Specificaties 16MP, HD filmen, 16x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot SX160 IS Rood Review

Schlumpie 16 maart 2015, laatste update op 16 maart 2015, 635 views

Canon PowerShot SX160 IS Rood

Deze camera heeft veel te bieden, vooral als je naar de prijs kijkt. Hier en daar zijn er nog wat verbeterpunten, maar dit zijn geen ernstige gebreken o.i.d.

Pluspunten

• goede beeldkwaliteit
  • stabilisatie werkt goed
  • CHDK beschikbaar
  • stevig

Minpunten

• accuduur met alkalinebatterijen
  • HDMI output werkt alleen voor het weergeven van foto's en video's, niet voor livestream
  • flitser laadt sloom op ( +-6 seconden)
  • gaatjes voor een touwtje zijn een beetje klein

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 2
Nadat deze camera in de aanbieding was voor ¤55 kon ik hem niet laten liggen. De specs waren veelbelovend: stabilisatie, 16 MP, 16x zoom en de instellingen waren instelbaar van volledig automatisch tot volledig manueel. Daarnaast zou CHDK er ook op moeten draaien, daarover later meer.

De verpakking
De camera wordt geleverd in een kartonnen doos, waar alles goed in verpakt zit. De camera zit in een eigen zakje en vakje, en verder zaten er twee batterijen (Duracell Procell), een usb-kabel en wat papierwerk in. Hij zit zo verpakt dat je de doos van de trap kan gooien zonder dat de inhoud beschadigt (niet getest, maar daar ga ik wel van uit)

De camera
De camera zelf is groter dan een normale compactcamera, maar hij is niet belachelijk groot. Wat wel wijst op zijn grootte zijn de twee gaatjes bovenop, waar je een touwtje doorheen kan doen. Bij deze camera kan je er dus ook een schouderband doorheen knopen. Wat ik wel jammer vind is dat de gaatjes erg smal zijn, en geen enkele schouderband die ik heb er doorheen past.
Verder voelt hij stevig aan, ook al is hij van plastic gemaakt. Er zit één metalen onderdeel op, en dat is de ring rond de lens. Wat me opvalt is dat de kleur van deze ring iets anders is dan de rest van de behuizing. De kleur neigt meer naar roze dan naar rood. Dit heeft gelukkig verder geen invloed op de kwaliteit van de foto's zelf.

In het batterijvak zit een sd-kaartlezer, en ruimte voor de batterijen. In het batterijvak zit verder een klein rubbertje, welke je open kan maken. Hierdoor is het mogelijk om de camera extern te voeden, door middel van een dummy-batterij met een snoertje er aan. Dit vakje zit afgesloten met een borging, dus hem per ongeluk openen gaat niet gebeuren.

Aan de rechterkant zit onder een flapje een mini-usb aansluiting en een mini-HDMI poort. De usb poort heeft een soort deukje er in, waarschijnlijk is dit zodat je canon-only accessoires kan gebruiken. De mini-HDMI poort lijkt voor een afstandsbediening te kunnen worden gebruikt (dat maak ik op uit de menu's), en hij kan aan een tv worden gehangen. Helaas werkt dit alleen om foto's en filmpjes weer te geven, want een live-view kreeg ik er niet uit. Soms kunnen camera's weergeven wat ze zien, totdat je gaat filmen. Bij deze camera zie je echter helemaal niks.
Wat ook jammer is is dat er geen externe microfoon aan kan, maar dat is wel te verwachten voor een camera in deze prijsklasse.

Instellingen
Op deze camera is van alles in te stellen. Je hebt de keuze tussen volledig automatisch en volledig manueel (en alles daartussenin). Op volledig manueel kan je diafragma, sluitertijd, iso en focus instellen. De optie voor autofocus is dan nog wel beschikbaar.

Accuduur
De accuduur met alkalinebatterijen is echt waardeloos. na ~5 minuten continu foto's maken was hij bij mij al uitgevallen, met het scherm op de minst heldere instelling en de flits uit. Met 2500 mAh ni-mh batterijen is het een stuk beter. Het 'batterij-leeg' icoontje gaat na een paar minuten gebruik al knipperen, maar hij blijft dan nog erg lang verder werken. Hoe lang precies heb ik nog niet getest, dit zal ik later nog doen.

Draaiwieltje
Met het draaiwieltje bovenop de camera kan je kiezen uit de volgende standen: M(anual), AV(Aperture value), TV(Time value), P(rogram), Live, Auto, scn, fisheye-effect, discreet(camera flitst niet en maakt geen geluiden), film.
Het enige wat de filmmodus doet is laten zien wat er op je filmpje komt (boven-en onderrand vallen weg). In elke stand maakt de sluiterknop foto's en de filmknop filmpjes.

Beeldkwaliteit
De gemaakte foto's zijn erg mooi. Het ligt natuurlijk een beetje aan de omstandigheden, maar ik heb niet vaak een slechte foto gehad.
Voorbeelden (klikbaar):
long exposure
Sluitertijd van 15s, ik heb deze moeten resizen omdat hij met 6 MB te groot was voor Tweakers
close-up
Close-up van een printplaat. Deze bevond zich op 1cm afstand van de lens
spaghettocopter

Al deze foto's zijn genomen zonder CHDK

De kwaliteit van video's is ook redelijk. Bij minder licht merk je snel ruis. Tijdens het filmen heb je continue autofocus en je kan gebruik maken van de optische zoom. Ik zal binnenkort een filmpje uploaden.

CHDK
CHDK staat voor Canon Hack Development Kit. Deze software voegt erg veel functionaliteit toe aan je camera. Standaard is de sluitertijd tussen 1/3200 en 15 s. Met CHDK is dit 1/10000 s-24 uur. Ook is het mogelijk om de ISO-waarden nog verder aan te passen, timelapses te maken en zelfs scripts te schrijven, waardoor de camera precies doet wat jij wil.

CHDK is te downloaden via hun site. Het installeren is zeer makkelijk.
1. Download de software van hun site
2. Sleep de software op een lege SD-kaart
3. Zet de camera aan via het afspeelknopje
4. Ga in het menu naar 'software-update'
5. Druk op OK. CHDK start nu op
6. Ga in het CHDK menu naar de optie 'Autostart', zodat je dit proces niet steeds opnieuw hoeft te doen
7. Zet de camera uit en vergrendel de SD-kaart (hierdoor kan CHDK automatisch opstarten)

Het mooie aan CHDK is is dat het vanaf je SD-kaart draait. Er verandert dus niks aan je camera, en de garantie zal er ook niet door vervallen.

Al met al is dit een topcamera, helemaal als je naar zijn prijs kijkt. Er zijn punten die beter kunnen, maar voor een ¤50 camera is dat wel te vergeven.

Heb jij ook een Canon PowerShot SX160 IS Rood?