Specificaties Radiogestuurde muis en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Trust GXT 120 Wireless Gaming Mouse Review

Diamundo 15 april 2015, 290 views

Trust GXT 120 Wireless Gaming Mouse

Hardstikke mooie draadloze muis, doet wat 'ie moet doen. Ik gebruik 'm niet voor gamen maar gewoon als alledaagse muis. Heel erg kort samengevat: kost niet veel, maar bouwkwaliteit is ook niet superieur.

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Muis gaat in slaapstand na inactiviteit of als systeem uit is
  • Receiver op te bergen in de muis

Minpunten

• Bouwkwaliteit algemeen: je krijgt wel waar je voor betaald. het is prima, maar niet perfect
  • Geen manier om DPI of resterende batterijduur te zien.
  • Forward & Back-knopjes: back-knopje is lichter
  • Muis is wel erg licht - had 'm liever ~50g zwaarder gehad.
  • Dubbelklik knop zit ver weg, voelt onwennig.
  • Opbergklepje zit wat los

Deze muis heb ik gekocht als vervanger voor mijn bedrade muis (Logitech M100) aangezien die lange kabel toch best wel onhandig werd bij een laptop die ik overal naartoe mee neem, en dus ook overal weer moet aansluiten.

Ik was origineel niet zo happig op draadloze muizen - waarschijnlijk omdat we vroeger ook een draadloze toetsenbord-muis combinatie hadden bij de familiecomputer en ik me menig keer ergerde dat de batterij van een van beide weer leeg was - maar nu ik deze heb, ben ik toch wel overtuigd van het tegendeel. Wat ook helpt, is het feit dat de muis quote: 'advanced power saving features' heeft, wat er op neer komt dat de muis na een bepaalde tijd van inactiviteit gewoon uit gaat, en weer wakker te maken is door een klik op een knop. Gaat de pc uit - of eigenlijk: verliest de ontvanger zijn stroomtoevoer - dan gaat de muis ook uit.
Voor alle duidelijkheid, bij mn desktop gebruik ik toch wel een bedrade muis, maar simpelweg omdat het draadje daar geen probleem is.

Ik heb dus nu niet meer een kabel die ik steeds moet aansluiten, maar een ontvanger die ongeveer 3 mm uisteekt van de laptop. Aangezien ik die ruimte nog wel overheb in de hoes, is dit geen probleem en ik denk er ook altijd aan om de laptop met de ontvanger naar boven in mijn tas te plaatsen.
Wat ook mogelijk is, is om de ontvanger in de muis op te bergen. Aan de onderkant zit een klepje naar het compartiment waar ook de batterij zit (1x AA batterij), met een extra vakje voor de ontvanger, waar deze mooi stevig in kan zitten. Jammer genoeg is het klepje wat minder stevig en na een paar keer losvallen heb ik die vastgeplakt met wat plakband. Niet mooi, maar ach :P

Daarnaast heb je bij deze muis de mogelijkheid om de DPI aan te passen. De verschillende instelligen zijn 1000, 1600 en 2000 DPI, waar ik 'm standaard op de hoogste heb. Op de tweakerspagina wordt alleen 2000 aangegeven, maar als dat zo zou zijn is de DPI knop een beetje overbodig. Als je doorklikt naar de website van de fabrikant zul je daar de andere twee mogelijke instellingen ook nog vinden.

Wat ik bij beide punten wel tegenkom, is dat er geen enkele manier is om te zien op hoeveel DPI de muis staat ingesteld, of hoeveel procent batterij er nog over is. Mijn Desktopmuis heeft een lampje in de DPI knop die meer oplicht bij een hogere DPI, dus dat zou hier ook een idee kunnen zijn, al zou dat wel meer batterij verbruiken.
Niet dat het erg is, vind ik zelf: het is eenmalig instellen en niet meer aankomen. Deze instelling schijnt op elke pc hetzelfde te zijn dus dat wordt waarschijnlijk opgeslagen in de muis zelf. Zolang de batterij niet leeg raakt of eruitgehaald wordt zal je muis dus overal hetzelfde werken (nadat je de drivers even hebt geinstalleerd de eerste keer dat je 'm op een bepaalde pc aansluit, maar dat duurt ook maar een minuutje).

Wat ik eerder al zei over het klepje, zie je eigenlijk terug over de hele muis. Het is wel prima te doen, maar de bouwkwaliteit is niet superieur. Het matte plastic om de zijkanten en achterkant voelt een beetje glad aan, maar ook wel wat zacht. De linker- en rechtermuisknop zijn van hetzelfde materiaal gemaakt, en het lijkt erop dat de dubbelklik- en DPI-knop ook dat feit delen.
Daarnaast heb je nog een stuk gladder en glanzend plastic tussen de muisknoppen en de achterkant van de muis in. Wederom, het is prima maar niet superieur.

Dan komen we aan bij de resterende drie knoppen: de dubbelklik knop, en de back- en forward-knoppen. De eerstgenoemde is eigenlijk alleen handig in een verkenner om een map te openen met 1 klik in plaats van de normale twee klikken, en daarnaast in shooters (al heb ik uitgevonden dat bij één specifiek spel het slechts bij een selectie aan vuurwapens werkte, niet bij alle wapens waarvan je het zou mogen verwachten - ik noem bijvoorbeeld pistolen, sommige aanvalsgeweren en semi-automatische snipergeweren luisterden niet, SMG's en sommige andere aanvalsgeweren wilden weer wel 2x schieten). Daarnaast vind ik de knop best wel ver weg zitten, en voelt het wat onwennig om te gebruiken, vind ik zelf. Maar zoals eerder gezegd gebruik ik deze muis niet als gamemuis, slechts als dagelijkse onderweg-muis.
De andere twee knoppen gebruik ik dan wel weer veel, en waar je normaal naar het vorige-knopje linksboven moet kun je nu je back-knopje indrukken en klaar. Zelfde geldt voor de forward-button. Dit gebruik je wederom veel in verkenners, en daarnaast is het erg handig in je internet-browser waar ik niet naar mijn backspace (windows) of alt+links (ubuntu) toetsen hoef te reiken. Dit was mijn tweede eis voor een nieuwe muis.

Nu we de designs hebben gehad, komen we aan bij 'de hele muis'. Hij is met 95 gram erg licht, en graag had ik een gram of 50 meer gevoeld, want dat ga je echt niet voelen in je rugzak maar tijdens het werken is dat toch echt wel een stuk prettiger. Ook is de muis erg klein en vooral erg slank aan de achterkant, waardoor de muis eigenlijk alleen te bedienen is dmv de zogenaamde 'claw grip' waarbij je pols niet op de muis, maar op de ondergrond rust. Hierbij zie ik flinke verschillen met mijn desktop muis die ongeveer even lang is, maar bij de achterkant dezelfde hoogte behoudt en vervolgens een rechte achterkant heeft - in tegenstelling tot de gebogen bovenkant-die-overgaat-in-achterkant van deze draadloze muis. Ook zie ik dit terugkomen aan de zijkanten: links is er ruimte om je duim te doen maar dat holle stuk is te ver ingehold waardoor het niet meer comfortabel te gebruiken is: ik heb mijn duim liever op de rand van de onderkant van de muis; rechts zit een vlakke zijkant van hetzelfde zachte, matte rubber als het grootste gedeelte van de muis waar je je ringvinger en pink kunt houden, maar dit is zo klein dat je of je vingers zo dicht tegen elkaar aan moet houden dat het oncomfortabel is, of je ringvinger daar houden en je muis wederom op de rand van de onderkant houden. Het houdt qua grootte dus totaal niets over.

Hierna restte er nog slechts 1 eis: de prijs. Ik heb deze muis voor ~30 euro gekocht. Dit was ietsje meer dan mijn oude, versleten bedrade muis (10 euro) en evenveel als mijn bedrade toetsenbord/muis-setje voor de desktop, maar een draadloze muis is over het algemeen ook iets duurder.
Al met al, deze muis is erg klein en licht, maar doet wel waarvoor ik 'm nodig heb en zal dus ook niet zo snel overstappen naar een andere muis.

Heb jij ook een Trust GXT 120 Wireless Gaming Mouse?