Specificaties 23,5" @ 1920x1080 (VA, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Eizo Foris FG2421 Zwart Review

BeOnFilms 7 januari 2015, laatste update op 25 augustus 2015, 1.422 views

Eizo Foris FG2421 Zwart

Eizo zou met de Foris FG2421 een gat in de markt vullen: een 120hz gaming monitor met een VA paneel in plaats van een TN. Ik kreeg er eentje te leen van Eizo en heb deze een maand getest.

Pluspunten

• Het VA-paneel biedt mooie kleuren en goed contrast
  • 2 in 1: Zowel geschikt voor films als voor games
  • Zeer snel en veel opties

Minpunten

• Grijze rand rondom scherm bij gebruik FPS modus
  • Grijze waas bij snelle bewegingen op lage resoluties
  • Bouwkwaliteit / afwerking (Valt erg mee maar wil het toch vermelden)

Als eerste wil ik Eizo bedanken voor het lenen van de Eizo Foris FG2421. Ze supporten veel gamers en helpen mee om competities mogelijk te maken.
Dit is mijn eerste review dus feedback en tips zijn welkom ;)

Let op: Op de foto's is de linker monitor de BenQ XL2411Z en de rechter de Eizo Foris FG2421.

Intro.

De Eizo Foris FG2421 is een 23.5 inch gaming-monitor waar veel belangstelling voor is. Waar andere fabrikanten nog TN-panelen gebruiken voor hun gaming-monitoren gebruikt Eizo een VA-paneel. In combinatie met een refreshrate van 120hz en een reactietijd van 1m/s zou dit een droom monitor moeten zijn van iedere gamer.
De monitor biedt verder één HDMI, één displayport en één DVI ingang. Verder zitten er twee 3.5mm ingangen voor audio in- en output. Aan de zijkant zit een USB hub met twee USB ingangen.
De prijs op dit moment is 430 euro. Dit is ruim 130 euro meer dan voor vergelijkbare 120hz gaming-monitoren en veel mensen vragen zich dan ook af of deze monitor zijn hogere prijs waard is. Dat gaan we onderzoeken in deze review.

Behuizing.

De behuizing van de FG2421 is echt op gamers gericht. De voorkant is niet zo interessant, maar aan de achterkant heeft Eizo meer aandacht gegeven.

Op de achterkant zit een speciaal handvat voor gamers die hun monitor mee willen nemen naar een LAN toernooi. De Eizo letters geven licht en er is een klein ringetje aanwezig om de kabels mee weg te werken.

De bouwkwaliteit is helaas niet perfect. Het zal niet spontaan uit elkaar vallen maar het kon wat beter afgewerkt worden. Er zit een klein beetje ruimte bij de randen aan de achterkant welke speling geven als er wat druk op wordt gezet. Gelukkig is het handvat er ook nog en kan je hem daarmee optillen. Het handvat geeft wél een stevige indruk.

Scherm modus opties.

Op het scherm zelf zijn veel instellingen te veranderen om zo het resultaat te krijgen wat jij wilt. De optie waar ik me het meeste mee bezig heb gehouden was het verwisselen van scherm modus.
Bij normaal gebruik en films kijken had ik de monitor altijd op User 1 staan. Als ik ging gamen kon ik met één knop op het beeldscherm bladeren door de verschillende modussen en dus snel switchen naar de FPS1 modus. Deze modus heeft uitgewassen kleuren maar zorgde ervoor dat alles wel wat rustiger was voor je ogen bij veel actie.

Kleuren.

*Ik kan de kleuren niet testen met geavanceerde apparatuur, daarom geef ik een persoonlijke mening en kan ik geen feiten beoordelen.*

Dankzij het VA-paneel zou de FG2421 veel betere kleuren hebben dan andere TN-panelen. Om dat goed te kunnen zien moet je het natuurlijk vergelijken met gaming monitor met een TN-paneel. Op de onderstaande foto staat de FG2421 ( rechts ) naast een BenQ XL2411Z ( links ).

Alle twee de monitoren staan op hun maximale helderheid en hun normale weergave modus. Als je de twee monitoren op deze manier bekijkt zie je eigenlijk weinig verschil qua kleuren. Je kan wel een klein verschil zien als je de kleuren van het Windows logo vergelijkt: de kleuren van de FG2421 zijn net eventjes wat levendiger. Het verschil in kleuren is wat beter te zien op deze foto:

De grootste voordelen van het VA-paneel zijn voor mij het contrast en de zwartwaarden. Zwart is ook echt goed zwart op dit scherm:

Kijkhoeken.

Het VA-paneel zou ook veel betere kijkhoeken moeten bieden. Om dat te vergelijken heb ik de twee monitoren tegen elkaar gezet en van de zij- en bovenkant foto's gemaakt.

Hier is goed te zien dat de kijkhoeken van de FG2421 stukken beter zijn dan de XL2411Z. Als je dus met vrienden wilt gamen is het beter om de FG2421 te gebruiken zodat zij ook kunnen genieten van jouw epic frag momenten.

Gaming.

Het zal je misschien ontgaan zijn dat dit natuurlijk een gaming monitor is, ondanks de tot nu toe goede resultaten. Als eerste wil ik zeggen: dit is een monster. De 120hz en 1m/s maken deze monitor uitermate geschikt voor first person shooters. Dankzij de 120hz ervaar je de games veel soepeler dan een reguliere 60hz monitor. De 1m/s zorgt ervoor dat er bijna geen ghosting is, in ieder geval niet zichtbaar met het blote oog. Maar dat is niet het enige wat deze monitor te bieden heeft. Eizo gebruikt voor deze monitor de Hzturbomodus. Dit zou de refreshrate omhoog krikken naar 240hz voor een nog betere gaming ervaring. Hier kan ik echter weinig over zeggen omdat ik persoonlijk het verschil niet heb gemerkt. Dit kan aan mij liggen en zou je anders zelf moeten testen. Voor mij is de 240hz dus meer een reclame praatje dan een daadwerkelijk voordeel qua gaming ervaring.

Als we de monitor in gaming modus zetten zien we al snel dat de mooie kleuren er niet meer zijn. De kleuren zien er een beetje uitgewassen uit, net als de XL2411Z. Toch als je ze dan naast elkaar zet is de FG2421 een stuk mooier. Ook hier laat het VA-paneel zien wie de baas is.

Normale modus:

FPS modus:

Helaas houden hier de gaming voordelen op. Bij de FG2421 ervaar ik namelijk een soort grijze ruis bij snelle bewegingen. Omdat ik Counter Strike op een lage resolutie speel (1024x768, uitgerekt) zorgt deze ruis ervoor dat veel pixels onduidelijk worden. Dit is helaas niet te fotograferen en ook dit zou je persoonlijk een keertje moeten testen als je de kans krijgt. Deze ruis maakt het niet onspeelbaar, maar omdat je bij Counter Strike soms een hoofdje moet raken op een lange afstand, kan deze ruis ervoor zorgen dat ik het hoofdje niet goed kan zien. Dit probleem ervaarde ik niet op 1920x1080, dus als je op die resolutie speelt heb je geen last van de ruis.

Ook is er in de FPS modus rondom het scherm een grijze waas te zien:

Dit is echter alleen te zien in de FPS modus, welke ik overigens niet veel heb gebruikt. De normale (user1) modus op het scherm is prima voor gaming en heeft deze grijzige rand niet. De kleuren zijn dan ook veel beter dan TN-panelen.

Conclusie.

De Eizo FG2421 is zeker geen verkeerde monitor. Dankzij het VA-paneel kan deze monitor zowel voor films als voor gaming goed gebruikt worden. Met een prijs van 430 euro zijn er zeker goedkopere monitoren op de markt, maar als je een gaming monitor + een aparte monitor voor films zou kopen ben je waarschijnlijk meer kwijt. Dus als je het geld hebt dan is de FG2421 zeker geen verkeerde aankoop.
De grijze ruis bij snelle bewegingen op een lage resolutie ervaarde ik alleen op de FG2421 en niet op een goedkopere BenQ. Als je echter op de normale resolutie speelt heb je geen last van de grijze ruis.

Zou ik dit product aanraden: Jazeker, omdat dit beeldscherm eigenlijk twee grote factoren combineert, is dit een zeer uniek beeldscherm. Zowel kleuren als gaming performance zijn erg goed. En voor mensen die niet genoeg ruimte hebben op hun bureau is dit een geweldige optie.

Bedankt voor het lezen van deze review.
Als je vragen of opmerkingen hebt, laat het dan weten in de reacties hieronder!

Heb jij ook een Eizo Foris FG2421 Zwart?

Thanks interessante review. Jammer dat de foto's bij de review niet meer werken. Misschien kun je dit updaten.
Ahh ik zie het, foto's heb ik op mn laptop thuis, ga ik morgen even naar kijken!
Ik zie de foto's ook niet, en ben wel erg benieuwd naar die grijze waas. Zit heel erg 'on the fence' met deze monitor, het zou maar zo eens de ultieme game monitor kunnen zijn, vooral vanwege de mooie diepe zwartwaarde en het hoge contrast...op 120hz.

Zou super zijn als je de foto's nog aan de praat krijgt!
Was het de vorige keer helemaal vergeten :O
Foto's staan er weer op!
Geweldig, bedankt!

Edit: ennnn ik heb ''m ook maar besteld, moeilijk te weerstaan :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 augustus 2015 20:54]

Ik denk dat die grijze waas een bijkomstigheid is van het upscalen van het beeld. Persoonlijk zou ik dat niet als een al te groot nadeel ervaren, aangezien ik er vanuit ga dat mensen die 430 euro voor een beeldscherm neer willen leggen ook wel een degelijke videokaart er aan hangen. Buiten dat een leuke review, kende dit scherm nog niet maar zeker interessant.
Ik heb een i7 4790k en gtx760 :P
Ik speel op 1024x768 stretched zodat de sensitivity verticaal minder is dan de sensitivity horizontaal. Dit zorgt ervoor dat ik heel goed op hoofd-hoogte blijf richten tijdens het om me heen kijken. Ook zorgt de 4:3 resolutie ervoor dat de field of view lager is, waardoor het beeld wat meer ingezoomd is voor de lange afstand headshots.