Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Z97-PRO GAMER Review

jer123c 4 januari 2015, laatste update op 6 januari 2015, 6.494 views

Asus Z97-PRO GAMER

Pluspunten

• Mooi Uiterlijk
  • Goed geluid
  • Compleet
  • Futureproof

Minpunten

• Een reset vindt het mobo niet leuk
  • Geen dual BIOS
  • UEFI interface

Layout Score: 5

Na het overleiding van mijn asrock 870 extreme 3 was het tijd voor vervangen, ook de voeding was toe aan pensioen. Dan ook maar meteen een nieuwe processor meenemen!

Waarom de Asus Z97 Pro Gamer?
Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren als het gaat om mobo's, ik heb in de pricewatch gezocht met de volgende eisen:
- waar voor je geld
- goeie geintegreerde geluidskaart
- M.2 en sata express voor in de toekomst
- Een 1150 socket met Z97 chipset voor de Intel Core i5 4690K
- 8 fasen voor overklokken
- Een goed uitziend bord, liefst zwart met wat rood
- Minimaal 6 sata poorten
- ATX of mATX formaat

zodoende kwam ik uit bij de Asus Z97 Pro Gamer, de geluidskwaliteit heeft mij over de streep getrokken om voor de Asus te gaan in plaats van een vergelijkbare MSI of Gigabyte bordje.

Geluidskwaliteit
Dat het geluid beter is dan van mijn vorige moederbord merk je meteen, de ALC1150 chip van Realtek met een SupremeFX hoesje van Asus eromheen maakt het geluid goed zuiver.

SupremeFX is dat niet puur marketingsoftware?
Nee, dit is blokje om de audiochip op het mobo. Dit zorgt voor een betere geluidskwaliteit door storing zeer te verminderen. De geluidskwaliteitstest van de buren (hardware info) laat goed zien dat dit ook echt helpt.

UEFI

Met mijn oude moederbord zat nog een mooi blauwe BIOS met gele tekst. Dit is bij de huidige moederborden niet meer het geval. UEFI BIOS wordt het genoemd, het ziet er een stuk gebruiksvriendelijker uit, maar toch had ik liever een orginele BIOS gezien.

De UEFI BIOS is nogal onoverzichtelijk, ik heb al een tijdje gezocht waar ik mijn CPU kan overklokken. Het enigste wat ik tot nu toe kan vinden is het aanpassen van voltages en de turbo boost, nog even doorzoeken dus. Ook is de interface niet helemaal lag vrij, iets wat ik nog nooit eerder heb gezien in een BIOS.

Layout

De Layout van het bord lijkt veel op die van mijn oude moederbord, gewoon goed op orde en niks op aan te merken en niks speciaals.

Overklokbaarheid

Tot op heden nog niet bezig geweest met overklokken.

Leuk moederbordje met een uitgebreidde featureset, persoonlijk zie ik weinig voordeel in een duurder moederbord dan dit. Vooral aan te raden voor mensen die goed geluid willen zonder nog eens extra uit te gaan geven. Als je de PC reset met de reset knop dan duurt het laden van de BIOS 3x zo lang als normaal.

Heb jij ook een Asus Z97-PRO GAMER?

Heb je ook last van Intel Speedstep? Ingame heb ik last van performance drops. Bijvoorbeeld in COH2

Dit heb ik verholpen door in de Bios 'Speedstep' uit te zetten.

Games werken veel vloeiender. Verder een prachtig moederbord.
Ik heb er nog nooit van gehoord en ook geen last van gehad.
Bedankt voor je reactie!
Welke bios versie gebruikt je? Wellicht zit het verschil daarin. :+
Mooie review!

Ik heb hetzelfde bord maar het onboard geluid werkt voor geen meter.
Het is veel te zacht. En ik heb het idee dat ik functies mis als ik het stuurprogramma van asus zelf download (Realtek_audio_Win7-8-8-1_V7373_2117) doe ik wat fout? Ben ik extra software/drivers nodig? Ik heb nu voor nood mijn Xfi Xtreme- Music weer in het systeem aangezien ik daar nooit problemen mee heb gehad i.c.m Daniel_K's audiopack. Ik hoor graag van je.
gebruik je de aansluiting op het mobo of van je pc kast? kan zijn dat die van je pc kast niet goed is, probeer die op het mobo eens.

als dat niet werkt probeer de Realtek Audio Driver V6.0.1.7335 driver, die gebruik ik atm. hier te downloaden: https://www.asus.com/Moth..._GAMER/HelpDesk_Download/

anders even zonder de drivers proberen. als het dan nog niet lukt even een topicje aan maken om hulp te krijgen. kan zijn dat het dan om een DOA gaat.

ik heb er geen last van gehad.

[Reactie gewijzigd door jer123c op 6 juni 2015 18:24]

*verwijderd*

[Reactie gewijzigd door jer123c op 6 juni 2015 18:22]

Ziet er opzich wel uit als een tof bordje. Ik ben momenteel op zoek naar een nieuw moederbord en net als jij kwam ik ook uit door alles te vergelijken bij de Z97 PRO GAMER. Denk dat ik hem toch maar ga halen! Bedankt voor de review!
Ik twijfel nog een beetje tussen deze en de gaming 3 van gigabyte.
Ik weet niet of het nog steeds mogelijk is, maar in veel UEFI bios, kun je naar "advanced settings" oid. Er is niet veel advanced aan, maar de indeling is meer gelijk aan het "klassieke" wat we allemaal kennen.

Zie rechtsboven:

Dan krijg je zoiets:

Ben het wel eens dat UEFI iritant is, maar de return in boottijden maakt het voor mij vaak weer goed.