CUBOT S200 Zwart Review

jhhest 31 december 2014, laatste update op 4 februari 2015, 3.350 views

CUBOT S200 Zwart

De Cubot S200 is degelijke telefoon. Leuke design elementen zoals een metalen zijkant. Het toestel heeft een uitgebalanceerde prijs prestatie verhouding en is veelal verkrijgbaar in China. Bijzonder: Het toestel heeft een 3300 ma batterij. Iets wat je normaal gesproken niet ziet in deze prijsklasse. Spec's in het kort. 5inch/MTK6582/8GBrom/1GBram/HDready-resolutie

Pluspunten

• MTK6582 Levert prima prestaties in deze prijsklasse
  • Grotere accu (3300mA) als gebruikelijk in deze prijsklasse
  • Mooi scherm. HD resolutie en goed contrast. Hoog DPI.
  • Cubot heeft aandacht gehad voor android met subtiele verbeteringen.
  • Ontwerp, aantrekkelijk en degelijk
  • Geen ongevraagde chinese app's
  • Playstore aanwezig
  • Tap to wake, slide to wake, makkelijk uit standby te halen.

Minpunten

• Alleen te bestellen vanuit het buitenland. Rekening houden met import
  • Camera kwaliteit niet al te best (wel bruikbaar)
  • Metalen zijkant is eigenlijk van plastic (Valt bijna niet op. Vergelijkbaar met samsung)
  • Geen 4G / NFC / kompas sensor (wel hotknot)

Post scriptum 1: Er is nog een kleine to-do list voor deze review.
Post scriptum 2: Een video is in de maak.

De Cubot S200 is een onbekende verschijning op de nederlandse markt en is vooral verkrijgbaar in China. Ondanks dit gegeven is deze makkelijk verkrijgbaar in het buitenland.

In China lijkt het wel alsof ze een eigen smartphone markt hebben met hun eigen merken. Echter deze merken zijn gewoon vanuit Chineze en andere webwinkels te bestellen.

Het toestel voelt degelijk aan, werkt vlot, en ziet er mooi uit. Iets wat niet altijd vanzelfsprekend is in China. De laatste tijd lijkt het alsof men in China een inhaalslag aan het maken is.

In deze review probeer ik je wat bekender te maken met dit budget toestel uit China. Mochten er concrete vragen en/of opmerkingen zijn hoor ik dat uiteraard graag.

Inhoudsopgave:
Design
Verbindingen
Alternatieven

Keuze toestel

De Cubot S200 trok mijn aandacht door zijn goedkope prijs (79 euro) en batterij met grotere capaciteit. Normaal gesproken vind je in de meeste budget toestellen uit China een battery met een capaciteit van 1600 ma tot en met 2500 ma.
Misschien vraag je jezelf wel af waarom ik een toestel heb geďmporteerd uit China. Ik heb zelf een blog, http://www.chinareview.eu, waar ik producten review uit China. Op tweakers, mijn blog, en youtube probeer ik mijn ervaringen te delen.

Specificaties

Het saaie lijstje met specificaties. Iedereen ken het wel. Even kort een opsomming, zodat je het hele verhaal wat makkelijkr in perspectief kan plaatsen.

Merk + ModelnaamCubot S200
formaat5 inch
SocMTK6582
Geheugen8GBrom / 1GB ram
Resolutie1280x720 pixels
Batterij3300mA.
Front / back camera8.0MP(interpolated)13MP(Interpolated)
GPSGPS/A-GPS
SIMMicro-sim en normale sim
2GGSM850/900/1800/1900
3GWCDMA850/2100

Bestellen in China - Hoe is het gegaan?

Importeren van producten uit China lijkt moeilijk, maar valt in de praktijk wel mee. Ben je benieuwd naar het bestellen in China kan je altijd informatie vinden op Tweakers en natuurlijk op mijn blog http://www.chinareview.eu.

Ik heb dit toestel besteld bij coolicool.com met korting door een couponcode in te voeren (CS200HF). Door die code kreeg ik de telefoon toen voor ¤ 79,-(Nu is de prijs ¤76,- met dezelfde code). Mijn pakketje is vervoerd via DHL en ik heb importkosten moeten betalen. Het pakketje heeft niet lang bij de douna gelegen, dhl heeft de inklaringskosten voorgeschoten (aldus DHL)

Wanneer je iets besteld in china kan je meestal kiezen uit gratis verzending met eventueel een betaalde track en trace code. Het lijkt erop dat gratis verzending via ChinaPost minder strak wordt gecontroleerd bij de douane.
DHL verzending betaal je voor maar is wat betrouwbaarder en sneller. Je kunt je product nauwkeuriger volgen als bij chinapost.

!! Let op: Importeren kan er voor zorgen dat je importkosten hebt. Houdt hier rekening mee !!

Eerste indruk

Verpakking
De fabrikant heeft het toestal voorzien van een simpele verpakking. Een kleine stevige zwarte doos met glimmende letters. Het doosje is in compartiment verdeeld. Behalve de telefoon zie ik een hard-plastic cover en de batterij. Ook zie je direct op een kartonnetje hoe je het toestel moet voorzien van simkaarten. Mocht je niet weten hoe een telefoon werkt, er is ook een instructie handleiding (Altijd handig voor Opa! ) De batterij valt op door zijn grootte. Ik zie dat er geen headsetje bij zit. Eerlijk gezegd zijn de meeste setjes in dit prijssegment alleen bruikbaar als handsfree set voor in de auto en niet voor muziek. Missen doe ik ze niet. Ik denk dat ik jullie vast genoeg heb vertelt over de verpakking en laat de rest over aan een paar foto's.

De telefoon
De telefoon voelt lekker stevig aan een heeft wat weg van een Samsung. Het geheel is van plastic. Er lijkt een metalen rand om het toestel te zetten. Echter is het plastic. Je moet echt goed kijken wilt het opvallen dat het plastic is. Ik zag het pas toen ik de achterkant van het toestel verwijderde, daar zie je dat het geen echt metaal is, maar gespoten verf.

Je zet het toestel aan en de bootanimatie is voorzien van een afgrijselijk toontje en een lelijke animatie. Gelukkig valt het mee. Het moment dat ik even speel met het toestel zie ik dat het toestel voorzien is van een mooi scherm en een goede kleurweergave. Al met al een leuke verassing voor deze prijs en de afgrijselijke bootanimatie is snel vergeten.

Hardware

Chipset
Het toestel is voorzien van een chipset van mediatek. De chipset, de mtk6582, is niet de allersnelste. Toch heeft deze chip zich wel bewezen. Een vloeiende ervaring op android 4.4 is voor deze chipset geen probleem. Het apparaat heeft voldoende kracht om een 3d spel te spelen als asphalt.

Geheugen
Zo'n spel als asphalt houdt in dat het apparaat wel voldoende geheugen moet hebben. Het toestel is voorzien van 1GB ram geheugen en 8GB Rom geheugen. Voor de gemiddelde gebruiker is dat meer als voldoende. Mocht je echt graag zware spelletjes spelen, dan moet je even verder kijken. Het geheugen is uit te breiden met een micro sd kaart. Je kan er op die manier altijd genoeg muziek of films op kwijt.

Batterij
Het toestel is voorzien van een extra grote batterij. 3300ma is een main selling point volgens de fabrikant. Het is inderdaad een grotere capaciteit als normaal. Tot nu toe houdt het toestel makkelijk een dag vol. Intensief gamen zal je er niet meer redden, maar je houdt het wel wat langer vol als de concurrentie ;). Ik zal het toestel wat langer in gebruik moeten hebben wil ik een uitspraak kunnen doen over de batterij. Ik heb hem simpelweg nog niet genoeg gebruikt.

GPS
Ik heb nog niet echt veel gebruik gemaakt van de GPS mogelijkheden van het toestel. Het toestel heeft geen kompas sensor.
Ik heb de volgende gps resultaten verkregen.
http://s7.postimg.org/m4yeb1ggn/Screenshot_2015_01_01_16_19_32.png http://s7.postimg.org/kefd9jyxj/Screenshot_2015_01_01_16_19_57.png http://s7.postimg.org/g6kl0sxhz/Screenshot_2015_01_01_16_20_13.png

http://s7.postimg.org/y2zyoxk7r/Screenshot_2015_01_01_16_20_20.png http://s7.postimg.org/kbvhmpv9z/Screenshot_2015_01_01_16_20_28.png http://s7.postimg.org/ge87xb8gn/Screenshot_2015_01_01_16_20_35.png
Camera.
De Camera is van matige kwaliteit. De foto's zijn van onvoldoende kwaliteit om af te drukken. In de prijsklasse had ik dat ook niet verwacht. Wil je een telefoon hebben welke goede foto's kan maken, zodat je ze kan afdrukken, zul je meer moeten besteden. Desalniettemin is het praktisch dat je even een foto kan maken. Even onthouden welke parkeerplek je hebt, een prijskaartje, een selfie of skypen zijn geen probleem. De software is éénvoudig en standaard. Ik zal een paar voorbeelden toevoegen. Zo kan je zelf je oordeel vellen.
Foto's gemaakt met camera
http://s8.postimg.org/vrv8rynlt/IMG_20150101_160535.jpg http://s8.postimg.org/oefut03k1/IMG_20150101_160656.jpg http://s8.postimg.org/yw5wor4e9/IMG_20150101_160659.jpg

http://s8.postimg.org/sjqrex1c1/IMG_20150101_160720.jpg http://s8.postimg.org/ic882if41/IMG_20150101_160726.jpg http://s8.postimg.org/jv87l8b29/IMG_20150101_160828.jpg

http://s8.postimg.org/w8ggeebcx/IMG_20150101_160846.jpg http://s8.postimg.org/enij31535/IMG_20150101_160953.jpg http://s8.postimg.org/iu7yw3u2p/IMG_20150101_161305.jpg

http://s8.postimg.org/9g21cbdvl/IMG_20150101_161309.jpg http://s8.postimg.org/fi9o2t2bl/IMG_20150101_161311.jpg http://s8.postimg.org/4qc3npmv5/IMG_20150101_161656.jpg

http://s8.postimg.org/nu5f41zpd/IMG_20150101_161711.jpg http://s8.postimg.org/q19nrz4zl/IMG_20150101_161715.jpg

Software

De software heeft mij enigzins wel verbaasd. Ik had stock android verwacht met zoals sommige dat noemen "chinese meuk". Het viel mee. Geen ongevraagde apps.
Echter zit er een variant van de "Go launcher" op. Naar link swipen krijg je een muziekspeler, naar rechts een camera widget. Het aanraken van het scherm kan worden vergezeld van effecten. Bij aanraking kan je blaadjes, hartjes, etc zien dwarrelen rondom je vingers.
Mijn vriendin vindt deze launcher wel leuk. Ik vind hem niet zo. Het maakt eigenlijk ook niet zoveel uit. Ben je niet tevreden, download je iets anders uit de appstore. Immers zit deze er ook op.
Android is voorzien van meer thema's welke de iconen veranderen in je device. Ik vind de iconen mooi om te zien. Er is voor ieders wat wils.
Uiteraard is het toestel voorzien van een google én android toetsenbord, waar je alle talen kan instellen.
Overige bijzonderheden:
  • Uitgebreid Powermenu(restart en screenshot.).
  • Knop om het ramgeheugen op te schonen.
  • Uitgebreide taskbar mogelijkheden(direct zaklamp functie.
  • Wake up functies (draw a c for camera, swipe up to unlock, Draw m for music, etc.)
  • Airwave
  • Hotknot
  • Flip mute, Voor calls en alarmen.
  • Optie om verschrikkelijke bootsound en shutdownsound uit te schakelen.
Wel zijn er een aantal extra opties te vinden. Ik zal een aantal screenshots toevoegen van het apparaat. Zo krijg je vast en zeker de look en feel van het apparaat.

http://s1.postimg.org/fqhxptyij/Screenshot_2014_12_31_16_33_43.png http://s1.postimg.org/qtwyhouez/Screenshot_2014_12_31_17_57_46.png http://s1.postimg.org/vtuepn01n/Screenshot_2014_12_31_17_57_54.png http://s1.postimg.org/xhtk4adx7/Screenshot_2014_12_31_17_58_01.png

http://s1.postimg.org/bc9gdzny3/Screenshot_2014_12_31_17_58_07.png http://s1.postimg.org/iqys6d9tn/Screenshot_2014_12_31_17_58_14.png http://s1.postimg.org/h0kt1zym3/Screenshot_2014_12_31_17_58_20.png http://s1.postimg.org/in4yq44cb/Screenshot_2014_12_31_17_58_26.png

http://s1.postimg.org/ww9n5ap6j/Screenshot_2014_12_31_17_58_31.png http://s1.postimg.org/pcgk38vzv/Screenshot_2014_12_31_17_58_35.png http://s1.postimg.org/qjuhvgm4b/Screenshot_2014_12_31_17_58_39.png http://s1.postimg.org/cv9wg30u3/Screenshot_2014_12_31_17_58_47.png

http://s1.postimg.org/fa1s0ih2z/Screenshot_2014_12_31_17_58_52.png http://s1.postimg.org/7vcg84v7f/Screenshot_2014_12_31_17_59_51.png http://s1.postimg.org/7xwbuyyuz/Screenshot_2014_12_31_18_00_03.png http://s1.postimg.org/eqwor8pob/Screenshot_2014_12_31_18_00_12.png

http://s1.postimg.org/ji15n07wb/Screenshot_2014_12_31_18_08_13.png http://s1.postimg.org/ys10u73ej/Screenshot_2014_12_31_18_08_23.png http://s1.postimg.org/to55s92wr/Screenshot_2014_12_31_18_08_34.png

Design

Het design is afgekeken van samsung. Echter minder ronde vormen. De ronde vormen vind je alleen terug als een kwart van een cirkel in de hoeken. De andere lijnen van het toestel zijn recht. Ik vind dat een strakkere indruk wekken als de gemiddelde samsung. Ter vergelijking heb ik een foto van een samsung toegevoegd om de looks te vergelijken. De achterkant is niet bol aan de achterzijde, desondanks ligt het goed in de hand.

Foto's Cubot S200

http://s27.postimg.org/u8dc3r0lr/IMG_0120.jpg http://s27.postimg.org/ie0zsdcy7/IMG_0141.jpg http://s27.postimg.org/evozvzc27/IMG_0148.jpg

http://s27.postimg.org/46bb3q09b/IMG_0150.jpg http://s27.postimg.org/di1yef26n/IMG_0151.jpg http://s27.postimg.org/5hj2c6vv3/IMG_0161.jpg

http://s27.postimg.org/7xph3s3bj/IMG_0184.jpg http://s27.postimg.org/tlefe83pr/IMG_0187.jpg

Foto's Samsung
http://s11.postimg.org/3xt62ebun/galaxy_note_3_black_leather_back.jpg http://s7.postimg.org/3tieitiqv/img_3280_2.jpg

verbindingen
Het toestel is natuurlijk niet alleen voorzien van een gsm verbinding. Wifi, hotknot, bluetooth behoren ook tot de mogelijkheden. 3G is alleen op 850 mhz en 2100mhz. In belgie zal ondersteuning voor 3g dan niet zo goed zijn. Immers maakt met voor 3g meer gebruik van de 900mhz frequentie.
Ik kan mensen goed verstaan wanneer ik ze bel en mensen kunnen mij goed ook goed verstaan op deze telefoon.

Benchmark.

Het toestel zet een vergelijkbare score neer als de moto G en de nexus 4. Ik heb een aantal scores opgezocht van populaire Chinese telefoons (alleen te verkrijgen door importeren) en deze tegen elkaar uitgezet.

Antutu benchmark resultaten
Doogee DG550 28340 Punten
ZTE V5 max 20772 Punten
Elephone P8 pro 31000 Punten

Alternatieven

Elephone P6000 --> 2GB ipv 1GB --> 16GB ipv 8GB -- MTK6732 ipv. mtk6582.
Leagoo lead 1 --> Vergelijkbare configuratie, echter is de batterij een stuk zwakker. Het design van Leagoo lijkt iets sjieker met echte metalen accenten. Echter is het kleurcontrast van het scherm bij de cubot stukken mooier. Ook is de afwerking van de interface minder bij de lead 1. Leagoo heeft een eigen klantenservice. Cubot niet.
Leagoo lead 3S --> Vergelijkbare configuratie. --> Zwakkere batterij --> Lagere resolutie --> Iets compacter. --> Videoreview

Met de S200 levert Cubot met het karakter van een prijsvechter. Lage prijs gecombineerd met een mt6582 chipset. Niet de snelste chipset, maar genoeg voor een vlotte android ervaring of een potje asphalt 3d.
De batterij is bijzonder. In deze prijsklasse ziet men een batterij met een capaciteit van de 1600ma á 2500 ma. De Cubot beschikt over een ruime 3300ma.
Het design is simpel en lijkt enigzins van samsung afgekeken. Persoonlijk vind ik het toestel net zo degelijk of misscchien zelfs wel wat degelijker aanvoelen als een samsung.
Er is aandacht geweest voor android. Kleine subtiele aanpassingen waar door de interface er anders uitziet op een prettige manier.

Handige informatie
Website Cubot
[(Onbekende) Chinese smartphones] - Levertijden en Prijzen.
[Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 2

To do list:

Momenteel alleen op aanvraag nog eventuele uitbreiding/aanvullingen.
Het volgende ontbreekt op het moment.
- Foto's met frontcam.
- Videoreview (komt op YouTube. nog 2 á 3 dagen werk.

Heb jij ook een CUBOT S200 Zwart?

Mooie review. En bedankt voor het posten van de aanbieding ;)
Hoeveel waren de import/inklaringskosten?
32 euro bij DHL en 12,10 inklaringskosten. Volgens mij hebben ze een fout gemaakt en teveel belasting gevraagd. Echter de koerier heeft verzuimd aan mij geld te vragen, dus ik weet niet of ik nog een rekening krijg of niet.

Mocht ik een rekening krijgen ga ik wel aangegeven bij dhl dat ik niet eens ben met het bedrag. (Kan zelfs per mail)

Officieel moet met ook belasting betalen over de de vrachtkosten, misschien dat dat het hoge btw bedrag verklaart. Ook is dat enigzins vreemd, immers worden de vrachtkosten apart op de bon gezet.

Met chinapost is de kans kleiner dat je pakketje eruit wordt gehaald om importkosten te betalen.
Thanks voor je reply. Ga ik het denk ik proberen via chinapost. Anders zijn die extra kosten al meer dan de helft van de telefoon zelf. Als het lukt heb ik "geluk" en anders pech..
Update: pakketje is inmiddels aangekomen via chinapost. Geen extra import/klaringskosten. Heeft in totaal een week of 2 geduurd.
Dan is iets bestellen in het buitenland het leukste ;)! Net bezorgtijd overigens.
Mijn complimenten voor de gestructureerde review. Ik ga gelijk kijken naar je web-site http://www.chinareview.eu/. Ben op dit moment ook een redelijk tevreden Cubot gebruiker.
Hey James! Bedankt voor je interesse! De blog is pas net gestart. Ik ben nog hard aan het werk voor de juiste look and feel.

Welke Cubot heb jij?
Ik heb de Cubot M6589. Ben er best tevreden over. Belangrijkste nadeel is dat hij iets raars doe met de opslag. Hij beweert drie soorten opslag te hebben: intern, telefoon en SD-kaart. De interne opslag loopt snel vol als je wat meer apps hebt geďnstalleerd ondanks dat is aangegeven dat apps op de SD-kaart moeten worden geďnstalleerd. Verder heb ik er nog geen goed passende case voor kunnen vinden.
Volgende echter toch weer een China Phone. A.d.h.v. wat hier aan reviews wordt geschreven, blogs zoals dat van jou en het tweakers forum zal ik mijn keuze maken.
Dat gebeurt met meer android telefoons. Bepaalde manier van partities indelen.

Dit is jouw model toch?

Binnenkort komt een nieuwe serie chipset van mediatek uit. even wachten totdat die aantrekt en wellicht dat de prijzen weer wat extra gaat dalen. ik zit nu te wachten op de elephone p6000. Dat is 1 van de eerste met zo'n nieuwe budget chipset. Ben echt benieuwd.

[Reactie gewijzigd door jhhest op 1 januari 2015 15:32]

Dat is 'm inderdaad. Voldoet verder prima. Ik ga hem gewoon op gebruiken.
Heb zelf ook een chinees toestel ¤140,- Na 2 weken stuk en dan kun je hem opsturen voor reparatie na china. Teveel moeite en moto g gekocht. Dus ben je lui dan koop geen Chinees toestel. Scheelt je knaken :)
Dat hangt er vanaf. Ik heb toestellen uit china die nog steeds werken. Zoals je ziet aan het comment van "jameslast17" Ook worden modellen gerebrand en bij de aldi/lidl/kruidvat verkocht.

Bij merken wat je onbekend is zul je wel wat markt onderzoek moeten doen. Er zijn genoeg tweakers welke een toestel hebben wat wel werkt. Er zijn "a" merken waarbij er ook genoeg productie fouten zijn. Denk maar aan de xperia Z.

De garantie van "moto G" heb jij zelf voor betaald. Zo'n toestel gaat hier in nederland makkelijk twee keer over de kop.

Overigens komen je IPhone, Samsung, etc ook het verre oosten.

Lui ben je trouwens niet, je hebt de moeite genomen om mijn Review te lezen ;). Dankjewel!
Hoi, leuke review! Ik heb het toestel ook net binnen en heb wat problemen met de wifi. Specifiek: verbinding komt goed & vlot tot stand, maar valt na korte tijd steeds weg. Heb het zelfde probleem ook gepost in het china phone topic. Heb jij hier last van gehad?
Nee. Werkt prima tot nu toe. Ben je bekend met het gebruik van wifi analyzer? Soms wordt een bepaald kanaal door teveel apparaten gebruikt. Even checken met wifi analyzer. Zoek het rustigste kanaal op en stel dat in op je router. Dat hielp bij mijn andere devices.
Zoals in topic gezegd, heb dit reeds geprobeerd. Kun je even posten welke kernel & build jij draait? Ik heb een OTA update gekregen van zodra ik hem aanzette, misschien draaien we niet dezelfde versie?