Specificaties Mono speaker - Bekijk alle specificaties

Sonos Play:1 Wit Review

DinoBe 5 januari 2015, 825 views

Sonos Play:1 Wit

De kleinste en goedkoopste instap tot de grootse Sonos wereld

Pluspunten

• Eenvoudig aan te sluiten en te bedienen
  • Tal van mogelijkheden
  • Goede geluidskwaliteit gegeven de grootte en prijs

Minpunten

• Relatief duur
  • Standaard EQ instellingen nogal opgepept

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Reden van aankoop
Ik was al enige tijd aan het kijken om ook een streaming luidspreker in mijn keuken te hebben. Ik luister voornamelijk naar buitenlandse radiostations en mijn eigen muziekcollectie die ik op mijn NAS heb staan.

In mijn living heb ik al meerdere jaren een Squeezebox Duet aangesloten op mijn AV-receiver die ik bedien met de Squeezebox app op mijn telefoon. In eerste instantie dacht ik natuurlijk om bij Squeezebox te blijven, maar aangezien Logitech de stekker uit dit project heeft getrokken leek me dit niet de aangewezen weg. Ik zou zelf aan de slag kunnen gaan met een raspberry pi, squeezeplug en een paar luidsprekers maar dit zou tot zo een kabelboel leiden dat ik hier ook geen zin in had. Ik wou een elegante en eenvoudige oplossing.

Ik heb lang getwijfeld om voor Sonos te kiezen omwille van de (relatief) hoge aanschafprijs en het feit dat je tot voor kort een Sonos Bridge of een Sonos luidspreker nodig had die je via een ethernetkabel aan je aan je router moest aansluiten. Dit zou een meerkost betekenen die later waarschijnlijk zou komen te vervallen omdat de router in de bureau staat en het niet ondenkbaar is dat ik daar ook een Sonos speaker zet op korte termijn.

Sinds een recentere firmware kan je nu een Sonos luidspreker rechtstreeks aansluiten op je bestaande Wifi-netwerk waardoor je geen bridge meer nodig hebt of niet via een ethernetkabel dient te werken. In mijn keuken heb ik geen ethernet aansluiting. Bovendien liep er tot voor kort een actie waarbij je 12 maand Deezer Premium+ kreeg.
De combinatie van deze factoren overhaalden mij om te kiezen voor een Play:1 als instap in de Sonos wereld.

Ik heb de Play:1 nu een aantal dagen staan en ik ben zeer prettig verrast. Aansluiten en configureren is super-eenvoudig en werkt binnen de 10 minuten, al had ik een klein probleem met de integratie van Deezer, maar dat lag aan het feit dat ik reeds een gratis Deezer account had en de upgrade naar Premium+ niet 100% vlekkeloos verliep. Na de upgrade procedure nog eens te hebben doorlopen was het opgelost.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is echt fantastisch, gewichtig, stevig, geen kraken of rammels al voel ik de behuizing wel 'vibreren' onder de bas. Door de kleine footprint kan deze makkelijker op meerdere plaatsen worden neergezet, bij ons staat hij in de keuken, maar kan evengoed in de slaapkamer op de nachttafel.
Een bijkomend voordeel is dat deze waterbestendig is en dus ook in de badkamer of aan het zwembad kan.

Geluid
Het geluid dat dit kleine dingetje produceert is echt opmerkelijk, zelfs voor de woonkamer gaat dit meer dan luid genoeg. Zeer diepe bas en helder hoog, geen ruis of vervorming en voldoende gewicht. Echter echt 'hifi' zou ik dit geluid niet omschrijven; het is duidelijk gericht op de ipod-generatie waardoor het middengebied een beetje weggezakt klinkt. Door met de equaliser instellingen te spelen valt hier wel aan te verhelpen, al vind ik de instellingen iets te beperkt. Misschien dat dit later nog verholpen wordt in een software update.

Gebruik
Het gebruiksgemak en snelheid van de app vind ik persoonlijk zeer goed, overzichtelijk en zeer responsief in het gebruik. Ik draai deze op een Moto G en vind vooral het feit dat je de volume knoppen van je GSM kan gebruiken om de Play:1 stiller of luider te zetten zeer handig, je hoeft je scherm niet te deblokkeren of de app op te roepen. De voorwaarde is wel dat je de Sonos app hebt gestart vanaf je telefoon.

De integratie met bepaalde online radio stations via Tunein werkt perfect, alsook het indexeren en afspelen van mijn muziekcollectie op mijn NAS gaat zonder enig probleem. De Deezer plugin werkt eenvoudig, maar zou toch iets beter kunnen, zo zou ik liever een afspeelgeschiedenis zien om daar van verder te spelen als je bijvoorbeeld iets leuks hoort wat je nog niet kende. Er bestaat een afspeelgeschiedenis, maar ik vind het niet overzichtelijk.

Samenvatting
Samengevat ik vind de Play:1 een prachtige, goedklinkende een zeer eenvoudige oplossing die zeer verslavend werkt en waarvan de kostprijs zeer relatief is. De upgrade van de Squeezebox Duet naar een Sonos Connect staat al op de verlanglijst.

Heb jij ook een Sonos Play:1 Wit?

Hoe is de kwaliteit wat betreft geluid in vergelijking met je SB?
Dit is zeer moeilijk te vergelijken om dit moment. De Sonos is een all-in-one systeem, de Squeezebox Duet is gekoppeld aan mijn AV-installatie. Om een betere vergelijking te maken zou ik een Sonos Connect moeten hebben en die dan koppelen aan dezelfde AV-receiver en om een eerlijke vergelijking te maken. Aangezien ik de Connect (nog) niet heb is dit nog niet mogelijk.
Fijne review, en ja het zijn zeer fijne speakers voor het formaat erg sterk.

Ik gebruik er 2 als wekker en 2 in de keuken. Echt super!