Specificaties 28" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung U28D590D Zilver, Zwart Review

NLBUURMAN 9 januari 2015, laatste update op 9 januari 2015, 319 views

Samsung U28D590D Zilver, Zwart

zeer heldere monitor, prachtig voor gamen! Voor dit geld had ik eigenlijk wel wat meer features verwacht en de bouwkwaliteit is wat mwoah

Pluspunten

• Hoge brightness
  • Veel werkruimte
  • Geweldig voor gamen
  • Menu dmv joystickje werkt zeer soepel

Minpunten

• Wiebelige standaard
  • Standaardinstelling zeer slecht (flets)
  • Schaling niet altijd mooi
  • Features

via het forum kon ik voor 2 weken deze monitor testen om er vervolgens een review over te schrijven. Mijn mening is gebaseerd op 2 weken gebruik en normaal heb ik een 22" LG TN monitor staan (deze welke ik destijds voor ongeveer 100 euro gekocht heb)
Hiermee wordt de Samsung dus vergeleken, en wat ik vind dat ik krijg als ik er 470 euro voor neer zou moeten tellen.
mijn systeem staat naast me op m'n bureau, en bestaat uit een Intel i5-3570k op 4,3 ghz, MSI Z77 Mpower en een Asus 7970 Matrix Platinum, alles in een Corsair Graphite 600T. naast de monitor staan de 2 boxen van de Logitech Z623 en op de grond staat de bas. verder van belang zijn m'n Logitech G500 en m'n Logitech G25

Eerste Indruk

GROOOOOOOOOT! Toen een bekend geel busje langs kwam en de doos bij mij afleverde was mijn eerste gedachte; hebben ze me nou een Ultrawide monitor toegestuurd? Maar nee, de standaard en de rest zit naast het paneel zelf in de doos, dus lijkt de doos in verhouding vrij breed.
Jammer dat het piepschuim wat gebroken was, maar alles was gelukkig nog heel

het volgende zit in de doos:

- instructieboekje voor montage en eerste gebruik
- CD met handleiding
- Displayport kabel
- HDMI kabel
- Power adapter
- De standaard, bestaande uit 2 onderdelen en 2 schroeven
- Het paneel zelf
De assemblage is erg simpel, maar er was wel iets wat me opviel tijdens het beetpakken van een onderdeel van de voet; er zat behoorlijk wat speling op als ik 'm lichtjes indruk.

voor dagelijks gebruik is dit 0.0 van invloed, dit stuk zie je namelijk alleen vanaf de achterkant, maar het heeft me wel een beetje vragen doen stellen over de bouwkwaliteit. het paneel zit ook niet echt vast; deze glijdt namelijk in de standaard. In de handleiding staat dus ook dat je het algeheel rechtop moet houden.

Algehele Indruk

Het is namelijk in meerdere reviews al naar voren gekomen; de standaard. Deze schijnt nogal wiebelig te zijn, en ook hier is dat niet anders. wanneer ik mijn speakers een beetje opendraai trilt mijn bureau namelijk lichtelijk, iets wat bij sommige basfrequenties tot een vervelende vibratie in de monitor kwam. Ik zal niet zeggen dat tekst lezen niet meer mogelijk was, maar het werd wel lichtelijk irritant. Let wel, dit was wel bij volumes die behoorlijk hoog waren, en mijn bureau helpt zeker niet mee.
met een simpele duwbeweging van de wijsvinger bovenop 't scherm bewoog de monitor zomaar 1 Š 2 centimeter naar beneden; iets te veel als je 't mij vraagt.

Om het bruggetje maar even te maken, als we 't toch over te veel hebben, sommige mensen vinden 4K teveel pixels. laat ik 't voorop stellen dat ik het daar niet mee eens ben. mijn 7970 had 't zwaar, maar o wat heb ik een lol gehad! AA kun je gewoon uitlaten. Het verschil is amper zichtbaar, behalve op de prestaties. Eenmaal ingesteld (waarover later meer) heb ik echt kunnen genieten van games op zo'n groot scherm voor m'n snuffert, waarbij ETS2 en Assetto Corsa eruit sprongen. het scherm draagt namelijk heel erg bij aan het realisme van de game. Door mijn stuur zit ik namelijk bij dat soort games net iets verder naar achteren, en dan is 22" toch wel erg jammer; Ik begon vaak de monitor al naar me toe te trekken. No problem met 28", en de scherpte in de cabine (ETS2) als in de auto's van AC waren verbluffend. Beide spellen kon ik op de hoogste instellingen zetten; in AC heb ik de AA echter uitgelaten. de introfilmpjes van de cariŽre gaan echter niet helemaal goed:

Battlefield 4 was een iets ander verhaal. Waar dat op FHD prima gaat op Ultra, moest ik toch echt terug naar Medium, ook in de Campaign. Zelf zie ik namelijk elke dip onder de 50 fps, en daar irriteer ik me aan. dat wil niet zeggen dat 't niet mooi of niet leuk was, Medium ziet er op zo'n groot scherm nog steeds prima uit en ik heb me dan ook wel behoorlijk vermaakt. de Minimap schaalde wel mee, een groot voordeel in mijn ogen

World of Tanks deed dat namelijk niet. Dit is mijn meest gespeelde spel, maar op 4K laat het 't met name in de schaling afweten. de minimap wordt onleesbaar klein, en ook de tankinfo linksonderin en de overige info bovenin is slecht afleesbaar. Ik betrapte mezelf meerdere malen op 5 seconden turen naar de minimap hoe en waar iedereen was (XVM-Mod stond ook aan), iets wat je natuurlijk niet wilt. de Afstand tussen het centrum van 't beeld en de uiterste rechteronderhoek is dan gewoon te groot ten opzichte van het formaat van de minimap. Niet iets waar deze monitor wat aan kan doen, maar wel iets wat aanduidt dat 4K nog niet helemaal ingeburgerd was. WoT heeft een hekel aan screenshots, vandaar het ontbreken hiervan.

wat ook wel grappig was; sommige websites zijn ook nog niet ingericht op 4K, op mijn FHD scherm en mijn Dell E5420 (1600x900) gaat dit wel goed, maar hier krijg ik dit (voordat iemand gaat flamen over IE, ook met m'n andere browsers geprobeerd, zelfde resultaat):

Het Scherm

Ja hier draait het natuurlijk om!
Het betreft hier een TN-paneel, als je een beetje thuis bent in monitorland zul je weten dat deze over het algemeen lagere input lag hebben dan de IPS-versies, waar dan mindere kijkhoeken en kleuren tegenover staan.

qua kijkhoeken slaat Samsung hier behoorlijk met een hamer op de spreekwoordelijke kop, de kijkhoek is namelijk bijzonder goed te noemen voor zo'n paneel! Tenminste; als je kijkt naar de horizontale kijkhoek. de verticale kijkhoek is gewoon ouderwets TN, niet geweldig.
De opgegeven input lag van 1ms klinkt natuurlijk erg weinig, maar eerlijk is eerlijk, ten opzichte van de 5 ms van mijn normale scherm merk ik eigenlijk geen verschil. Ik heb echter nooit het gevoel dat er traag gereageerd wordt, prima!

Het staatje pixeldefecten heb ik leeg gelaten, simpelweg omdat ik de monitor maar 2 weken in gebruik had. Echter zie ik geen defecten, of verkleurde pixels, maar het zou in mijn ogen niet juist zijn hier 5 sterren te geven.

Iets wat zeer degelijk thuis hoort in de pluspunten is de gigantische helderheid, tsjongejonge wat een licht komt daar af zeg! Zo fel dat ik 't bijna direct van 100 terugzette naar rond de 75, omdat het 's avonds wel erg fel was aan de ogen. Ik zie dit echter als positief, aangezien er vast genoeg mensen zijn die een hoge helderheid kunnen waarderen (ik heb bijvoorbeeld weinig lichtinval op mijn kamer) en met deze monitor is dat gewoon mogelijk. Het contrast is net zo fijn in te stellen als de helderheid: er is gewoon zo'n breed spectrum dat er voor jou echt wel de juiste instelling tussen zit!

De backlight bleed is lichtelijk aanwezig, met een volledig zwart scherm (simpel te testen met powerpoint; zwarte achtergrond, diashow et voila!) zijn er toch lichtere vlekken te zien in de onderste hoeken van het scherm. Let wel, dan was ik er duidelijk op uit om die plekken te vinden, dit heb ik de laatste dag gedaan; in de 2 weken van normaal en intensief gebruik heb ik hier niets van gemerkt.
voor kleurkritisch werk is deze monitor dan ook niet geschikt, maar ik ben van mening dat deze doelgroep dan ook behoort te kijken naar een IPS-paneel.

Ghosting was afwezig; ik heb 2 weken gezocht of ik het kon vinden, maar ik kon het niet vinden. Op het internet zijn er wel mensen te vinden die er last van hebben, aangezien ik zelf niets kon vinden kan ik niets anders dan de volle mep geven.

Het Totaalplaatje

versus de oude:

even ter vergelijking:

Had ik al gezegd dat gamen op zo'n grote monitor leuk is?
Gamen op zo'n grote monitor is leuk :D
De monitor zelf heeft ook wel degelijk een paar grote pluspunten;
het menu is erg duidelijk en de joystick werkt erg intuitief en reageert zeer snel, by far de beste implementatie waarmee ik ooit gewerkt heb. De Eco-modus en game-modus heb ik lekker achterwege gelaten, want met prutsen aan de standaard settings kom je heel erg ver.

Dat is dan wel een echt minpuntje, dat configureren van die settings is wel echt noodzakelijk wil je er prettig mee kunnen werken. tekst lezen was eerst beroerd en de rode balk van Tweakers leek meer roze dan rood. Eenmaal ingesteld is het echter heerlijk om mee te werken, de werkruimte is ook perfect als je 2 documenten naast elkaar open wilt gebruiken.

Qua features viel hij mij echter een beetje tegen, om te beginnen met de aansluitingen:
1x Displayport en 2x HDMI (30Hz maximaal) en een Audio-jack
liever had ik 2x DP en 1x HDMI gezien, waarbij de Audio-jack wat mij betreft wegbezuinigd had mogen worden. Speakers zitten namelijk niet in de monitor, en op een PC gebruik je meestal je onboard geluidschip voor een setje speakers/headphone.
het gebrek aan een USB-hub vind ik ook wel jammer, voor een vergelijkbare prijs zijn er monitoren op de markt die dit wel hebben.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de eigenschappen; voor bijna hetzelfde geld pik je een monitor op die kan kantelen, in hoogte verstelbaar is, en soms ook nog kan draaien in de poot. De kans is dan ook groot dat je een stevigere poot te pakken hebt.

Kan ik een 4K monitor aanbevelen? absoluut! het is gewoon erg gaaf, mits je overige hardware het een beetje bij kan houden.
Kan ik deze monitor aanbevelen? op zich wel, het ding doet wat het doen moet, zeker na het instellen van de waardes in het menu is het een prima scherm om achter te zitten.
maar zou ik 'm zelf kopen? Nee, absoluut een nee, daarvoor vind ik de prijs gewoon te hoog. Ik weet dat het zo'n beetje de goedkoopste 4K monitor is, maar helaas zie je er dat aan af. De standaard is voor mij een heikel punt, en het gebrek aan features vind ik toch wel jammer als ik bedenk dat ik bijna 5x zoveel zou uitgeven aan deze monitor als aan m'n LG. Voor ietsjes meer haal je wel monitoren in huis die dat wel hebben/kunnen. Dat valt in mijn ogen gewoon niet goed te praten. Heb je echter maling aan deze punten? (een stevig bureau, of 400 USB-aansluitingen op je toetsenbord) Dan haal je voor een leuk bedrag een prima monitor in huis!

feedback is altijd welkom!

Heb jij ook een Samsung U28D590D Zilver, Zwart?