Kanex Multi-Sync Keyboard for PC and Android Review

ankhie 5 januari 2015, 770 views

Kanex Multi-Sync Keyboard for PC and Android

Toetsenbord is een prima idee met een bijna-goed uitvoering. Werkt goed voor zowel Mac als iPad/iPhone en simpel te pairen. De kwaliteit van het toetsenbord voelt, komende van een Apple Wireless Keyboard, eigenlijk te goedkoop aan. Plastic qua feel en de aanslag is 'wiebelig' Deskstand meegeleverd voor iPhone, featurecompleet uitgewerkt.

Pluspunten

• Pairen is simpel en geen extra software nodig
  • Aparte iOS knoppen voor makkelijke navigatie
  • Numpad
  • Out of the box werkende functietoetsen (F1 t/m F15)
  • iPhone/iPad standaard meegeleverd
  • Max. 4 devices koppelen aan 1 keyboard

Minpunten

• Voelt goedkoop en plastic aan
  • Aanslag kraakt geregeld
  • Niet echt draagbaar dank zij het formaat (voor iPad on the road)

Omdat ik een iMac en een MacBook Pro (en een iPad) op mijn bureau heb staan en ik het met 2 toetsenborden niet altijd even handig vond ben ik eens gaan rondkijken naar de opties en kwam ik uit bij de Kanex MultiSync. Op papier zag het er veelbelovend uit. 1 toetsenbord voor alle devices welke je kan wisselen met 1 druk op de knop. iPhone, iPad, Mac en zelfs AppleTV worden zonder problemen of extra drivers ondersteund. Komende van een Apple Wireless Keyboard sprak het numpad gedeelte mij ook wel aan op de Kanex dus over tot bestelling en een paar dagen later kon ik beginnen.

Unboxing en installatie
In de doos tref je een kabel en het toetsenbord en een korte handleiding aan, aangevuld met een setje van 2 AAA batterijen om direct te kunnen beginnen. Daarnaast wordt er nog een standaard meegeleverd voor je iPhone of iPad. De standaard is te verstellen in 3 standen en kan prima de iPhone of iPad omhoog houden. Er is geen mogelijkheid om je telefoon in portrait mode te laden omdat de ruimte aan de onderkant (of aansluiting) daarvoor ontbreekt. Desalniettemin een leuke attentie waar ik wel gebruik van maak voor mijn iPhone 6 Plus.

Om het keyboard te pairen zet je het aan, druk je op de gewenste quick-switch toets (keuze uit: F1, F2 en F3) en druk je op de Connect toets op de onderkant van het toetsenbord. Op je Mac of iDevice klik je dat je er verbinding mee wil maken bij de Bluetooth preferences en na het aanraken van 2 toetsen (toets naast de linker en de rechter shift) is het keyboard gepaird. Dit ging simpel en zonder problemen (en zelfs lezen van de handleiding) op mijn MacBook, iMac en iPad. So far so good en as advertised.
Om te zien welk apparaat je mee verbonden bent zijn er 3 LEDs te zien in de rechterbovenhoek, corresponderend met 1 t/m 3. Het enige dat je moet onthouden is welk getal bij welk device hoort maar daar wen je snel genoeg aan.

Zoals eerder gezegd zit er ook een USB kabel bij, deze kan je ook gebruiken om er een bedraad toetsenbord van te maken voor bijvoorbeeld je iMac, terwijl je je iPhone, iPad en MacBook op de Bluetooth hebt. In dit geval gebruik je de F4 toets (welke ook een USB logo heeft) als 4e quick-switch toets.

Layout en prestaties
Zoals gezegd, komende van een Apple Wireless Keyboard, sprak mij allereerst het numpad gedeelte wel aan omdat het toch altijd makkelijker is met het invullen van nummers, ondanks dat ik blind type met 10 vingers. Vanuit dat perspectief kan ik zeggen: dit toetsenbord is compleet. Het is naast de numpad voorzien van de standaard (omgekeerde) T-vormige pijltjestoetsen en heeft de Page Up, Page Down, Home, End, Delete en Fn toetsen zitten in het rechthoekige blok boven de pijltjes toetsen. Opvallend is dat de backspace hier ook delete heet dus je feitelijk 2 delete-knoppen hebt op je toetsenbord.
Daarnaast is het toetsenbord voorzien van 15 F-knoppen. De F1-4 zoals eerder gezegd voor het verbinden met de verschillende devices. Daarnaast als Mac shortcuts nog Mission Control, Show Desktop, Brightness omhoog en omlaag, Rewind, Play/Pauze, Forward, Aan/Uit, Volume lager, Volume Hoger en Mute.
Tenslotte zitten er nog 2 iOS specifieke knoppen op, namelijk Zoeken (Spotlight) en een knop die fungeert als een Home-button voor je iPad. De lay-out is US International waardoor je onder andere een platte enter hebt in plaats van een rechtopstaande. Tevens zit de ~ naast de 1 en niet naast de Z. Tenslotte is de 'NumLock' toets hier vervangen door een 'Clear'.

In het gebruik viel het toetsenbord mij eigenlijk wel tegen. Ondanks dat het er compleet uitziet als een Mac-toetsenbord mist het duidelijk de afwerking en fine-tuning die je bij de Apple tegenhanger wel tegenkomt. De knoppen voelen erg plastic aan en wiebelen ook meer alle kanten op. Ook gebeurt het mij regelmatig dat ik letters mis omdat ik de toetsen niet hard genoeg aansla, terwijl gevoelsmatig (en misschien stukje gewenning) dat zeer zeker het geval is. Dit had ik vooral bij de toetsen iets meer aan de buitenkant van het toetsenbord, en dan met name de A,S en TAB toetsen aan de linkerkant.
Ook bemerkte ik dat er iets meer lag lijkt te zitten bij het aanslaan van de toetsen en het verschijnen op het scherm dan met het Apple keyboard. Nou heb ik dit bij veel setjes in het verleden wel gemerkt en ik zie het ook alleen als ik op volle snelheid type (ong. 440 tekens per minuut). Als je rustiger wat neerzet dan heb je er eigenlijk geheel geen erg in.

Technische specs
Werkt met Mac OS X 10.0+ en iOS 4.0+
Werkt met AppleTV (2e en 3e generatie)
Werkt met Android en Windows
Werkt met PS3
44,2cm breed, 12,5cm hoog en 2cm dik
19mm key pitch

Ik zou het toetsenbord 3,5 ster willen geven als eindrating, maar omdat er geen halve sterren mogelijk zijn en ik meer goed dan voldoende vond toch overgegaan op 4 sterren.
Een nieuw toetsenbord is altijd even wennen en ik heb deze review na 1,5 dag gebruik geschreven. Op zich ben ik best tevreden met mijn aankoop en ik merk dat het wisselen tussen devices (plus de extra ruimte op mijn bureau voor het weghalen van 1 toetsenbord) wel prettig is. Omdat het een full-size toetsenbord is itt de Apple Wireless zet ik soms mijn handen nog verkeerd neer omdat ik verder naar links zit dan voorheen.
Ik moet Kanex nageven dat ze qua features dit toetsenbord goed uitgewerkt hebben en ook qua bediening en gebruikersgemak is er wat dat betreft weinig mis. Als ze dit toetsenbord zouden uitbrengen met meer de kwaliteitsfeel van de Apple toetsenborden dan mogen ze het van mij zelfs nog 25 euro duurder maken maar dan is het toetsenbord af. Voor nog geen 50 euro is dit absoluut geen slechte keuze, en de toevoeging van de stand, mogelijkheden tot bedraad en draadloos, het simpele switchen tussen devices.
Voor het bedrag kan je je er geen buil aan vallen en als je geen echte pietje precies bent met het toetsenbord kan ik deze van harte aanbevelen als je meer dan 1 device wil bedienen. Ditzelfde geldt wanneer je van een goedkoop toetsenbordje afkomt.
Voor mensen die veel waarde hechten aan een specifieke toetsaanslag zou ik deze niet aanraden bovenaan het lijstje te zetten, tenzij je de mogelijkheid hebt om hem ergens te proberen om voor jezelf te bepalen of het storend is of niet.

Heb jij ook een Kanex Multi-Sync Keyboard for PC and Android?