Creative Muvo mini Blauw Review

DeNachtwacht 6 januari 2015, laatste update op 6 januari 2015, 2.338 views

Creative Muvo mini Blauw

Deze portable speaker is een prima product met veel aansluitingsmogelijkheden binnen zijn prijsklasse, met als bonus dat hij waterdicht is. Aanrader voor wie met een beperkt budget iets degelijks in huis wil halen!

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Degelijk & Waterdicht
  • Goede accuduur

Minpunten

• voor deze prijs kan ik echt geen nadeel bedenken!

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
De portable bluetooth speaker ligt al een paar jaar in de schappen maar begint een steeds volwassener product te worden. Nog geen paar jaar geleden waren deze apparaatjes vaak van matige geluidskwaliteit, was de aansluitingsmogelijkheid vaak beperkt tot een 3,5mm jackplug en was de batterij of accu vaak razendsnel leeg. Zo niet anno 2015: de flinke ontwikkeling van kleine laptop- en smartphonespeakers hebben ervoor gezorgd dat ook de ultraportables steeds beter zijn gaan presteren. Creative greep deze verbeterde techniek aan om de Muvo serie (bekend van de mp3 spelers) weer nieuw leven in te blazen met een speakerserie: de Muvo mini, Muvo 10 en Muvo 20. Allen zijn voorzien van een micro USB poort om de interne 2100/2200MaH accu mee op te laden. Handig; want je laadt hem dus op met dezelfde lader als je mobiele telefoon. De aansluitingen van het apparaat zijn veelzijdig: NFC, het enerziezuinige Bluetooth 4.0, en een 3,5mm jackplug zijn allen aan boord.

Daar waar de 10 en 20 uitblinken in (bas)volume, heeft Creative bij de mini gekozen voor een compact formaat in combinatie met ip66 waterdichte behuizing. Dit betekent dus dat hij een flinke regenbui of feestje naast het zwembad prima zal overleven. Nadat ik eerst de Muvo 10 gekocht had voor dezelfde prijs (59,99) en een vergelijking kon maken met een Muvo mini van een vriend, heb ik na even wikken en wegen hem uiteindelijk omgeruild voor een mini. Ik vond uiteindelijk het voordeel van het hardere afspeelvolume en de vollere bas niet afwegen tegen een lagere accuduur (8 uur in plaats van 10 uur), het compacte formaat en de waterbestendige behuizing.

Sowieso vond ik het geluid van de mini meer 'in balans': de Muvo 10 heeft een erg zwaar/wollig geluid door de sterk aanwezige bas die natuurlijk ook niet van heel hoge kwaliteit is, het blijft immers een klein kastje ondanks dat de Muvo 10 flink wat groter is dan de mini. Die mini blinkt misschien mede daardoor ook uit in mooie, heldere tonen in het midden en hoge segment. Hij kan een stuk minder hard dan de Muvo 10, maar is ruimschoots voldoende om met vrienden ergens te hangen of om een klein feestje op te leuken. Ik heb hem getest met klassiek, rock, dance, pop en softrock. Met name voor rockmuziek blinkt hij uit qua volume, maar ook klassieke muziek komt heel acceptabel uit de speaker hoewel het volume dan iets lager is. Voor dj werk zal hij bij velen waarschijnlijk afvallen wegens een bas die aardig is voor het formaat, maar natuurlijk niet mee kan met grotere speakers ondanks de belofte van Creative dat er speciale softwarematige filters inzitten om het basvolume mee op te krikken.

In de Mediamarkt heb ik hem ook vergeleken met diverse andere speakers; natuurlijk klinkt een speaker van 200 een stuk mooier, maar ik vond deze Muvo mini aardig meekomen met veel speakers tot een euro of 125. Bijkomend voordeel is dat je voor 60 geen andere speakers vindt met Bluetooth 4.0 en NFC: mijn keus was gemaakt. Ik heb er geen spijt van en raad hem ook zeker aan voor wie betaalbare speakertjes wil die ook nog fatsoenlijk geluid afspelen.

Heb jij ook een Creative Muvo mini Blauw?

Dank je voor deze lekker-geschreven review.
Je stipt ook precies de dingen aan waar ik benieuwd naar was, dus waarschijnlijk wordt dit'm.
Ik heb de Muvo 10 op vakantie leren kennen en was mega verbaasd over de lekkere sound en het volume. Ook de accutijd was zeer royaal (dus voor mij maakt 8 vs. 10u niet veel verschil) De Muco 10 heeft ook alle omstandigheden uitstekend vol gehouden (bij meerdere klanten van het hotel!) Zon, Wind en spatwater+nevel. O+
Nou lees ik zoveel varierende reviews over de Muvo Mini, waarbij jij, Nachtwacht, het heel duidelijk uitlegt in je vergelijking van beiden. Hier ben ik heel blij mee. _/-\o_
Aangezien je de duurdere speakers ook hebt beluisterd, vraag ik mij af of je iets van de vergelijking Muvo Mini vs. JBL Flip 3 (of de eerdere 2) kunt zeggen? :?
Sorry, de review heb ik ruim 2 jaar geleden geschreven, het is echt te lang geleden om daar nog iets over te kunnen zeggen. Destijds vond ik hem voor de prijs prima, en bovendien gebruik ik hem nog steeds naar volle tevredenheid... ik kom in dat prijssegment in de mediamarkt oid nooit iets vergelijkbaars tegen voor mijn gevoel, maar vergelijken tussen in de winkel en thuis is natuurlijk eigenlijk not done.