Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

Roccat Ryos TKL Pro Cherry MX Brown Review

Foritain 31 december 2014, laatste update op 26 mei 2017, 1.620 views

Roccat Ryos TKL Pro Cherry MX Brown

Een uitstekend en vooral erg tof game toetsenbord. De Cherry MX switch basis blijft geweldig en het design, de materialen, en de mogelijkheden maken echt indruk. Wel stevig aan de prijs, en vertoont toch enkele kleine slordigheidjes die eigenlijk niet hadden gehoeven

Pluspunten

• Cherry MX Switches blijven echt top, leverbaar in meerdere switch kleuren.
  • Super design, combinatie van (en uitvoering van) verschillende materialen erg geslaagd.
  • Een zeer prettige vormgeving en fijne arm- en handpositie danzij de polssteun
  • Voelt solide aan, en ligt ook stevig op tafel.
  • Uitgebreide software, tal van macro en andere mogelijkheden.
  • Volledige LED verlichting met wederom tal van mogelijkheden, inclusief LED-macro's en opvallende lichteffecten
  • TKL Formfactor prettig voor game-doeleinden i.v.m. extra ruimte voor de muis.
  • Prijs gezien de features en polssteun binnen het redelijke.

Minpunten

• Zeker niet het goedkoopste alternatief
  • LED-breathing en fade effect verloopt in zichtbare stappen
  • Enkel blauwe verlichting mogelijk, ziet er goed uit, maar niet voor iedereen ideaal.
  • Meerdere kabelgoten aan de onderzijde een handig idee, maar kabel valt er te gemakkelijk uit.

Review: ROCCAT Ryos TKL Pro

- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ ROCCAT.org

Nog een mechanisch toetsenbordje, het zat er een beetje aan te komen. Nadat mijn dame een mooie ROCCAT (insert opmerking over all-caps merknamen hier) muis en headset in gebruik had genomen zou het heeeel misschien toch wel een leuk idee zijn om het setje compleet te maken met een Cherry MX Mechanisch keyboard; ze had tenslotte al een muis en een headset, en merk-matchen blijft wel leuker. Ik stond er zelf ook positief tegenover, want het TKL bordje welke oorspronkelijk voor mijn test-hoek bedoeld was lag al ruime tijd bij haar systeem. Na het lezen van een mooie review over de Ryos TKL Pro, en nadat zij de laatste maanden erg tevreden was met de TKL formfactor, was de keuze praktisch al gemaakt.

De Ryos TKL Pro is, zoals de naam en de bovenstaande alinea doen vermoeden, een tenkeyless toetsenbord gebaseerd op de Cherry MX switches. Dat houdt in: een toetsenbord zonder numpad gedeelte. Hoewel dit vaak wordt gecombineerd met een compacte behuizing gaat ROCCAT met de Ryos TKL Pro een iets andere kant op: Hij is nog altijd een stuk smaller, maar de behuizing is wel breder dan strikt noodzakelijk, komt met een geïntegreerde polssteun, en heeft er wat extra knoppen bij in het frame. Uiteraard komt een toetsenbord wat zich op gamers richt met een LED feature, welke wij straks gaan bespreken bekijken.

De ROCCAT Ryos TKL Pro kost op dit moment ca 140 euro.

Als je al bekend bent met deze switches kan je dit deel gerust over slaan, dit is bedoeld als zeer korte introductie voor gebruikers zonder, of met beperkte, ervaring met mechanische toetsenborden.

Cherry, de maker van de switches die een cruciaal onderdeel vormen van dit toetsenbord, kan je toch wel –het- merk noemen als het op deze mechanische switches aan komt. Je kunt het zo zien: Een fabrikant kan zelf de toetsen maken, of het frame waar de toetsen in zitten, maar bij een mechanisch toetsenbord wordt zeer frequent gebruik gemaakt van de producten van Cherry aan de binnenzijde van het toetsenbord: onder het daadwerkelijke kunststof (of soms staal) van iedere toets vindt je een mechanische schakelaar die bepaalt hoe het indrukken van de toets aanvoelt.

Deze switches zijn zeer geliefd bij een grote groep gebruikers, en ik ben er zelf ook een groot voorstander van, sterker nog ik wil eigenlijk nooit meer terug. Toch is het te kort door de bocht om te stellen dat deze toetsenborden per se beter is dan de niet-mechanische toetsenborden, die in de meeste gevallen gebruik maken van de veelvuldig gebruikte “rubber domes” die vooral goedkoop zijn om te maken. Smaken verschillen nu eenmaal, en ondanks dat de rubberen domes technisch inferieur zijn zijn er uiteraard ook mensen die ze fijn vinden werken. Buiten discussie staat echter dat Cherry MX switches een flink langere levensduur hebben, en ook hun unieke “feel” op de lange termijn vasthouden in tegenstelling tot de goedkopere domes die al snel voelbaar slijten en dan anders aanvoelen. Ook ken ik zelf geen mensen die na de overstap naar mechanische borden hebben gekozen terug te keren naar de rubber dome bordjes, een leuke indicatie dat deze toetsenborden echte aanraders zijn. Opvallend is ook dat deze mechanische switches bij zowel gamers als echte-niet-gamers populair zijn, want de prettige manier van toetsen indrukken leent zich zowel voor serieus gamen als fanatieke schrijvers.

Mechanische switches hebben uiteraard een prijskaartje. Toetsenborden met deze switches beginnen rond de 70,--, terwijl een rubber dome bordje vaak maar een tientje of twee hoeft te kosten. Toch stel ik regelmatig dat de zaken waar je fysiek mee zit te werken, zoals je toetsenbord, muis, of monitor, niet minder aandacht verdienen dan de onderdelen die je pc sneller maken. Een degelijk toetsenbord kan al snel de schrijfsnelheid en nauwkeurigheid verbeteren, net als dat een nauwkeurige muis een ontwerper meer tijd kan uitsparen dan een iets snellere processor.

Deze mechanische switches worden normaliter genoemd in combinatie met een kleur, de kleur switch zorgt hoe het bord aan voelt. Zo kan een switch zwaarder of lichter zijn, of kunnen er bepaalde unieke elementen aan zitten: Zo kan een switch geheel lineair zijn, oftewel de vereiste druk is van boven tot onder aan exact gelijk, maar er kan ook een “bump” inzitten, waarbij je na een paar millimeter indrukken een beetje extra weerstand voelt, of bij sommige kleuren zelfs een “click” hoort, welke duidelijk aangeeft wanneer de aanslag is gemaakt. Die klik switch is voor sommige gebruikers ook weer een punt van ergernis, wat bijvoorbeeld de blauwe switch voor omgevingen met andere mensen in de buurt weinig populair maakt. Uiteindelijk komt het er op neer dat er bijna altijd wel een kleur switch is die een individuele gebruiker kan bekoren, en het gevolg is vele discussies over welke kleur nou “de beste” is. De truuk is m.i. juist om te ervaren welke het beste bij jou past, en je niet blind te staren op de theorie van anderen. Juist omdat dat laatste lastig is met beperkte beschikbaarheid in fysieke winkels, is “welke switch past bij mij” de meest voorkomende vraag met betrekking tot mechanische toetsenborden, een vraag met zelden een 100% duidelijk antwoord.

Ik heb helaas niet de ruimte om inhoudelijk alle mogelijkheden te bespreken, en leesvoer kan dus eigenlijk niet op tegen een product echt te ervaren, maar mocht je niet weten waar te beginnen kunnen de volgende twee links van enige waarde zijn. In deze topics vindt je heel veel gedetailleerde informatie over de vele switches en de voor- en nadelen ervan:
Het grote mechanische toetsenborden topic @ GoT

Je zult daar o.a. lezen dat deze bruine switches worden gezien als de veilige middenweg. Ze zijn niet opvallend licht of zwaar wat betreft benodigde kracht om ze in te drukken, ze geven een duidelijke feedback wanneer de aanslag is gemaakt, en ze maken geen hard klik geluid. Ook voor gamen –en- voor typen zijn deze in de regel prettig in gebruik, iets wat niet voor alle switches op gaat. Voor verdere vragen met betrekking tot de verschillende switches zou ik een post in het bovenstaande forumtopic te maken.

De specificaties en features van de ROCCAT website:

De Ryos TKL Pro is te koop met de 4 meest populaire Cherry MX Switches: Zwart, Rood, Bruin en Blauw. Welke switch je voorkeur heeft heeft geen gevolgen voor de uitstraling van het toetsenbord zoals we bijvoorbeeld bij CM Storm zagen. Welke switch je ook kiest, de Ryos TKL Pro is met een blauw backlight verlicht. Deze verlichting is vervolgens weer geheel naar wens in te stellen: Met één van de vele populaire profielen, of je kan zelf in de software per knop bepalen of ze oplichten of niet.

Als “gamer toetsenbord” komt de Ryos TKL Pro met een uitgebreid softwarepakket waar we de toetsen zelf naar wens kunnen instellen of “programmeren”, met n-key rollover (oftewel, hij registreert al je aanslagen, zelfs als je je voorhoofd als extra handje gebruikt) en een 1000 Hz / 1 ms response rate. Uiteraard houdt het programmeren in dat het moederbord een klein chipje ingebouwd heeft, en een beetje opslag om alles op te slaan. Dit in de vorm van een 32-bit ARM Cortex Processor en 2 MB Flash memory. Klinkt niet heel spannend, maar laten we eerlijk zijn: Who cares, als het maar werkt.

Twee opvallende fysieke features zijn de “Smudge-Proof Glossy Look” (Gaan we uiteraard testen), en de flinke polssteun, en aan de virtuele kant zien we de “Easy Shift” terug komen die we bij recente muizen van hen ook al zagen. Een soort extra shift feature waarbij je elke toets een extra handeling kan toewijzen.

De Ryos TKL Pro is compatible met Windows systemen vanaf XP tot en met 8.1, en vereist zoals je mag verwachten dat je een vrije USB 2.0 poort op je computer hebt. Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb wees user himlims_ mij er op dat er wel degelijke Linux drivers zijn. Ik weet daar het fijne niet van, maar mocht je interesse hebben is deze link mogelijk interessant. http://roccat.sourceforge.net/

Zoals we gewend zijn komt de Ryos TKL Pro in een hippe verpakking. In een etalage in een winkel ziet het er in elk geval interessant uit. Zoals je op de verpakking kan zien betreft dit een US layout, met een Cherry MX Brown switch. Op deze pagina kan je eventueel andere layouts zien als de US layout je niet bevalt. Persoonlijk wil ik niet af van een brede linker shift, en een brede enter toets, maar smaken verschillen.

Binnenin de verpakking vinden we eerst nog een zwarte doos alvorens we bij het bord zelf uit komen. Die verpakking maakt in elk geval een erg luxe indruk, en het toetsenbord zit intern wederom stevig verpakt met voldoende bescherming, al mogen we ook wel wat verwachten voor 140 euro. In die doos vinden we naast het toetsenbord enkel een korte installatiehandleiding. Geen driver-disc, maar die mag mij gestolen worden, maar ook geen andere extra’s zoals een keycap puller. Wat volgens mij niet een bewuste extra is maar als transport bescherming dient, is een gevormde plastic cover die precies over het toetsenbord past. Als je heel netjes met je spullen om wil gaan kan je deze goed plaatsen wanneer je niet met je pc bezig bent om je bord extra schoon te houden.

Niet veel extra’s in de verpakking dus, en een verpakking heb je weinig aan als het product niet klopt. Met de Ryos TKL Pro nu eindelijk in de hand wordt snel duidelijk dat je daar weinig zorgen over hoeft te maken: Het is een beeldschoon toetsenbord welke ook degelijk aanvoelt. Net als bij de muizen zien we dat gekozen is om meerdere soorten materialen te combineren, hoewel alle elementen zwart (of donkergrijs) zijn, zorgt de combinatie van matte en glanzende delen, en delen met een patroontje, voor een aantrekkelijk maar niet overdreven beeld. Ik vind persoonlijk de matte delen met de zwarte puntjes erg succesvol. Mocht de Ryos TKL Pro al niet erg herkenbaar ROCCAT zijn dan staat het voor alle zekerheid nog even in de polssteun. Het is duidelijk een toetsenbord om te zien, en tevens te laten zien aan anderen.

Aan de achterkant zien we dat het toetsenbord vrij hoog ligt, echter de schuine lijn en de polssteun maken het toetsenbord in gebruik eerder wat vlakker, terwijl Cherry MX toetsenborden normaliter toch opvallen door de wat hogere switch positie, merk je daar dus weinig van. Hoewel het onmiskenbaar een TKL toetsenbord is, is het zeker niet de meest compacte uitvoering, al zal hij nog altijd in een beetje rugtas passen.

Het lettertype valt op als lekker strak, maar als je heel goed kijkt zien we toch wat aparte elementen in de toetsen. Zo zien we dat de letters zoals gebruikelijk aan de bovenkant van de toets staan, maar bij de toetsen met twee functies zoals “=” en “+”, waar het gebruikelijk is dat de primaire functie onder staat, staat de primaire functie bij de Ryos TKL Pro op dezelfde hoogte als de letters. Het leuke is dat dit tijdens de eerste weken gebruik totaal niet was opgevallen, grotendeels omdat je in de praktijk niet anders hoeft te werken, maar als je het eenmaal ziet is het eigenlijk wel logisch. Het is puur visueel, dus je hoeft niet opeens shift te gebruiken om het “=” teken te gebruiken.

Onder de spatiebalk zien we drie extra (programmeerbare) toetsen. Deze zitten bij normaal gebruik precies tussen je duimen in, dus niet in de weg. Tevens zijn ze plat, dus je moet ze wel degelijk bewust indrukken. T2 heeft net als de F en J toetsen een klein balkje zodat je zonder te kijken weet waar je vinger zit. Ook de Caps-lock toets valt op, het leek ROCCAT kennelijk een goed idee daar (optioneel) maar wat anders mee te doen. Helemaal mee eens, want Caps-lock gamers zijn schorriemorrie! Nu krijg je er dus een Easy-Shift functie voor terug, zeg maar een extra shift die straks bij de software nader bekeken wordt.

Onder de Functie-toetsen zien we nog wat media functies, volumeregeling, en het opstarten van de rekenmachine of de browser. Ook de verlichtings-functie kunnen we via F11 aanpassen, en met F12 kunnen we ons eigen lichtpatroon opnemen.

Aan de onderkant zien we een flinke hoeveelheid rubber om het bord op zijn plek te houden tijdens fanatiek gamen, verschillende goten om de kabel door te laten lopen, en de bekende voetjes om de hoek van het toetsenbord nog iets te vergroten. Het bord ligt als een huis op tafel, maar die kabelgoten ben ik minder over te spreken; bij een beetje geweld, of het verplaatsen van het bord, komt de kabel gemakkelijk los te hangen en na drie keer nam ik de moeite niet meer. Praktisch maakt het weinig uit, maar versmallingen in de goot om de kabel strak op z’n plek te houden lijken mij een goed idee voor toekomstige modellen.

ROCCAT liet in voorgaande reviews al zien dat ze leuke en hippe software kunnen maken die vol zit met features. De software bij de Ryos TKL Pro is daar geen uitzondering op. Je zal de software wel even moeten downloaden, want een CDtje krijg je niet. Niet erg, want zo download je in elk geval de meest recente versie, en de muis werkt ook prima zonder software dus er is niet direct noodzaak.

In het eerste venster, main control, krijgen we direct een flink aantal opties te zien. Ze kunnen we de caps lock toets omzetten naar Easy-Shift, maar in combinatie met andere ROCCAT apparatuur (bijvoorbeeld een muis) kan je via de Talk functie ook die knop gebruiken om Easy-Shift functies op dat apparaat te activeren. Verder kunnen we bepaalde toetsen uitschakelen (vooral Windows key is handig tijdens gamen), aangeven hoe sterk de verlichting van het bord moet zijn, en een slaapstand verlichting kiezen. Zo kunnen we de backlight automatisch laten uitschakelen na een aantal minuten, of kiezen voor bepaalde leuke patronen. Sound feedback geeft je via je speakers of hoofdtelefoon updates als je bepaalde aanpassingen maakt, kan handig zijn, maar ik krijg er elke keer een hartverzakking van.

Onder key assigment kunnen we elke toets naar wens instellen en er twee functies aan geven waarbij de tweede functie wordt gebruikt wanneer je de Easy-Shift knop indrukt. Ook kunnen we onze eigen macro’s opnemen. Wat ik zelf erg handig vind is de ruime selectie aan voorgeprogrammeerde opties: specifieke handelingen in tal van games en applicaties die je direct aan knoppen kan binden.

Bij key illumination kunnen we alle LED-opties naar wens aanpassen. Dit onderdeel van de software was wel heel even wennen, want er zitten heel veel mogelijkheden in dat kleine schermpje. Vooral de “Active Layer” was iets waar ik over heen keek, je kan de verlichting namelijk aanpassen afhankelijk van welke modifier je indrukt, zoals shift, control, alt, etcetera. Dat hield in dat nadat ik dacht alle verlichting geheel aan te zetten, in gebruik het toetsenbord af en toe knipperde omdat ik dan shift in drukte. Uiteraard eenvoudig op te lossen door voor alle layers de verlichting geheel aan te zetten, maar was in het begin even stoeien. Hoewel de feature een beetje ver gezocht lijkt, zijn er best doeleinden voor te vinden, bijvoorbeeld als je enkel de knoppen laat verlichten waar een shift-bind aan vast zit wanneer je shift in druk.

Elke knop kan individueel worden belicht, en per knop kunnen we ook een blinking of breathing effect aanzetten, met daarbij verschillende snelheden. Omdat het niet bijster snel gaat om alle toetsen individueel in te stellen kan je gebruik maken van de pre-defined lightgroups, waarbij je verschillende groepen toetsen zoals WASD in één klik kan verlichten. Er is ook een LED macro manager, waarbij je je eigen lichtshow kan opnemen en laten afspelen (je kan dit dan aan een toets binden). Kan even tijd in gaan zitten, maar met een beetje creativiteit kan je dan leuke dingen doen.

Wat we bij de ROCCAT Tyon en Kone XTD Optical ook al zagen is de R.A.D. oftewel statistieken en achievements! De muis presteert er niet beter van, maar het is wel leuk om te zien hoe vaak je bepaalde acties op je toetsenbord uitvoert. Bij genoeg acties kan je vervolgens achievements unlocken, die je weer via social media kan delen. Niet helemaal mijn ding, maar ik vermoed dat er wel wat jongere gamers zijn die dat leuk vinden.

De update en support tab geven aan welke driver en software versie wij hebben, en laten ons eenvoudig updates zoeken. Eventueel kan je ook vanuit de software technische vragen stellen.

Zoals we onder de header Software al zagen kan je de verlichting naar wens instellen met tal van effecten en zelfs je eigen LED macro’s, dus je kan het daar zo gek maken als je maar wilt. Er is geen sprake van een RGB LED, dus je moet het wel met enkel blauwe verlichting doen. Het ziet er in elk geval wel keurig uit, en dat je de helderheid aan kan passen is een grote plus, want op de maximale instelling komt er echt absurd veel licht van het toetsenbord af. Onhandig in het donker, maar ook overdag ruim voldoende om goed verlicht over te komen.

Één nadeel kwam tijdens het testen naar voren, en dat is dat het “breathing” of “fade” effect, waarbij de verlichting dus langzaam aan- en/of uit gaat, geen vloeiende actie is. Op een afstandje viel het niet direct op, maar als je er naar gaat kijken zie je dat je de stappen van helderheid duidelijk kan zien. Wel jammer, want als je er eenmaal op let dan is het een afbreuk van die fade/breathing licht-features. Nu moet ik zeggen dat wij hier in huis beide onze verlichting op een permanente aan-stand hebben staan, en dat wij dat breathing effect sowieso niet prettig vinden, maar het is wel iets wat je moet weten bij aanschaf. Wat uiteraard wel erg leuk is is het "ripple" effect, wanneer je een toets in drukt krijg je een LED-golfbeweging over je gehele toetsenbord. Leuk om te zien uiteraard, en een stukje show-materiaal, maar zoals je kan verwachten wel wat druk voor dagelijks gebruik.

Maar goed, laten we een kijkje nemen naar de LEDs in actie. Ik ben zelf wel te spreken over die blauwe gloed.

Als je een beetje bekend bent met de Cherry MX switches dan weet je wel ongeveer wat je te wachten staat als je op een ander bordje begint te typen. Dat is bij de Ryos TKL Pro eigenlijk niet anders, en dat is maar goed ook want “dat Cherry MX gevoel” is waar ze zeker niet aan moeten zitten. Het beperkt de invloed van een toetsenbord-maker ook een beetje, want ze kunnen zich eigenlijk vooral onderscheiden in secundaire elementen van het toetsenbord. De materialen en de vorm zijn echter nog wel cruciaal om een succesvol toetsenbord neer te zetten.

Het materiaal is van belang omdat wij daar met onze gevoelige vingertjes op zitten. Ze spreken over UV-coated toetsen, maar het is mij niet precies duidelijk wat ze daar mee bedoelen en ze voelen niet noemenswaardig anders aan de andere ABS-plastic keycap borden die ik heb gehad van bijvoorbeeld CM Storm en Ozone. Dat is ook niet negatief bedoeld, want dat beetje gladde, zachte, en matte plastic vind ik zelf prettig werken en laat ook niet direct vieze vingers achter. Hoewel PBT caps in de regel als prettiger (of in elk geval luxer) wordt ervaren zien we dit zelden terug bij gamer-gerichte merken zoals ROCCAT, CM Storm, TT eSports, Corsair, Razer, etcetera, gezien de stevige meerprijs van dit soort caps. Uiteraard staat niets je in de weg om zelf je eigen Cherry MX Compatible caps (PBT of anders) op dit toetsenbord te plaatsen, maar ik zie er eigenlijk geen reden toe.

Het andere element wat nog een grote rol speelt bij de gebruikerservaring is dus de vorm, en vooral de ingebouwde polssteun is daar bij de Ryos TKL Pro een grote factor in want verder is de indeling vrij standaard. Persoonlijk ben ik zeer gehecht aan een polssteun, zeker bij langdurig “werk” (of gamen, shh) maakt het voor mij een groot verschil en als je een polssteun waardeert dan ligt het voor de hand dat de Ryos TKL Pro gaat bevallen. Het is echter iets wat niet iedereen kan waarderen, en je hebt ook geen mogelijkheid om hem van dit bord af te halen wat hem bij transport een stuk groter maakt dan de meeste TKL borden. Wil je geen polssteun, dan zal je echt verder moeten kijken.

Uiteraard moest dit toetsenbord zorgvuldig worden getest door onze future pro gamer.

Verder valt er in het gebruik niet gek veel op te merken. De switches zijn bekend, de indeling is bekend, en als er al wat op valt heeft het weinig gevolg voor mensen die een “normaal” bord gewend zijn. Zo zijn de drie extra duimknoppen goed gepositioneerd tussen je duimen bij een normale houding, oftewel als je ze niet wilt gebruiken zitten ze ook niet in de weg. Als je ze wel wilt gebruiken zijn ze wel prima bereikbaar, al is het zeker even wennen om er gebruik van te maken simpelweg omdat weinig mensen gewend zullen zijn op die plek iets in te drukken.

De TKL indeling zal net als de polssteun iets persoonlijks zijn. Zodra je een numpad nodig hebt val het bord af, maar als gamen het primaire doeleinde is dan zal dat numpad je vermoedelijk een zorg zijn. Voordeel is absoluut dat een smaller bord je muis meer ruimte geeft, en ook op LAN-parties en dergelijke willen die paar centimeters ook wel eens handig van pas komen. Wel lijkt ROCCAT het niet heel nauw te nemen met het concept van ruimtebesparing, of in elk geval lijken ze besloten te hebben dat de uitstraling belangrijker is dan de afmeting. De Ryos TKL pro had namelijk nog eenvoudig 2-4 centimeter smaller kunnen zijn. Wil niet zeggen dat je geen ruimte wint ten opzichte van een full size game bordje, want de Ryos TKL Pro is bijvoorbeeld een goede 7 centimeter smaller dan de CM Storm Trigger-Z die ik enige tijd geleden reviewde, maar de Rapid-i, ook een TKL bord, is bijvoorbeeld nog ruim 4 centimeter smaller dan deze ROCCAT. Iets om over na te denken in elk geval, maar dat je nog altijd een flink stuk ruimte wint voor je muis mag wel duidelijk zijn.

TKL geeft zoals je hier kan zien meer ruimte voor je muis, handig wanneer je een vaste bureaubladlegger hebt. Niet heel vervelend overigens om zo een toetsenbordje te testen

ROCCAT claimt ook dat hun “Smudge-Proof Glossy Look” geen vingerafdrukken achter laat. De gedeeltes met het gestippelde zwart (waar dat van toepassing zou zijn) lijken die belofte redelijk waar te maken, of althans hebben de laatste weken in elk geval goed overleefd. Het probleem met het beoordelen van dit element is dat je dit eigenlijk na maanden intensief gebruik pas goed kan zien, en ik er nu dus geen uitspraken over kan doen. Een groot deel van het toetsenbord is overigens ook “gewoon” kunststof, en hoewel ook die materialen tegenwoordig best wat kunnen hebben moet je zeker niet verwachten dat je zo maar met vette chips vingers een schoon toetsenbord gaat houden (al moet je je ook afvragen wat je aan het doen bent als je je vette vingers op de polssteun drukt). Gewoon prima materialen met een paar hippe termen zullen we maar zeggen. Zeker niet de uitvinding van 2014, maar met een beetje beleid wederom gewoon in orde.

ROCCAT gear is absoluut aantrekkelijk, en de Ryos TKL Pro is daar geen uitzondering op. Het product ziet er uitstekend uit, voelt solide aan, combineert wederom verschillende materialen om een toffe uitstraling neer te zetten, en heeft aardige vormen zonder dat ze te ver door slaan. De verlichting ziet er goed uit (al ben je wel aan diep blauwe LEDs gebonden), en kleine details zoals de belettering van de keycaps en wat extra toetsen maakt het allemaal net een beetje anders dan anders. Visueel gezien in elk geval een erg sexy toetsenbord.

Het bordje zelf klopt technisch ook: Cherry MX Switches in tal van kleuren, verschillende layouts voor verschillende wensen, een stevige en prettige geïntegreerde polssteun, prima materialen, en hoewel de vormgeving ietwat opvallend is voelt het bordje in gebruik vanaf het begin direct erg natuurlijk aan. Ook de software is, zoals we van ROCCAT gewend zijn, erg uitgebreid en je kan er dagen in doorbrengen als je dat zou willen. Macro’s maken, de functies onder al je toetsen naar wens aanpassen, en met de extra Easy-Shift functie (laten we eerlijk zijn: Caps Lock spammers horen in de diepste laag van de Hel thuis) kunnen we elke toets nog een extra functie geven, zoals specifieke acties in tal van games, macro’s, of uiteraard standaard Windows functies. Op een muis kan ik Easy-Shift al aardig gebruiken, maar is het wel een beetje wennen. Op een toetsenbord? Zie het als “gratis” extra macro-toetsen zonder dat ze ruimte in nemen.

Gratis maar even tussen aanhalingstekens, want hoewel er technisch weinig zwakke punten aan te merken zijn is de Ryos TKL Pro zeker niet gratis, of ook maar goedkoop te noemen: 140 euro is een pittige prijs. Toch is de beoordeling iets complexer dan iets enkel “goedkoop “ of “duur” noemen. Zo zou je kunnen klagen dat je een TKL toetsenbord best onder de 100 euro kan vinden, bijvoorbeeld bij Ducky of CM Storm. Maar je zou ook kunnen zeggen dat een polssteun in combinatie met een TKL toetsenbord een vrijwel unieke combinatie is, en dat dan de prijs nog wel te overzien is. Uiteraard kan je bij je Ducky een “bijpassende” steun kopen, maar dan ben je ook 30-35 euro verder (of zo’n 10 euro ICIDU ding, brrrr) en dan ligt er gewoon een los ding voor, niet echt heel chic vind ik zelf. Persoonlijk, als voorstander van een polssteun, kan ik dan wel begrijpen als je die paar tientjes dan maar voor lief neemt.

Dus hoewel er alternatieve opties zijn, lijkt een echte directe concurrent wat totaalplaatje betreft te ontbreken. Je zal dus je wensen een beetje moeten aanpassen naar de producten op de markt, of gewoon een paar tientjes meer uit geven als de Ryos TKL Pro jou aan spreekt. Hoewel ROCCAT zich op een aantal inhoudelijke punten lijkt te onderscheiden, zoals de extreem uitgebreide software en de echt mooie materialen, blijf ik toch zitten met het gevoel dat een deel van die prijs marktpositionering is. ROCCAT lijkt namelijk producten te willen maken waar mensen wat meer voor willen betalen. Ik kan ze wat dat betreft ook moeilijk ongelijk geven, want je blijft wel zitten met een prettig, goed uitgewerkt, en verdomd sexy product wat echt indruk maakt (Ik zou zeker de vergrotingen hieronder klikken om de details en afwerking goed te zien. De enige (kleine) kanttekeningen bij dit toetsenbord, zoals de kabelgootjes die niet genoeg klemmen en de LED “Breathing” welke zichtbaar in stapjes gaat, mogen de pret voor mij niet drukken in de totale gebruiksbeleving, maar bij een stevige prijs wegen ook kleine puntjes wat zwaarder op de totaalscore. Zodoende geen perfecte score voor de Ryos TKL Pro, maar het blijft absoluut een super toetsenbord.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, veel van de details zijn niet goed te zien in de kleinere versie, dus ze zijn m.i. zeker het klikken waard. Klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Roccat Ryos TKL Pro Cherry MX Brown?

Het wordt weer eens tijd dat jij een +2 in je lijstje krijgt na die miljoen +3's ! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Frozen op 31 december 2014 15:01]

Schattige zoon :D
Verder goede review en veel foto's zoals altijd ( ga zo door ). Ik hoef niet eens de review te lezen en ik weet dat ik een +3 ga geven.
Zelf ook al enige tijd in gebruik en nog steeds geen vingervlekken. Ben zelf nog erg blij met dit toetsenbord.
Erg nette en overzichtelijke review en jeetje alweer die mooie foto's. Misschien toch zelf ooit eens een nieuwe camera kopen. Ook leuk die inleiding over mechanische toetsen, erg handig voor geïnteresseerden.
Dank je :D Hij ziet er vooralsnog goed uit inderdaad, maar de tijd zal het leren. Ik vermoed dat hij zich goed zal houden, maar moet wel zeggen dat mijn andere borjdes dat vooralsnog ook goed doen.

Camera, tja. Ik had toch een betere camera nodig voor die kleine man, vakanties, etcetera (Ik had een Ixus 70, leuk en compact in zn tijd, maar had zn beste tijd gehad). Dat hij ook wel aardige product plaatjes schiet is een leuke extra. Ik weet niet welke camera je nu gebruikt, maar ik denk dat je met een lief klein tafel statiefje van 10-20 euro al heel ver komt omdat je dan de flits achterwege kan laten. Maar misschien komt dat idee voort uit het feit dat ik niet met een flitser om kan gaan :D
Plus 3 van mij!
Zeer uitgebreide review en een fijn toetsenboordje,al is voor mij de numpad een must en ik blijf effen bij de K70 van Corsair(de originele niet de nieuwe met de onzin gaming logo).
En wat de kleur minpunt allen blauw betreft,de blauwe kleur is zo een klein beetje de Trademark™ van Roccat.

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 5 februari 2015 17:54]

Dank je wel! :D Ik kan zelf ook niet zonder numpad voor mijn vaste werkplek, maar ik zie het voordeel van TKL wel bij gaming. Helaas moet ik er zelf af en toe in excel op werken en dan kan je toch niet zonder.

Ik moet wel zeggen, die MK Pro is dan weer verdomd interessant. Zelfde look, maar met numpad. Wel weer duurder uiteraard.