HP Chromebook 14-x001nd Review

Fazer013 2 januari 2015, 919 views

HP Chromebook 14-x001nd

Het chromebook concept lijkt nog in ontwikkeling, maar toch ben ik happy met mijn HP chromebook. Er komen regelmatig nieuwe updates uit en er valt veel te tweaken (tot zelfs Linux distru) als je dit wil. Lees hieronder mijn bevindingen......

Pluspunten

• Nette afwerking
  • Fijne touchepad
  • Lange accuduur / geen warmte en geluid
  • Snelle browser
  • Nieuw concept incl 1Tb online storage

Minpunten

• (Google lock-in)
  • Traag met LOKAAL bestanden kopieren / foto's
  • Geen SMB-share ondersteuning
  • Beeldscherm is niet super

Voor de technische review lees de Tweakers review, voor een gebruiker ervaring lees hieronder verder:

Na wat twijfelen heeft deze ITer een HP 14" chromebook besteld. Ze hadden een leuke actie bij Bol.com en krijg er 1Tb Google drive ruimte bij! Was vorige maand al aan het twijfelen om ruimte bij te kopen, maar daar betaal je ongeveer 100 euro per jaar voor 1 Tb. Dus bijna een "gratis" chromebook......

Ben benieuwd hoe het gaat bevallen, gebruik al gmail / docs / picasa / chromecast / een android tablet. Windows 8 wordt ik niet blij van, voor een Mac ben ik niet hip genoeg. Alles staat al op mijn NAS, dus dat kan nu mooi naar de cloud.
___________________________________________________________________________________

Dit is wat er bij de Google actie staat:

1 TB gratis opslagruimte met Google Drive
Sla al je foto's, video's en documenten op in Google Drive, zodat je er altijd toegang toe hebt en ze met iedereen kunt delen. Vanaf het moment dat je de aanbieding inwisselt, kun je 2 jaar gebruik maken van de extra opslagruimte op Google Drive. De aanbieding kan maar n keer per apparaat worden ingewisseld. Actie moet worden ingewisseld vr 31 januari 2015.

Onbeperkt beschikbare muziek op Google Play
Abonneer je op Google Play Music vanaf je Chromebook: de service is de eerste 60 dagen gratis. Zet je verzameling van tot wel 20.000 nummers uit je iTunes-bibliotheek over en vind nog eens 30 miljoen andere nummers.

Na 2 dagen plug ik net de oplader pas weer in mijn HP 14", dat is toch wel een pluspunt. Met de zoekknop en pijltje links of rechts heb je een home en end button. Onder ctrl + alt + ? kun je veel sneltoetsen vinden!

Ik heb een oudere Dell D630 laptop met Windows 7. Nu een paar dagen de HP chromebook en heb de Dell nog niet gemist. Het scherm van de HP chromebook is redelijk, vooral als je hier recht op kijkt (helemaal achterover kantelen). Het uitpakken en inloggen was ongeveer 10 minuten werk en hiermee was de chromebook meteen in gebruik! Ik had al een google account en gebruikte gmail en drive al.

De touchepad werkt lekker, typen voelt ook goed aan, apps zijn nog een beetje zoeken (iemand tips.....??), accuduur is goed, afwerking is netjes, openklappen en meteen werken, de HP wordt niet echt warm, geen fan geluid, browsen met 10 tabs gaat zonder problemen, wifi ontvangst is zeer goed (zie meer netwerken en werkt sneller dan mijn andere devices), kleine oplader / in 1,5u opladen, hangouts videobellen werkt goed.

Komende dagen eens verder testen met USB-sticks, downloaden, werken, HDMI naar tv, etc........

_______________________________________________________________________________

Weer een week verder en nog steeds happy met mijn HP chromebook. Mijn Windows 7 notebook heb ik niet meer aangeraakt, ook al is het soms even puzzelen hoe je het beste een taak op de chromebook kunt doen.

Goede bevindingen:
-browsen blijft snel
-gast modus: hoeft niet in te loggen en zo snel aan een vriend / collega uit te lenen
-USB-sticks: erin en in 1 seconden werken
-torrent downloaden: gaat lekker met jstorrent, maar ik download niet veel. Als je een echte downloader bent, dan heb je virtuele download diensten en / of doe je het op je nas
-accu gaat + 7 uur mee
-vriendin vindt het ook een fijn en trendy apparaat
-drive integratie werkt goed (door de actie heb ik nu 1tb voor 2 jaar)
-TV via HDMI werkt goed: HD files van 2gb getest, 10gb files loopt denk ik niet zo soepel. Ik wil hiervoor de Chromecast meer gaan gebruiken, dat is een betere optie om content af te spelen

Mindere bevindingen:
-kopieren van bestanden: van USB naar micro-SD kopieren gaat echt traag
-vmware webclient: deze zwaardere taak werkt, maar muziek afspelen op de achtergrond hapert
-foto galerij van lokale opslag: een foto openen van een usb-stick duurt 8 seconden, de galerij opbouwen van een grotere foto map is traag. Als ik de foto's online in de Google drive / Google + zet werkt het wel gewoon snel......
-2x vastloper gehad met testen van gelijktijdige zware taken. De chromebook reageert een minuut niet, hierna opnieuw opstarten binnen 10 seconden en alles werkt weer

Mijn idee op voorhand was om zoveel mogelijk online te zetten en daar lijkt een chromebook ook voor bedoeld.

_______________________________________________________________________________

Laat weten als je gebruikersvragen hebt, dan probeer ik die te beantwoorden.

Heb jij ook een HP Chromebook 14-x001nd?

Goeie review :)

Scherm vind ik echt een afknapper. Ik heb nu een HP ultrabook met ipsscherm en wil echt nooit meer terug naar tn. Het kan wel ips op een goedkope laptop. Kijk maar naar Toshiba. Binnenkort schijnen er ook Chromebooks te komen met een 15 inch scherm.
In de US komen er op het moment veel nieuwe Chromebook modellen uit, denk dat het nog wel een half jaar gaat duren voordat deze tegen nette prijzen leverbaar zijn in NL via het officiele kanaal:

Voor mij is het scherm OK aangezien ik nog niet verwend ben met een ander IPS scherm. Langzaam aan gaan de IPS schermen de weg vinden naar de goedkopere notebooks en denk zelfs de Macbook Air.....
Goed verslag, duidelijk en herkenbaar. Mooi dat je deze moeite neemt!

Ik heb alleen eens in een loop gezeten, waarbij constant de browser crashte.

Oplossing was om via gast in te loggen, update uit te voeren (instellingen - "Over Chrome OS ")
en daarna weer inloggen en sindsdien geen gezeur ermee gehad.

Iemand ook dit gehad?
Nee, ChromeOS en deze HP Chromebook draait nog steeds stabiel en vlot bij mij. Heb wel het gevoel dat het laatste jaar er minder Chrome OS updates zijn en snap ook niet geheel waar Google naartoe wil met dit OS..............