Ubuntu Desktop Edition Review

Red-Front 23 maart 2009, laatste update op 24 maart 2009, 4.699 views

Ubuntu Desktop Edition

Pluspunten

• Snelheid
  • Stabiliteit
  • Bedieningsgemak (compiz)

Minpunten

• Ondersteuning niet zoals die van Windows/Mac

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 4

Installatie
De installatie van Ubuntu is eigenlijk al begonnen bij het downloaden van de CD. Dit moet eigenlijk iedereen lukken. Ik heb Ubuntu 9.04 gekozen. De verschillen vergeleken met de voorgaande versie zijn in het kort:

- Nieuwe X.Org server (1.6)
- Lettertype optimalisatie aan de hand van je beeldscherm
- Nieuwe linux kernel
- Instellingen voor notificaties (waar ze bijvoorbeeld komen)
- Ext4 bestandssysteem support (Ik heb gebruik gemaakt van ext3)

Deze review is gebaseerd op de Jaunty Jackalope Alpha 6 editie, dit is rechtstreeks uit de devschuur!

Na het downloaden van het beeldbestand (ISO) heb ik deze gebrand op CD. Daarna heb ik de computer overnieuw opgestart en heb ik vanaf CD-ROM opgestart. Om de een of andere reden kon ik niet in de GUI komen - maar toch is de installatie gelukt. Ik moet toegoeven dat ik voorheen al meerdere keren Ubuntu heb gebruikt. [1]

De installatie is zonder problemen verlopen.. klaar om Ubuntu op te starten!

Gebruiksvriendelijkheid
De voornaamste reden waarom ik Ubuntu gebruik in plaats van Windows (Vista). Standaard is de gebruiksvriendelijkheid naar mijn mening beter dan die van Windows Vista, op de installatie van software na. [1] In het begin van mijn kennismaken met Ubuntu (toen was het nog versie 7.10) wist ik nog niet hoe ik programma's moest installeren. Weet je eenmaal hoe, dan is het bijna net zo simpel als een "exe" bestand installeren.

Als uitbreiding op het besturings systeem gebruik ik de alombekende "Wine" en "Compiz". Compiz maakt het voor mij makkelijker om de bureaubladen te beheren. Ik maak gebruik van 3 bureaubladen in combinatie met 'Bureaublad muur'.

Om de nodige Windows programma's te draaien gebruik ik Wine, bijvoorbeeld voor Office 2007, Battlefield 1942 MP Demo ~[enz].

Het eerste wat je op zult merken als je Ubuntu voor het eerst gebruikt is het feit dat je geen 'Windows taakbalk' meer hebt. Deze is in feite vervangen door een beter exemplaar, maar vereist wellicht in het begin enig zoekwerk.

Thumbnail - Klik voor een vergroting

Een bureaublad is gewoon aanwezig, ook je documenten, deze zul je aantreffen in /home/%username%/documenten/

Alles is een beetje anders, de meeste mensen houden niet van veranderingen, ik al helemaal niet. Door het af en toe te gebruiken (switchen van Ubuntu naar Windows, van Windows naar Ubuntu ~[enz]) heb ik leren werken met Ubuntu.

Stabiliteit
De stabiliteit van Ubuntu valt niets op aan te merken. Iemand die ik ken heeft Ubuntu desktop op zijn thuisserver draaien en die heeft al meer dan 400 dagen uptime. Als Ubuntu niet stabiel is dan komt dit waarschijnlijk door instabiele hardware of iets wat je zelf veranderd hebt.

Overigens ervaar ik wel problemen met mijn MSI Radeon 4830 1 GB, toen ik nog een 7600 GT XXX had ging alles goed, hier een kleine lijst van problemen tot nu toe:

- Voor films kijken moet ik alle grafische effecten uitschakelen (compiz, etc)
- Om sommige games te kunnen spelen met ik alle grafische effecten uitschakelen
- Compiz heeft geen anti-aliasing - dit was wel zo met mijn 7600. In CCC staat AA geforceerd.

Geen anti-aliasing aanwezig - Klik hier voor een duidelijker voorbeeld

Functionaliteit
Valt heel veel over te vertellen, ik ben van plan om het kort te houden. Ontwikkelaars steken over het algemeen niet veel tijd om software te ontwikkelen voor Ubuntu, maar bijna alles wat je kunt bedenken is beschikbaar voor Ubuntu (al dan niet met een alternatief).

Het enige probleem is games spelen, ik ervaar het als geen probleem gezien ik geen gamer ben. Sommige Windows games kun je proberen om in Wine te draaien. Er zijn enkele goede games (Urban Terror bijvoorbeeld) die mij goed bevallen, gratis zijn en gemaakt zijn voor Linux.

Alle drivers werken letterlijk out of the box. De onboard geluischip van mijn Gigabyte MA790GP-DS4H werkte direct, de stokoude wireless Linksys 54G wireless PCI kaart werkte ook out of the box. Het enige wat ik moest doen is de ATi driver activeren. Hier kreeg ik een melding over rechts boven in, op de taakbalk Dit is ook van toepassing op mijn oude 7600 GT XXX, dus ATi of NVIDIA, de driver zul je moeten activeren.

Systeemeisen
De werkelijke systeemeisen zijn veel en veel lager dan die van Windows Vista, om snel om de bocht te komen met mijn mening: Fantastisch. Mijn Ubuntu desktop draait op deze hardware:

- Gigabyte MA790GP-DS4H
- AMD Phenom II 940
- OCZ Platinum DDR2 1066 MHz CL5 2x2 GB
- MSI 4830 1 GB
- Seagate Barracuda 7200.11 500 GB 7200 RPM
- Antec Earthwatts 650 Watt

Ubuntu draaide ook soepel op mijn vorige systeem, dat bestond uit de volgende hardware:

- ASUS A8N-SLI SE

- 700 MHz x86 processor
- 384 Mb werkgeheugen
- 8 GB harde schijf ruimte
- Grafische kaart die een resolutie van 1024*768 aan kan

Hier sluit ik mijn mening bij aan, ik zou Ubuntu niet installeren met een systeem die overeenkomt met de 'bare minimum' vereisten.

Algemene beoordeling
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over dit besturinggssysteem. Over de prijs valt niet te twisten, ondersteuning is genoeg (op het internet). Bovendien is het ook nog mogelijk om betaalde ondersteuning te krijgen via Canonical. Al met al luid mijn mening:

Een fantastisch besturingssysteem.

Heb jij ook een Ubuntu Desktop Edition?

Ik sluit me volledig bij deze review aan. Tenminste, als ik deze betrek op ubuntu 8.10.

Bij 8.04 was ik nog sceptisch vooral omdat een hoop apparaten niet ondersteund werden, maar inmiddels draai ik al een paar weken ubuntu 8.10 op mijn desktop-computer, en ik heb niet één keer de neiging gehad toch weer XP op te starten. Ik denk dat ik 9.04 ook maar ga proberen zodra de beta uit is. Heb al wat interessante nieuwtjes gelezen, zoals betere out-of-the-box ondersteuning van wacom tablets, nog snellere opstarttijd, enz.
Al met al ben ik zeer benieuwd!

Overigens vind ik het grootste voordeel niet de stabiliteit of de interface. Wat ik écht een verademing vind is de gigantische lijst met software die je met één klik kunt installeren. Er gaat werkelijk een wereld voor je open, zonder dat je ook maar ergens een crack of dure licentiecode hoeft te gebruiken!

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 23 maart 2009 15:03]

Ik heb Ubuntu 9.04 gekozen; het enige verschil is dat de boottijd een stuk korter is dan die van Ubuntu 8.04 of 8.10.

Niet helemaal waar, he..
Belangrijke veranderingen t.o.v. 8.04 is dat we alweer 2 Gnome versies verder zijn, een paar kernels verder zijn, een nieuwe x.org hebben en dat er veel artwork is vernieuwd. Vergeet de sprong voorwaarts naar EXT4 niet.

*kuch* apt-get *kuch*
Nou bas apt get is ook verleden tijd in Ubuntu, je kan gewoon de packet manager opstarten en vanuit daar al je packets downloaden die je wil.

Al moet ik zeggen dat command line gedoe wen je heel snel aan en gebruik je steeds meer naarmate je verder komt. aptitude - install werkt trouwens beter als apt get.

o ik zal dan snel eens me server update naar ubuntu 9.04
Server updaten naar een alfa. Slim plan.

Synaptic is overigens gewoon een grafische schil om apt-get heen...

[Reactie gewijzigd door bas-r op 23 maart 2009 16:08]

Alpha zelfs, 9.04 zit momenteel op alpha 6 en is dus nog niet eens bij het beta stadium aanbeland. De review moet je dan ook met een flinke korrel zout nemen omdat zeer waarschijnlijk een aantal niet werkende zaken gewoon een bug kunnen zijn. Een review met een stabiele final release zoals die van 8.04 LTS of 8.10 was beter geweest omdat de kans dat het een bug is veel en veel kleiner is. Voorbeeld van zo'n bug is het respawning van Nautilus (de filemanager) als je bijv. een cd erin stopt of wanneer je de show desktop optie aan zet in de voorkeuren. Ook komt het voor dat de fonts standaard op een veel te grote grootte staan ingesteld (13,33333...) welke je simpel op kunt lossen door alles weer op 10 te zetten. Probleem is ook bekend. In de release notes vindt je meer zaken onder de Known issues.

De sprong naar ext4 is absoluut niet voorwaarts maar juist achterwaarts. Er zit momenteel flink wat bugs in waardoor het aardig wat herrie schopt. Op ubuntuforums.org zie je daar dan ook heel veel topics over en is iedereen bezig om weer naar ext3 te gaan. Bekendste bug in ext4 is de bug die er voor zorgt dat je data ineens pleite is. Erg fijn als filesystems ineens data kwijt zijn...grote stap voorwaarts kun je zoiets absoluut niet noemen. Ook ij ext4 is weer eens duidelijk te zien dat ze bij Linux hun prioriteiten niet goed op een rij hebben staan. Reiserfs4 mag er niet omdat het nog niet stabiel genoeg is maar de eigen ext4 die qua stabiliteit op hetzelfde niveau zit mag er dan weer wel in... ja ja, zo ken ik er nog wel meer...

Synaptics is niet eens nodig in Ubuntu. In het programma's menu kun je gewoon voor de onderste optie gaan (add/remove programs heet het geloof ik). Daar krijg je een hele simpele tool die je de inhoudt van de repositories laat zien (die weer te kiezen zijn met een pulldown menu). Het overzicht laat de programma namen plus waardering zien en als je er eentje selecteert krijg je ook een mooie omschrijving en de waardering. Met deze client is software installeren ontzettend eenvoudig. Mocht je nou dingen als mp3 support (of andere codec) willen hebben dan is het tegenwoordig zo dat bij het afspelen van iets wat Ubuntu standaard niet ondersteund het vraagt of je de ondersteuning wil installeren. Enige wat de gebruiker hoeft te doen is dit te bevestigen en eventueel het programma opnieuw starten. Als je dat vergelijkt met hoe je het in Windows zou moeten doen dan is dit toch echt ontzettend simpel.

[Reactie gewijzigd door ppl op 23 maart 2009 12:31]

O ik dacht dat hij al gerelease was uit deze tekst te begrijpen mijn fout dus,

Mijn server draait onder 8.10 op 8.04 kreeg ik me manual ip's echt niet goed.

Linux is dan ook niet 1 organisatie dat is het grote verschil en daarom zullen niet altijd de dingen in een logische volgorde gedaan worden maar de ontwikkeling gaat wel vooruit.

Ik bedoel windows file system staat al eeuwen still en meesten wat ze uitbrengen is achter uitgang inplaats van vooruitgang. vista, office 2007, mobile 5 en 6, en zal me benieuwen wat een drama programma windows 7 zal zijn.
Ik zou me server inderdaad gewoon op 8.04 LTS houden. Wel zo veilig. Als t allemaal draait is er geen reden om te updaten.

En apt-get/aptitude is natuurlijk nog veel sneller dan synaptic. (mits je weet hoe het programma heet wat je wilt installeren dan)
Ondanks dat apt-get verleden tijd is en alles te regelen is via Synaptic, kan je beter aptitude gebruiken. Het voordeel van aptitude is dat het deze package manager onthoudt welke dependencies eerst moesten worden opgelost om een programma te kunnen installeren. Als je het programma weer verwijderd worden alle paketten die nodig waren vanwege de dependencies ook weer verwijderd.
Aptitude kun je maar beter helemaal links laten liggen. Zodra je daar bijv. iets van Kopete mee wil installeren gaat het helemaal los op de dependencies. Gevolg: kopete inclusief de rest van heel KDE wordt geinstalleerd. Apt-get/synaptics daarentegen installeert kopete en de paar dependencies die het nodig heeft om te kunnen draaien, zoals alleen de kdelibs. Scheelt je dus enorm veel diskspace en ellende. Aptitude staat er namelijk om bekend dat het *iedere* dependency die er maar is gaat lopen resolven terwijl apt-get/synaptics daar veel behoudener in zijn. Dat is dan ook het verschil dat je bij aptitude de complete KDE krijgt en bij apt-get/synaptics alleen de kdelibs (in dit geval). Het grootste nadeel aan aptitude is dus juist de manier waarop het met dependencies omgaat, zo moet het dus niet!

Synaptics kent net als apt-get overigens 2 manieren om een update van je systeem te doen: upgrade en dist-upgrade (bij Synaptics heten die resp. upgrade en smart upgrade). De laatste gaat wat netter om met dependencies e.d. dan de eerst genoemde.

[Reactie gewijzigd door ppl op 23 maart 2009 12:21]

Is het verschil tussen aptitude en apt-get wat betreft de dependencies niet dat de eerste ook alle "suggested" en/of recommended packages binnentrekt en dat apt-get het simpelweg bij de echt noodzakelijke dependencies houdt?
Een soort apt-get autoremove?
Indien je in IT zit ben je nog altijd quasi verplicht met Windows te werken zodat je het contact met users niet verliest :)
En het feit dat niet alle games 'je dat' zijn onder Linux is voor mij persoonlijk ook de reden waarom ik nog altijd Windows op ten minste 1 systeem draaien heb.
VirtualBox voldoet, neem ik aan?

Edit @ onder:
Jullie zijn allemaal gaming specialist?

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 22 maart 2009 20:18]

Nee. Daar zit voor zover ik weet geen 3d-support in, en als het erin zou zitten zou het allemaal vele malen langzamer gaan. Voor games zit je voorlopig nog even aan Windows vast, totdat er ontwikkelaars komen die games crossplatform gaan maken.

Draai zelf nu een tijdje Linux Mint, een afgeleide van Ubuntu. Pluspunten zijn dat je video-zooi allemaal direct werkt (je hoeft geen ubuntu-restricted pakketten en ongein te installeren) en dat het menu een stuk handiger is. Alles werkt nog net ietsjes meer "out of the box", en ik vind het er iets slicker uitzien per default.

Compiz schakel ik door alle kinderziekten altijd maar uit, heb geen zin om dat steeds aan en uit te moeten zetten bij video's en WINE proggies e.d.
Mijn grootste probleem met compiz is de performance in games. De fps gaat te veel omlaag om het aan te willen laten staan op computers waar ik op game. Voor m'n werklaptop is het echter perfect. Daar hoef ik toch geen games op te draaien en het is leuk om m'n collega's onder de indruk te laten zijn van m'n ubuntu laptop :)

@Graviton: ik werk in de IT en heb juist eerder het idee dat ik met windows mijn werk niet goed uit kan voeren. Er ontbreekt gewoon handigheid in het OS. Putty werkt toch niet zo prettig als een commandline ssh client in linux, en de commandline in windows is om te huilen zo nutteloos. Voor meer dan een ping of een ipconfig gebruik ik t nooit, terwijl t onder linux mijn werkzaamheden versnelt. En daarom draai ik dus linux, daar werk ik efficienter mee.
Moet ik echter wel bijzeggen dat ik *nix-beheerder ben. Wellicht dat een windows laptop handiger kan zijn in een windows omgeving, maar voor mij is windows een beetje lopen op 1 been.
Virtualisatie kost altijd extra geheugen en rekenkracht , het zal slechter of niet draaien.
Virtualisatie werkt goed genoeg om een echte installatie te vervangen. Ik heb hier een VM draaien in virtualbox met XP, voor 1 applicatie die perse IE en Windows nodig heeft. Voor games is er wine, maar de meeste nieuwe games zijn toch al de moeite niet waard (games voor graphics-geilers zonder goede gameplay), dus heb ik, naast WoW, eigenlijk genoeg aan wat er in de packagemanager zit (en dat zijn er nogal wat).
Prachtig besturingssysteem! Het enige wat mij weerhoudt linux als main-os te gebruiken is de slechte support van game developers. Nu ook ATI en nVidia redelijk goede linux driver support hebben zou het mogelijk moeten zijn de nieuwste games erop te spelen. Echter is de markt van linux dusdanig klein dat developers geen moeite nemen om voor linux hun games aan te passen. Zo blijf je dus een beetje in een vicieuze cirkel hangen.
Het heeft toch maar voor 50% met de driver te maken, en die andere 50% gaat over DirectX?
Begrijp ik dan niet goed dat ze heel hun game moeten rewriten naar OpenGL om het op een goede manier native te laten draaien op Linux?

De markt van linux is momenteel nog dermate klein dat dat niet loont gok ik.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 23 maart 2009 14:33]

Daarin tegen is de vraag dermate groot dat de linux gamers, 'iedere' kans gebruiken tot aanschaf overgaan als er maar gegamed kan worden, ook voor de games die men eigenlijk anders niet zou kopen.
Lees maar eens op linuxgamers.com of iccuuls forum
Developers kunnen directx gewoon links laten liggen. Alhoewel het veel gebruikt wordt is het eigenlijk nergens voor nodig, en hetzelfde kun je voor elkaar krijgen met open source libraries zoals OpenGL, SDL, OpenAL, etc. Het enige wat nodig is, is een attitude change. Game developers moeten hun MS bril afzetten en zien dat er meer is.
Ik hoop eigenlijk dat developers die nu al cross-platform werken, zoals Blizzard, de stap naar native Linux games maken. Ik ben altijd al fan van hun games geweest, en ze draaien prima op wine, waarschijnlijk omdat ze ook op mac moeten kunnen werken en daarom niet te veel van windows api's afhankelijk kunnen zijn. De stap van mac naar linux is tenslotte niet zo heel erg groot.
Laatste keer dat ik Ubuntu draaide heb ik hem 2 keer in 3 dagen om zeep geholpen.
Allebei de keren door de tekstkleur van schermpjes ofzo in de instellingen te veranderen.
Vermoedelijke rede: Crappy Ati drivers... :( |:(
Voor mij dus voorlopig even geen Linux meer, ga wel fijn Windows 7 testen. :)
misschien kun je ook aangeven wanneer je dat geprobeerd hebt... ?
Uhm, ongeveer 2-3 weken voordat Ubuntu 8.10 uitkwam.
je moet ook de driver handleiding lezen ;)
rtfm applies to linux.

ook: alsof ubuntu de enige versie van linux is.

[Reactie gewijzigd door stewie op 21 juli 2009 00:10]

9.04 is op dit moment nog in bèta, toch, officieel?
Alfa 6, de beta komt deze week...
Is ubuntu niet heerlijk, het mooiste is het is NOG Makkelijker dan windows kwa programma's. Iets wat vroeger wel anders was, nu gewoon vinken, ja zeggen en alles wat je nodig hebt wordt ge-installeert.

En ook op die manier ge-updated. Heerlijk, er zijn nog maar weinig redenen om bij windows te blijven.
de games die ik speel (Warcraft III en Urban terror) draaien allebei perfect op Ubuntu. Warcraft III heeft namelijk voor Mac gebruikers ook OpenGL support, waardoor de performance op Linux ook veel beter wordt.

Ik heb verschillende keren andere distros geprobeerd:
Fedora:
-Installatie gaat niet zo makkelijk als Ubuntu, enige source compilen is vereist.
Debian:
-Geen cutting edge software, slechte wireless support. Het is nodig om wat dingen bekabeld te installeren wel zeer geschikt als server (soort Ubuntu LTS, maar dan stabieler)
OpenSUSE:
-Slechte repository, weinig software te vinden. Wel geweldige documentatie
Puppy Linux
-Weinig software, maar dat kan je ook niet verwachten van 80MB, zeer snel overigens

OpenSUSE is nog het meeste naar mijn smaak. Jammer dat de repositories zo klein zijn.

Toch maar Ubuntu :D

[Reactie gewijzigd door LoloftheRings op 19 april 2009 13:40]

Toch jammer dat Ubuntu (Na veel moeite om het werkend te krijgen..) de verbinding met het draadloos netwerk verliest na een paar minuten. Toen ik gewoon direct aangesloten zat werkte Ubuntu prima maar sindsdien ik wireless ben blijf ik maar bij Ubuntu weg :(

En Ubuntu wilt niet werken op mijn andere systeem vanwege de ATi drivers in combinatie met een X1600Pro. Zodra ik update blijft het een blank scherm en ik weet niet welke drivers wel goed werken.

Dit is trouwens gewoon mijn ervaring met Ubuntu en ik hoop eigenlijk dat ze het ooit verbeteren...

[Reactie gewijzigd door Huuskes op 21 juli 2009 00:18]

Mijn excuses maar dan heb jij wat fout gedaan. De LiveCD installeerd niets.