CUBOT Zorro 001 Zwart Review

Quad 2 januari 2015, laatste update op 1 februari 2015, 4.787 views

CUBOT Zorro 001 Zwart

Een goedkope 4G telefoon die aan de meeste verwachtingen voldoet. Echter schiet het toestel op het gebied van foto's maken wel te kort. Kort gezegd is het toestel eentje welke voor het gros van de mensen geschikt is.

Pluspunten

• Volledige 4G/3G/GSM ondersteuning voor Nederlandse markt!
  • Notificatie-LED en verlichte capacitieve toetsen
  • Bijna stock Android 4.4.4
  • GPS is uitstekend
  • Qualcomm Snapdragon 410
  • Zeer goede prijs/prestatie/kwaliteits verhouding

Minpunten

• Camera valt tegen
  • Camera is extrapolatie op toegepast, de lenzen zijn eigenlijk 8MP (achter) en 2MP (front).
  • Aanpassen van quick toggles niet mogelijk - wel na root!
  • Updaten niet mogelijk via OTA

Cubot Zorro 001 - 4G voor iedereen!

banner-3

In het prijzensegment tot ¤200 was lang de Motorola Moto G 4G de absolute no-brainer als je stock Android wilde in combinatie met een HD-ready scherm en 4G. Maar ondertussen is dat al lang niet meer helemaal zeker meer, zo is (Huawei) Honor op de proppen gekomen met de 3C, en alhoewel deze geen 4G biedt krijg je bij dit toestel wel prima prestaties in combinatie met een hele lage prijs van ¤139. Ook fabrikanten zoals Samsung (Galaxy Ace 4), Microsoft (Nokia Lumia 635) en Vodafone (Smart 4 Power) bieden telefoons aan voor een lage prijs met de mogelijkheid tot een 4G mobiel internet.

Alleen de meeste toestellen onder de ¤200, zowel in Nederland als op de Chinese markt, bieden veel ‘bang for the bucks’ maar lijken vaak op een aantal punten bezuinigd te hebben of missen essentiële functies zodat je er in sommige gevallen niet volledig gebruik kan maken van diensten zoals het 4G netwerk of een fatsoenlijk werkende GPS. Cubot claimt met de Zorro 001 een telefoon te leveren die die op praktisch alle punten een antwoord heeft op de vragen en ik ga uitzoeken of de Cubot Zorro 001 een telefoon is welke deze pijnpunten wegneemt.

Inhoudsopgave
Specificaties
  • Cubot Zorro 001
  • Dual SIM, 2x micro SIM-kaart
  • 2G: GSM 850/900/1800/1900MHz
    3G: WCDMA 900/2100MHz
    4G: LTE-FDD 800/900/1800/2100/2600MHz
  • Qualcomm Snapdragon 410 MSM8916 Cortex A53 1.2GHz (up to 1.4GHz)
  • Adreno 306
  • 1280*720 pixels
  • FM-radio + opnamefunctie
  • 13MP back camera, 5MP front camera
  • Wi-Fi B/G/N, Bluetooth 4.0, GPS
  • 140 x 71 x 7.1mm (LxBxH)
  • 140 gram
  • Android 4.4
Unboxing
Ik heb mijn exemplaar ontvangen van Gearbest en heeft er ongeveer 20 dagen erover gedaan om van Gearbest naar mij te komen, wat vrij normaal is. De telefoon komt binnen in het inmiddels klassieke bubbelenveloppe en met daarin het doosje waar het allemaal om draait. De verpakking is strak en ziet er luxe uit met de letters Zorro als het ware erin gekerfd.

unboxing-1 unboxing-2 http://tweakers.net/ext/f/ViKJI3YKTDt2wpFJjuER5fFI/%20thumb.jpg

Bij het openen van het doosje kom je zoals gewoonlijk als eerste het toestel tegen, deze is voor de veiligheid ingepakt in een bubbelzakje zodat het scherm niet beschadigd kan worden. Onder de telefoon ligt, zoals vaak bij Chinese telefoons meegeleverd, een screenprotector, een gebruikershandleiding en de adapter plus een USB kabel. En wat ik persoonlijk ook wel prettig vind om te hebben is de hardcover die meegeleverd is.

unboxing-3 unboxing-4 http://tweakers.net/ext/f/vTcnkTEyxGFNIYClOIl3sRiP/%20thumb.jpg

Even alles op een rijtje gezet:
  • Cubot Zorro 001
  • EU adapter
  • USB-kabel
  • Screenprotector
  • hardcase cover
  • Handleiding
Uiterlijk en eerste indruk
Ondanks het 5” scherm voelt de Cubot Zorro vrij compact aan, hij is vergeleken met de LG Nexus 5 maar nipt langer en breder maar is de Cubot Zorro wel weer 1mm platter dan de LG Nexus 5, en dat alles is maar goed ook want de achterkant van de Cubot Zorro voelt behoorlijk glad aan en doordat hij best hoekig is ligt het toestel niet perfect in de hand.

Aan de achterzijde van het toestel zit behalve de 13MP camera ook de speaker, deze had ik het liefst aan de onderkant gezien of, nog mooier, aan de voorkant maar dat is over het algemeen alleen voor de duurdere toestellen weggelegd. De powerbutton bevindt zich boven aan de rechterkant van het toestel met daaronder de volume knoppen. De plaatsing is persoonlijk wennen aangezien deze normaal gesproken aan de linkerkant bevindt waar nu geen knoppen te vinden zijn.
cubot-2
De plaatsing van de aan/uit knop en volume knoppen

Bovenop het toestel zit zoals bij de meeste telefoons de 3.5mm uitgang voor koptelefoons, hiermee kan je ook gebruik maken van FM radio (hierover nog meer) waarbij de headset als antenne fungeert. Aan de onderkant zit de micro-USB aansluiting en de microfoon voor het bellen. De Cubot Zorro 001 maakt gebruik van capacitieve toetsen welke, hetzij zwak, oplichten bij aanraking ervan wat ik persoonlijk gezien echt een pluspunt vindt van dit toestel!
cubot-3 cubot-1.jpg capacitive-buttons
De 3.5mm uitgang en verlichte capacitieve toetsen

Boven het OGS gelamineerde IPS scherm welke een resolutie van 1280 bij 720 pixels heeft vind ik nog een 5MP front camera met gezichtsherkenning en aan de rechterkant een drie kleuren notificatie LED welke rood, geel en of groen oplicht, ook dat vind ik een heel mooi pluspunt wat ik vaak mis bij toestellen in deze prijscategorie.

Hardware en prestaties
Snapdragon
Een van de redenen waarom je dit toestel zal kunnen aanschaffen is het gebruik van de Qualcomm Snapdragon 410 processor, deze processor is de opvolger van de Snapdragon 400 en heeft naast ondersteuning voor de 64 bits instructieset ook volledige 4G ondersteuning aan boord (daarover later meer) en is bedoeld voor de budget toestellen.

De GPU is de Adreno 306, de opvolger van de Adreno 305 en zal genoeg moeten zijn voor simpele spelletjes als candy crush en het afspelen van 1080p video’s.

Opslag
De Cubot Zorro heeft naast 1GB RAM ook 8GB ROM aan boort, dit is voor een lichte gebruiker voldoende die niet de behoefte heeft aan veel apps, 2GB van de interne opslag is gereserveerd voor apps en ongeveer 4GB is er over voor persoonlijke data. Een kleine 2GB is ingenomen door Android wat ik persoonlijk wel veel vind. Indien je extra opslag nodig hebt is het uit te breiden door middel van een Micro-SD kaart van maximaal 64GB.

Concurrentie
Omdat de Cubot Zorro qua prijs tegen veel telefoons concurreert heb ik een aantal benchmarks gedraaid en vergeleken met de concurrerende hardware, zoals de Elephone G4 welke een MediaTek MT6582 processor aan boord heeft met een Mali MP400 GPU en 720p scherm. De Cubot GT99 die een MediaTek MT6589 processor die weer een Powervr SGX544MP heeft en ook op een 720p scherm draait. Alle telefoons zijn capabel om simpele spelletjes te draaien zonder lag en het gaat dus vooral om wie als beste uit de bus komt wat scores betreft en welke een langer leven beschoren zou kunnen hebben.

De gebruikte benchmarksoftware zijn AnTuTu, GeekBench 3, Quadrant SE en 3D Mark om de grafische prestaties te benchen.
Benchmarktabel

AnTuTu-1 AnTuTu-2 Geekbench Quadrant
Benchmarktabel en screenshots van benchmarkapps

Zoals je kan zien is de Snapdragon 410 nog ver, heel ver verwijderd van de Snapdragon 801 die in de OnePlus One zit, dichterbij zit de Snapdragon 410 bij de Chinese SoC’s, de MT6582 en de MT6589, deze zijn wat de rauwe processorsnelheid en RAM betreft ongeveer 10% tot 20% langzamer. De Adreno 306 is ongeveer gelijk aan de Mali MP400 / Powervr GSX544 dus daar hoef je wat dat betreft geen wonderen te verwachten. Nu is de vraag of de winst die je op papier ziet ook in de praktijk merkt, aan de ene kant wel en aan de andere kant ook weer niet. De algehele gebruikerservaring is dat het werken met het toestel ongeveer gelijkwaardig is als met de Elephone G4 en de Cubot GT99, het zit hem meer in de details dat onder andere het installeren van apps veel soepeler gaat en dat apps sneller geopend zijn.

Schermkwaliteit en kijkhoeken
Een onderdeel van een telefoon waar ik altijd wel kritisch naar kijk is het scherm, een scherm maakt of breekt de gebruikerservaring met een telefoon omdat dit hetgene is waar je constant naar kijkt. Een aantal eisen die je dan zou kunnen stellen aan het scherm is een fatsoenlijke resolutie van ten minste 1280 bij 720 pixels op maximaal 5” en 1920 bij 1080 pixels op maximaal 5,5”. In mijn ogen is QHD niet nodig en zorgt het alleen maar voor hoge productiekosten en een hogere belasting op de accuduur.

De Cubot Zorro wordt geleverd met een OGS gelamineerd scherm wat kortweg inhoudt dat het LCD en touchscreen uit 1 glas onderdeel zijn gemaakt in plaats van 2 afzonderlijke delen die op elkaar geplakt zijn. Het voordeel zou zijn dat het de kijkhoeken en schermkwaliteit verbetert omdat de LCD hoger ligt en de icoontjes als het ware op het scherm geplakt lijkt.

Over de Cubot Zorro kan ik vrij kort over zijn, ik had vooraf gezien de prijs niet al te hoge verwachtingen hierover maar ik ben wel behoorlijk verrast over het toestel. De kijkhoeken zijn goed te noemen, de kleuren vervangen niet veel onder bepaalde hoeken en zwart is redelijk zwart. Wat mij ook meevalt, is de backlight-bleeding, deze is op mijn toestel een klein beetje aanwezig maar in de praktijk is het niet zichtbaar. De Cubot Zorro overtreft dus mijn verwachtingen. Ik heb inmiddels ook een paar stevige verhalen getypt op de Cubot Zorro, het touchscreen reageert snel en accuraat, het registreert maximaal 5 vingers, wat ik voldoende vind, en het heeft geen last van ghost-touches.

Kleur-backlightbleeding kijkhoeken-1 kijkhoeken-2 kijkhoeken-3 Multitouch
Backlight-bleeding, kijkhoeken en touchscreenregistratie van de Cubot Zorro

Camera
Foto functie
De Cubot Zorro heeft een 13MP camera aan de achterzijde en een 5MP camera voor #selfies aan de voorzijde. De camera software heeft veel gelijkenissen aan de standaard Android camera die je ziet in Android 4.2 Jellybean alleen zijn er wat meer instellingen in te vinden dan gewoonlijk. Zo wilde ik de flitser standaard uit hebben in plaats van automatisch maar was het nauwelijks te vinden door de 3 onduidelijke instellingen toetsen, dat vind ik persoonlijk een groot nadeel, deze hoort dus binnen handbereik te zijn.

De kwaliteit van de foto’s vind ik wisselend, over het algemeen maakt dit toestel niet de mooiste foto’s en dat verwachte ik ook niet voor deze prijs, als ze maar acceptabel zijn. Nu weet ik niet of het aan mijn exemplaar ligt of dat alle camera’s van de Cubot Zorro zo zijn maar gemiddeld genomen is wellicht de helft van de foto’s die je neemt bruikbaar of zijn ze overbelicht of te donker omdat er te weinig ligt op de lens komt.

Op oudejaarsavond heb ik geprobeerd een paar foto’s te maken van vuurwerk in de lucht, deze heb ik nadien direct verwijderd omdat er niets meer dan een zwarte vlek op je scherm staat, het toestel is gewoonweg niet in staat om in donkere situaties foto’s te maken.

Dan de foto’s overdag, foto’s gemaakt binnen in de huiskamer zijn redelijk donker wanneer ik de flits uit zet, zet ik de flits aan worden ze teveel overbelicht. Foto’s buiten zijn redelijk te noemen, ook hier blijkt de lens gevoelig te zijn voor teveel licht en kan hij daar niet goed mee om gaan. Ik heb hieronder een 3-tal van de beste foto’s die ik gemaakt heb neergezet.
Foto-1 Foto-2 Foto-3
Foto’s gemaakt door de Cubot Zorro

Het eerste wat je hieruit kan opmaken is dat de camera het licht niet goed kan verwerken, zodra iets wat geel of wit neigt wordt het een fel wit vlak, en daar komt nog bij dat op het eerste gezicht er aardig wat detail aanwezig is maar na een klein beetje inzoomen dat al op gaat in korrelig en flets beeld.

De foto’s zijn dus handig om even door te sturen in WhatsApp maar verre van ideaal om een plaatje, geschoten door je Cubot Zorro, even op Facebook te uploaden.

Update 03-01
De megapixels in de Cubot Zorro zijn extrapolerend en de daadwerkelijke lens die op de achterkant zit is 8MP en 2MP op de frontcamera. Hoewel ik niet exact weet wat extrapolatie is, en wat de techniek doet komt het er kortweg op neer dat de beeldpunten genomen worden op 8MP en worden uitgesmeerd op 13MP, er kan door de software/lens wat bij verzonnen worden of er treed onscherpheid op doordat een enkele pixel in feite wordt uitvergroot naar bijna twee pixels.

Video functie
De Cubot Zorro zou volgens diverse specificaties ook 1080p op 30FPS moeten kunnen filmen, ik heb dat echter nog niet ontdekt. De hoogst mogelijke resolutie is 1280 bij 720 pixels met 29 frames per seconde. Het filmen gaat op zich redelijk, opgenomen geluid is goed hoorbaar terug te luisteren, deze voldoet aan mijn verwachtingen voor een toestel van ¤110. Hieronder heb ik een sample gefilmd waarvan ik het geluid wel eruit gefilterd heb i.v.m. storen van vuurwerk en andere geluiden.

Connectiviteit
4G-LTE
Een ander punt wat de Cubot Zorro zo interessant maakt is de volledige ondersteuning voor de Nederlandse markt op het gebied van zowel 3G (900Mhz / 2100Mhz) als 4G (B3/B7 en B20) waarvan Band 20 voor velen de belangrijkste is, want dat is namelijk de 800Mhz frequentie wat bij KPN en Vodafone voor een landelijke dekking zorgt. Veel Chinese toestellen missen die band juist, zo ook mijn primaire telefoon, de OnePlus One. Juist het bieden van al deze frequenties zorgt ervoor dat voor elke Nederlander die een mobiel internet heeft afgesloten met 4G het overwegen van deze Cubot Zorro waard is.

Maar hoe werkt 4G nu in de praktijk op deze Cubot Zorro? In combinatie met Hi/KPN werkt dat in één woord perfect! Direct nadat de simkaart geplaatst is en de telefoon is opgestart wordt het 4G icoontje direct zichtbaar in de statusbalk. Een APN instellen of andere dingen uitvoeren is allemaal niet nodig, out-of-the-box werkt de verbinding.

Ik heb enkele tests uitgevoerd met de app Speedtest.net. De downloadsnelheid is variërend tussen de 20Mb/s en de 26Mb/s goed te noemen waar de uploadsnelheid zo rond de 15Mb/s blijft steken. Nu zou ik met mijn abonnement theoretisch 50Mb/s moeten halen maar dat is alleen in de meest ideale condities waarbij ik ook vlakbij een GSM-mast zou moeten staan. Dat alles is niet het geval waardoor ik dus zeer tevreden ben over hoe de Cubot Zorro omgaat met 4G-LTE.

Dual SIM
De Cubot Zorro ondersteund dual sim, wat inhoudt dat je dus zowel je SIM-kaart van het werk als die van jou privé in 1 toestel kwijt kan, zo ben je gelijktijdig bereikbaar op zowel je werk als privé telefoonnummer, ook wel dual stand-by genoemd.

Kan ik dan op beide simkaarten tegelijk mijn internetverbinding open hebben? Nee, dat is niet mogelijk en dat heeft twee oorzaken, ten eerste ondersteund alleen SIM-slot 1 LTE/WCDMA en GSM verbindingen en ten tweede je kan simpelweg maar 1 internetverbinding tegelijk op je telefoon aan hebben, dat kan via WiFi, 3G/4G of bluetooth tethering zijn. Op SIM-slot 2 is enkel spraak (GSM) mogelijk.

GPS
Een discussiepunt bij Chinese toestellen blijft altijd het gesteggel over de GPS verbinding, want werkt die nou wel of werkt die nou niet? Deze problemen komen vaak voor bij discussies over de MediaTek SoC’s die dus niet in deze Cubot Zorro zit, de Qualcomm Snapdragon 410 handelt hier de GPS af en doet dat meer dan uitstekend.

Bij de eerste keer testen met de app GPS Test had ik binnen vijf seconden een fix, binnen. Buiten heb ik nog sneller een fix en met nog meer satellieten verbinding. Vooral het feit dat ik in huis binnen enkele seconden al een fix heb is de GPS al meer dan fantastisch om te hebben op dit toestel.

Ik heb de Zorro ook gebruikt om te navigeren, daar doet die het prima mee, ook wanneer ik geen route heb uitgestippeld en hij mij eigenlijk moet volgen, perfect dus!
GPS-1GPS-2
Links screenshot van verbinding binnen en rechts de verbinding die ik buiten had

Software
Stock Android
Liefhebbers van Nexus toestellen zullen met alle plezier kijken naar de Cubot Zorro vanwege het gebruik van stock Android, welke op enkele kleine aanpassingen na, zoals de camera en de FM-radio app, gelijk is aan Android zoals Google deze uitgerold heeft naar Nexus toestellen. Al zitten er wel een klein aantal beperkingen of dingen die net iets anders zijn, zo is de launcher niet zoals die je op de Nexus 5 vindt maar lijkt het op de Android Jellybean (4.2) launcher, zijn de quick toggles niet aan te passen, werkt het updaten naar een nieuwere firmware niet via OTA en als irritatiepuntje is het gemis van het accupercentage in de statusbalk en quick toggles.
Android-1 Android-2 Android-3
Screenshots van Android 4.4.4 op de Cubot Zorro

Updaten
Sinds 17 december is er op Needrom een officiële firmware-update van de Cubot Zorro verschenen die de softwareversie van B04 naar B05 bijwerkt, zie de hyperlink hierboven voor de changelog en download locatie.
Het bijwerken van de telefoon doe je door op een SD kaart, dus niet het interne geheugen het update.zip bestand te plaatsen, welke ingepakt zit in de download op Needrom.com. Om hem bij te werken ga je naar ‘Instellingen’ -> ‘Over de telefoon’ -> ‘System updates’. Klik vervolgens op ‘Storage card updates’ en daarna in het pop-up op ‘Continue’. Hierna zal de Cubot Zorro herstarten en vervolgens de update in de recovery installeren.

!LET OP!
Deze update zal je telefoon naar fabrieksinstellingen herstellen, maak dus eerst een back-up van je gegevens!

Deze update duurt ongeveer een minuut of 10 in mijn geval, daarna zal het toestel herstarten en kom je weer in het aanmeldscherm van Android.
updaten Updaterecovery Bootlogo
updaten van de Cubot Zorro

Update
Op Needrom is er een nieuwe Firmware update verschenen, deze kan je flashen via de recovery, vergeet niet dat ook bij deze update je telefoon naar fabrieksinstellingen wordt gezet.

Deze update, 001.09, zou onder andere de foto kwaliteit moeten verbeteren, ik heb het al een beetje kunnen testen en dat is inderdaad het geval! De foto's zijn vooralsnog stukken minder overbelicht en hij lijkt sterker te zijn in donkere lichtsituaties, later meer!

FM-Radio
Er is 1 app in het bijzonder die ik graag even aan wil stippen. De Cubot Zorro heeft ondersteuning voor FM-radio, wat tegenwoordig al bijna bijzonder aan het worden is, maar het levert dus ook een FM-radio app mee. In eerste instantie schonk ik er geen aandacht aan maar toen ik de FM-radio uitprobeerde viel mij een knopje op. Onder de aan/uit knop van de FM-radio zit een groen knopje waarmee je de radio welke je luistert kunt opnemen! Dit heb ik zelf nog nergens eerder gezien, en ik denk niet dat het uniek is maar ik vind het in elk geval een zeer nuttige feature voor diegene die een radio uitzending graag even wilt terug beluisteren of een muzieknummer wilt opslaan op zijn of haar telefoon! Wil je de opname starten druk je op de groene knop, deze veranderd dan in een rode ‘record button’ met daarachter de tijdsduur van de opname, zodra je het wilt stopzetten druk je op de rode knop en de opname is opgeslagen, heel simpel dus!
Radio-1 Radio-2
Live-radio opnemen? Zo gepiept met de Cubot Zorro!

ART of Dalvik?
Ik heb het toestel geprobeerd om op ART te zetten, helaas is dit na een reboot overgegaan in alleen maar foutmeldingen, ik kwam Android niet eens meer in omdat ik alleen maar pop-ups met errors te zien kreeg. Of het vervelend is om geen ART te hebben, ik denk het niet want zo heel veel winst valt er in de praktijk niet te behalen. Maar het niet op ART kunnen zetten is wel een minpuntje voor de stabiliteit van de software.

Root
Op dit moment is het rooten van een Snapdragon 410 toestel nog niet mogelijk. Ik heb diverse tooltjes en handelingen erop los gelaten maar het is mij tot dusver nog niet gelukt. Ik ga er vanuit dat het op korte termijn wel mogelijk is, maar voorlopig moeten we het nog even zonder root doen.

Update 27-01-2015
Sinds 27-01-2015 is er eindelijk een mogelijkheid gevonden om de Cubot Zorro te rooten!
Een gebruiker op Needrom heeft een root script geplaatst welke zonder problemen je telefoon root en SuperSU installeert op je Cubot Zorro.

Hieronder een korte how-to:
  1. Download de ADB drivers vanaf hier.
  2. Download het rootscript vanaf hier.
  3. Zet op je Zorro USB debugging aan (te vinden in de ontwikkelaarsopties, die je kan bereiken nadat je 7 keer op buildnummer in 'About Phone' hebt getikt).
  4. Verbindt je Zorro met je PC.
  5. Zorg ervoor dat de verbindingsoptie op PC software staat.
  6. Installeer de ADB driver via apparaatbeheer.
  7. Voer het bestand 'root_zorro_coincity.bat' uit.
  8. Druk eenmaal op de entertoets
  9. Het root-proces wordt nu begonnen, nadat het toestel herstart is zou de app SuperSU op je Cubot Zorro erbij moeten staan.
Xposed Framework & GravityBox
Haal meer uit je telefoon door Xposed Framework te installeren.
Je vindt Xposed op de volgende website: http://repo.xposed.info/

Eenmaal geïnstalleerd activeer je de Framework in de app, en herstart de telefoon.
Daarna kan je modules toevoegen, waaronder GravityBox ~[KK], deze vindt je onder Download.
Nadat het gedownload en geïnstalleerd is keer je terug naar modules, daar vink je GravityBox aan en herstart je de telefoon.

In GravityBox kan je onder andere de quick-toggles aanpassen, heel erg handig dus omdat deze in de stock ROM vrij beperkt is!

Batterij
De 2200mAh accu wat meegeleverd is voor een smartphone van rond de 5” vrij gemiddeld. Cubot had een grotere accu erin kunnen plaatsen maar dit was dan ten koste gegaan van de vormgeving van het toestel, deze wordt immers dikker en dus zwaarder. Tijdens de testsessies en benchmarksessies ging de batterij vrij vlot van volledig opgeladen naar ongeveer 10%, de schermtijd bedroeg dan wel ruim anderhalf uur. Doordat het toestel dan constant volledig belast wordt is het alleen geen realistische tijd en denk ik dat er veel meer uit te halen valt.

Hoe de Cubot Zorro met de batterij omgaat, zal de komende tijd duidelijk worden, voor nu is het nog te kort dag en kan ik het enkel met een schatting doen, en het ziet er naar uit dat het voor een gemiddelde gebruiker ruim voldoende is om de dag met het toestel door te komen. Zal je veel spelletjes spelen of op een andere manier intensief gebruik maken van de telefoon dan zal je de telefoon aan het einde van de middag wel aan de oplader moeten hangen. De stand-by tijd lijkt in orde te zijn waardoor een lichte gebruiker na 2 dagen het stopcontact moet opzoeken.
BatterijAccustatsAccustats
De 2200mAh grote accu van de Cubot Zorro en statistieken van licht gebruik

Terugkijkend op mijn ervaring met de Cubot Zorro ben ik aan de ene kant positief verrast en aan de andere kant voel ik mij een klein beetje beperkt in de mogelijkheden ermee. Het positieve van de Cubot Zorro vind ik nog altijd de out-of-the-box ondersteuning voor 4G, de brede support ervan door alle frequenties te ondersteunen die in Nederland gebruikt worden voor zowel 4G,3G als GSM en de perfect werkende GPS. Andere nuttige pluspunten zijn natuurlijk de notificatie-LED en de verlichte capacitieve toetsen.

Is dan alles perfect voor elkaar met deze Cubot Zorro? Nee, dat is het helaas niet zo. Het belangrijkste irritatiepunt is de camera die ik onvoldoende vind voor wat er beloofd is zoals 1080p video-opname, te overbelicht en in het donker geen foto’s kan schieten van voldoende kwaliteit.
Een ander irritatiepunt vind ik zoals al aangegeven in de review het niet aan kunnen passen van de quick toggles en de accupercentage wat niet in de statusbalk gezet kan worden.

Update
Het aanpassen van de Quick Toggles is vanaf nu mogelijk door het toestel te rooten (zie de root instructies eerder in deze review) en door het installeren van een app kan je de Quick Toggles naar eigen smaak aanpassen.

Maar.., ben je op zoek naar een Android telefoon welke niet op een MediaTek SoC draait met Android 4.4 geleverd wordt, perfect werkende GPS aan boord heeft én volledige ondersteuning biedt voor het Nederlandse 4G netwerk, dan kan ik je de Cubot Zorro van harte aanbevelen. Als je graag (redelijk) goede foto’s wilt maken met je telefoon dan moet je toch de Cubot Zorro mijden en naar een toestel in een andere prijsklasse zoeken.

Tot slot
Tot slot wil ik Gearbest nog even bedanken voor het beschikbaar stellen van het toestel. Zonder hun was het niet mogelijk geweest om deze review te maken en als extraatje is het toestel ook nog het goedkoopst bij Gearbest te bestellen! Met de couponcode 001LG kost hij slechts $133 dollar, omgerekend een kleine ¤110! Je vindt hem hier: http://www.gearbest.com/cell-phones/pp_109005.html

Change log
27-01
How-to ROOT toegevoegd onder het kopje root
03-01
Update toegevoegd met betrekking tot camera
03-01
Screenshots accuverbruik bij licht gebruik toegevoegd
Ondersteuning Micro-SD toegevoegd
02-01
Review online

To-Do list
none

Heb jij ook een CUBOT Zorro 001 Zwart?

Vandaag de Zorro binnengekregen. Prima ding en het mooiste is dat alle functies van mijn carkit werken als een tierelier.
Ik heb wel een vraag. Ik zie nergens de instellingen voor audioprofielen. Ik heb nu build Zorro.001.06. Zou het helpen als upgrade naar Zorro.001.09 en de telefoon ga rooten?

Bedankt alvast!
Wat zijn de audioprofielen die je bedoeld precies? Android is behoorlijk stock namelijk.

Upgraden naar 01.09 is aan te raden voor je hem helemaal instelt, hij reset je toestel namelijk na de upgrade.

De telefoon zou ik inderdaad rooten, na de upgrade. ;)
Ik bedoel de profielen (Normal, Vibrate, Silent). De upgrade naar 1.09 is gewoon mogelijk vanaf 1.06 toch. Alleen enkel via de Stock recovery en niet via de Android software update via SD. Klopt dat?
Zie mijn review:
Oh dus toch de easy way! Tnx! morgen maar eens upgraden.

Update - vraag:
Is het mogelijk om na rooting gebruik te maken van een gepartitioneerde sdkaart en Link2Sd voor meer ruimte voor aps. Als ik nu grotere bestanden download krijg ik een 911 error in de play store.

[Reactie gewijzigd door FJP84 op 11 maart 2015 23:12]

Bedankt voor het reviewen. Zoals je al weet, heb ik hem ook. :)

De camera's zijn overigens beide geinterpoleerd. Het zijn in feite 2MP en 8MP camera's.
(niet dat dat iets met de belichting te maken heeft natuurlijk)

Ik haal in huis 50 Mbps met speedtest.net. Blijkbaar zit ik in een 'sweet' spot. Zal het de komende week ook op andere lokaties testen. Vodafone hier overigens. (moest wel een APN instellen)

Het is inderdaad jammer van de camera. Ik heb er zelf nog niet veel mee getest, maar hij gaat het duidelijk niet halen bij die van de ZTE V5. (maar wat wil je.. Sony t.o.v. vaag merk)

Het scherm viel me ook in positief opzicht mee. Voor mijn gevoel is het helderder en scherper dan dat van de ZTE. Foto's en HD-filmpjes zien er gewoonweg beter uit.

Dus inderdaad een fijn toestelletje, maar balen van de camera.
Toevoeginkje: Ik haal op een heel andere lokatie ook 40+ Mbps, dus wellicht doet Vodafone het beter dan KPN op dat gebied. Het lijkt me iig sterk dat het aan jouw telefoon ligt. :)
Elke test jast er wel iets van 70MB doorheen, lijkt het, dus ik doe het maar niet te vaak. (heb wel mijn limiet opgehoogd van 1GB naar 2GB zojuist)
Ligt niet aan mijn exemplaar, met mijn Nexus 5 haalde ik eenzelfde soort snelheden.
Hoi Quad, Ik was de spullen voor het rooten al aan het verzamelen maar het root script lijkt niet meer beschikbaar. Heb jij dat nog ergens?

Volgens mij heb ik het op al gevonden op needrom. Even een vraag over de beste volgorde.
  • rooten
  • Flash CWM Recovery
  • Update Firmware
  • Opnieuw rooten (flashen via CWM)

[Reactie gewijzigd door FJP84 op 19 februari 2015 10:18]

je hoeft niet eerst te rooten en cwm te installeren.
Je kan de nieuwe firmware nml flashen met de orginele recovery.

dus:
1) nieuwe firmware via originele recovery
2) rooten
(eventueel cwm)
Leuke review :) Ik hoop dat er meer van dit soort telefoons gereviewd gaan worden.
Mooie review. Verwacht onze zorro binnenkort!
Super om je review te lezen.
Ga deze telefoon ook maar eens overwegen ....
ps De couponcode ZOROHF werkt ook nog en geeft 3$ meer korting. Wellicht kan je dat nog toevoegen in je review.
Op Needrom las ik dat build 09 bij sommigen negatieve gevolgen had voor de belkwaliteit. Hoe heb jij dit ervaren?
Volgens mij heb ik mijn Zorro vakkundig om zeep geholpen. De update naar 09 was mislukt en nu ik via recovery will updaten kan hij de sdcard niet mounten. Iemand een idee hoe dit te fixen is? Bedankt alvast.

Update:
Het was te wijten aan een brakke SD kaart. Build 09 is nu up and running!

[Reactie gewijzigd door FJP84 op 15 maart 2015 19:54]

Misschien nog even goed om aan te passen in je review:
Vanaf 009 kan je wisselen met de simkaarten in de software. Het is dus niet meer correct dat simslot 2 alleen spraak heeft.
Ik heb mijn simkaarten omgedraaid omdat bleek dat slot 1 beter contact maakte met mijn slecht geknipte minisim. En het werkt ook echt: ik heb nu data op sim 2!