Specificaties Tower, 8 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Phanteks Enthoo Luxe Wit Review

TeK 4 januari 2015, laatste update op 11 juni 2015, 516 views

Phanteks Enthoo Luxe Wit

Zeer leuke kast voor een aardige prijs. Hoop fijne inbouwmogenlijkheden. Ondanks de weinige ervaring van de fabrikant 1 van de betere kasten.

Pluspunten

• Indeling in kast (uiteraard zijn daar ook minpunten in te vinden als je wilt)
  • goede koeling mogelijkheden
  • veel ruimte voor kabelmanagement
  • zeer cleane look
  • makkelijk uit elkaar te halen tot op de kleinste puntjes toe, maar stuk of 8 (10?) potnagels tegen gekomen
  • mee geleverde pwm fan hub
  • extra schroeven en tie ribs bijgelevert in een nette doos

Minpunten

• met meer ervaring van fabrikant was deze kast nog veel beter geweest
  • kiertjes waar licht doorheen komt
  • panelen hadden dikker gemogen
  • wit is lastig met dvd spelers e.d. aangezien die nooit zelfde wit zijn
  • onderste intakes zijn niet gemakkelijk te gebruiken

Gebruikt met :

Processor :http://tweakers.net/pricewatch/278095/intel-core-i7-2600k-tray.html

Processor koeler :http://tweakers.net/pricewatch/325584/corsair-hydro-h110.html

Moederboord :http://tweakers.net/pricewatch/275024/asrock-p67-extreme6.html

Videokaart : http://tweakers.net/pricewatch/302383/gigabyte-radeon-hd7950-windforce-3.html

Ram : http://tweakers.net/pricewatch/289707/g-punt-skill-f3-12800cl8d-8gbxm.html (x2)

Fans : 4x http://tweakers.net/pricewatch/297401/akasa-14cm-apache-black-140mm.html

Sshd : http://tweakers.net/pricewatch/348021/seagate-st2000dx001-2tb.html

Voeding : http://tweakers.net/pricewatch/320414/seasonic-platinum-series-660-watt.html

Dan nog een oude harddisk en dan nog allerlij randapparatuur zoals een paar 1920x1080 monitoren, skiller pro toetsenboard een impulse61 midi keyboard enzovoort.
Oja en niet te vergeten een extra led strip van phanteks die meekleurt met de rest van de verlichting.

Specificaties :

Die weet je denk ik al want waarom kijk je anders naar deze review ? :)

Koop ervaring :

Deze kast is nu een paar weekjes in mijn bezit en moest mijn lancool k-58 vervangen.
Na de heerlijke taak aan te gaan om een vervanging uit te zoeken kwam ik al snel op een vrij klein aantal kasten waar ik in geintresseerd was, zoals de nzxt swift, corsair obsidian serie, de grotere broer van de gekozen kast en uhh de naam van de andere ben ik geloof ik weer vergeten.

Vervolgens kon ik deze voor zo'n 30 euro goedkoper krijgen via avast omdat de doos al open was (volgens helpdesk was deze terug gestuurt door iemand omdat hij niet op zijn bureau pastte.

Ik dacht nouja open doos, niet zo'n probleem.
Maar avast nam het wel heel letterlijk en heeft de doos ook niet even weer dichtgeplakt voor ze hem opstuurde (foei avast !!), gelukkig geen beschadigingen aangetroffen.

Bij het uitpakken leek hij gelijk erg groot vergeleken met mijn oude kast, maar dit is een vertekent beeld door het wit, in feitte is hij maar ietsje groter en dan vooral dikker.

Inbouw ervaring :

Midagje vrij gemaakt om samen met een maat es lekker aan het knutselen te gaan.
Eerst maar eens alles uit elkaar gehaald om te besluiten waar ik wat wou hebben, ookal was het meeste wel duidelijk.
De h110 (280mm rad) zou bovenin komen met push pull en ik zou 1 hd rack eruit gaan halen zodat er meer airflow in de kast zou zijn.

Toen de praktijk.
Als je onderste hd rack eruit haalt, dan hangt het andere rack een beetje instabiel, bang dat dat zou gaan rammelen ben ik gaan kijken naar andere oplossingen en zagen we dat de cage goed in de dvdbays past en met een rubber lapje eronder netjes vastgezet kon worden met 1 schroef.
Dus geen hd cages meer waar ze "horen", dit betekent een hele goede airflow in aan de voorkant.
Dit betekent alleen nog steeds dat er maar 1 200mm in aan de voorkant is en verder alleen maar outs.
Nog even nadenken dus, vervolgens besloten toch geen push pull te doen, maar de 200mm frontfan te varvangen door 2 van mijn akasa fans en nog een 140mm fan te plaatsen in de onderkant waar je nu goed bij kon doordat de hd cages eruit zijn.
Minpuntje hier is dat en fan en hd cage idd niet past (misschien een slimfan, maar dan heeft ie zo weinig ruimte dat het niet veel goeds doet denk ik.

Er is wel nog een fan intake aan de onder kant, maar deze zit onder de psu cover, ook niet ideaal dus.
Er is wel echt zat ruimte voor kabelmanagement en niet te vergeten de pwm hub.
Jammer dat er geen gaten in de voorkant zitten bij dvd bay voor inbouwen van een fan.

Het inbouwen was verder een heerlijk gemak en genot.
Het is duidelijk te merken dat er goed is nagedacht over deze kast.
Je krijgt dan ook zelfs een pomp en reservoir bracket meegelevert, welke ik persoonlijk niet nodig had door het huidige kant en klare water setje, maar wie weet ooit weer keer of misschien een water gekoelde videokaart erbij :)

Gebruiks ervaring :

Na even klooien in mijn bios kon ik de fans aansturen met bv. speedfan.
Deze heb ik eigenlijk altijd op 1% staan, waardoor ze goed stil zijn en mijn processor nog steeds onder de 50graden houden tijdens het spelen van war thunder.
De videokaart zijn fan profiel ook gelijk wat naar beneden geschroeft want die was nu wel heel duidelijk hoorbaar tijdens het gamen.
Harddisken werden wel opeens rond de 40graden, maar daar heb ik een oude stock intel koeler fan voor gesloopt en in middelste hd plekje gebouwt, waardoor ook deze genoeg verse lucht krijgen nu.

De pwm hub is een erg leuke extra, maar een echte fan controller is het duidelijk niet, ik denk dat ik hier nog een keer voor aan de slag ga met een arduino om er zelf 1 te bouwen die ik via interne usb port op mijn pcie usb hubje aan kan sluiten zodat ik er zelf een leuke backend voor kan schrijven in visual basic ofzo.

Hij staat nu op mijn 2de bureau (studio plekje) in plaats van eronder en staat heel mooi te pronken in mijn kamer.
Het licht heb ik zeer zelden aanstaan, maar tijdens het kuch kuch piano spelen is het af en toe toch best fijn.

Persoonlijk vind ik dat de lichtknop en de resetknop erg dicht bij elkaar zitten, ik heb nog geen 1 keer de verkeerde ingedrukt, maar het is wachten tot dat eindelijk gebeurt denk ik.
Wel vind ik de kleuren aardig mooi, vooral het diepe rood en het rustgevende gele.
Zoals met meeste rgb leds is het wit niet echt wit maar beetje blauw wat erg jammer is.

Bij de specificaties staan allerlij radiatoren die je overal kan plaatsen, maar meeste van deze plekken kost je wel andere mogelijkheden.
HD cage kan wel makkelijk in dvd bay waardoor je in ieder geval in front inderdaad een mooie rad kwijt kan en dan eventueel ook nog een 120 of 140 in de bodem, of je gebruikt alleen ssd's die een apparte plek hebben (voor 2 ssd's), maar als je gebruik wilt maken van de normale manier van hd plaatsing houd je eigenlijk alleen boven en achter over om radiators te plaatsen.

Wat ik mis aan de kast :

I/O ledje was leuk geweest.
Iets van temperatuur metertje mag van mij ook best voor deze prijs.
Filter voor bovenste fans (zijn bij mij en waarschijnlijk bij meeste mensen out, dus geen probleem, maar voor een kast die bedoelt is voor tweakers en modders is het toch wel iets wat er bij had gemogen).
LED verlichting is leuk, maar niet in sterkte verstelbaar wat erg jammer is.

Conclusie :

Heerlijke kast om mee te werken.
Heerlijk stil door de pwm hub, doch een jetfighter als je de fans vol zet waarmee je zelfs een brand zou kunnen blussen.
Mooie vormgeving in mijn mening.
Ruime cleane binnenkant.
Aanrader.
Licht had van mij niet persee bij gehoeven, maar het is niet vervelend dat het erop zit.
Goede kast voor waterkoeling en modding.

Uitleg foto's :

Ik had een hele zooi foto's gemaakt niet wetend dat ik maar 4 bij kon zetten.
Nu waren meestte van mijn foto's toch ook niet zo mooi aangezien ik alleen een hele simpele telefoon heb om ze mee te maken.
De kleuren zijn dan ook niet te vergelijken met de kleuren in het echt.

Heb jij ook een Phanteks Enthoo Luxe Wit?

je kunt er meer foto's bijzetten, maak een fotoalbum aan en link je foto's daar naartoe! kijk hier
ik kijk er naar uit :)
Voor de tweakers foto album heb ik niet genoeg karma, ik heb wel binnenkort weer toegang tot een server waar ik dan misschien nog wel paar foto's kan plaatsen.
Echter zijn mijn foto's nog steeds alleen met een hele slechte camera gemaakt, maar als er interesse is zal ik eens kijken tegen die tijd.
Goeie review!

Eigenlijk een beetje belachelijk dat je in een review afhankelijk bent van karma punten om foto's te plaatsen!