Specificaties 1.0-set - Bekijk alle specificaties

Onkyo LS-T30 - Zwart Review

Dekar1 3 januari 2015, 7.253 views

Onkyo LS-T30 - Zwart

Een strak design, geen zichtbare kabels en voor een soundplate een mooi geluid. In deze review lees je mijn bevindingen.

Pluspunten

• Design
  • Subwoofer van 16 cm
  • Compatibel met afstandsbediening TV
  • Bluetooth

Minpunten

• Geluidskwaliteit blijft minder dan bij degelijke monitor speakers

Geluidskwaliteit Score: 3
Nadat ik via Tweakers.net een Onkyo HT-S7705 mocht reviewen, met als beloning een kans op deze set, ben ik met een mooie tweede plaats de trotse eigenaar geworden van de Onkyo LS-T30.

Installatie
Het aansluiten van de Onkyo is echt een eitje. Het is een kwestie van voedingskabel en audio kabel er in en hij is gereed voor gebruik. Met de kleine meegeleverde afstandsbediening kan je dan nog kort het geluidsniveau van de treble en bass afzonderlijk instellen.

Aan de voorzijde van de soundplate zitten witte LEDs waarmee je kan zien hoe hoog hij precies staat ingesteld. Eenmaal naar wensen ingesteld kan men het volume reguleren met de afstandsbediening van de TV. Ook zal de soundplate automatisch uit en aan gaan wanneer er respectievelijk geen of wel geluid wordt afgespeeld.

Featureset
De soundplate heeft in totaal vier settings, waarvan de handleiding het volgende zegt:

(Standaard)
Speelt bestanden af met een goede
balans van lage naar hoge frequenties.
Dit is de standaardmodus met neutrale
instellingen.

(Surround)
CreŽert een rijker geluidsveld, verstrekt
een realistische beweging van het geluid
en versterkt de bass-tonen. Ideaal om
naar een film te kijken.

(Stereo)
Geschikt om naar muziek te luisteren.
Speelt muziek af met een zuivere
kwaliteit, die op het originele geluid lijkt.

(Spraak)
Speelt spraakbestanden helder af. Ideaal
wanneer naar het nieuws of naar
documentaires gekeken wordt.

Dit is in theorie misschien erg leuk, maar naar mijn mening zijn er drie settings behoorlijk waardeloos, en is surround de enige waar je echt naar wil luisteren. Het klinkt bij de andere drie settings namelijk erg hol of uit balans. Volgens mij komt dit omdat bij de andere settings niet alle speakers gebruikt worden.

Om via bluetooth te kunnen streamen naar de soundplate, moet je eerst op een knopje van de afstandsbediening, of op een knop van de soundplate zelf drukken. Het probleem hiervan is dat men in de praktijk de afstandsbediening van de soundplate nooit binnen handbereik heeft, omdat men de afstandsbediening van de TV zal gebruiken. In de praktijk moet je dus altijd even naar de soundplate lopen om hier gebruik van te kunnen maken. Ik had liever gezien dat het apparaat automatisch verbindingen zou herkennen, om vervolgens automatisch op deze modus te springen.

Geluidskwaliteit
Tsja, het blijft een soundplate, wat misschien goed te vergelijken is met een soundbar. Ik vind dat voor hetzelfde geld je veel beter geluid zal hebben van een paar goede speakers. Toch is het vergeleken met het standaard geluid wat uit je TV komt een wereld van verschil. Het is zeker niet slecht en kan bovendien erg hard, zonder al te veel vervorming. De 16 cm grote subwoofer aan de onderzijde stelt ook zeker niet teleur.

Design en bouwkwaliteit
Qua design is het echt een prachtig ding. Mooi mat afgewerkt, de open sleuven aan beiden uiteindes en bovenal hoe weinig plek hij eigenlijk in beslag neemt, gezien zijn toch forse formaat. Ook vind ik het feit dat je je TV er bovenop plaatst erg origineel. Ik had dit tot voordat ik deze soundplate heb gekregen nog nooit eerder gezien.

De bouwkwaliteit is prima in orde. Hij is vrij zwaar en voelt zeer stevig en massief aan. De bovenzijde is volgens mij ook van een massief stuk hout, zodat er weinig tot geen resonantie zal zijn en je er bovendien de zwaarste TV's op kwijt kan.

Met een adviesprijs van 399 euro vind ik deze soundplate erg duur. Voor hetzelfde geld is er een enorm scala van Home Cinema Systems en audiosets waaruit je kan kiezen. Als ik echter kijk naar de prijs van de LS-T10, die op moment van schrijven op 235 euro staat, verwacht ik dat de LS-T30 nog wel een duit in prijs zal dalen. Misschien dus nog heel even wachten met kopen.

De soundplate stelt zeker niet teleur als het komt op design, gebruiksgemak, geluidskwaliteit en bouwkwaliteit. Voor iemand die wat simpels zoekt voor thuis, waarbij geen grote speakers op je TV meubel mogen staan en ook niet overal kabels moeten hangen, is dit een prachtig stukje elektronica. De echte audiofiel zal echter zijn geld ergens anders aan uitgeven.

Heb jij ook een Onkyo LS-T30 - Zwart?

Nou zal deze inderdaad niet voor de audiofiel zoals je al omschrijft, maar dan nog vind ik dat het apparaat opvallend weinig aansluitingen heeft. 1 optische, 1 coaxiale en 1 analoge ingang.

Dus je TV, je gameconsole en dan misschien nog 1 apparaat (htpc, cd speler, dvd speler etc). En dan moet 1 van die apparaten analoog worden aangesloten, wat ook weer een minpuntje is.
Maar ik vermoed dat het zelfs een keuze is: of optisch, of coaxiaal of analoog en niet alle drie tegelijkertijd.

Geen idee hoe dat bij andere vergelijkbare apparaten zit maar dit viel me gelijk op.

Als dit allemaal zo is dan lijkt mij de doelgroep redelijk beperkt: mensen die redelijk wat geld willen uitgeven voor aardig geluid maar verder geen enkel ander apparaat hebben behalve een TV die ze willen aansluiten.

Verder aardige review trouwens.
Je sluit de soundbase aan op de TV, en alle geluid dat normaal via de TV gaat, gaat via de soundbase. Je console, HTPC en DVD speler kunnen dan via HDMI gewoon aan de TV hangen. Het is in die zin juist lekker simpel aansluiten.
Ah zo, zat kennelijk omgekeerd te denken, meeste tv's hebben idd een audio output. Niet bij stil gestaan.