Specificaties 3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson Xperia X1 Zwart Review

jbvo 22 maart 2009, laatste update op 22 maart 2009, 2.683 views

Sony Ericsson Xperia X1 Zwart

Pluspunten

• Accuduur (4 tot 5 dagen)
  • Stevig toestel

Minpunten

• Menu's kunnen aan de kleine kant zijn door de hoge resolutie

Sinds eind november 2008 heb ik een Xperia X1. De eerste maanden heb ik er gewoon gebruik van gemaakt, weinig aan de instellingen gezeten, maar de laatste maand heb ik de rom geupgrade en ook een custom rom (Touch-IT) geprobeerd.

Eerste indruk
Omdat ik al vrij lang op het toestel had gewacht, was ik blij toen ik 'm eindelijk in m'n handen had. Het eerste wat opviel was het formaat, voor een volledig touchscreen device vond ik het formaat meevallen. Het gewicht daarentegen was wel even wennen, ik verwachtte bij zo'n compact toestel niet dat gewicht. Inmiddels ben ik er aan gewend en vind ik het wel fijn dat ik voel dat ik wat in mijn handen heb.

Bouwkwaliteit
Op het forum waren er vrij snel mensen met een gescheurde behuizing, vlak bij de stylus. Ik heb hier echter geen last van gehad, wellicht omdat ik een zwarte UK uitvoering heb. Verder zijn er ook mensen die last hebben van een loszittend batterijklepje, maar ook daar heb ik geen last van. Mijn ervaring is dat dit een zeer degelijk toestel is, een aantal weken geleden heb ik het per ongeluk op een stenen vloer laten vallen vanaf ongeveer 1.5 m hoog, maar ook toen was er niets aan de hand, hooguit een klein krasje op de hoek, maar het toestel stond nog gewoon aan en ik heb niet het idee dat er ook maar iets stuk gegaan is door de klap. (Uiteraard wil ik dit niet graag nog een keer testen :+ )

Scherm
Het scherm is onvoorstelbaar mooi, 800x480 pixels op een 3.0 inch schermpje zorgt er voor dat de pixels zo klein worden dat je ze nooit meer ziet. Het scherm reageert verder prima op stylus dan wel vingers. Door de hoge resolutie zijn de standaard menu's wel wat aan de kleine kant, maar meestal is dit ook nog wel te doen met de vingers. Op de aangepaste rom die ik afgelopen week heb geflasht wordt gebruik gemaakt van de menu's van de HTC Rhodium (Touch Pro2), deze menu's zijn groter en dus zeker makkelijk te bedienen met bijvoorbeeld je duim.

Knoppen
Aan de voorkant zitten een aantal toetsen waarmee het toestel voor een groot deel te bedienen is. Uiteraard zijn de standaard context menu toetsen, de "groene telefoon"- en "rode telefoon"-toets aanwezig. Verder zit daar linksonder dan nog een toets om de panel manager te openen en rechts onder een om het huidige scherm te sluiten ("OK" knop). Deze laatste is handig, omdat je dan niet precies hoeft te mikken om de OK-knop dan wel het kruisje in de rechter bovenhoek van het scherm te raken. In het midden is dan de richtingtoets te vinden, met in het midden een soort mini-touchpad, welke handig is om het toestel (incl. standaard windows menu's) te bedienen zonder het scherm aan te raken.

Panels
De meeste gehypte feature aan de Xperia X1 zijn natuurlijk de panels. Sony Ericsson levert ook al een aantal panels mee: 2 panels die zelf in te richten zijn, een media panel, Google panel, Fish panel en het FM radio panel. Verder zijn er gratis nog panels te downloaden, waar mijn aandacht vooral uitging naar SPB Mobile Shell. Normaal moet je betalen voor deze tool van SPB, maar bij een Xperia X1 is deze gratis te downloaden. Na het installeren van dit panel heb ik er maanden niet meer aan gedacht om ook maar iets te veranderen, alles werkt fijn en intuitief.

Extra Features (GPS/FM Radio)
De FM Radio werkt goed, zoals eerder vermeld is het hierbij handig dat er een 3.5mm jack op de Xperia zit, eigen oordopjes zijn dus te gebruiken. De ontvangst is verder prima, met het toestel in de binnenzak van mijn jas kon ik op de fiets of in de trein prima luisteren naar onder andere 3FM en 538.

GPS werkt ook naar behoren, zeker met behulp van QuickGPS is er snel een fix te vinden. Google Maps maakt hier bijvoorbeeld gebruik van, een klik op "Use GPS" en binnen een paar seconden zie je een kaart van je omgeving voor je. QuickGPS is verder niet heel nauwkeurig, maar na ongeveer een halve minuut heeft ook de GPS ontvanger fix en heb je je positie nauwkeuriger in beeld.

Accuduur
Van de accuduur had ik eigenlijk totaal geen verwachtingen, ervaringen die ik op fora had gelezen over andere Windows Mobile Professional toestellen hadden er voor gezorgd dat ik met een accuduur van 1 a 2 dagen wel tevreden was geweest. Ik was dan ook verbaasd dat ik op de 1e acculading ook al 2 dagen haalde. Gedurende de weken die daarop volgde, werd dit zelfs nog langer, 4 tot 5 dagen. Ik moet wel zeggen dat ik bluetooth, wifi, GPS en dergelijk uitgeschakeld 90% van de tijd uit had staan.

Bij het inschakelen van voornamelijk wifi liep de accu veel sneller leeg. Of dit altijd het geval is bij wifi of dat het vooral kwam omdat Windows continue aan het zoeken was naar bekende netwerken, is mij vooralsnog niet bekend. Aangezien ik een onbeperkt internet bij mijn abonnement heb, hoef ik echter geen gebruik te maken van wifi en loopt de accu niet zo snel leeg.

Bij het gebruik van GPS en de FM radio liep de accu ook wel wat sneller leeg dan normaal, maar aanzienlijk minder snel dan bij wifi. GPS staat bij mij sowieso niet continue aan, omdat ik geen navigatiesoftware gebruik, maar ook bij langer gebruik van Google Maps merkte ik geen abnormale leegloop van de batterij: 2 uur continue Google Maps draaien zorgde er voor dat de accucapaciteit met 20% was afgenomen. Bij de FM radio merkte ik ongeveer hetzelfde gebruik.

Al met al ben ik tevreden over dit toestel, ik was voorbereid op een teleurstelling door Windows Mobile, maar dit viel eigenlijk alles mee. Mede door de panels en dan met name SPB Mobile Shell, is dit toestel heel praktisch in dagelijks gebruik. In een oogopslag de tijd, het weer, de komende afspraken, een klein stukje van je agenda en alarmen in beeld. Bellen, een afspraak of taak invoeren, alarmen instellen, alles is binnen een paar 'klikken' in beeld.

Uitbreiding? Vragen?
Helaas heb ik nu niet zoveel tijd om de review netjes te maken en bijvoorbeeld foto's te maken en toe te voegen, maar ik hoop hier binnenkort nog een keer aan toe te komen. Als je vragen hebt of iets duidelijker uitgelegd wil hebben, plaats een opmerking en ik zal er tijd voor proberen te maken.

• Shure E2G

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia X1 Zwart?

Waar kun je die spb mobile shell downloaden voor de xperia, ik heb er ook een maar het zit er niet bij..

Goede review, alleen foto's/screenshots zouden het mooier maken :)

[Reactie gewijzigd door 3dmaster op 22 maart 2009 16:34]

In veel reviews heb ik gelezen dat het geluid wat uit de speakers komt (muziek/ringtone) nogal slecht te noemen is, een ringtone zou onhoorbaar zijn en muziek uit de speaker niet om aan te horen. Hoe heb jij dit ervaren?

[Reactie gewijzigd door Mobomonster op 22 maart 2009 19:53]

@ mobo

dit isniet helemaal correct, het is een heel klein spleetje waar het geluid uitkomt, maar dat het slecht te noemen is valt echt redelijk mee!
Dat is eigenlijk het hele punt inderdaad, ringtones en muziek en dergelijk komen uit een spleetje aan de zijkant, maar dit heeft verder als enige nadeel dat het flink gedempt wordt op het moment dat je het bedekt. De kwaliteit en het volume is er verder niet minder om, naar mijn idee is het allemaal net wat beter dan bij de Touch Pro (die mijn broertje heeft - een korte vergelijking hiermee wil ik later nog aan de review toevoegen).
Zou je idd die vergelijking willen bijvoegen? ik ben heel zwaar aan het twijfelen tussen een Xperia X1 en de HTC Touch Diamond2 (wat toch mss wel een beetje kan vergeleken worden met de THC Touch Pro)
Zijn er mensen die zowel de X1 als de k800 of k850 kennen, en die de kwaliteit van het geluid kunnen vergelijken? Verder mooie review, by the way!

[Reactie gewijzigd door Mobomonster op 22 maart 2009 19:53]

Mooie review, alleen klein foutje: de Xperia heeft een 3.0'' scherm.
Bedankt en fixed.
Belangrijkste punt voor mij :P is het bellen.

Hoor je mensen gewoon supergoed zonder geruis en zij jou ook?

Mooie review, wat foto's van menu's zouden leuk zijn wel.