Medion Akoya S1500 D Review

Mafra 2 januari 2015, 2.788 views

Medion Akoya S1500 D

Deze mini PC gekocht om in te zetten als HTPC, met Windows en Mediaportal (team-mediaportal.com).

Pluspunten

• Geluidsstil
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Lekker compact
  • IR afstandsbedienings sensor aanwezig
  • Systeem is na volledige installatie/configuratie binnen 30 s opgestart
  • Speelt 1080p films vloeiend af.

Minpunten

• Veel crapware, waaronder Apple Quicktime die behoorlijk veel performance kost
  • Windows 8 updaten duurt heel lang.

Features Score: 3
Specificaties

Type: Mini-pc / HTPC
CPU: Intel Celeron N2830, dual core
CPU architectuur: Intel Bay Trail
Snelheid: 2,16GHz / 2,41GHz (turbo)
Geheugen: 4 GB
Hardeschijftype Hybrid-HDD: 508 GB
Videochip: Intel HD Graphics
USB: 2.0 en USB 3.0
Video uit: HDMI
Ethernet: 1Gbps
WLAN: 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n
5GHz ondersteuning: Ja

Windows 8.1 N with Bing 64-bits is voor ge´nstalleerd.

Prijs: Eur 259,-

De installatie

Bij het updaten van Windows 8 valt op dat het processorgebruik zeer hoog is (boven de 95%). Naspeuring levert op dat dit een bekende bug is van Windows 8. Na de 2e grote update van Windows word het processorgebruik inderdaad veel minder tijdens het updaten. Vervolgens nog de nodige Windows updates ge´nstalleerd. Dit is een tijdsintensieve klus. Dus vaak aanzetten en dan wat anders gaan doen.

Na het verwijderen van de tegenwoordig standaard ge´nstalleerde crapware en vooral na het de´nstalleren van Apple Quicktime en de bijhorende Apple update service wordt het systeem een stuk sneller (en veiliger ;-) ).

Ik heb mijn eigen virusscanner ge´nstalleerd.

Vervolgens team-mediaportal versie 1.9.0 ge´nstalleerd. (Versie 2.x vind ik zeer onoverzichtelijk in gebruik).

Nu het systeem helemaal is ingericht start deze binnen 30 s op. Dit mede dankzij de HDD met SSD cache van 8 GB!!!

Ook media-portal start snel op.

Het bekijken van films, foto's, en beluisteren van muziek in allerlei formaten werkt allemaal prima en vloeiend. Ik stream alles vanaf mijn thuisnetwerk, bekabeld aangesloten met 1 GB ethernet.

De Medion is via een Denon 5.1 versterker aangesloten aan een wat oudere Sony televisie.

De audio wordt keurig afgespeeld via de versterker (aangesloten via HDMI).

Ik heb de afstandsbediening van mijn vorige HTPC ingezet om de nieuwe te bedienen. Ook dit werkt goed dankzij de ingebouwde IR ontvanger. Overigens gebruik ik in 99% van de tijd gewoon een draadloze muis om e.e.a. te bedienen. Dat werkt veel sneller.

Al met al ben ik heel tevreden met mijn nieuwe HTPC.

Heb jij ook een Medion Akoya S1500 D?

Ik heb de NUC DN2820FYK en net de Medion S1500D gekocht.
zouden de zelfde apparaten moeten zijn als ik naar de hardware kijk.
De NUC DN2820FYK kan ik direct aanzetten met de afstandsbediening de Medion niet

Bij de DN2820FYK zie ik het power lampje heel flauw branden (soort stand by) en bij de Medion niet

Lijkt een BIOS probleem de medion heeft een American megatrends bios en de NUC een Intel Visual Bios

Misschien ga ik proberen de Intel BIOS er op te zetten, dit is niet zonder risico! https://downloadcenter.in...4709&lang=eng&ProdId=3782

[Reactie gewijzigd door micware op 22 februari 2015 10:30]

Ik heb dat geprobeerd maar hij geeft aan dat er niet over een legacy bios heen te schrijven is.. vervolgens durfde ik niet aan om dit op een of andere manier te overriden..

Mocht het lukken, laat het dan weten :)
Het formaat is inderdaad een NUC. Afmetingen: 116,6 x 49,5 x 102 mm (B x H x D).

Externe netadapter: 36 Watt. Heb keuze mede gebaseerd op het verbruik van de processor: 6.09W.

Heb in het verleden zowel met XBMC (tegenwoordig Kodi) alsook met team-mediaportal gewerkt. Die laatste beviel me het beste. Betere ondersteuning voor audio over HDMI. Heb Kodi niet meer bekeken, misschien binnenkort weer een keertje.
Paar vraagjes:
  • Valt deze niet in de categorie NUC?
  • Wat is z'n energie-verbruik?
  • Waarom Team-Mediaportal (ik ken het niet) in plaats van Kodi?
Dit is een NUC Celeron met Medion logo, alle hardware en een Windows 8.1 licentie.
Vraagje: Ik heb de S1500 ook aangeschaft maar ik krijg hem met geen mogelijkheid aan vanuit sluimerstand/uitstand mbv een afstandsbediening. (slaapstand werkt overigens wel). Werkt dit bij jou?

De Medion branded NUC is trouwens wel iets anders, het BIOS is bijvoorbeeld compleet anders wat ook de reden kan zijn van bovenstaande probleem.
Dit heb ik ook, Ik heb de NUC DN2820FYK en Medion S1500D, ze zijn bijna identiek
Bij de NUC gaat het wel goed en bij de Medion niet

Booten van uit mijn luie stoel is een van de dingen die ik zo mooi vind aan deze apparaten :)
Binnenkort zal ik proberen of ik hem aan krijg met de afstandsbediening. Ik heb deze, buiten het testen, nog niet gebruikt; ik gebruik de muis. Afhankelijk van de sleep state kan ik hem wekken met het draadloze toetsenbord of muis. Bij de diepste sleep state moet ik de power button gebruiken.
Ik heb hem thuis staan als server voor een website, gewoon server 2012 erop en klaar.

Als je hem uit de doos haalt is hij inderdaad (ook door troep) enorm traag, met een schone 2012 server installatie is het een rap dingetje, zal na een schone windows 8 installatie ook zo zijn.

Als voordeel is hij klein en zuinig, en goed gebouwd, nadeel is dat ik hem op TV moest aansluiten, je kan de bios niet in als je blijkbaar een scherm via verloopstuk op hdmi aansluit, moest direct en dat kon alleen de tv.

Andere nadeel was dat bij aankoop op de site van Medion geen drivers beschikbaar waren, maar na veel gedoe lukte het wel onder 2012 server alles op bluetooth na te installeren.

Net dingetje.
Ik krijg met geen mogelijkheid de S1500 gestart vanaf USB flashdrive, heb jij dit werkende en/of wil jij dit eens testen?