optreedt.

GPS binnen:
GPS buiten:
Foto van soepselfie:
Overig:

Heb jij ook een Zopo ZP999 Zwart?

Het lijkt me raar dat niemand hier iets vermeld van de IMEI problemen met de ZP999 of 3X dit in tegenstelling met Duitse fora.
Mijn 3X kan geen GSM of andere verbinding maken op SIM slot 2 ongeacht of ik er een (Belgische ) Proximus of Mobistar in plaats. Bij nazicht blijkt dat dit te wijten zou zijn aan het feit dat er aan het 2de SIM slot geen IMEI werd toegekend.
Mijn Duits evenals mijn technische kennis zijn onvoldoende om het probleem op te lossen en de Zopo shop geeft ook geen oplossing aan. Heel frustrerend daar ik overigens best tevreden ben over dit toestel maar dat de Dual SIM optie de eerste reden was om over te gaan tot de keuze van dit model. Misschien is er iemand hier die me wel helpen kan? Mijn firmware is de 20150212 183927 .
Alvast bedankt voor de nuttige tips!

Misschien een tip voor het gebruik van een SD kaart, ook mijn 64 GB kaart werd niet herkend tot ik ze in de telefoon zelf geformatteerd had en werkt nu prima!
Update

Ondertussen een oplossing gevonden en de IMEI aangepast van SIM slot 2.

En nadat ik dit gedaan had, ontving ik van Zopo hetzelfde antwoord met instructies hoe de IMEI aan te passen 8)7
Mijn Zopo zp999 draait op Marsapa v3, en ik heb bij vrijwel alle apps auto-start uitgezet.
Volgens mij scheelt dat behoorlijk in het verbruik.
Verder sluit ik regelmatig tussentijds wat af en gebruik Clean Master.
Ik vertrouw die battery savers niet zo, heb bij andere telefoons niet echt iets van besparing opgemerkt. Dus eraf gegooid.
Overigens is mijn Zopo bepaald niet leeg, er staan al veel app op, wel door mijzelf geïnstalleerd.
Hey ja klopt, gebruik ook alleen greenify met auto hibernate. Scheelt iets maar drain nog steeds veel te groot.

Zie dat meer mensen probleem hebben, maar sommigen dan ook weer niet. Zal Zopo Nederland eens bericht sturen, kijken of ik daar wat uit krijg
Heb ook de Zopo 999 en bevalt prima. Nooit meer anders als dual sim. Hebben jullie de Nederlandse spellchecker erop? Zo ja, hoe is dat dan geregeld. Ik heb hem namelijk niet.
Ik gebruik SwiftKey, erg fijn toetsenbord met spelling checker.
Leuke review ! Ik ga er ook nog eentje maken als ik hem eindelijk vanuit China binnen heb :D

>De andere SIM gebruikt dan enkel GSM/GPRS. Als er iemand een truc weet of ik op beide met 3G/4G kan gebruiken, graag vermelden.

Helaas niet mogelijk |:(
Goede review, ik kan me helemaal bij je aansluiten na een week gebruik gemaakt te hebben van de Zopo ZP999.

Ik ben even naar Rotterdam gereden en heb hem daar gekocht in hun winkel. Netjes geholpen ook daar.

1 probleem heb ik echter wel, (de) batterij drain...! Heb er al veel standaard apps afgegooid en verder vanalles geprobeerd met batterij savers. Maar telefoon geeft simpel weg veel te veel wakelocks.
Nu sinds vanochtend 1uur 15 min screen ontime gehad en batterij al op 55%, top conusmers zijn Mobiel standby / Androidsysteem en Wifi. Zie onderstaande screenshot:

Heb al veel zitten zoeken maar tot nu toe geen oplossing gevonden.
Iemand?
Als het net gaat als met de accu's van mijn oudere THL W8 dan is het niet erg. Die begonnen pas lang te werken nadat ze een klein jaar oud waren. Overigens heb ik nu ook - tegen beter weten in - wat battery savers geprobeerd. Zonder werkt echt het best. In stand-by is het zelfs zo dat er soms nog geen 3% afgaat na een nachtje slapen. Maar dan moet ik niet wi-fi minimaliseren uitzetten, dan vliegt ie ook achteruit. Krijg alleen de hik van die stomme Ubee time-outs. Dan is er gewoon geen connectie. En daar vloekt de Zopo dus mee.
Na een tijdje met de ZP998 rond te hebben gelopen heb ik eind vorig jaar een ZP999 aangeschaft.
Ik was erg enthousiast maar na 2 maanden en een aantal OTA updates heb ik (en volgens xda en Zopf forum) en meerdere gebruikers last van GPS problemen.

Waar het nu op lijkt is er zowel een software probleem als een hardware probleem:
1. scherm uit of engineer mode in de foreground geeft een veel betere ontvangst dan tijdens normaal gebruik
2. Er zijn mensen die een eigen antenne solderen of de connectie tussen telefoon en GPS antenne proberen te verbeteren.

Mocht iemand overwegen een ZP999 aan te schaffen dan is het aan te raden even te checken of er een definitieve fix is voor dit probleem!
Hallo

ik heb zelf ook een zopo zp 999 in 22 feb 2015 gekocht via Duitsland en betaad met de kredietkaart ( dat was enige mogelijkheid ) dia kwam vanuit Spanje van ZOPO MOBILE EUROPE en na dat ik heb grondig getest en achter gekomen dat ik heb liever een SAMSUNG heb ik die netjes gepakt en contact opgenomen met ZOPO MOBILE EUROPE via de mail waar in ze beweren dat de telefoon mag terug en dat ik zal mijn geld terug krijgen 320 ¤ harde eurotjes , maar helaas de dag vandaag heb nog niet terug gekregen , want ze beweren dat de telefoon 64 gb Micro SD aan kan maar dat klopt NIET dus koop geen geen een TELEFOON die je kunt niet terug brengen of zeker weet dat je je geld terug krijgt wat kan ik eraan doen om mijn geld terug te krijgen ik heb veel email geschreven om mijn geld terug te krijgen maar zonder enige resultaat ?
Beste Forumleden,

Ondertussen heb ik de 3X enkele weken in gebruik en hoewel ik over het algemeen heel tevreden ben, heb ij toch 2 ernstige problemen met deze smartphone:
1) Batterij. - hoewel 2700 mAh niet zo weinig lijkt, blijft dit ruim onvoldoende om een dag met door te komen;
2) 4G - waar ik zo tevreden was met m'n vorige toestel. (Huawei G4 Honor ) heb ik constante problemen om 4G verbindingen te verwezenlijken. Mijn provider (Mobistar Belgie ) ligt niet aan de basis en testen met Netradar tonen aan dat het probleem niet bij de provider ligt (50 MBs)!

Ik vraag me dan ook af of dit exemplarisch is dan wel dat andere ZP999/3X gebruikers deze problemen ook onderschrijven en/of er eventuele oplossingen bestaan?

Met vriendelijke groet aan allen!