Nefit ModuLine Easy Review

Bobbreede 4 januari 2015, laatste update op 3 juni 2016, 19.042 views

Nefit ModuLine Easy

Hele mooie thermostaat met een geweldige app die voorziet in al mijn wensen en behoeften. Installatie is makkelijk en de app is makkelijk op afstand te bedienen! We hoeven het niet meer koud te hebben!

Pluspunten

• Mooi, strak en praktisch design
  • De app
  • Op afstand in te stellen en af te lezen d.m.v. app

Minpunten

• Voor sommige de prijs
  • Voor sommige ketels heb je de Nefit Easy Connector Adapter nodig

Kwaliteit Score: 4

Het is alweer even geleden dat ik deze review een update heb gegeven (7 januari 2015). Er nu op terug kijkend ben ik nog steeds erg tevreden met de Nefit, alleen zie ik nu ook de mindere kanten. Daarom dat ik ook n ster van de vijf sterren heb afgetrokken (4*).
Alvorens we verder gaan licht ik nog even kort mijn woonsituatie toe. Ik ben de hoofdbewoner van een studentenhuis. In mijn ruimte hangt de thermostaat die voor het hele huis de temperatuur regelt. Voorheen kwam het regelmatig voor dat het ‘koud’ in was in huis, maar de thermostaat doodleuk 21 graden aangaf. Ook werk ik onregelmatig met als gevolg dat het erg vroeg, of pas laat op de ochtend warm was in huis.
Omdat de thermostaat bij mij hangt kwamen mijn huisgenoten regelmatig bij mij met de vraag of de verwarming aan kon, vooral wanneer ik geen vroege dienst had en lekker uitsliep. Ook in de avond, wanneer het begon af te koelen en de thermostaat doodleuk aangaf dat het 21 graden was, vroegen mijn huisgenoten de thermostaat hoger te zetten.
Wat ik in ieder geval wilde bereiken met de nieuwe thermostaat was dat deze op een vast tijdstip aan- en uit gaat. Een harde eis bij de aankoop van een nieuwe thermostaat was dan ook dat deze te programmeren was.

Aankoop/afweging

Voorafgaand de aankoop heb ik getwijfeld tussen verschillende thermostaten. Uiteindelijk is het deze geworden maar de strijd is lange tijd tussen de pricewatch: Nest Learning Thermostat en deze gegaan. De volgende reden hebben mij uiteindelijk doen besluiten:

1. Deze thermostaat is een modulair. De Nest (nog) niet.

2. De installatie zou makkelijker zijn dan met de Nest. Bij de Nest zou er het n en ander vervangen moeten worden, zoals de bodemplaat. Bij deze was het een kwestie van de oude los klikken en de nieuwe erop zetten.

3. De installateur kan op afstand eventuele foutcodes uitlezen. Wanneer je het email adres invoert van de installateur ontvangt deze automatisch een email bij eventuele fouten of onderhoud.

Installatie

Eenmaal de keuze gemaakt heb ik het product via internet besteld voor 199,95 incl. verzendkosten bij de, volgens de PW, goedkoopste aanbieder op het internet (prijs is nog niet gezakt 3 juni 2016). Een dag later kreeg ik het pakketje netjes binnen en ben ik meteen aan de slag gegaan.

nefit

Vervolgens was het een kwestie van uitpakken. De handleiding is nodig om verbinding te maken met de thermostaat. Zo staat daar o.a. de toegangscode op. Het plaatsen van de thermostaat was erg makkelijk. De oude Moduline 100 kon ik aan de onderzijde losklikken. Je haalt 'm vervolgens van de bodemplaat af waarna je de nieuwe thermostaat zo erop kunt bevestigen. Meteen na het plaatsen startte hij op en maakte hij verbinding met de ketel.

Daarna is het een kwestie van verbinding maken met het WiFi netwerk, wachtwoord invoeren en je bent klaar.

De Thermostaat

De thermostaat hangt uiteraard aan de muur. Hij is even lang als mijn Sony Xperia Z1 en aan beide zijde een halve centimeter breder. Het onderste gedeelte bestaat uit geborsteld aluminium met het Nefit logo. De rest is glanzend zwart (net een spiegel) met daarin een patroon verwerkt. In eerste instantie deed het een beetje carbon aan, maar het zijn allemaal langwerpige streepjes. Over smaak valt te twisten, ik vind het erg mooi.
In het midden zit het display. Hierop is af te lezen wat de actuele temperatuur is, wat de gewenste temperatuur is, of de ketel aan het verwarmen is of dat er warm water wordt gevraagd. Daaronder zitten twee knoppen. De linker knop is ervoor wanneer je de thermostaat handmatig wilt instellen (zoals vroeger dus). De rechter knop is het klokprogramma. (hierover later meer)

De App

De app is te downloaden via de App Store of Google Play. Na het downloaden kan via hetzelfde WiFi netwerk als waar de thermostaat ook zit verbinding maken. Je voert de meegeleverde toegangscode in, creert een wachtwoord en je hebt verbinding. Vanaf hier zijn de instelling (bijna) eindeloos en kan je ook over 3/4G verbinding maken met de thermostaat.

Het eerste scherm komt overeen met de thermostaat zelf. Hierop staat de actuele temperatuur, de gewenste temperatuur, of de ketel aan het verwarmen is of dat er ergens warm water wordt gevraagd. Ook zitten er een tweetal knoppen voor handbediening of voor het klokprogramma.

nefit
Hier is te zien dat er warm water wordt gevraagd. Zie het kraantje.

nefit
Hier is te zien dat de ketel aan het verwarmen is. Zie het vlammetje.

nefit
Het groene blaadje geeft aan dat ie in 'rust' is en er dus n geen water wordt gevraagd n dat de ketel niet aan het verwarmen is.

Het volgende scherm heeft Home en hierin staan een aantal algemene dingen zoals de buitentemperatuur, actuele binnentemperatuur, de ingestelde temperatuur. Maar ook hoe het geregeld is, handmatig of klokprogramma. Het volgende schakelpunt en de status plus actuele waterdruk van de ketel.

nefit

Het derde scherm is het klokprogramma. Hier kan voor elke afzonderlijke dag een programma ingesteld worden. Dit voor maximaal twee weken. Per dag is het mogelijk om zes verschillende periodes aan te geven, zoals opstaan, vertrekken, thuis en slapen. In dit klokprogramma kan de temperatuur per 0,1 graad celsius ingesteld worden en de tijd per 5 minuten.

nefit
Dit is het derde scherm met het overzicht van een week.

nefit
Bovenstaande afbeelding is een standaard programma dat gebruik maakt van vier schakelpunten.

nefit
Hier een programma door mijzelf ingesteld.

nefit
Hier twee afbeelding waarin te zien is hoe de tijden en temperatuur in te stellen zijn.

nefit
Dan heb je nog een scherm met info. Hier is er een kopje help te vinden, product en juridische informatie onderhoud van het toestel en kun je je eigen account inzien.

De laatste twee schermen zijn interessanter met de instellingen en de historie.

nefit
Bij de instellingen kan je de themrostaat kalibreren, stapgrootte aangeven (0,1 of 0,5 graad), detectieafstand van de thermostaat (wanneer gaat het scherm aan als je er met je neus voor staat) en een kinderslot. Ook kun je hierin de weersafhankelijke regeling aan en uit zetten (hier heb ik nog geen ervaring mee) maar ook de aanwarmvervroeging. Dit houdt in dat wanneer ik aangeef dat ik het om 8:00 uur 20 graden wil hebben, de thermostaat ervoor zorgt dat de ketel eerder begint met verwarmen zodat het ook echt om 8:00 uur 20 graden is.

nefit
De laatste pagina is de historie waar je kunt zien wat het verbruik is, onderverdeeld in warm water en verwarming. Dit kan in zowel euro’s als in kubieke meter. De afbeelding laat het verbruik zien in Euro's van 1 t/m 7 januari.

Ervaringen

De ervaringen tot nu toe zijn goed. Zoals eerder beschreven heb ik deze thermostaat gekocht met de eisen dat ik ‘m op afstand in kan stellen en dat ik een klokprogramma kan gebruiken. Dit kan allemaal middels de app, ook als ik niet thuis ben. Het instaleren was voor mij kinderlijk eenvoudig. De bodemplaat waar ik reeds over beschikte wordt ook meegeleverd met schroeven en pluggen, dus deze hoeft niet apart gekocht te worden. Voor mij was het een kwestie van de oude losklikken en de nieuwe erop. Het verwarmen gaat goed, wanneer ik om 6:00 uit bed kom is het in de kamer de gewenste temperatuur. Ook heb ik het idee dat deze thermostaat nauwkeuriger is dan mijn oude. Mijn oude thermostaat kon een hele avond op 20 graden blijven staan met het gevolg dat er niet meer verwarmd werd. Dat heb ik met deze nog niet meegemaakt, wat fijn is, zo blijft het ook daadwerkelijk 20 graden. Ook fijn is dat de thermostaat ervoor zorgt dat de ketel niet pas ophoudt met verwarmen bij 20 graden, waardoor het dus warmer wordt, de temperatuur weer zakt (en het dus weer kouder wordt) om vervolgens weer vol aan te slaan. Nee, wanneer de gewenste temperatuur genaderd wordt begint de ketel steeds minder hard te verwarmen. In verhouding met mijn oude thermostaat een hele verbetering, k qua comfort.

Update 3 juni ‘16
Ook nog bevalt de thermostaat nog steeds. Ik schrijf eerder dat ik het idee had dat deze nauwkeuriger is dan mijn oude thermostaat, dat denk ik nog steeds. Toch zijn er nog steeds momenten dat ie wat mij betreft een te hoge temperatuur aangeeft.

Voor mij niets dan lofzang over deze thermostaat. Hij voldoet perfect aan de eisen, zelfs meer, het is kinderlijk eenvoudig om ‘m te instaleren en te bedienen. De enige twee ‘minpunten’ die ik kan bedenken is dat er voor sommige ketels nog een aparte Nefit Easy Connect Adapter nodig is. En de aanschaf prijs. Al wees mijn vriendin mij op het volgende. Volgens de test van Kassa, 6 december 2014, is de Nefit thermostaat de n na goedkoopste. Dit omdat er geen apart abonnement afgesloten hoeft te worden voor de dienst, zoals bij Anna. Ook hoeft er geen contract van minimaal vijf jaar afgesloten te worden zoals bij Toon. Voor de 200,- waarvoor ik ‘m gekocht heb is het zelfs de goedkoopste. http://kassa.vara.nl/tv/a...art-geen-energie/speel/1/ (Los van de conclusie of een slimme thermostaat zin heeft ja of nee, daar wil ik verder niet op in gaan)

Wat mij, en de rest van de bewoners betreft, een prima aankoop en niets anders dan een aanrader voor diegene die op zoek is naar een mooie thermostaat, met een geweldige app, waarmee op afstand de temperatuur ingesteld kan worden.

Update 3 juni ‘16
De lofzang is over, getuige de ster in mindering. De reden hiervoor is niet zo simpel. Al met al doet de thermostaat nog steeds waarvoor ik ‘m gekocht heb. Toch is het zeer zeker geen perfect product.

Onderstaande de lijst van ondersteunende toestellen van de Nefit website.

Updates

Update 1, 7-1-2015: Toevoeging van informatie, spellingcontrole, foto's.

Disclaimer: Dit is mijn tweede geschreven review. Tips en feedback zijn daarom altijd welkom! Mochten er vragen zijn n.a.v. deze review mag je deze altijd stellen.

Heb jij ook een Nefit ModuLine Easy?

Wat voor type was de oorspronkelijke thermostaat?
zelf heb ik ook Topline met Moduline 400 thermostaat. Wat je hierboven beschrijft herken ik wel, dat de verwarming niet aanslaat als je dat wel zou verwachten wat temperatuur betreft, maar ook het omgekeerde, dat hij ver doorschiet als de temperatuur al lang is bereikt.
De easy is blijkbaar nauwkeuriger en volgt het programma beter. Dan toch het overwegen waard!
Ja absoluut het overwegen waard!

Soms was het zo extreem dat ik 'm 1 of 2 graden hoger moest zetten om het een beetje warm te krijgen. Idem voor de nacht, was erg vervelend. Draaide ik 'm terug naar 15 graden, kwam ik uit bed gaf de thermostaat 16 graden aan maar was het ijskoud. Heb het eens vergeleken met een losse thermostaat, die gaf dan vlot aan dat het 13 14 graden was, (in de winter en het is een oud huis) en dan nog niet willen verwarmen. |:(
Allereerst een erg nette review!

Zelf ben ik ook al een tijdje aan het dubben om deze aan te schaffen. Voor mij zou het alleen voor wat extra besparing en gebruiksgemak gaan aangezien ik nogal wisselend vertrek en thuis kom. Hierdoor werken de klok programma's voor mij nooit prettig.

Nu ben ik wel benieuwd of de bediening alleen vanaf hetzelfde wifi netwerk werkt of ook over 3/4g. Dus dat ik alvast aankondig dat ik eraan ga komen en het huis al verwarmt kan gaan worden.
Dank voor het compliment! Om antwoord te geven op je vraag, kan ook buitenhuis dus inderdaad ook over 3/4g.

Klokprogramma's zouden kunnen werken, zolang je maar weet hoelaat je gaat en hoelaat je thuiskomt. Ik pas het iedere week aan, aan mijn rooster.

Ben benieuwd of je tot aanschaf over gaat!
Volgens de lijst van ondersteunde toestellen (http://nefit-nl.resource....dersteunde_toestellen.pdf) maakt je ketel gebruik van het EMS protocol, niet van OpenTherm. Waarom hechtte je er aan dat de thermostaat volgens OpenTherm werkte?
Goed opgemerkt. Hier ben ik de fout ingegaan tijdens het schrijven van de review. Ik heb het dan ook aangepast!

Wat ik bedoelde was dat de thermostaat modulair is. Dat was 'n eis.

Dankje voor de opmerking!
Ik kom ook van de Moduline 100 en heb sinds kort de Easy. Ideaal!
Maar toch, qua app (en dan kan ik het alleen over de iOS app hebben, de Android variant ken ik niet). Die zou beter kunnen. Qua look en feel mag het allemaal beter. De app voelt aan als eentje uit het iOS6 tijdperk.
Ook het connecten duurt soms erg lang.

Maar qua systeem werkt het prima inderdaad. Goeie review! :)
Dankje voor het compliment!

Ik ben dan weer niet bekend met iOS. :+ Bij mij werkt de app wel soepel en hij connect snel. Ik heb foto's toegevoegd van de app, is het een groot verschil met de iOS app?
Je foto's lijken het niet te doen. Geven een 403 vanuit Dropbox :)
Het is me uiteindelijk niet gelukt via Dropbox. Maar na meerdere keren checken kun jij ze nu ook bekijken, als 't goed is... Thnx voor the heads up! _/-\o_
Check, ze doen het!
Op Android ziet het er allemaal net wat overzichterlijk uit dan op iOS zoals ik het nu zie. Veel schermen komen overeen maar de Android variant ziet er beter uit!
Goede review :)

Ik denk trouwens dat je ipv 'modulair', 'modulerend' bedoelt ;)
Dankjewel!

Ik denk trouwens dat je gelijk hebt! Pas het zeker aan! :)
Ik ben deze thermostaat ook aan het overwegen, met name om de reden dat het bij ons boven ook koud is terwijl het beneden wel de juiste temperatuur is.
Ik vraag me dan ook af hoe dat werkt: op het moment dat het beneden warm genoeg is geeft de thermostaat een seintje dat de ketel niet meer hoeft te verwarmen. Vervolgens kom ik boven en mag het warmer worden. Hoe weet de thermostaat dat (via de app neem ik aan)? Maar dan zou je dus ook gewoon de thermostaat omhoog kunnen zetten. Wordt het beneden dan niet bloedheet?
Ben benieuwd naar de antwoorden.
De TS komt hier idd niet op terug. Dit probleem kan gewoon niet worden getackeld met een andere thermostaat. Zeker niet op de zelfde plaats, wat uit het verhaal van TS aan te nemen is.

Om dit op te lossen heb je minimaal thermostaat kranen op de radiatoren nodig MET temperatuur sensoren of je zult je gehele instalatie moeten uitbreiden met aansluitingen voor extra thermostaten wat in principe wel mogelijk is. Heel erg goedkoop zal dat overigens niet zijn.

Daarnaast heb je ook nog een andere thermostaat van Nefit. Die maakt ook draadloos contact met de ketel en die kun je gewoon meenemen naar de ruimte waar je aanwezig bent. Dat is alleen wel een beetje een surogaat oplossing aangezien je dan of alleen moet wonen of je moet je verschuift het probleem naar je medebewoners.

De besproken thermostaat is een leuke gizmo, true, maar niet echt heul bijzonder. en zeker niet de oplossing voor het genoemde argument om een nieuwe aan te schaffen..
Prima review, Ik mis alleen een puntje...

Je gaf aan dat de reden om naar een nieuwe thermostaat te kijken was dat bewoners boven het kopud hadden omdat de thermostaat beneden de temperatuur inmiddels had bereikt en dus afsloeg.

In je hele review kom je daar niet meer op terug. Niet gehinderd door enige kennis zegt mijn boerenverstand dat dat probleem met een nieuwe thermostaat niet is en kan zijn opgelost.

of wel ?
Mee eens, ik begrijp daarom de aankoopreden van dit type thermostaat dan ook niet. Als deze mooie thermostaat de ingestelde temperatuur heeft bereikt, schakelt ie nog steeds de verwarming uit, zodat het boven nog net zo koud blijft dan voorheen met de oude thermostaat. Vreemd om de review te starten met deze verklaring om het vervolgens niet te kunnen realiseren?
Ik heb de Nefit Easy inmiddels getest met 2 type CV-ketels. De eerste is ook een Nefit TopLine AquaPower van mn ouders. Hier werkt hij vlekkeloos mee. Enige nadeel (wat ik vreemd vind) is dat de douchetimer niet werkt met deze ketel. Ketel is redelijk recent en zou dan toch verwachten dat alle functies beschikbaar zijn.

In mijn eigen woning heb ik een Intergas HR kombi kompakt. Aangezien dit geen Nefit ketel is moet hier de Easy connect tussen en praat hij via OpenTherm. Ook met deze ketel werkt hij uitstekend!
Alleen omdat het geen Nefit ketel is zijn een aantal extra opties niet mogelijk(douchetimer, melding naar installateur) en is het niet mogelijk om je verbruik in te zien.

Grote voordeel tenopzichte van andere slimme thermostaten zoals bijv. de Nest is deze wel modulerend ipv aan/uit.

Tevens ben ik ook in bezit van een Motorola Moto 360 smartwatch. De app van Nefit is zelfs hiermee compatible! Op mijn horloge krijg ik mooi het Nefit Easy cirkeltje waarmee ik de temperatuur kan aanpassen.
Ik kan het alleen maar onderschrijven. Mijn Nefit Easy doet het perfect op mijn Nefit Proline.
Intussen blijven de mogelijkheden in de app groeien.
Wat ik wel gedaan heb is de Easy aangesloten op het gastnetwerk. Wellicht niet nodig maar je weet maar nooit.
Heb alle voorgaande reacties gelezen. Heb ook sinds enkele maanden deze Easy thermostaat en ervaar nu met de koude dagen pas hoe hij werkt. De nauwkeurigheid van de temperatuur instelling staat op 0,1 graden en niet op 0,5 graad.
Bij mij lijkt het alsof hij niet modulerend werkt: als de ketel aanslaat worden de radiatoren snel heel warm en omdat de ketel doorgaat tot de ingestelde temperatuur bereikt is wordt het daarna te warm in de kamer. Ik zie regelmatig dat de kamertemperatuur (afgelezen op de thermostaat) 0,5 tot 0,6 graden te hoog wordt. Ook zie ik dat de ketel pas weer aanslaat als de kamertemperatuur 0, 2 graden lager is dan de ingestelde temperatuur.
Heeft iemand misschien eenzelfde soort ervaring??
niet meer nodig antwoord staat al hieronder.

[Reactie gewijzigd door Vespa op 22 oktober 2015 09:14]

Hallo piet

Over het geheel ben ik tevreden over de Easy in combinatie met een Nefit Trendline 30.
Soms echter schiet de temperatuur op een heel hardnekkige manier door.
De ketel blijft op 50% branden terwijl de ingestelde temperatuur al ruim een halve graad is overschreden.
Dit is niet echt wat je noemt zuinig stoken....
Ik heb dit probleem een jaar geleden bij Nefit gemeld en dit zou worden doorgegeven aan de ontwikkel afdeling.
Helaas heb ik niets van een oplossing gehoord of gemerkt.
Vanavond schoot de temperatuur weer bijna een hele graad door.
Ga het probleem weer melden bij Nefit.
Ik raad je aan hetzelfde te doen.
Succes!

Rik