Specificaties 23" @ 1920x1080 (IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Asus PB238Q Zwart Review

bart 8 2 januari 2015, laatste update op 17 maart 2015, 533 views

Asus PB238Q Zwart

Dit is mijn primaire monitor voor een half jaar nu en ik ben over het algemeen er zeer tevreden over.

Pluspunten

• uitstekende beeldkwaliteit
  • Veel input-opties
  • Prima staander met Vesa mount
  • USB hub aanwezig (4 poorten)
  • Geen merkbare colourshift
  • Displayport, VGA en DVI kabels meegeleverd

Minpunten

• Beetje backlight bleeding aan de zijkanten
  • Zeer matige ingebouwde speakers
  • Geen HDMI kabel meegeleverd

Ik gebruik ondertussen deze monitor voor een half jaar en ben zeer tevreden.
  • Verpakking en inhoud
Eerst en vooral is de verpakking verassent compleet. De monitor is geassembleerd in de doos. Verder is er bijna een compleet set kabels aanwezig:
- AC voedingskabel
- VGA-kabel
- DVI-D kabel
- Displaypoort kabel
- USB-A naar USB-B
- 3,5mm Audio kabel
Een HDMI kabel is helaas niet meegeleverd.
  • Staander & mount
De staander voor de monitor is sterk genoeg en kan elke positie uit. Moest dit niet voldoende zijn kan je nog steeds een andere beugel monteren met de 100x100mm Vesa Mount. Perfecte score op dit gebied.
  • Inputs & Outputs
De aansluitopties zijn uitgebreid met 1x Displaypoort, 1x HDMI, 1xDVI-D, en 1x VGA. Verder is er een 4-poorts USB hub met 2 poorten aan de zijkant van de monitor en 2 aan de onderkant (minder goed bereikbaar, prima voor muis of keyboard en zo).
Als laatste is er ook nog een 3,5mm audio input. De kwaliteit van de ingebouwde speakers is zeer matig. Ze zijn naar boven gericht, wat je duidelijk hoort. Ze kunnen luid genoeg maar de kwaliteit verslechtert snel bij een hoger volume. Ik raad aan ze niet te gebruiken tenzij je echt niet anders kunt of audiokwaliteit totaal geen belang heeft voor jou toepassing.
  • Beeldkwaliteit
Ik moet eerst melden dat ik zeker geen expert ben in het beoordelen van beeldkwaliteit.

Het 23” 16:9 1920x1080 IPS paneel geeft een zeer goed beeld.
Ik kan tot nu toe nog steeds geen zichtbare defecte pixels melden.
De kleuren zijn levendig en correct vergeleken met prints van foto’s, enz. Ik kan geen colourshift waarnemen, zelfs niet onder extreme hoeken. Dit is dan ook allemaal te verwachten bij een IPS paneel.
Bij een zwart beeld en een donkere kamer is er een kleine hoeveelheid backlight bleed te merken aan de linker en rechter zijkant. Dit is me echter nooit opgevallen bij normaal gebruik.
Ik ben een frequent gamer maar zeker niet hard-core. Input lag bij gamen is nauwelijks merkbaar. Een beperkte hoeveelheid motion blur is aanwezig zoals te verwachten bij een IPS paneel maar een compromis dat ik zeker neem voor een betere kleurweergave ten opzichte van TN panelen.
  • Bediening
Hoewel ik hier nog niet al te veel mee gespeeld heb ziet het on screen menu er overzichtelijk en duidelijk uit. Het navigeren met de 6 knoppen is best verwarrend in het begin en vereist zeker wat gewenning.
  • Overclock Prestaties
De refresh rate voor deze monitor is standaard 60Hz. Maar als je naar de technische specificaties kijkt op de website van Asus zal je zien dat het paneel een input tussen 50 en 60Hz ondersteund.
Dit heb ik dan ook getest door de monitor te overclocken in het NVIDIA-configuratiescherm tot 75 Hz. (Dit is niet moeilijk, de instructies zijn eenvoudig te vinden als je “monitor overclocken” googled) Dit werkte zoals verwacht probleemloos.
Elke frequentie boven de 75 kan je vergeten want de monitor zal een dialoogje tonen met “Buiten bereik”. Of dit een voordeel of een nadeel is zal je voor jezelf moeten uitmaken.
  • Besluit
De Asus PB238Q is een prima monitor voor iemand die kleurweergave en beeldkwaliteit belangrijk vind en er geen fortuin aal wilt besteden. De pure game-prestaties zijn zeker voldoende voor de gemiddelde gamer, maar een hardcore gamer zal waarschijnlijk voor een TN paneel gaan. De verpakking is verbazingwekkend compleet en een garantie van 3 jaar is zeker niet mis.

Heb jij ook een Asus PB238Q Zwart?

Hallo, ik zou graag willen weten of deze monitor 75Hz op 1080P ondersteund, zou je dit voor mij kunnen bevestigen?
Goede review trouwens, ik zit er ook over na te denken om deze te halen, zo te lezen is het een goede keuze!

Alvast bedankt!
Bedankt @Katteknots voor de positieve reactie.

De monitor zal standaard 60Hz 1080P zijn.

Maar je kan via NVIDIA-configuratiescherm de refresh rate verhogen naar 75Hz zonder enig probleem. Google maar even monitor overclocken om de precieze werkwijze te vinden. (Ik denk dat het bij AMD ondertussen ook gaat maar dat zal je ook even moeten Googelen indien nodig).

Je moet geen schrik hebben om het paneel te beschadigen want Asus geeft een frequentiebereik op van 50 tot 75 Hz en zelfs als je een hogere refresh rate als 75Hz probeert in te stellen zal je simpelweg een dialoogje zien met “buiten bereik”.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord, maar vraag gerust naar meer info. :)

* Ik heb een extra puntje met overclockprestaties toegevoeg ;)

[Reactie gewijzigd door bart 8 op 17 maart 2015 17:28]