Specificaties 5.1-kanaals met 105W versterker en 4x HDMI - Bekijk alle specificaties

Pioneer VSX-329-K Review

Tarquin 4 januari 2015, laatste update op 5 januari 2015, 2.465 views

Pioneer VSX-329-K

Prima digitale 5.1 surround versterker. Maar ik ben minder blij met de HDMI-CEC en de Audio Return Channel.

Pluspunten

• Digitale 5.1 Surround, 4xHDMI
  • Aparte Subwoofer uitgang

Minpunten

• Matige HDMI-CEC ondersteuning
  • Matige Audio Return Channel

Geluidskwaliteit Score: 5
Dit is best een lastige review.

Deze versterker versterkt, prima, 5.1, DTS, Dolby Surround Pro Logic II, allemaal hartstikke cool.
Goede geluidskwaliteit, fantastische prijs. Echt, 'shut up and take my money'.

Eenmaal ontvangen bleek hij inderdaad goed geluid uit de HDMI te ontvangen en af te spelen.

Maar ik heb hem wel teruggestuurd.

The Good:
Hij decodeert digitale signalen naar DTS, Dolby Surround, Pro Logic, you name it.
Dus wat hij via HDMI of digitaal (optisch of coax) binnenkrijgt, wordt enorm goed weergegeven.
Voor deze prijs vind je dit gewoon niet ergens anders.
Leuke features die je misschien niet verwacht voor een versterker uit deze prijsklasse zijn:
  • Luidspreker-afstand instelbaar
  • Aparte subwoofer uitgang (voor actieve subwoofer), met instelbare crossover. Hiermee kun je instellen welke bas-frequenties naar de subwoofer moeten en niet naar de gewone speakers.
  • Front-, Center en Surround Luidsprekers apart instelbaar op Large of Small. Dit bepaalt of ze basfrequenties afspelen of niet.
  • Met de Crossover voor de subwoofer en met deze large/small instellingen kun je je installatie heel nauwkeurig op je speakers afstellen.
Ok, misschien standaard, maar voor deze prijs!

The Bad::
Weet je wat ARC (Audio Return Channel) is?
Als je via Ziggo of UPC televisie kijkt, hoef je dit ook niet te weten. Als je BlueRay of XBox kijkt, kun je dit stukje overslaan. Dan plug je die apparaten gewoon in de HDMI van de versterker, hij versterkt het audiosignaal en geeft het videosignaal verder door naar je TV.
Maar als je naar Digitenne kijkt, ontvangt de TV zelf beeld én geluid. Je TV kan dan zelf, via de HDMI kabel het audiosignaal terugsturen naar de versterker, zodat je toch het TV geluid via de versterker krijgt.
Bij UPC en Ziggo gaat het signaal altijd door de versterker, en dat gaat goed.
Maar met Digitenne, als de TV het signaal terug stuurt naar de versterker... werkt het bij mij 1 op de 2 keer.

Volgens de specs ondersteunt hij dit, en ik heb het ook werkend gekregen. Maar niet herhaalbaar. De ene keer 'pakte' hij het signaal wel op, en dan weer doodleuk niet - wat ik ook probeerde.
Dus hij kan het. Maar niet in 100% van de gevallen.

En dit brengt mij bij

The Ugly:
Als je niet weet wat CEC is, en gewoon een digitale surroundversterker wilt, sla dit stukje dan gerust over.
Nee? Nog hier? Ok dan.
CEC is het doorgeven van afstandsbediening, via HDMI kabels aan alle aangesloten apparaten.
Het betekent dat alle apparaten - in principe - met elkaar kunnen communiceren. Dus - wederom in principe - dat je met één afstandsbediening het volume kunt bedienen en alles uit kunt zetten.
Dit is voor mij een dealbreaker. Ik heb een vrouw en een kind, en ik kan niet aankomen met: "Je moet éérst op déze afstandsbediening hier op drukken en dan op de andere afstandsbediening dáárop en dan weer hierop, tenzij je TV wilt kijken, want dan moet je dit apparaat als eerste aanzetten en dan hierop drukken en dan weer daarop en dan daarop en dan ... ".
Ik merkte dat soms (niet altijd reproduceerbaar) de volumeknop van de versterker ook op de TV werd ontvangen en omgekeerd. Soms. Niet altijd.
Erger was dat de afstandsbediening van de versterker alléén op de versterker werkt en niet op de mediaplayer. Dus had ik altijd nog de afstandsbediening van de TV nodig, want die doet het wél op de mediaplayer.
Dan was er het gegeven dat de versterker niet samen met de andere apparatuur in- en uit wilde schakelen.
Sorry Pioneer. Dat sommige geavanceerde functies van de afstandsbediening alléén met apparaten van jouw merk werken, dat snap ik.
Maar basisfuncties zoals: Volume, play, pauze, stop, en voor alles: aan en uit - dat moet gewoon geen rocket science zijn.

In de handleiding wordt wel beloofd dat dit werkt - met andere Pioneer apparatuur.
Het lijkt erop dat Pioneer geen geld wilde besteden om de HDMI standaard echt uit te werken. En dat snap ik, want het is altijd makkelijker om de samenwerking te beperken tot jouw eigen apparatuur.
En misschien dacht je ook wel, dat je op die manier je klanten aanzet tot het kopen van méér Pioneer.
Maar die houding is niet meer van deze tijd.
Ik koop geen systeem van één merk, klaar.

HDMI is neergezet als een standaard, en mijn Raspberry Pi van ¤30,- krijgt het voor elkaar om die standaard te volgen. Dan verwacht ik dat van een versterker die 5x zoveel kost, óók. En niet alleen voor twee knopjes en niet alleen in 50% van de gevallen.
Nog een tikje erger: Mijn mediaplayer heeft geen eigen afstandsbediening en moet dus via HDMI bediend worden. Dit werkt, zodat de signalen van de TV afstandsbediening van de TV, over HDMI, over de versterker, bij de mediaplayer terecht komen - totdat ik een tweede apparaat aansluit. Dan 'absorbeert' dat andere apparaat de signalen; de mediaplayer is dan niet meer te bedienen.
Ook dat is niet wat ik verwacht. De versterker heeft 4 HDMI ingangen. Zelfs als hij zelf niet op CEC reageert, mag ik verwachten dat het CEC-signaal in elk geval bij andere apparaten aankomt.
Dus ik heb hem teruggestuurd.

Bottomline:

Volgens mij is dit een fantastische versterker als je wilt gamen, BlueRay wilt afspelen, TV kijkt via Ziggo (dus geen ARC gebruikt) - en als je het niet erg vindt dat elke component zijn eigen afstandsbediening heeft. Qua prijs kun je het niet beter vinden.
Vind je dat je versterker niet alleen goed geluid moet weergeven van de andere componenten, maar daar ook mee moet samenwerken? Ook als ze van een ander merk zijn? Dan moet je méér geld uitgeven.

Heb jij ook een Pioneer VSX-329-K?

Bedankt voor je review, mijn oude vsx-321 gaat kapot en ik denk erover om deze te kopen, dus eigenlijk de nieuwere versie. Uit jouw verhaal begrijp ik dat ik ongeveer hetzelfde kan verwachten van deze nieuwe. De 2 nadelen die jij noemt gelden niet voor mij :)
Mooi, zo was de review ook bedoeld.
Goede review!

Net de informatie die ik nodig had aangezien ik deze ook bijna wou kopen: ik heb ook een RasPi met dan Plex op.
Echter zou ik graag de 5.1 kunnen benutten van mijn HDMI die op dit ogenblik niet doorgegeven wordt door mijn TV (enkel 2.0) naar mijn logitech surroundsysteem

Welke versterker heb je dan uiteindelijk wel gekozen ? of ben je er nog niet uit?
Ik heb ook een Denon (zelfde prijsklasse), een Onkyo TX-SR333 en een Yamaha RX-V377 in huis gehad.
De Onkyo had nog een extra nadeeltje: standbyverbruik was 23 watt.
De Yamaha heb ik gehouden. Ook hier krijg ik problemen met het doorgeven van de CEC als ik de Raspberry aansluit op de versterker en het signaal van de tv, door de versterker, naar de raspberry moet.
Ik heb dat nu opgelost door de raspberry direct in de TV te prikken, en de TV met Audio Return Channel op de versterker aan te sluiten. Dat werkt voor mij.
Your mileage may vary, vooral als je meerdere apparaten op de versterker wilt aansluiten, én die met CEC wilt bedienen.
Wat de Yamaha in elk geval naar behoren doet, is netjes met de TV aan- en uitgaan, en het ARC signaal altijd oppakken.
Het werkt misschien, maar wel een lelijke oplossing...

Waarom niet je RPi op je versterker aansluiten, en je Audio Return Channel zelf maken met een toslink kabeltje?