Fractal Design Define R5 Zwart Review

Hann1BaL 5 januari 2015, laatste update op 31 januari 2015, 789 views

Fractal Design Define R5 Zwart

Het is een zeer goed product maar de bovenkant is wel een beetje plastic. Solide kast met genoeg inbouwmogelijkheden en met de meegeleverde fans ook zeer stil met goede koelmogelijkheden

Pluspunten

• Inbouwmogelijkheden HDDs
  • Ruimte in de kast
  • Goede koeling
  • Erg stil, zelfs met de fans op hoge snelheid
  • Duidelijke handleiding in stappen
  • Geluidsabsorberend materiaal van hoge kwaliteit

Minpunten

• De handleiding vertelt je om je videokaart in te bouwen, wat eigenlijk bij iedereen pas de laatste stap is.
  • Bovenkant is plastic

Bouwkwaliteit

De kast is zeer degelijk gebouwd en voelt solide aan. Geen scherpe randjes. De bovenkant is echter wel van plastic. Dat is mede te verklaren door de koelmogelijkheden, maar het doet wel wat af aan de luxe strakke uitstraling van de kast. De HDD trays zijn wat dun en beweeglijk, vergeleken met de kast die ik hiervoor had. Dit heeft echter geen enkel effect op de kwaliteit als de harde schijven eenmaal ingebouwd zijn.

Inbouwmogelijkheden
Met ruimte voor 8 HDDs, 2 SSDs, 2 5'25"bays en ruimte voor lange videokaarten, waaronder de geplaatste Radeon 280X, biedt de kast voldoende voor de veeleisende tweaker. Je moet voor de HDDs wel zelf alle rubbertjes die de trillingen van de HDDs dempen zelf aanbrengen. Dit had wat mij betreft wel door de fabrikant gedaan mogen worden.

Koelingsmogelijkheden
Door de mogelijkheid van het bijplaatsen van fans, grote waterkoeling radiatoren met fans aan de bovenkant en aan de zijkant, zijn er genoeg mogelijkheden om extra koeling bij te plaatsen. Voor mij is dit niet van belang. De kast koelt met de meegeleverde 120mm fans (voor en achter) op lage snelheid zeer goed en is vooral lekker stil door het geluidsdempende materiaal. Voor de veeleisende tweaker zijn er dus tal van mogelijkheden om deze kast om te bouwen tot een koelingsmonster. Dat zal dan vast effect hebben op de geluidsproductie.

Vormgeving
Dit is altijd een erg persoonlijk punt. Ik houd van een strakke kast en heb geen behoefte aan ramen, leds en andere drukke zaken. Ik vind de kast zeer professioneel, strak en modern ogen. Als enige nadeel de plastic bovenkant die totaal niet storend is, maar het was iets mooier geweest als de bovenkant van hetzelfde materiaal was gemaakt als de zijpanelen. In tegenstelling tot de R4 hoef je niet te kiezen of je het LEDje voor POWER of HDD activity wilt gebruiken. Het is 1 LED die aangaat als de PC aan gaat, maar iets feller gaat knipperen bij HDD activity. Persoonlijk vind ik dat een zeer goede keuze.

Installatiegemak
De meegeleverde handleiding zorgt ervoor dat je stap voor stap door het inbouwproces wordt geloodst. Echter moet ik daarbij wel opmerken dat de keuze van het moment van inbouwen van de videokaart wel wat vreemd is. Dit staat aangegeven voordat je de HDDs gaat inbouwen, maar zoals bij velen zitten de SATA aansluiten op een onbereikbare plek als de videokaart al reeds ge´nstalleerd is. Natuurlijk heb je als tweaker geen handleiding nodig en vind je je eigen weg wel.
Wat erg fijn is, is dat alle verschillende soorten schroefjes ook in verschillende zakjes zitten, zodat je niet hoeft te zoeken of per ongeluk de verkeerde schroefjes gebruikt. Er is een plastic dop meegeleverd zodat je met een normale schroevendraaier de afstandsbusjes voor het moederbord in kan schroeven.
De rubbertjes om de trillingen te absorberen voor de HDDs hadden wat mij betreft wel reeds in de houders mogen zitten vanuit de fabriek zoals ik al eerder aangaf.

Het is een kwalitatief zeer goede kast en daarom ook wel wat meer geld waard. De kast is echter wel aan de prijs en dat maakt dat ik de prijs wel goed vind, maar niet uitstekend.

Heb jij ook een Fractal Design Define R5 Zwart?

Ik zie dat er nu brackets voor de SSDs zijn, zodat je de SSDs er direct vanaf de achterkant op kunt schroeven?

Bij de R4 moest je de schroeven vanaf de moederbord-kant erin schroeven, zodat je alleen maar SSDs kunt installeren of verwijderen als het moederbord er (nog) niet in zit. Bovendien passen sommige (haakse) power-stekkertjes niet, omdat de kabel dan a.h.w. door de moederbord-tray heen wil. Kortom, ik zie dit wel als een goede verbetering!

De bovenkant is er inderdaad minder mooi op geworden t.o.v. de R4.
het moederbord kan geplaatst worden VOORDAT je de SSD(s) mount. Met een handschroefje kun je de bracket los maken, de SSD er opschroeven en de bracket er weer op klikken en vast zetten met de handschroef. Dit is inderdaad 1 van de verbeteringen van de R5. De bovenkant van de R4 heeft ook z'n nadelen. De modbaarheid heeft als logisch gevolg dat het effect heeft op de looks. Ik vind het toch goed uitgevoerd.
Ik overweeg ook om deze kast te kopen. Twee vraagjes:

1) Bij de R4 moest je kiezen of je het blauwe lichtje bovenop aansloot om de activiteit van je HDD of de power-on van je PC weer te geven. Is dat bij de R5 ook zo?
2) Ik wil een stille PC ivm DAW (audio) werk. Je schrijft dat de stockfans erg stil zijn. Zou je echter zeggen dat het zinvol/mogelijk is om nog stillere fans te kopen?
1) het blauwe LEDje heeft nu 2 functies in 1: Hij gaat aan bij power, en gaat iets feller knipperen om HDD activiteit te laten zien. Je hoeft dus niet te kiezen. Je sluit ze allebei aan, maar het is 1 LEDje, wat ik zelf wel stijlvol vind.

2.) Dat durf ik niet te zeggen. Vergeet niet dat ik er een R9 280X in heb zitten die eigenlijk het geluid overstemt. Indien je systeem niet te warm wordt kun je zelfs overwegen 1 van de fans helemaal niet aan te sluiten. Ik merk dat vergeleken mijn vorige kast dat mijn overgeklokte i7 2600k nog koeler blijft terwijl ik in het BIOS al de waarschuwingen voor te lage CPU fan speed heb moeten uitzetten. Kortom: Dat is erg stil en doet niets. Het is mijn videokaart die warmte genereert wat afgevoerd moet worden. Dat hoor ik. Je kunt altijd nog besluiten om de fans te vervangen toch? Ze hebben een standaard aansluiting dus andere fans gaan gewoon passen.
Tnx! Ik zie trouwens nu pas dat je mijn eerste vraag al in je review had behandeld. Meer koffie voor mij dus ;)

In mijn nieuwe dual-boot systeem ga ik voor een GTX 960. Deze GPU wil ik voor DAW-werk ontkoppelen en gebruik maken van de onboard i7. Voordeel is dat de fans idle blijven bij geen gebruik maar voor mijn gaming OS maakt het geluid me eigenlijk niet zoveel uit.

Ik kon alleen geen specs vinden over de R5 fans en hun dB. Wel dat het een "nieuwe technologie" is, vandaar dat ik benieuwd was maar andermaal dank!
Hahaha, Je hebt geen koffie nodig. Het was een goeie vraag die ik daarom ook maar in de review heb meegenomen :D