Umi Zero Zwart Review

Domih 6 januari 2015, laatste update op 6 januari 2015, 6.076 views

Umi Zero Zwart

Mooiste telefoon die ik tot nu toe heb gehad. Kleuren spatten bijna letterlijk van het scherm af, en hij voelt voor een China toestel erg premium aan. Afgezien van het slechte bereik een toptoestel!

Pluspunten

• Mooie, stevige behuizing
  • Goede camera
  • Fantastisch super amoled scherm
  • Heel mooi hoesje
  • Super snel door de octa-core processor
  • Heel dun en licht

Minpunten

• Koptelefoonaansluiting aan onderkant
  • Slecht bereik
  • Accuduur valt tegen

Mijn eerste "ontmoeting" met de Umi Zero kan ik me nog goed herinneren. Ik was op een Chinese webshop aan het zoeken naar een goedkope Windows 8 tablet, en zag een advertentie van de Umi Zero. Ik was eigenlijk meteen verkocht, door het dunne design, het mooie scherm, en natuurlijk het hoesje in de vorm van een "Z".

Algemeen

Ik was altijd een beetje sceptisch over "Chinese rommel". Dankzij dit toestel is mijn wantrouwen volledig verdwenen. Het is een high-end toestel voor een low-end toestel prijs. De behuizing is dun en voelt stevig aan, het scherm is supermooi en de kleuren springen ervan af en opladen doet hij in ongeveer een uur. Het enige minpunt is dat hij slechter bereik heeft dan ik gewend ben.

Het scherm
Het scherm is een FullHD super-amoled van Samsung. Ik heb al eerder telefoons gehad met een 1080P scherm, maar nog nooit een die de kleuren (vooral het diepe zwarte) zo mooi kon weergeven. Films kijken op de telefoon is hierdoor een groot plezier en ook foto's bekijken en algemeen gebruik krijgt door het scherm nog een éxtra goede feeling. Zwart is echt zwart (bijna niet te onderscheiden van de zwarte behuizing eromheen) en de kleuren zijn zo mooi, dat je ze bijna uit het scherm kan pakken

De Behuizing, het hoesje en de knopjes

De telefoon is heel dun (0,5mm dunner dan de iPhone 6), maar toch stevig (Zou het geen Umi Bend noemen :+ )
Hij ligt lekker in de hand, en door zijn lichte gewicht van 140gram krijg je er geen lamme hand van als je hem langere tijd vasthoudt. Wel kan het hoesje vervelend worden op de ondersteunende pink, en laat ook een "deukje" achter, door de toch wel scherpe randen van het hoesje.
De knoppen van het toestel zijn van zeer goede kwaliteit, iets wat ik niet verwacht had van een Chinees toestel. De knoppen zijn goed in te drukken, maken geen klikgeluid en veren goed terug. Hij heeft 3 knoppen, de Volume-up, Volume-down en de Powerknop. De indeling hiervan is anders dan ik gewend ben. De powerknop zit namelijk onder de volumeknoppen aan de linker kant. Ook heeft hij aan de onderkant 3 touch-screen knoppen. Die naar mijn mening niet helemaal goed zichtbaar zijn (geen idee of dit met opzet is)
En als laatste, natuurlijk het hoesje! Iets wat ik zelf het meest speciale vond aan het toestel. Een Umi Zero, met een chromen(plastic) "Z" als hoesje. Iets wat ik nog niet eerder heb gezien, maar wel de telefoon net zo goed beschermt als een normaal hoesje.

Het bereik

Het bereik van het toestel is iets waar ik minder over te spreken ben. Hij heeft geen 4G en naar mijn ervaring ook niet overal bereik waar mijn andere telefoons wel altijd bereik hadden (trein en bij mij thuis binnen). Ik denk dat dat iets te maken heeft met de frequenties waarmee hij opereert, maar heb hier niet genoeg verstand van om dit met zekerheid te zeggen.
Het wifi-bereik is wel prima, en gewoon net zo snel als altijd. Bluetooth heb ik nog niet uitgetest, daar ik nog geen bluetooth headset of een smartwatch heb.

Hardware performance

Hiervoor gebruik ik de Antutu Benchmark, waar ik mijn telefoon ook meteen kan vergelijken met andere toestellen. Ik heb voordat ik de benchmark gestart heb alle apps gesloten.

Overig
De telefoon ondersteunt dualsim, maar dat gebruik ik niet en vind ik niet interessant. In plaats van de 2e simkaart kan er ook een micro-SD kaart in.

De telefoon wordt geleverd in een redelijk groot, maar stevig en mooi doosje. Waar het volgende in zit:
- De telefoon (oh echt? :+)
- Een stevige USB kabel
- Een quickcharger
- Een sim ejection tool
- Allerlei boekjes
- Een doekje om je scherm schoon te maken
- Het hoesje O+

Een super fijn, licht, mooi en snel toestel met een fantastisch scherm en een mooi hoesje. Doet zijn werk en doet het goed. Bereik had beter gekund, maar is zeker mee te leven.
Ik geef het toestel een 9/10!

Tot slot
Mochten er vragen/opmerkingen zijn naar aanleiding van deze telefoon of review, laat dan maar een reactie achter :)

Heb jij ook een Umi Zero Zwart?

Mooie telefoon!

Heeft hij ook een notificatieled? Heb dit niet kunnen vinden in de specs.
Ben het ook vergeten te vermelden als minpuntje, een notificagieled ontbreekt :( ik pas mn review morgen aan!
Ook ik heb een UMI Zero, sinds 8 december, hieronder even kort mijn bevindingen voor de geïnteresseerden:

Er is geen notificatie-led, maar met de app: LG Notifications kan je zorgen dat de ledjes van de tiptoetsen onderaan de telefoon gaan knipperen als er een notificatie is. Uiteraard is en blijft de kleur van deze ledjes altijd wit, alleen kan je wel de snelheid van knipperen instellen per notificatie.

Nadeel van de telefoon vind ik dat de ledjes van deze tiptoetsen niet echt netjes 'onder het plaatje' zitten, daarnaast vind ik dat je soms wel vaker dan één keer moet drukken voordat de knop werkt, ik het gevoel dat de tiptoets niet exact onder de knop zit. Dit geldt alleen voor de 'back' toets.

Verder start de telefoon soms, zonder reden, opnieuw op en dan moet ik de pincode opnieuw intypen. Dit schijnt een bekend probleem te zijn en er is een ROM welke dit probleem zou moeten oplossen. Zelf heb ik echter geen tijd om dit om dit moment allemaal te gaan doen en daarom wacht ik op de officiële release van de update welke ik op een normale manier kan installeren.
Heb je ook iets positiefs over de telefoon :p?

En voor de rest sluit ik me wel bij je aan. Behalve het uitvallen, daar heb ik geen last van gehad.
Voor de rest ben ik uiterst positief over de telefoon ;) ik wilde alleen even snel op het notificatie-ledje reageren. Over het bereik heb ik dan weer geen klachten, tot nu toe heb ik overal bereik, al kan ik niet exact zeggen of het beter/slechter is dan m'n recente voorgaande telefoons (Vivacity, Jiayu G4, Cubot GT99). Het wifi is in ieder geval wel iets beter dan m'n GT99 en ik denk gelijk aan m'n Nexus 10.

Kleuren zijn prachtig, iedereen vind het scherm inderdaad fantastisch en ook de looks van de telefoon in het algemeen. Geen spijt van m'n aankoop.

Heb de telefoon via Antelife gekocht met tax Insurance. Indien deze geopend word door DHL zouden hun de kosten moeten vergoeden. Op moment van kopen moest ik toen 5% extra betalen (nu is dat al gestegen naar 7% zag ik). Echter blijk ik nu toch m'n geld niet 'terug te krijgen', maar krijg ik het bedrag in Antelife Coupons (1x $50,- of 1x$30 + 1x$20). Beter dan niks dus vooruit.
Ik moet wel de 'receivement' aan hun laten zien, de airway bill was niet genoeg en de telefoon zelf op de foto naast alle papieren ook niet. Het niet thuis briefje van de eerste keer dat de DHL man kwam vonden ze helemaal geweldig, ik heb hun maar niet uitgelegd wat voor 'n papiertje dit was :+

Ook werkt de GPS wat mij betreft goed, wat mij betreft heeft de telefoon een snelle fix en is ook nauwkeurig, exacte waardes heb ik hier niet van, maar indien iemand wil dat ik met een specifiek programma test hoor ik het graag. Het is geen 'instant fix', maar beter dan één van m'n voorgaande chinese telefoons en sneller dan m'n Nikon S9700 camera. De GPS is minder goed dan die van een Moto G Dual Sim, want daarmee pak ik zelfs binnen nog een signaal op.

[Reactie gewijzigd door srdevil op 8 januari 2015 21:40]

interessant hoe bent u aan de telefoon gekomen
De telefoon heb ik besteld via Antelife
Het probleem dat hij zichzelf opnieuw opstart heb ik ook last van....
Bedankt voor je snelle reactie! Heel veel van die chineese telefoons missen helaas zo'n led.

Verder mooie review!
Dankje! heel fijn om te horen.

Voor mij is de led niet echt nodig. ik heb Pushbullet waardoor ik op mijn laptop alle notificaties te zien krijg!!
Door de nieuwe UMI Zero update van gisteren (Beta versie), word standaard door UMI de touchbuttons als notification led gebruikt.
Straks ga ik iig de beta update installeren omdat het ook het rebootprobleem schijnt op te lossen.

Bron: www.needrom.com/download/umi-zero-2/

EDIT: Installeren ging bij mij als een zonnetje, geen gekke fratsen verder. Nu ff een dag of 2 afwachten of hij nog reboot :9

[Reactie gewijzigd door srdevil op 11 januari 2015 12:49]

Thanks, ik ga hem meteen even updaten :)

Edit: Installeren ging bij mij ook soepel, jammer dat het niet echt OTA kan.. MAar heb geen problemen ervaren. Hoop idd ook dat het rebooten stopt.

Mijn telefoon reboot nog steeds na de update :(

[Reactie gewijzigd door Domih op 12 januari 2015 19:32]

Op 8 januari @18:51 zeg je:
Blijkbaar heb je daar nu ook last van en was het eerder nog niet opgevallen?

Bij mij is het helaas ook (nog) niet opgelost en ik ben bang dat het een hardware probleem is. Ik las zelfs dat efox een tijdje geen telefoon heeft geleverd en 2 batches teruggestuurd vanwege problemen met de telefoon... Blijkbaar heeft efox daarna de telefoon weer wel 'goedgekeurd' en verkopen ze de UMI Zero weer. Het lijkt erop dat snelle kopers dus matige telefoons hebben..

Ik heb een bericht geplaatst op hun facebook pagina, misschien kan je daar ook op reageren.
Kan je een linkje gooien in DM :)?

Ik had voor de update wel n keer gehad dat ik mn pincode opeens moest invoeren maar wist niet dat het was dat ie uitviel.. Wel erg jammer inderdaad. Even wachten wat updates bieden, of misschien een CM 5.0
Mooie review, echter zie ik persoonlijk het niet als min punt dat de audiojack onder in moet, ik heb de telefoon ondersteboven in mijn broekzak zodat ik hem meteen goed vast heb als ie overgaat. Of als ik hem nodig heb.

Maar ieder zijn mening.
Ik heb maandag avond mijn UMI Zero besteld via Geekbuying,
Ik heb gelezen dat het toestel draait op Android 4.4 kitkat
Zal het toestel ook gaan draaien op de zojuist uitgegeven android 5.0 Lollipop? of een ander besturingssysteem?

Alvast bedankt.
Hallo!

Ik heb begrepen dat er een update naar 5.0 lollipop komt :)
Hoe bevalt het toestel?
Oké bedankt!
Ik heb het toestel maandag avond besteld,
ik verwacht het toestel binnen vrijdag of begin volgende week, spannend!

Ik heb verschillende verhalen gehoord over het toestel, alleen is het mij wat onduidelijk hoe ik eventuele updates kan updaten op mijn toekomstige UMI. Momenteel heb ik een LG, en daarbij LG PC Suite op mijn PC om updates te installeren / foto's en video's op pc zetten enz.

Heeft UMI ook een dergelijk systeem voor op de PC?

Alvast bedankt, :)
Nee niet zover ik weet. Om te updaten downloadde ik een OTA-update.zip en zette ik deze op een sd kaart en installeerde de updatte op deze manier. Beetje onhandig maar wel te doen.
Bij mijn Sony xperia z1 ging dat allemaal over the air, dat heeft wel mijn prioriteit.
Ik ben echt een groentje als het gaat met updaten zonder officieel systeem, zo heb ik gisteren het één en ander ontdekt over rooten :+
Waar is een OTA-update.zip te vinden?
Staat in een reactie hierboven :) http://www.needrom.com/download/umi-zero-2
Als je iets doet, gebruik NIET SP-flash tool
Ik heb de zip alvast gedownload.
Is het daarna de bedoeling dat je het op de SD kaart zet via USB en het vervolgens laten installeren door de UMI door te zoeken naar nieuwe updates?

Of moet het bestand uitgepakt worden op de computer?

ik ben in de leer.. in ben in de leer.. :9
Hallo. Als ik vanavond thuid ben stuur ik je wel een DM met instructies. Laten we t gesprek daar doorzetten :)
Hallo,

Een vraagje: dit is niet een bepaald bekend merk mobiel, zoals samsung, apple etc. hoe gaat dat dan met reparaties in Nederland?
Hallo,

durf ik zo niet precies te zeggen, maar ik denk dat je dat zelf moet doen, of door iemand laten doen die er verstand van heeft. Als er iets vanuit de fabriek defect is, heb je natuurlijk garantie.
Maar als je 'm laat vallen en er zit een barst in het scherm bv.
Ja dan zou je ergens een nieuw scherm moeten bestellen of het zelf doen. Ik weet niet of er telefoonwinkeltjes zijn die het doen.
ja oke, maar dan lijkt me dat wel een risico als ik deze mobiel koop
Klopt, is inderdaad een risico.

Ik heb al ~5 jaar geen telefoon meer kapot laten vallen, dus ik vond het het risico wel waard. Maar goed punt inderdaad
Ja ik ben ook iemand die heel zuinig is op mobieltjes, zie vaak mensen met een barst maar heb ik zelf nog nooit gehad. Maar voor hetzelfde geld loopt iemand tegen me aan in de eerste week dat ik 'm heb gekocht en dat 'ie dan valt.
Ik heb mijn Umi Zero via deze website gekocht: Howsea.

Je krijgt dus Benelux garantie van hen op je china phone :).

Ik zou mijn Umi graag te koop aanbieden na 1 week gebruik want hij valt mij veel te groot uit na 2 jaar een iPhone 5 te hebben gehad.

Wie hierop wil reageren, pm me aub! :)
Kan ook in v&a natuurlijk!
Is gebeurd.

Trouwens, thumbs up voor de volledige review!

Misschien nog een laatste puntje is de recente software updates; die hebben de batterijduur en de respons van het scherm veel verbeterd!

Grtz

[Reactie gewijzigd door Metalcored00d op 31 januari 2015 16:46]

Thanks, goed om te horen!

Ik heb de telefoon niet meer in gebruik. Ik heb nu een goedkopere telefoon icm een moto 360 :) maar zal het er later aanvullen
Over de 360 komt nog n review!
Awesome!

Ik heb mijn Umi intussen ook ingeruild voor een Nubia Z7 mini :). De specs zijn dan wel iets minder dan de Zero, maar de bezel rond het 5" scherm is kleiner waardoor alles heel wat kleiner in de hand aanvoelt.

Ik zal me eens aan het schrijven zetten voor een review over m'n nieuwe aanwinst wanneer ik er de tijd voor vind ;).

Grtz