Antec Big Boy 200, 200mm Review

kilian kl. h. 2 januari 2015, laatste update op 5 januari 2015, 315 views

Antec Big Boy 200, 200mm

Let op! Er zijn twee versies in omloop van de bigboy 200 van Antec. Beide zijn echter NIET kogelgelagerd! (zie foto voor de beide versies)

Pluspunten

• Degelijkste grote kastventilator in omloop
  • Flexibele rotor nieuwe versie knapt minder snel
  • Sterk frame

Minpunten

• GEEN kogellagers!
  • Geen PWM
  • Kleinere motor is minder degelijk

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Er zijn twee versies van de 'Antec BigBoy 200' in omloop.

In de marketing wereld is dit een 23cm fan.

Bij de nieuwe versie is de waaier uit meer flexibel (weekmaker) kunstof gemaakt , en is daarmee semi-transparant geworden, tov het matzwarte van de oude versie. Door de weekmaker knappen de bladen minder snel bij het schoonmaken. De bladen zijn ook een stuk meer gebogen dan bij de oude versie.
(zie de tweede foto voor de beide versies)

Het het hart (de motor) is een stuk kleiner geworden, en is daarmee minder degelijk dan de oude versie. Echter is hierdoor meer ruimte voor luchtverplaatsing (langere bladen).

De nieuwe versie is over het algemeen stiller, relatief tov de luchtverplaatsing.

Beide versies hebben echter GEEN kogellagers (in tegenstelling tot wat Antec moet doen geloven op de website) maar gewoon een sleeve/rifle/dynamic/hydro/twister/fluid bearing.(of hoe ze een simpel koperbusje danook noemen tegenwoordig in deze marketing wereld))
En nog een neopreen rubbertje om te voorkomen dat de rotor tegen de stator gaat schuren...
Totaal niet geschikt om verticaal lucht te verplaatsen / horizontaal op te hangen dus.

Ik heb een TY-150 van Thermalright genomen en die bevat WEL twee echte kogellagers (maat 3x8x4).
Maar deze fan zoemt veel meer, dit zit hem in de kennelijk minder optimale waaiervorm (en niet zoals zo vaak aan het frame).
(zie ook productreview: Thermalright TY-150, 150mm review door kilian kl. h.)

De lagermaat is vrij universeel (3x8x4), dus heb een zakje van ebay geplukt:

Twee stuks in de antec gedrukt. Ook heb ik de PWM motor van de TY-150 overgezet en voila ik heb een kogelgelagerde PWM gestuurde bigboy 200. (spul is allemaal uitwisselbaar, merken zeggen niets meer tegenwoordig, het is allemaal keihard chinees spul ;( )

Standaard heeft de fan een drie standen schakelaar met 3-pin connector.
Op de eerste stand draait hij veel te sloom om iets te bewerkstelligen.
Op de derde stand maakt hij voor mij iets te veel lawaai. (het is gewoon de lucht die je gaat horen)
De tweede stand is ideaal.

Desalniettemin relatief veruit de degelijkste grote kastventilator verkrijgbaar, door het sterke kunstof van het frame en flexibele kunstof van rotor + propellor.

Heb jij ook een Antec Big Boy 200, 200mm?

Ik weet dat deze review inmiddels bijna 2 jaar oud is, maar aangezien hij nog steeds relevant is (prima review trouwens ;) ), wil ik toch even vermelden dat de oude versie van de Big Boy die ik hier heb wel degelijk (dubbele) kogellagers heeft.
Blijkbaar zijn er dus zelfs van de oude versie ten minste twee versies...
Ok twee versies van de eerste versie, dat is vaag... er wordt maar wat aangerommeld dus.
Maargoed, kogellagers of niet, ik druk ze er tegenwoordig toch in past altijd.
En thanks! :)