Specificaties 40" Ultra HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 40UB800V Wit, Zwart Review

osteenbergen 6 januari 2015, laatste update op 29 januari 2015, 1.499 views

LG 40UB800V Wit, Zwart

Mooie TV, alleen probleem met geluid.

Pluspunten

• Magic Remote
  • 4K
  • Instelmogelijkheden
  • Vormgeving

Minpunten

• Geluid niet synchroon (audio loopt achter)
  • Geen draaibare voet, schuinzetten op kast niet goed mogelijk

Heb de TV nu bijna 2 weken en morgen komt een monteur voor het geluid probleem. Audio loopt achter op het beeld zowel via de ingebouwde speakers als via HDMI-ARC/optische kabel. Het is niet heel veel maar met behulp van wat test videos loopt het geluid tussen de 2 en 6 frames achter afhankelijk van de aansluiting.

De monteur van LG heeft de TV bekeken en kwam na wat wijzigen van de instellingen op de conclusie dat het niet beter ging worden. Vervanging van het moederbord zag hij niet zitten omdat het zou gaan om een software probleem. TV is ook teruggestuurd naar LG, maar die konden er niets aan doen.

Aangezien drogeworst al een uitgebreide review heb geschreven zal ik mij beperken tot de verschillen.

- Er is alleen een witte versie, de 42 inch LG 42UB820V is wel zwart
- 4k Video moet 3840 pixels breed zijn, 4096 wordt niet ondersteund (zie voor video ondersteuning de LG site)
- Ondertiteling moet zelfde naam hebben, kan geen meerdere talen mbv naam.en.srt/naam.nl.srt
- Upscaling is prima waardoor FullHD er nogsteeds goed uitziet

En tot slot een korte tip voor het aansluiten van de voetjes: Leg de TV op de rand van een tafel neer, en schroef dan de poten vast. Er zit namelijk een klein weerhaakje op de poot maar deze breekt af onder het het gewicht van de TV.

Heb jij ook een LG 40UB800V Wit, Zwart?

Nee, LG weigerde het probleem op te lossen en dit was hun reactie:
"[...] het toestel uitzichzelf geen probleem heeft en dat het toestel werkt zoals het moet werken. Spijtig genoeg treft u hier met andere externe bronnen problemen aan."

LG kan kennelijk niet goed overweg met sommige videoformaten en ontkennen dat het aan hun software ligt. Na veel gedoe heb ik uiteindelijk het product kunnen ruilen, maar niet dankzij medewerking van LG.
Ik heb hetzelfde probleem met Video vanaf mijn nuc.
Audio ligt iets achter.

Was bij jou het nieuwe exemplaar wel in orde m.b.t. de audio?

Er zijn wel audio-sync instellingen in het menu.
Heb je deze ook gebruikt? of zou dit nvt moeten zijn bij een nieuwe tv?

[Reactie gewijzigd door pitchdown op 9 april 2015 19:57]

Heb de TV geruild voor een Sony, dus heb het niet meerdere LGs getest. Maar de reactie van LG is dat wel de verwachting. Via HDMI had ik zelf weinig problemen en daarom vond LG dat de TV goed werkte.

Zou zeker contact opnemen met ze en het probleem filmen helpt bij het uitleggen. Audiosync is soms lastig waar te nemen voor de monteurs.
Ik heb voor hdmi (intel nuc) - avsync ingesteld op -5.
Hierdoor lijkt het geluid synchroon.

Bij welke media had jij dat het geluid synchroon liep?
USB en met avsync om -5 was te weinig om het goed te laten lopen.

Hier is mijn video van het probleem:

En dit was mijn testvideo:
hoe werkt die test in de praktijk?
Gewoon de video afspelen op je computer aangesloten op de TV.

De bewegende gele balk moet precies ter hoogte van de witte balk piepen. Als je links ervan de piep hoort is audio te snel en dit is meestal makkelijk aan te passen, maar bij mij was de audio te laat (rechts dus) en dit kan je niet zo makkelijk verbeteren. De audiosync optie gaat maar tot -5 en de monteur schatte in dat het -7/8 moest zijn.
Is het geluidsprobleem ondertussen opgelost?
@ audio:
Ik heb er ook last van. Zowel met afspelen via Plex mediaserver (over wifi) als bij afspelen van bestanden via usb als bij afspelen via hdmi......

Zijn er mensen die hiervoor met LG / winkel een oplossing hebben kunnen treffen?

Hoe werkt de audiosync functie precies, ik kan deze zo 1 2 3 niet terugvinden in de menu's!

Dan nog een vraag:
werkt bij jullie het afspelen van youtube live streams wel? Bij mij wordt aangegeven dat het videomateriala niet beschikbaar is. (Bijvoorbeeld van league of Legends streams)
Is er een andere manier om deze content toch te bekijken? Ik kan ook geen apps van twitch of azubu vinden in hun store.
Zoals ik eerder al aangaf doet LG niets aan het probleem. Uiteindelijk heeft de originele MediaMarkt de TV wel willen terugnemen, een andere MediaMarkt weigerde het omdat de fabrikant de TV 'goed' vond. Dus het hangt heel erg af van de winkel.
Over het geluid dat achter loopt, daar heb ik inderdaad ook last van. De beeldprocessor zorgt voor een fikse vertraging. De oplossing hier is om alles gewoon met HDMI naar de tv te doen en de tv met een optische kabel op de receiver aan te sluiten, dan loopt alles wel synchroon :)
Zou je dat in niet-technische taal kunnen uitleggen?? :D
Alvast bedankt! _/-\o_
Hmm ik overweeg deze TV aan te schaffen, maar nu ik dit zo lees weet ik het niet meer zo zeker. :/