Specificaties GF GTX 970 (1,178GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD Review

Cheezus 11 januari 2015, laatste update op 11 januari 2015, 830 views

Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD

Één van de hoogst geclockte GTX970's, met een uitsekende koeler die binnen 2 slots blijft. De koeler maakt de kaart wel langer, controleer dus wel of deze in je kast past.

Pluspunten

• Goede en stille koeling
  • Prijs/prestatie verhouding
  • Energieverbruik

Minpunten

• Inbouwgemak

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Reden van aanschaf
Deze kaart dient als vervanging voor een Radeon 7950 RoyalKing. Deze begon toch een beetje moeite te krijgen om de nieuwste games op 1920x1200 met max settings te draaien. Om straks maximaal van GTA V te kunnen genieten heb ik deze dus maar eens vervangen :)

Verpakking
De kaart wordt in een stevige doos geleverd met genoeg bescherming. Naast de kaart zijn er 2 verloopstekkertjes van 2x molex naar PCIe 6pins en 8pins te vinden, een quick installation guide en een driver cd. Een DVI -> VGA converter of een SLI-bridge worden niet meegeleverd.

De kaart
De belangrijkste eigenschappen waarmee deze kaart zich (een beetje) van de concurrenten kan onderscheiden zijn de standaard kloksnelheden en de koeler.
De standaard klokfrequenties zijn 1,18 GHz voor de GPU en 1.33 GHz voor het geheugen. Alleen EVGA en Zotac bieden hogere kloksnelheden maar deze zijn op het moment van schrijven nog eens ¤30 a ¤40 duurder, Deze gigabyte wint het dus op prijs/prestatie verhouding.

Dan de koeler, laten we beginnen met wat plaatjes:

Zoals je kunt zien is dit een forse jongen, met 312mm zal deze niet in elke kast passen. De hoogte blijft wel binnen 2 slots, voor mij was dit noodzakelijk omdat ik anders in de knoop zou komen met een dedicated geluidskaart op een uATX bord. De prestaties van de koeler zijn goed. De temperatuur komt niet boven de 65 graden uit en de geluidsproductie is lager dan de 7950 RoyalKing - die ook al stil was te noemen.

Op de volgende afbeeldingen is te zien dat het PCB van de GTX970 iets korter is dan de 7950, de koeler maakt hem echter een paar cm langer:

De kaart heeft de volgende aansluitmogelijkheden:
2x DVI
3x Displayport
1x HDMI

Er kunnen 4 monitoren tegelijkertijd aangestuurd worden, achterop is te zien welke aansluitingen dan gebruikt moeten worden (A, B, C en een optie van D).

Installatie
Voor het geval je het nog niet door had: de kaart is vrij lang :P controleer dus of je genoeg ruimte hebt in je kast. Voor mij was de lengte geen probleem maar ik kwam wel in de knoop met de backplate. Omdat deze ongeveer 5mm hoogte toevoegt kwam deze tegen de CPU koeler aan, deze heb ik een kwartslag moeten draaien om het allemaal te laten passen. Gevolg is dat de airflow van de CPU koeler nu niet echt meer optimaal is.

De klipjes van de geheugenmodules worden ook geblokkeerd door de backplate en deze komt tegen het I/O gedeelte aan van mijn kast. Dit laatste ligt waarschijnlijk meer aan mijn kast dan aan de kaart.

In totaal ziet de geïnstalleerde kaart er dan zo uit in mijn (zelfbouw) systeem:

En als je hem aanzet:

Het logo licht blauw op, in de GeForce Experience console kun je deze nog instellen met diversie intensiteit, knipper en pulseer opties, of gewoon uit natuurlijk. Als je kaart daadwerkelijk rechtop gemonteerd zit en je een case hebt met een window komt deze gimmick waarschijnlijk beter tot zijn recht :P

Testresultaten
Ik heb de kaart met een 3-tal games met ingebouwde benchmarkfunctionaliteit vergeleken met de 7950 RK. Bij de 7950 is driverversie 14.501 gebruikt, voor de GTX970 347.09. Het testsysteem bestaat verder uit de volgende hardware:

-i7 3770
-Asrock Z77 Pro4-M
-16 GB Kingston HyperX 1866
-Samsung 830 356GB SSD
-Enermax Platimax 500W PSU

De geteste games zijn Rome Total War II, GRID Autosport en Company of Heroes 2.
Het bovenste resultaat is de 7950 RK, het onderste resultaat de GTX970. De resolutie is 1920x1200 en alle grafische opties staan op max.

Rome Total War II

GRID Autosport

Company of Heroes 2

De resultaten zijn dus zo'n 1,7x beter, dat lijkt me de upgrade prima waard!

Heb jij ook een Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD?