Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N56VJ-S4149H Review

Domih 5 januari 2015, 258 views

Asus N56VJ-S4149H

Erg fijne, snelle laptop met een mooie behuizing en een fantastisch scherm!

Pluspunten

• Stevige behuizing
  • 1080p scherm
  • Mooie behuizing

Minpunten

• Harde schijf ipv SSD
  • Redelijk zwaar (2,7KG)

[b]Inleiding[b]
Domih gaat een opleiding beginnen als applicatieontwikkelaar op MBO niveau 4 en heeft dus een goede laptop nodig.
De eisen van school waren minimaal een I5 en 4GB ram. En omdat ik een telefoon had met 1080P scherm en dat me heel goed beviel, besloot ik dat ik dat ook als n van de eisen ging stellen voor mijn laptop. Mijn budget was ~1000 euro, dus een macbook zat er niet in. Een goede 2de keuze vond ik deze Asus, gekocht bij Paradigit Beemdstraat in Eindhoven. Ook maar voor de zekerheid een verzekering afgesloten, aangezien ik hem 5 dagen in de week meeneem naar school, en in mijn vrije tijd er nog op game en films kijk

Algemeen
Het is een erg fijne, snelle en mooie laptop die me vanaf moment 1 goed beviel. Echter merkte ik al snel dat de Harde schijf een bottleneck vormde, waardoor ik een SSD heb aangeschaft en de normale HDD met een caddy op de plaats van de DVD speler geplaatst had, hierdoor was dit probleem dus opgelost.
Veel mensen zouden het ook als probleem zien dat er geen touchscreen op aanwezig is. Ik heb hier echter geen problemen mee, omdat ik het nut van een touchscreen niet inzie bij een laptop. Dus is een ets goedkopere laptop zonder touchscreen een betere optie voor mij.
Ik neem de laptop elke dag mee naar mijn school/stage, dus is het een groot nadeel dat hij redelijk zwaar is. Als ik bijvoorbeeld een half uur fiets met de laptop in een schoudertas, krijg ik al last van mijn nek/schouder door het gewicht die eraan hangt.
Ik had ook al snel de 2GB RAM module die erin zat vervangen door een 4gb module die in mijn vorige laptop zat.

Eerste indruk
Ik had de laptop al gezien bij vrienden van me, en mijn eerste indruk was dat hij wel een beetje op een macbook leek, door de aluminium behuizing en zwarte toetsen. Wat ook heel erg opvalt zijn de stipjes bij de speakers wat voor een leuk effect zorgt.
Toen ik de laptop na aanschaf uit de doos haalde, ging er een rilling van vreugde door me heen. Wat was ik blij! Deze fijne, mooie en snelle laptop was eindelijk van mij. Bij het aanzetten van de laptop vond ik dat de eerste installatie van Windows 8 erg lang duurde. Dit kon er natuurlijk ook aan liggen dat ik de laptop graag snel wou gebruiken.
Toen de laptop eenmaal klaar was voor gebruik was n van de eerste dingen die ik deed (na installeren van google chrome natuurlijk, dat is altijd stap nummer 1 bij een nieuwe windows installatie) was een 1080P youtube filmpje kijken, wat ge-wel-dig was.

Minpunten
Op een gegeven moment begon de laptop heel hard te blazen, ik heb met SpeedFan gekeken en de fan draaide continu (idle) op 4700 toeren. Een klasgenoot heeft dezelfde laptop, en daar draait hij op 2100 toeren. Dus tch even naar de paradigit om hem weg te brengen. Na 4 weken kon ik de laptop ophalen. Omdat ik altijd een beetje skeptisch ben had ik de laptop in het filliaal even aangezet om te kijken of het probleem opgelost was. Ze hadden het moederbord, de behuizing en het toetsenbord vervangen (vraag me niet waarom) maar het probleem was er nog steeds (h wat jammer...) dus werd de laptop teruggestuurd om opnieuw ter reparatie aangeboden te worden. Ik ben de laptop nu alweer 2 weken kwijt en ze zijn aan het uitzoeken wat het probleem was (update volgt later :) )

Ik ben dus redelijk teleurgesteld in ASUS hierover. Ik had verwacht dat het wat sneller ging en in n keer opgelost zou zijn.

Het gewicht.. Ik vind de laptop erg zwaar. Maar dit had ik eerder al uitgelegd :)

De HDD is aan de langzame kant. Naar mijn mening is de HDD inmiddels achterhaald door de SSD.

Ik ben nog steeds erg goed te spreken over deze Asus N56VJ. Behalve bovenstaande nog geen enkele problemen mee gehad. Ik zou iedereen die wat geld te besteden heeft aan een laptop deze Asus aan!!

Tot slot

Als er vragen/opmerkingen/tips zijn aan de hand van deze review zie ik het graag in de reacties verschijnen, dan kan ik daar waar nodig de review aanpassen!

Ik hoop dat jullie genoten hebben van de review en dat jullie er iets aan gehad hadden!

Heb jij ook een Asus N56VJ-S4149H?

Die warmteproblemen zijn inderdaad vreemd. Ik heb er namelijk absoluut geen last van. Misschien wordt het eens tijd voor een betere koelpasta. :)
Het is volgens mij geen warmteprobleem. Want zelfs als ik de laptop na mijn reis aanzet (dan is de hele laptop max 10graden) draait de fan op volle toeren. Maar het wordt gelukkig onder garantie gerepareerd :)
10 graden? Je bedoelt als je hem van buiten naar binnen haalt, of?
Want de cpu kan niet kouder zijn dan de omgevingstemperatuur
Ja ik bedoel als hij van de motor afkomt en als ik hem dan aanzet :p dat de laptop te koud is om mn handen op te houden zegmaar haha