Sharkoon QuickStore Portable Pro USB3.0 Zwart Review

marcel87 3 januari 2015, laatste update op 3 januari 2015, 1.320 views

Sharkoon QuickStore Portable Pro USB3.0 Zwart

Een behuizing van twijfelachtige kwaliteit. In eerste instantie een prachtige behuizing, maar wegens de instabiele firmware niet altijd bruikbaar. In mijn review kom ik daar uitgebreid op terug. Dit ter aanvulling op wootah's review. Inclusief foto's, beschrijving van specificaties en mogelijke oplossingen.

Pluspunten

• Lange kabel (1m)
  • Toolless gebruik
  • 12,5mm HDD mogelijk

Minpunten

• Firmware instabiel
  • Krasgevoelig

Mobiliteit Score: 5
Inhoud review:Changelog
03-01-15 Review online

1. Inleiding
Vanaf augustus 2012 tot december 2014 is deze behuizing in ons bezit geweest en heb ik vooral gemengde ervaringen met de behuizing. Mijn verhaal over deze behuizing is een korte waarschuwing voor wie deze behuizing als potentiele koop ziet. Er zijn namelijk meer gevallen bekend waar deze behuizing niet naar behoren functioneert. Later meer daarover, inclusief mogelijke oplossing.

Wegens de wisselende werking van de behuizing heb ik geen betrouwbare benchmarkgegevens om bijvoorbeeld de kwaliteit van de USB3 aan te tonen. In plaats daarvan heb ik wel de behuizing opengemaakt om te kijken wat er zoal op de printplaat is gesoldeerd. Dit zal ik toelichten. Ook bijgevoegd een aantal foto’s omdat dit in andere reviews op Tweakers niet aanwezig is.

2. Specificaties en inhoud doos
Hier kort de specificaties van de behuizing en enkele foto’s van de doos en zijn inhoud.

Specificaties
Externe behuizingSharkoon QuickStore Portable Pro USB3.0
Geschiktheid schijven2,5” HDD of SSD
Geschikte hoogte schijven7 | 9,5 | 12,5mm
Externe interfaceUSB3.0 (compatibel met USB2.0 en USB1.1)
Interne interfaceSATA150 | SATA300
Theoretische max. transfer5Gbps
Kabellengte100cm
KabeltypeUSB3.0 A male naar USB3.0 micro male
Afmetingen behuizing134 x 82 x 18,5mm
Gewicht± 80 gram

De behuizing komt in een simpele doos met een raampje waarin je de case kunt zien. De doos bevat daarnaast ook de 1m lange USB3 kabel, een kleine handleiding en een CD met de backupsoftware.

Verpakking met behuizing

Inhoud doos

3. De behuizing
De behuizing heeft een pianolak-achtige afwerking doordat men glimmend zwart plastic voor de behuizing heeft gebruikt. Ongeveer 80% van de behuizing is van dit plastic. In nieuwstaat is de behuizing mooi om te zien, maar uiteraard wel (vinger)vlekgevoelig. Bij lang gebruik waar de behuizing overal mee naartoe wordt genomen bekrast de plastic onderkant zeer snel. Het prachtige glimmende waar je eerst nog kon kijken of je haar nog goed zat is veranderd in een chaos van krassen. De bovenzijde is een klein plaatje zwart geborsteld aluminium. Het heeft een luxe uitstraling, robuust en is minder krasgevoelig dan het plastic.

De voorzijde bevat de micro USB3.0 poort en een status LED. De LED knippert blauw als er schijfactiviteit is. Op de achterzijde zien we een schuifje waarmee de behuizing kan worden vergrendeld. De ene kant op geeft de mogelijkheid om de behuizing toolless te openen, de andere kant vergrendeld de behuizing.

Voorzijde met LED en micro USB3.0

Achterzijde met schuifje

Aan de binnenkant vinden we nog een uitschuifbaar plaatje dat kan worden weggehaald wanneer een 12,5mm HDD wordt geplaatst. Met het plaatje erin geeft de behuizing net voldoende ruimte voor een 9,5mm schijf en wordt de ruimte opgevuld met het plaatje, zodat de schijf opgesloten zit. Ook kan een dunne 7mm schijf worden geplaatst.

Doormiddel van een schuifsysteem kan de case open en dicht. Het is niet heel spannend, maar de foto hieronder illustreert dat een beetje.

Toolless schuifmechanisme

Schijf met kabel aangesloten

Voor de rest levert Sharkoon nog software mee om gemakkelijk te back-uppen. Dit is alleen geschikt voor Windows OS-en (XP, Vista, 7 en 8 ). De software is volgens Sharkoon niet voor MacOSX en Linux-omgevingen. Wellicht een domper voor een enkeling, maar anderzijds natuurlijk de vraag of je bijgeleverde software überhaupt wel zult gebruiken.

4. Probleembeschrijving
4.1 Eigen ervaring met de behuizing
Vanaf dag 1 deed een schijf in de behuizing de ene keer wel, de andere keer niet. In het begin waren de uitvalproblemen minder dan later, wellicht door de switch naar een ander OS (W7>W8) en een andere laptop. Uiteindelijk getest met andere harde schijven die ik ook gebruik. Problemen van slecht functioneren waren daarmee ook aan de orde. Omdat toentertijd nog niemand de problemen beschreef, dacht ik dat het aan iets anders moest liggen en misschien wel een compatibiliteitsprobleem met een third party USB3 controller in de computer zelf.

Na ongeveer 1 jaar gebruik werden de clipjes in de USB3 kabel aan de zijde van de behuizing zeer zwak, waardoor de kabel elke keer eruit viel. Daarom heb ik een nieuwe kabel gekocht om hiermee uit te sluiten dat de kabel altijd al de boosdoener was. Dit hielp niet. De kabel werkte echter bij een andere behuizing prima. Het moest dus wel aan de Sharkoon behuizing liggen.

In december 2014 had ik er genoeg van. Ik wilde graag uitsluiten waar het nu aan lag, dan weet je dat in elk geval. Hiervoor heb ik alle drivers met betrekking tot USB en SATA controllers op de pc’s geüpgraded naar de nieuwste versies. De regelmatige uitval en het niet willen opstarten/herkennen bleef aanwezig. Op het Windows 8 systeem, waar ik de schijf het meest wilde gebruiken, was het hopeloos. In Windows 7 ging het beter, maar ook niet bijzonder goed. Heel af en toe werd de schijf herkend en kon ik bij mijn bestanden. Vrijwel altijd verloor de schijf na een tijdje zijn connectie met de computer, de schijf was dan onvindbaar.

Ik vind het onacceptabel als de behuizing met schijf de helft van de tijd niet wordt herkent. Dat geeft vooral veel frustraties. En de keren dat je dan wel connectie hebt, begint deze vroeg of laat te pruttelen. Natuurlijk net wanneer je toevallig data aan het overschrijven bent, met risico op half complete of corrupte data. Dit heb ik ook meerdere keren gehad, met bijkomend gevolg dat data verloren was en bij inpluggen de schijf niet meer werd herkend. Bij het Windows 7 systeem hielp dan vaak even controleren met CHKDSK, maar bij Windows 8 bleef het vage problemen geven. Onwerkbaar!

4.2 Het PCB in de behuizing
Vanwege mijn ervaringen en omdat ik er niet meer verder mee kwam, wilde ik weten welke USB3.0 controller was ingebouwd. Dat bleek moeilijk vinden, dus had ik besloten om de behuizing te openen (lees: slopen) om te kijken naar het kleine PCB-tje. Onderstaand daar meer over.

PCB

Korte opsomming wat elk nummer is (incl. enkele datasheets):
1 controller USB2/3 > SATA300: JMS539 (JMicron)
2 integrated circuit: Pm25LD512 (SPI Flashchip)
3 voltage regulator: LD1117A

Onderzijde PCB

4.3 Meer probleemgevallen bekend
Er zijn meer problemen bekend met de besproken JMS539 controller van JMicron. Hier op Tweakers heeft user wootah al in 2012 een vergelijkbaar verhaal beschreven. Ook elders is met googelen een hoop te vinden met betrekking tot de JMS539 controller. Deze controller zit namelijk ook op diverse USB3 insteekkaarten of als third party controller op laptopmoederborden.

Op het ASUS ROG forum beschrijft iemand zijn problemen met exact dezelfde controller.

4.4 Mogelijke oplossingen
JMicron heeft een aantal firmware updates uitgebracht voor de JMS539 USB3.0-controllers. Met enige moeite zou je kunnen proberen deze USB3.0 chip te flashen naar recentere firmware. Voor het flashen heb je minimaal een update-utility nodig. Een programmaatje dat de daadwerkelijke firmware (verkapt als .bin bestand) kan flashen naar de controller.

Updatemogelijkheid 1:
Mogelijke updates waar ook de user op het ASUS ROG forum naartoe verwijst zijn te vinden op Station-Drivers. Op deze site zijn vaak alle recente firmware van allerlei chips te vinden. Op de site van station-drivers zijn ook ZIP/EXE downloads met een UpdateToolUtility die benodigd is voor het flashen. De uiteindelijke FW is maar 64kB groot (BIN file). Hierop dus te letten, met enkel de BIN kun je niets.

Niet alle downloads hebben een stappenplan, ik heb één Chinese gevonden en hieronder kort opgeschreven. Het stappenplan voor het updaten is als volgt:
1 Plug de externe HDD in een USB2 poort van je pc
2 Zorg dat de HDD wordt herkend, anders werkt het niet
3 Start de FirmwareUpdate (.exe bestand) en ga akkoord met het updateproces
4 Nadat het flashen is voltooid druk je op OK
5 Haal de externe HDD uit de USB2 poort en plug hem in op een USB3 poort
6 Vervolgens zou alles weer moeten functioneren; herkenbaar, goede snelheid en geen andere problemen

Updatemogelijkheid 2:
Via wat googelen kwam ik nog op een Russische download uit, die een recente firmwaretool gebruikt. Deze heeft ook een brakke handleiding, maar beter iets dan niets. (zie de download) Op de Russische site zijn vergelijkbaar met station-drivers nog een hoop andere JMicron drivers te vinden. Wellicht dat hier ook updates komen te staan als mijn review al outdated is. Met CTRL+F en “JMS539” vind je daar zowel diverse firmware-updatetools en BINs.

Updatemogelijkheid 3:
Pas bij het schrijven van deze review kom ik erachter dat Sharkoon ergens verstopt op zijn site ook een download aanbiedt om de firmware te updaten (download). Hierover staat niets vermeldt op de productpagina, waarmee ze je in de waan laten dat men niets heeft of dat er niets aan de hand is met hun producten. Jammer.

Ik heb ter controle met tweaker wootah contact gehad of hij de firmware-update van Sharkoon heeft gebruikt. Dit bevestigde hij, maar vertelde erbij dat het niet het gewenste effect gaf, de problemen bleven aanhouden.

Er zijn dus een aantal firmwares en bijbehorende methoden in omloop, maar het is twijfelachtig of het alle problemen verhelpt. Helaas kan ik zelf weinig zinnigs over zeggen, omdat ik de behuizing heb gesloopt om het PCB te kunnen bekijken. Wellicht dat ik later nog eens een losse flash probeer met enkel het PCB.

Misschien dat meer mensen eerder beschreven problemen herkennen en een update overwegen. Ik hoop dat diegene zijn/haar ervaring met ons wil delen in de reacties hieronder. Dat is wellicht waardevol voor iedereen.

5. Conclusie
Qua inhoud is de behuizing volledig. De lange kabel is zeker een fijn pluspunt. De behuizing is met zijn pianolak-achtige materiaalkeuze helaas wel kras- en vingervlekgevoelig. Een voordeel is dat deze behuizing ook dikke 12,5mm HDD’s slikt, iets waar je wat aan kunt hebben als je de huidige 1,5TB of 2TB 2,5” HDD’s wilt plaatsen.

Ondanks dat het pakket vrij compleet is en de behuizing er netjes uitziet, heb je grote kans op een half functionerend apparaat. Je kan het proberen te flashen, maar of dit het wondermiddel is moet maar blijken. Ik wil overigens niet zeggen dat mijn ervaring voor 100% van alle behuizingen geldt, maar kans daarop is zeer zeker aanwezig. Vooral vanwege meer bekende gevallen op internet met de JMS539-controller.

Vanwege mijn ervaring zal ik deze behuizing niet snel meer aanraden. Voor dezelfde prijs of iets duurder zijn op de markt ook behuizingen die out-the-box geen enkel probleem kennen, zonder flash, zonder moeite, zonder frustratie.

Heb jij ook een Sharkoon QuickStore Portable Pro USB3.0 Zwart?

Eindelijk een review waar ik wat aan heb. Zo mogen ze van mij allemaal zijn. Ga zo door zou ik zeggen. Mis alleen nog een HD tune grafiekje.
Dank je wel. Liggen nog wat reviews op stapel, alleen tijdgebrek... zoals bijna iedereen tegenwoordig. Foto's bewerken en in detail uitschrijven duurt altijd wel even. :P
Benchdata heb ik niet vanwege het slecht functioneren en het uit elkaar halen. Helaas kan ik er niet veel meer van maken dan wat er nu staat. :)
Knappe review en een + voor al het speurwerk.
Ik heb er zelf twee die ik sporadisch gebruik (Win7), voorlopig nog geen problemen mee gehad.
Dank je Omsk. Ik denk ook dat niet iedereen deze problemen ervaart, maar anderzijds ben ik niet de enige. Ik hoop dat mensen wat hebben aan de foto's en oplossingbeschrijving. Dat samen met welke chip erin zit had ik graag geweten voordat ik besloot uit elkaar te halen. ;)
Kom de review na jaren ook eens tegen. Heb hetzelfde model ook al een jaar of 4 gok ik zo en inderdaad dezelfde firmware problemen. Was destijds niet duidelijk of dat aan de bagger thirdparty chipset van mijn laptop kwam, of van dit apparaat. Van beide andere firmware gehad, zelfs preview firmware voor de usb3 controller. Zodra er load kwam op de schijf klapperde verbinding er toen uit, waardeloos natuurlijk.

Moet zeggen dat hij het hier anno 2016 nog altijd doet en ik geen firmware issues meer heb sinds ik gewoon de Intel USB3.0 controller gebruik en dus eerder uitgevoerde firmware update voor deze behuizing. Mocht iemand er last van hebben, give it a try but your milage may vary.