Ubuntu Desktop Edition Review
Installatie De installatie van Ubuntu is eigenlijk al begonnen bij het downloaden van de CD. Dit moet eigenlijk iedereen lukken. Ik heb Ubuntu 9.04 gekozen. De verschillen vergeleken met de voorgaande versie zijn in het kort: - Nieuwe X.Org server (1.6) - Lettertype optimalisatie aan de hand van je beeldscherm - Nieuwe linux kernel - Instellingen voor notificaties (waar ze bijvoorbeeld komen) - Ext4 bestandssysteem support (Ik heb gebruik gemaakt van ext3) Deze review is gebaseerd op de Jaunty Jackalope Alpha 6 editie, dit is rechtstreeks uit de devschuur! Na het downloaden van het beeldbestand (ISO) heb ik deze gebrand op CD. Daarna heb ik de computer overnieuw opgestart en heb ik vanaf CD-ROM opgestart. Om...
Pluspunten
Snelheid Prijs Stabiliteit Bedieningsgemak (compiz)
Minpunten
Ondersteuning niet zoals die van Windows/Mac
Eindoordeel
Installatie
De installatie van Ubuntu is eigenlijk al begonnen bij het downloaden van de CD. Dit moet eigenlijk iedereen lukken. Ik heb Ubuntu 9.04 gekozen. De verschillen vergeleken met de voorgaande versie zijn in het kort:
- Nieuwe X.Org server (1.6)
- Lettertype optimalisatie aan de hand van je beeldscherm
- Nieuwe linux kernel
- Instellingen voor notificaties (waar ze bijvoorbeeld komen)
- Ext4 bestandssysteem support (Ik heb gebruik gemaakt van ext3)
Deze review is gebaseerd op de Jaunty Jackalope Alpha 6 editie, dit is rechtstreeks uit de devschuur!
Na het downloaden van het beeldbestand (ISO) heb ik deze gebrand op CD. Daarna heb ik de computer overnieuw opgestart en heb ik vanaf CD-ROM opgestart. Om de een of andere reden kon ik niet in de GUI komen - maar toch is de installatie gelukt. Ik moet toegoeven dat ik voorheen al meerdere keren Ubuntu heb gebruikt. [1]
De installatie is zonder problemen verlopen.. klaar om Ubuntu op te starten!
Gebruiksvriendelijkheid
De voornaamste reden waarom ik Ubuntu gebruik in plaats van Windows (Vista). Standaard is de gebruiksvriendelijkheid naar mijn mening beter dan die van Windows Vista, op de installatie van software na. [1] In het begin van mijn kennismaken met Ubuntu (toen was het nog versie 7.10) wist ik nog niet hoe ik programma's moest installeren. Weet je eenmaal hoe, dan is het bijna net zo simpel als een "exe" bestand installeren.
Als uitbreiding op het besturings systeem gebruik ik de alombekende "Wine" en "Compiz". Compiz maakt het voor mij makkelijker om de bureaubladen te beheren. Ik maak gebruik van 3 bureaubladen in combinatie met 'Bureaublad muur'.
Om de nodige Windows programma's te draaien gebruik ik Wine, bijvoorbeeld voor Office 2007, Battlefield 1942 MP Demo [enz].
Het eerste wat je op zult merken als je Ubuntu voor het eerst gebruikt is het feit dat je geen 'Windows taakbalk' meer hebt. Deze is in feite vervangen door een beter exemplaar, maar vereist wellicht in het begin enig zoekwerk.
Een bureaublad is gewoon aanwezig, ook je documenten, deze zul je aantreffen in /home/%username%/documenten/
Alles is een beetje anders, de meeste mensen houden niet van veranderingen, ik al helemaal niet. Door het af en toe te gebruiken (switchen van Ubuntu naar Windows, van Windows naar Ubuntu [enz]) heb ik leren werken met Ubuntu.
Stabiliteit
De stabiliteit van Ubuntu valt niets op aan te merken. Iemand die ik ken heeft Ubuntu desktop op zijn thuisserver draaien en die heeft al meer dan 400 dagen uptime. Als Ubuntu niet stabiel is dan komt dit waarschijnlijk door instabiele hardware of iets wat je zelf veranderd hebt.
Overigens ervaar ik wel problemen met mijn MSI Radeon 4830 1 GB, toen ik nog een 7600 GT XXX had ging alles goed, hier een kleine lijst van problemen tot nu toe:
- Voor films kijken moet ik alle grafische effecten uitschakelen (compiz, etc)
- Om sommige games te kunnen spelen met ik alle grafische effecten uitschakelen
- Compiz heeft geen anti-aliasing - dit was wel zo met mijn 7600. In CCC staat AA geforceerd.
Functionaliteit
Valt heel veel over te vertellen, ik ben van plan om het kort te houden. Ontwikkelaars steken over het algemeen niet veel tijd om software te ontwikkelen voor Ubuntu, maar bijna alles wat je kunt bedenken is beschikbaar voor Ubuntu (al dan niet met een alternatief).
Het enige probleem is games spelen, ik ervaar het als geen probleem gezien ik geen gamer ben. Sommige Windows games kun je proberen om in Wine te draaien. Er zijn enkele goede games (Urban Terror bijvoorbeeld) die mij goed bevallen, gratis zijn en gemaakt zijn voor Linux.
Alle drivers werken letterlijk out of the box. De onboard geluischip van mijn Gigabyte MA790GP-DS4H werkte direct, de stokoude wireless Linksys 54G wireless PCI kaart werkte ook out of the box. Het enige wat ik moest doen is de ATi driver activeren. Hier kreeg ik een melding over rechts boven in, op de taakbalk Dit is ook van toepassing op mijn oude 7600 GT XXX, dus ATi of NVIDIA, de driver zul je moeten activeren.
Systeemeisen
De werkelijke systeemeisen zijn veel en veel lager dan die van Windows Vista, om snel om de bocht te komen met mijn mening: Fantastisch. Mijn Ubuntu desktop draait op deze hardware:
- Gigabyte MA790GP-DS4H
- AMD Phenom II 940
- OCZ Platinum DDR2 1066 MHz CL5 2x2 GB
- MSI 4830 1 GB
- Seagate Barracuda 7200.11 500 GB 7200 RPM
- Antec Earthwatts 650 Watt
Ubuntu draaide ook soepel op mijn vorige systeem, dat bestond uit de volgende hardware:
- ASUS A8N-SLI SE
- AMD Athlon X2 3800+
- Kingston HyperX DDR 2 x 512 Mb
- XFX 7600 GT XXX
- Seagate Barracuda 7200.11 500 GB 7200 RPM
- Chieftec GPS-450 450 Watt
De aanbevolen systeemsnelheden van Ubuntu opgegeven door Canonical zijn:
- 700 MHz x86 processor
- 384 Mb werkgeheugen
- 8 GB harde schijf ruimte
- Grafische kaart die een resolutie van 1024*768 aan kan
Hier sluit ik mijn mening bij aan, ik zou Ubuntu niet installeren met een systeem die overeenkomt met de 'bare minimum' vereisten.
Algemene beoordeling
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over dit besturinggssysteem. Over de prijs valt niet te twisten, ondersteuning is genoeg (op het internet). Bovendien is het ook nog mogelijk om betaalde ondersteuning te krijgen via Canonical. Al met al luid mijn mening:
Een fantastisch besturingssysteem.
Reacties (33)
Bij 8.04 was ik nog sceptisch vooral omdat een hoop apparaten niet ondersteund werden, maar inmiddels draai ik al een paar weken ubuntu 8.10 op mijn desktop-computer, en ik heb niet één keer de neiging gehad toch weer XP op te starten. Ik denk dat ik 9.04 ook maar ga proberen zodra de beta uit is. Heb al wat interessante nieuwtjes gelezen, zoals betere out-of-the-box ondersteuning van wacom tablets, nog snellere opstarttijd, enz.
Al met al ben ik zeer benieuwd!
Overigens vind ik het grootste voordeel niet de stabiliteit of de interface. Wat ik écht een verademing vind is de gigantische lijst met software die je met één klik kunt installeren. Er gaat werkelijk een wereld voor je open, zonder dat je ook maar ergens een crack of dure licentiecode hoeft te gebruiken!
[Reactie gewijzigd door mcDavid op 25 juli 2024 06:06]
Niet helemaal waar, he..
Belangrijke veranderingen t.o.v. 8.04 is dat we alweer 2 Gnome versies verder zijn, een paar kernels verder zijn, een nieuwe x.org hebben en dat er veel artwork is vernieuwd. Vergeet de sprong voorwaarts naar EXT4 niet.
Standaard is de gebruiksvriendelijkheid naar mijn mening beter dan die van Windows Vista, op de installatie van software na.
*kuch* apt-get *kuch*
Al moet ik zeggen dat command line gedoe wen je heel snel aan en gebruik je steeds meer naarmate je verder komt. aptitude - install werkt trouwens beter als apt get.
o ik zal dan snel eens me server update naar ubuntu 9.04
Synaptic is overigens gewoon een grafische schil om apt-get heen...
[Reactie gewijzigd door bas-r op 25 juli 2024 06:06]
De sprong naar ext4 is absoluut niet voorwaarts maar juist achterwaarts. Er zit momenteel flink wat bugs in waardoor het aardig wat herrie schopt. Op ubuntuforums.org zie je daar dan ook heel veel topics over en is iedereen bezig om weer naar ext3 te gaan. Bekendste bug in ext4 is de bug die er voor zorgt dat je data ineens pleite is. Erg fijn als filesystems ineens data kwijt zijn...grote stap voorwaarts kun je zoiets absoluut niet noemen. Ook ij ext4 is weer eens duidelijk te zien dat ze bij Linux hun prioriteiten niet goed op een rij hebben staan. Reiserfs4 mag er niet omdat het nog niet stabiel genoeg is maar de eigen ext4 die qua stabiliteit op hetzelfde niveau zit mag er dan weer wel in... ja ja, zo ken ik er nog wel meer...
Synaptics is niet eens nodig in Ubuntu. In het programma's menu kun je gewoon voor de onderste optie gaan (add/remove programs heet het geloof ik). Daar krijg je een hele simpele tool die je de inhoudt van de repositories laat zien (die weer te kiezen zijn met een pulldown menu). Het overzicht laat de programma namen plus waardering zien en als je er eentje selecteert krijg je ook een mooie omschrijving en de waardering. Met deze client is software installeren ontzettend eenvoudig. Mocht je nou dingen als mp3 support (of andere codec) willen hebben dan is het tegenwoordig zo dat bij het afspelen van iets wat Ubuntu standaard niet ondersteund het vraagt of je de ondersteuning wil installeren. Enige wat de gebruiker hoeft te doen is dit te bevestigen en eventueel het programma opnieuw starten. Als je dat vergelijkt met hoe je het in Windows zou moeten doen dan is dit toch echt ontzettend simpel.
[Reactie gewijzigd door ppl op 25 juli 2024 06:06]
Mijn server draait onder 8.10 op 8.04 kreeg ik me manual ip's echt niet goed.
Linux is dan ook niet 1 organisatie dat is het grote verschil en daarom zullen niet altijd de dingen in een logische volgorde gedaan worden maar de ontwikkeling gaat wel vooruit.
Ik bedoel windows file system staat al eeuwen still en meesten wat ze uitbrengen is achter uitgang inplaats van vooruitgang. vista, office 2007, mobile 5 en 6, en zal me benieuwen wat een drama programma windows 7 zal zijn.
En apt-get/aptitude is natuurlijk nog veel sneller dan synaptic. (mits je weet hoe het programma heet wat je wilt installeren dan)
Synaptics kent net als apt-get overigens 2 manieren om een update van je systeem te doen: upgrade en dist-upgrade (bij Synaptics heten die resp. upgrade en smart upgrade). De laatste gaat wat netter om met dependencies e.d. dan de eerst genoemde.
[Reactie gewijzigd door ppl op 25 juli 2024 06:06]
En het feit dat niet alle games 'je dat' zijn onder Linux is voor mij persoonlijk ook de reden waarom ik nog altijd Windows op ten minste 1 systeem draaien heb.
Edit @ onder:
Jullie zijn allemaal gaming specialist?Indien je in IT zit ben je nog altijd quasi verplicht met Windows te werken zodat je het contact met users niet verliest
[Reactie gewijzigd door Red-Front op 25 juli 2024 06:06]
Draai zelf nu een tijdje Linux Mint, een afgeleide van Ubuntu. Pluspunten zijn dat je video-zooi allemaal direct werkt (je hoeft geen ubuntu-restricted pakketten en ongein te installeren) en dat het menu een stuk handiger is. Alles werkt nog net ietsjes meer "out of the box", en ik vind het er iets slicker uitzien per default.
Compiz schakel ik door alle kinderziekten altijd maar uit, heb geen zin om dat steeds aan en uit te moeten zetten bij video's en WINE proggies e.d.
@Graviton: ik werk in de IT en heb juist eerder het idee dat ik met windows mijn werk niet goed uit kan voeren. Er ontbreekt gewoon handigheid in het OS. Putty werkt toch niet zo prettig als een commandline ssh client in linux, en de commandline in windows is om te huilen zo nutteloos. Voor meer dan een ping of een ipconfig gebruik ik t nooit, terwijl t onder linux mijn werkzaamheden versnelt. En daarom draai ik dus linux, daar werk ik efficienter mee.
Moet ik echter wel bijzeggen dat ik *nix-beheerder ben. Wellicht dat een windows laptop handiger kan zijn in een windows omgeving, maar voor mij is windows een beetje lopen op 1 been.
Begrijp ik dan niet goed dat ze heel hun game moeten rewriten naar OpenGL om het op een goede manier native te laten draaien op Linux?
De markt van linux is momenteel nog dermate klein dat dat niet loont gok ik.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 06:06]
Lees maar eens op linuxgamers.com of iccuuls forum
Ik hoop eigenlijk dat developers die nu al cross-platform werken, zoals Blizzard, de stap naar native Linux games maken. Ik ben altijd al fan van hun games geweest, en ze draaien prima op wine, waarschijnlijk omdat ze ook op mac moeten kunnen werken en daarom niet te veel van windows api's afhankelijk kunnen zijn. De stap van mac naar linux is tenslotte niet zo heel erg groot.
Allebei de keren door de tekstkleur van schermpjes ofzo in de instellingen te veranderen.
Vermoedelijke rede: Crappy Ati drivers...
Voor mij dus voorlopig even geen Linux meer, ga wel fijn Windows 7 testen.
rtfm applies to linux.
ook: alsof ubuntu de enige versie van linux is.
[Reactie gewijzigd door stewie op 25 juli 2024 06:06]
En ook op die manier ge-updated. Heerlijk, er zijn nog maar weinig redenen om bij windows te blijven.
Ik heb verschillende keren andere distros geprobeerd:
Fedora:
-Installatie gaat niet zo makkelijk als Ubuntu, enige source compilen is vereist.
Debian:
-Geen cutting edge software, slechte wireless support. Het is nodig om wat dingen bekabeld te installeren wel zeer geschikt als server (soort Ubuntu LTS, maar dan stabieler)
OpenSUSE:
-Slechte repository, weinig software te vinden. Wel geweldige documentatie
Puppy Linux
-Weinig software, maar dat kan je ook niet verwachten van 80MB, zeer snel overigens
OpenSUSE is nog het meeste naar mijn smaak. Jammer dat de repositories zo klein zijn.
Toch maar Ubuntu
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 06:06]
En Ubuntu wilt niet werken op mijn andere systeem vanwege de ATi drivers in combinatie met een X1600Pro. Zodra ik update blijft het een blank scherm en ik weet niet welke drivers wel goed werken.
Dit is trouwens gewoon mijn ervaring met Ubuntu en ik hoop eigenlijk dat ze het ooit verbeteren...
[Reactie gewijzigd door Huuskes op 25 juli 2024 06:06]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/224228/lathorst.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/259931/stuiterbal2.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/141383/crop5dd7db4a41cac_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/263383/crop610ea70faf524_cropped.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/264022/sharks_60x60.jpg?f=community)
/u/152942/crop687206d7bca78.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/269142/crop55fed4a0bc4f2_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/105829/crop5dafb3f448ec1_cropped.jpeg?f=community)
/u/115940/crop5e217b361d04e_cropped.png?f=community)
:strip_exif()/u/80778/43334.gif?f=community)
/u/216644/crop5d60617761f4f_cropped.png?f=community)