Acer Aspire V3-371-7479 Review

hydrargyrum 22 februari 2015, laatste update op 23 februari 2015, 972 views

Acer Aspire V3-371-7479

Voor zijn prijs een geweldige laptop, maar op sommige dingen moet je jammer genoeg inleveren, zoals afwerking. Matig touchpad. Het is even worstelen met de hoge dpi van het scherm, maar ook dat went.

Pluspunten

• Prijs-kwaliteitverhouding
  • Standaard ssd
  • Aluminium afwerking bovenkant

Minpunten

• Touchpad reageert soms slecht
  • Paar kleine plekjes niet goed afgewerkt
  • Tn? Scherm. Geen ips.
  • Vieze "rand" scherm

Mijn vorige laptop was de pricewatch: Acer Aspire 5741-334G32MN. Deze machine was eigenlijk meer een impulsaankoop, maar hij heeft me wel 4 jaar trouw gediend. Ondertussen had ik de accu vervangen en in de plaats van de hdd zat er een ssd in. Deze begon last te krijgen van dode pixels en ook was hij vrij groot en zwaar (15.6" en 2.4 kg). Kortom: tijd voor vervanging.

De eisen en het gebruik
Ik gebruik mijn laptop vooral voor onderweg. Om te gamen heb ik thuis een desktop, dus hij wordt vooral gebruikt om onderweg te programmeren of een film te kijken. Hierdoor was het wel een pré als het gewicht onder de 2 kg zat. Ook een lange accuduur is voor mij een pluspunt, en hij moet ook redelijk krachtig zijn. Ik houd ervan als ik veel tekst kwijt kan op een scherm, dus full-hd was wel een noodzaak. Upgradebaarheid is ook een belangrijk punt. Mijn vorige heeft het door een paar upgrades 4 jaar uitgehouden, en dat hoopte ik ook met mijn nieuwe te kunnen. Hierdoor is een aparaat als de surface pro geen mogelijkheid.

De shortlist
Voordat deze keuze viel op deze laptop heb ik een tijdje rondgekeken. Uiteindelijk kwamen er 3 laptops uit die aan alle eisen voldeden.
  • De Macbook air. Apples prachtig afgewerkte ultrabook met aluminium unibody. Naar mijn idee een van de beste laptops ooit gemaakt. Waarom heb ik niet voor deze gekozen?
    Ten eerste was de prijs een vrij groot obstakel. Ik zou met onderwijskorting ongeveer 1000 euro uit moeten geven voordat de machine naar mijn wens was, aangezien ik de 8gb ram wilde. Ook het gebrek aan upgradebaarheid is naar mijn idee een struikelblok.
  • De tweede optie was de Thinkpad edge e540. Dit is een zakelijke laptop uit de thinkpad-serie die onder IBM befaamd werd voor haar betrouwbaarheid. Hiervoor lever je wel een hoop portability mee, want hij weegt 2.2 kg. Als voordeel heeft hij dat er een gt740m inzit, waardoor een licht spelletje af en toe kan. Nadelen zijn dat een relatief korte accuduur heeft, en maar met 8gb ram en zonder SSD komt. Wel had ik nog een SSD liggen, dus dat zou geen probleem zijn.
  • Als derde was er de Lenovo flex 2. Deze convertible is voor een groot deel gelijk aan de edge e540, maar hij had dan weer niet de gt740m of de thinkpad-bouwkwaliteit. Ook had het scherm een glanzende coating, wat ik het liefste wilde vermijden.
Zoals je ziet staat de acer uit de review niet op de shortlist. Waarom heb ik dan toch voor deze gekozen?
Ik keek op de site van mijn favoriete winkel, 4launch, om te zien wat ze op voorraad hadden van 13.3", en daar stond deze tussen. Behalve de losse gpu voldeed hij aan alle eisen en meer: 8gb ram, een full-hd scherm en een i7(waarover later meer). Het gewicht van 1.5 kg en de ssd hebben me over de streep getrokken.
De eerste indruk
De laptop wordt geleverd in een simpele kartonnen doos met daarop een acer-logo en de tekst aspire v 13. Basic, maar waarom zou je meer nodig hebben?
Als we deze doos openmaken zien we dat het grootste gedeelte van de doos in beslag wordt genomen door de laptop zelf, die in 2 steunen van een soort eierkarton zit en ingepakt zit in een hoesje van microvezel. Naast de laptop zit de adapter in een kartonnen doosje.
Halen we de laptop uit zijn beschermhoesje valt eerst de bovenkant op. Deze is gemaakt van aluminium en heeft het acer-logo in een geribbeld motief. De bovenkant is zwart met een motief van een soort pijltjes.
De laptop
Als we de laptop rondom bekijken zien we dat hij vrij karig is uitgerust. De linkerkant heeft een sd-kaartlezer met een nette "placeholder". Wel is dit er een van het type waar de geheugenkaart een stuk uitsteekt als hij erin zit. Aan deze kant treffen we ook de 3.5 mm jack aan. Dit is een 2-in-1 jack, dus hij is een microfoon-in en audio-uit in één. Dit is voor mij een beetje irritant, want ik heb geen apparaten die deze combi gebruiken. Wel kan ik de keuze snappen.
Aan de achterkant zien we alleen het ventilatierooster. Hier heeft acer geen aansluitingen aangebracht, maar volgens mij zouden er nog wel een paar usb-poorten mogen.
De rechterkant is het belangrijkste voor alle aansluitingen. Hier vinden we de oplader-aansluiting. Dit is een relatief kleine aansluiting, ongeveer ter grootte van een 3.5 mm jack. Meteen links daarvan zit de ethernetpoort. Om de compacte vorm te handhaven is dit een uitklapbare ethernetpoort, de "haakjes" om de connector vast te houden klappen uit. Dit is een erg solide systeem, en de kabel blijft ook goed zitten. Weer een plaatsje naar links zit een usb-3.0 poort, en ook hebben we nog een 2.0. De voorkant bevat geen aansluitingen, wat vrij logisch is.
Als we de laptop openklappen zien we het toetsenbord en het beeldscherm. Het beeldscherm heeft een bezel van ongeveer 1.5cm met daarin een webcam verwerkt. Acer geeft geen specificatie over dit beeldscherm, behalve zijn resolutie. Het is, gezien de kleuren, volgens mij een TN-scherm, dus je moet er niet al te veel van verwachten.
Het toetsenbord is niet slecht, maar vergeleken met een echt toetsenbord zal het altijd tegenvallen. Het typet vrij fijn, maar het enige nadeel is de pijltjestoetsen. De pgUp en pgDn-toetsen zitten boven respectievelijk pijltje links en pijltje rechts. Gezien het belang van deze toetsen tijdens het programmeren ondervind ik hier wel eens last van, maar ik ben eraan gewend.
Onder het toetsenbord zit het touchpad. Deze touchpad heeft de "muisknoppen" geintergreerd met het aanraakgedeelte, wat slepen erg irritant maakt. Ik heb altijd een muis bij, dus ik merk hier niet zo gek veel van, maar ik kan me voorstellen dat het irritant is. Ook sluit bij mijn exemplaar deze touchpad niet zo goed aan met de behuizing, maar ik heb nog geen andere modellen uit deze serie gezien.
De onderkant heeft 4 macbook-achtige rubberen voetjes. Ook bevat deze de koelopening van het geheugen en de aanzuigopening van de ventilator. Hier is niet veel speciaals over te zeggen.
Gebruikservaring
Deze laptop is met zijn 1.5 kg makkelijk mee te nemen, wat een erg groot pluspunt is. Ook draagt de accuduur van 8 uur hier aan bij. Ik doe vaak 2 dagen met ongeveer 3 tot 4 uur gebruik per dag met een volle accu. Als accubeheerschema heb ik gebalanceerd gekozen. De processor zou soms wat sneller mogen, maar ik mis er weinig aan in 95% van de gevallen. Het enige dat ik zou veranderen is meer usb-poorten. De vieze rand op het scherm waar ik het bij de minpunten over heb is een streep die ongeveer over de hele breedte van het scherm loopt, maar die makkelijk uit te wissen is.
Voor het geld is dit een erg goede laptop. Als je een kleine laptop nodig hebt om mee te nemen, maar geen budget voor een macbook of een andere ultrabook. Verwacht er niet op te kunnen gamen of je hele collectie aan films erop te zetten. Als er nog vraag is naar benchmbarks of andere gegevens zal ik mijn best doen om hier voor te zorgen.

Heb jij ook een Acer Aspire V3-371-7479?

De air heeft inderdaad geen full-HD, maar dat was ik bereid om op te offeren voor de rest van de specs.
Het vraagteken bij tn staat er omdat ik niet zeker weet wat voor een scherm het is, maar ik gok dat het een tn-scherm is.
Ik heb een broertje van deze de http://tweakers.net/price...r-aspire-v3-371-580z.html en die heeft een TN scherm. Ik zie dit aan de (niet al te beste) kijkhoek en dat de kleuren veranderen en het beeld soms wat flets wordt afhankelijk van de kijkhoek. Duidelijke kenmerken van een (niet zo heel best) TN scherm. Maar ik vind het een acceptabel compromis voor de prijs die ik ervoor betaald heb dus ik ben toch prima tevreden :)

[Reactie gewijzigd door peterpv op 22 februari 2015 23:02]

De kenmerken zijn ook wel tn-waardig, maar ik mis de belabberde kijkhoeken van tn. Ik kan hier ongeveer naast gaan liggen en nogsteeds alles goed lezen.
Ik had eerlijk gezegd liever jouw versie gehad, want de "upgrade" in de vorm van een i7 is niks waard, behalve een paar mhz aan kloksnelheid, maar je betaalt er toch 100 euro meer voor.
Prima review, 2 dingetjes

1. Er staat dat de Air aan alle eisen voldeed... de air heeft een lage resolutie scherm 1333x700 iets (Ongeveer)... De kijkhoeken zijn ook slecht en de Air is langzaam, je zou moeten upgraden.
2. in de plus- en minpunten staat "Tn?"